Kliknutím prejdeš na
www.lapierre-bike.cz
Reklama
Má elektrobicykel význam pre aktívneho cyklistu alebo, pre koho je vlastne určený?

Má elektrobicykel význam pre aktívneho cyklistu alebo, pre koho je vlastne určený?

87 komentárov

double 05.08.2018 12 fotografií   Trail Elektrobicykle Vyjazd Horska Cyklistika

Možnosť vyskúšať elektrobicykel sa mi naskytla po tom, ako som mal môj klasický nepojazdný. A keďže budúci rok plánujem kúpu nového, tak to bola ideálna príležitosť pohrať sa s myšlienkou, či si namiesto klasického bicykla nezaobstarám ten s motorom.

 

Segment elektrobicyklov rastie každým rokom a počuť o ňom z každej strany viac pozitívnych reakcií ako negatívnych. Naviac, tento rok sa mi narodil druhý syn, a teda voľného času na rozdávanie veľa nemám a práve elektrobicykel by mi ho mal ušetriť. Do rúk sa mi teda dostáva trailový bicykel Ghost s pohonom Shimano STEPS 8000. Technické detaily nejdem rozpisovať a viac-menej sa zhodujem na všetkom s autorom článku.

Na začiatok by som chcel uviesť nejaké moje údaje, aby ste približne vedeli, v akej fyzickej kondícii som. Meriam 180 cm a vážim 90 kg. Ročne nabicyklujem do 2 500 km a 50 000 m výškových, čo je okolo 220 h v sedle. Na maratónoch reprezentujem takmer presný stred, teda polovica bikerov je lepších a tá druhá horších.



Prvá jazda – čachtické traily


Je sobota, počasie priam ideálne na bicykel, ale z domu vyrážam až po obede. Elektrobicykel má ušetriť čas, tak sa doobeda venujem rodine. Do Čachtíc idem po ceste a hneď v úvode sa stretávam s prvým negatívom, a to je vypínanie elektromotora pri 25 km/h, aby sa dodržala zákonom stanovená hranica maximálnej rýchlosti. Samozrejme, toto vypínanie sa dá ľahko obísť, ale s vedomím, že porušujete zákon a rýchlejšie si vybíjate baterku.

Keďže na normálnom bicykli bežne jazdím po ceste medzi 25 až 30 km/h, tak motor sa každú chvíľu vypína a zapína. Chvíľu sa snažím cez 25 km/h, ale mozog mi hovorí, že načo ťaháš tých 20 kg za svoje, keď môžeš ísť o niečo pomalšie a bez väčšej námahy. Takže ustaľujem rýchlosť na spomínaných 25 km/h. Do Podolia, odkiaľ mám v pláne ísť na kopec Plešivec, prichádzam prakticky v horšom čase, resp. rovnakom, ako keby mám ísť na svojom bicykli. Samozrejme, som menej unavený, resp. vôbec a kladiem si otázku, aký význam má elektrobicykel pre niekoho, kto s ním jazdí napr. len po hrádzi. Ale na druhej strane by to možno potešilo viacerých ľudí, ktorí by chceli dochádzať do práce bez toho, aby sa hneď z rána zapotili.



Stúpanie na Plešivec


Schválne vyberám kopec, v ktorého závere je aj 25% stúpanie. Začiatok je len poľná cesta so sklonom nie viac ako 5%. Celý čas som v režime Eko a idem cez 20 km/h. Pole končí a vstupujem do lesa, kde sa terén poriadne dvíha. Na začiatku len 10%, ale potom prichádzajú úseky do 20%. Samozrejme, rýchlosť znížim do 15 km/h, ale vôbec sa nijako nezadýchavam. Na ceste je padnutý strom, tak zosadám z bicykla a neveriacky pozerám na kazetu, čo za pastorok tam mám zaradený. Na klasickom bicykli je pre mňa nepredstaviteľné, aby som 10% stúpanie ťahal na prevode 34/28. Stále mám režim Eko a stúpanie sa dvíha až na 20%, kde už musím ťahať na 34/37.

Prídem k sedlu Plešivec a zisťujem, že stále nie som nejak zadýchaný ani unavený a porovnávam, že na klasickom bicykli na tomto mieste vypľúvam vždy dušu a vôbec si uvedomujem, že prvýkrát vlastne zdolávam sedlo v sedle bez zosadnutia. Čaká ma teraz asi jeden km prudkého stúpania a klesania k vrcholu. Dávam si režim Trail a chcem ísť naplno, aby som sa aj unavil. Pri tomto úseku k vrcholu musím povedať, že fun faktor s elektrobicyklom je lepší ako na klasickom. Jednoducho si tie technické stúpania užívate lepšie, keďže máte väčšiu rýchlosť a ste menej unavení. Pred vrcholom ma čaká spomínaných 25%. Nikdy som tu nikoho nevidel, že by to dal v sedle. Jednak je to naozaj strmé a po druhé, podklad je štrkový a treba hľadať ideálnu stopu. Na počudovanie dávam to bez vážnejších problémov na prvýkrát. V režime Trail na prevode 34/46. Pocit víťazstva nad stúpaním zrazu strieda pocit sklamania. Tí, čo jazdíte, určite poznáte ten pocit radosti zo zdolaného kopca, keď ste už konečne hore.

Ja ako vyznávač AM/EN štýlu sa teším aj z toho, že prichádza tá časť výletu, kvôli ktorej som sem prišiel, a teda jazda dole kopcom po triali. Tento pocit teraz absolútne nezažívam a ďalej sa čudujem, že stále mám ďaleko od môjho maximálneho výkonu. Som síce spotený a rýchlejšie dýcham, ale jednoducho zisťujem, že s elektrobicyklom si na svoje dno nesiahnete, pokiaľ vám nedôjde baterka. Ten váš mozog stále proste presviedča, aby ste využívali motor a dovolím si zároveň tvrdiť, že pokiaľ máte kondičku a budete s ním jazdiť, o časť z nej môžete prísť. Jednoducho, učí vás lenivieť. Pripomínam, že toto tvrdenie platí pre tých, ktorí aktívne bicyklujú a chceli by nahradiť klasický bicykel elektrobicyklom. Na kopci zisťujem, že som ešte počas výjazdu nepil. Ako sa chystám nasadnúť na bicykel, náhodne stretávam "kolegu", na podobne zameranom bicykli. Chvíľku mu vysvetľujem, prečo som tu a moje pocity z jazdy. Stretávame sa navzájom s protichodnými názormi napr. na zákaz elektrobicyklov na Rychlebský stezkách. Keďže máme podobné bicykle, tak sme sa dohodli, že smerom k Čachtickému hradu pôjdeme spolu.



Fun faktor dole kopcom


Novú "e-známosť" posielam, nech ide prvý. Po pár metroch zisťujem, že na to ide naozaj z ostra, a teda prepínam sa na “race mode”, ale bicykel nechávam v Eko režime. Trail je už dosť zarastený, tak len dúfam, že nestretneme nikoho v neprehľadnom úseku, pre istotu teda pískame. Na prekvapenie fun faktor na traili, ktorý je bez skokov a nejakých veľmi strmých úsekov, je takmer rovnaký ako na klasickom enduro bicykli. Počas jazdy trocha ľutujem, že nemám nášľapy, ale flaty, lebo elektrobicykel mi trochu uteká spod nôh na koreňoch. Najviac oceňujem pluskové kolesá. Tie držia neskutočne, či už v zjazde alebo hore kopcom. Prichádzame k hradu a musím priznať, že som sa aj trocha zapotil. Ale nakoniec zisťujem, že kolega šiel na Boost režime a ja na Eko. Dávame spolu ešte jeden trail do Čachtíc a tam sa oddeľujeme, keďže nevie, či mu vydrží baterka a nechce riskovať. To je ďalšia z nevýhod, že musíte sledovať, ako ste na tom, lebo, ak vám dôjde v kopci, tak je to problém aj pre mňa, nielen pre netrénovaného cyklistu.

Technický zjazd


Ja stúpam naspäť k hradu a idem testovať bicykel, ako sa chová v technickom zjazde. Žltá z Čachtického hradu je ideálna na takýto test. Z dvoch strmín si vyberám ešte tú extrémnejšiu a púšťam sa dole po koreňoch, kde zisťujem, že musím ísť viac vľavo, no bicykel nepočúva a padám. Pri páde si nešťastne narážam prirodzenie a zvíjam sa na zemi dúfajúc, že ma nik v takomto teréne neuvidí. Analyzujem, kde sa stala chyba a vidím, že chalani to jazdia úplne zľava, takže od začiatku som vybral zlú stopu. Každopádne, ak vás nechá elektrobicykel v štichu, tak nie je veľká šanca na korekciu v takomto strmom teréne. Manévrovateľnosť je o dosť nižšia. Keď bolesť opadne, kontrolujem bicykel a tlačím ho hore a idem ten ľahší variant. Teraz idem ideálnu stopu a široké kolesá dávajú na koreňoch a kameňoch stabilitu. Pokiaľ nemusíte manévrovať v točkách, tak nie je problém zísť aj takýto terén, aj keď to asi výrobca veľmi nepredpokladá. Ale, ak by sa naozaj niekto rozhodoval, že si kúpi bicykel na jazdenie AM/EN štýlu, tak si bude musieť zrejme priplatiť na kvalitnejších komponentoch, minimálne XT resp. GX triede. Vidlica má síce 34 mm nohy, ale značne sa krúti. Ak si chcete poskočiť alebo jazdiť technický terén, lepší bude isto väčší priemer.

Prichádzam do Višňového a mám v pláne ísť legendárny Rodrigez a ešte Trnky Brnky Čachtice. Tentokrát do kopca skúšam, ako to pôjde na režime Boost. Výsledok je taký, že keď som hore, som prakticky nezadýchaný a mám asi o 3 minúty lepší čas ako je KOM na tomto kopci. Dávam si Rodrigéza a naďalej velebím hlavne na takomto traili pluskové kolesá. Čo je zaujímavé, že počas dvoch výjazdov som si nezlepšil svoje osobné časy na trailoch, ktoré sú samozrejme dole kopcom. Nebol som síce od nich ďaleko, ale myslel som si, že aspoň niekde sa prekonám. Takže, pravdepodobne dole kopcom si zrejme nepolepšíte, ak by ste kupovali bicykel s týmto úmyslom. Dávam si znova ten istý kopec, ale to mi už baterka ukazuje poslednú paličku, takže prepínam do režimu Eko. Ako sa blížim k začiatku trailu Trnky Brnky, vidím dvoch bikerov a kričím im, aby mi dali prednosť. Po obehnutí začujem štipľavé nadávky, tak hovorím, že len testujem, no zmena správania neprichádza, tak letím ďalej.



Cesta domov


Prichádzam do Čachtíc, dávam kofolu a ďalší plán je z Považian po novej cykloceste z Nového Mesta nad Váhom do Hornej Stredy. Niekde medzi Čachticami a Považanmi mi dochádza baterka. Ak by to bolo v kopci, mal by som problém. Ale tým, že motor pri šliapaní nemá takmer žiaden odpor, vládzem ísť stabilne niečo nad 20 km/h za vlastné, takže tých 20 km k domu mi problém robiť nebude. Naviac, prečo by aj mal, keď som stále svieži. Pri Považanoch úplne náhodne stretávam kamaráta s priateľkou. Samozrejme, kamarát ma slušne zdraví, ale stále nespoznáva. Celkom sa na tom bavím. Až keď ho obieham v tesnej blízkosti, neveriacky pozerá, čo tu robím, resp. ani nie čo, ale na čom som tu. Porozprávam mu, ako sa veci majú a dohadujeme výjazd na zajtra s tým, že bicykel požičiam jeho priateľke, namiesto jej 10-ročného 26" HT. S ponukou som prišiel ja, takže ju aj prijímam a teším sa na zajtrajšok.

Rekapitulácia výjazdu


Ak to zhrniem, tak na baterku som prešiel 50 km a nastúpal asi 1 300 výškových metrov. V porovnaní s klasickým výjazdom som ušetril asi dve hodiny. Ak by som chcel ešte ušetrené hodiny jazdiť, musel by som mať v batohu ďalšiu baterku. Keďže mávam výjazdy aj s 2 000 výškovými metrami, zrejme iná možnosť, ako mať so sebou dve baterky, by mi nezostávala. Údaje o dojazde od výrobcu treba brať s rezervou, keďže na výdrž pôsobí mnoho faktorov. Ja som mal cestou viacero 20% stúpaní a taktiež som si prišliapával aj dole kopcom, no čakal som väčšiu výdrž. Keďže som si nemeral tep, tak neviem konkrétne údaje o tepovej frekvencii a o spálených kalóriách. Určite nielen mňa, ale aj ostatných by zaujímalo takéto porovnanie výjazdu na elektrobicykli a klasickom bicykli na rovnakej trase. Hádžem teda rukavicu pre niekoho, kto by sa na takéto porovnanie podujal. Večer líham do postele, ale vôbec necítim únavu. Uvažujem, že ak by výdrž baterky bola dlhšia, nebol by zlý takýto elektrobicykel na dlhé exploračné resp. bikepackingové výjazdy v lone prírody. Lebo na toto treba mat naozaj veľa nabicyklované. No v súčasnosti by ste museli mať v batohu aj dve náhradné baterky, nehovoriac o pocitoch z bicyklovania, ktoré by ste stratili.



Druhá jazda


Ako som písal vyššie, na druhý deň mám s elektrobicyklom iný úmysel. Tentokrát bude jazdiť kamarátova priateľka. Dohodli sme sa, že pôjdeme na Tematín. Pre istotu nakladám elektrobicykel do auta a vyrážam z Lúky. Stretnutie máme v Hrádku. Keď prichádzam na miesto stretnutia, tak namiesto jedného kamaráta vidím dvoch. Hneď mi dávajú najavo, čo si o tom celom myslia a navzájom sa doťahujeme, keď im hovorím, že ten elektrobicykel nemám kúpený. Poňatie výletu asi berú veľmi rekreačne, keď sme ešte ani neotočili pedálom a tri pivá sú už v žalúdku. Moje rady, aby sa pilo po výkone, ako vždy berú na ľahkú váhu. Dostávam sľúbené HT-čko, ako bonus s defektom, ktorý ešte opravujeme a potom vyrážame. Samozrejme, hneď od začiatku kamoši strácajú a ja idem s kamarátovou priateľkou popredu. Vidím na nej, že si výlet užíva a sama mi hovorí, že v týchto miestach na klasickom bicykli by už mala dosť. Teraz sa usmieva od ucha k uchu a rozprávame sa o pocitoch z jazdy. Veľmi sa jej páči najmä stabilita, daná hlavne širokými pneumatikami a presné a rýchle radenie.

Ja už nevládzem udržať krok, ani reč, ani moč, tak ju posielam dopredu, nech si vyjde kopec a vráti sa pre nás. Všetci potom spolu prichádzame pod hrad, kde chalani tiež skúšajú elektrobicykel v strmom stúpaní. Po vyskúšaní prevláda názor, že to nemá nič spoločné s klasickým bicyklovaním. Prichádzame na hrad všetci v dobrej nálade a bez stresu. Chalani nadávajú, že nie je otvorený bufet na hrade, ale ja som celkom rád, lebo po ďalších dvoch pivách by sa menili na popredných jazdcov EWS a plánovaný MTBIKER trail by bol ako posledná rýchlostná skúška. Spravíme pár fotiek na hrade a už sa všetci rútime dole trailom smer Ihelník a Lúka. V úvode nikto z nás nečaká, že po dažďoch sa začiatok trailu dosť zmenil, a tak máme čo robiť, aby nik nehodil tigra a neukončil výlet orbou. Ja mám stále 26" HT a prekvapivo som stále nohami na bicykli.

Takže názor, že nie všetko je len o bicykli, je asi pravdivý. Kamarát po tomto úseku zastane a čaká na priateľku, či je všetko v poriadku. Tento úsek je naozaj technický, takže kráča popri elektrobicykli. Tu pripomeniem, že manévrovateľnosť si určite žiada chlapskú ruku, napríklad pri nakladaní do výťahu či do auta alebo aj prenesením cez takýto technický úsek. S mojou mamou sa mi stalo aj to, že zatiaľ čo výstup hore k hradu sa jej páčil a išla ho bez väčších problémov, dole to bol pre ňu už problém. Preto, ak ešte len začínate s elektrobicyklom, myslite aj na to, ako bude vyzerať cesta dole kopcom.

Kamošova priateľka to zvláda sama a znova nasadá na elektrobicykel. Prichádzame na Ihelník, kde sa pýtam na pocit jazdy dole kopcom. Ďalej počúvam len samé chvály. Jednoducho, tie pluskové kolesá patria k nemu ako uliate. Dávajú pocit stability a bezpečia, k tomu aj dobrá geometria rámu a pocit z jazdy je úplne iný. Z Ihelníka si elektrobicykel už beriem ja, keďže chcem ešte raz testnúť, ako sa správa v technických pasážach. Po skúsenosti zo včera idem dole už opatrnejšie, aby som nemusel nedobrovoľne objímať strom. Strmý úsek prechádzam, ale nie je to ono. Na klasickom bicykli by to bolo určite ľahšie, aj keď kamarát, ktorý šiel po mne si už dáva vrúcne objatie s jedným zo stromov stojacich vedľa trailu. Našťastie je to len situácia, na ktorej sa všetci bavíme a po chvíľke pokračujeme dole.

Ďalší úsek je len strmo dole s dvoma zákrutami. Tu sa na elektrobicykli cítim komfortne a šišky, štrk a menšie korene mi nerobia problém, čo potvrdil každý z nás. Problém mi robí len zákruta, ktorú nedobrzďujem a prelietavam, ale podľa stopy zisťujem, že podobne si skrátili trail aj moji dvaja kamaráti a vytvárame novú lajnu. Na kopci pred Lúkou si spravím zopár fotiek a zjazdujeme do dediny, kde v miestnej krčme rozoberáme pocity z jazdy. Večer ešte dostávam ďakovnú sms, lebo ešte stále prevládajú u kamarátovej priateľky pozitívne pocity z príjemne prežitého dňa so svojou láskou.



Dva pohľady


V článku som popísal výjazdy dvoch odlišných ľudí, ktorí majú radi prírodu aj bicyklovanie. U mňa, ako aktívneho cyklistu, zatiaľ nepripadá do úvahy kúpa elektrobicykla. Bicykel mám v srdci a pocit šťastia, ktoré prežívam pri jazde na tom klasickom a kvôli ktorému jazdím, mi elektrobicykel nedal, resp. dal len z časti. Pocit boja a víťazstva zo zdolaného kopca a pocit únavy z výjazdu mi jednoducho chýbal. Ušetrené dve hodiny by som omnoho radšej vymenil práve za tento pocit. Dole kopcom to síce nebola nuda, ale viac sa zabavím na svojom klasickom bicykli. Skúšal som ešte s elektrobicyklom skákať a aj keď nie som nejaký letec, tak som dolietaval podstatne bližšie.

Elektrobicykel preto odporúčam skôr menej aktívnym ľuďom, resp. tým, ktorí nemajú čas byť aspoň raz týždenne v sedle a chcú si vychutnať prírodu a kopce bez väčšej námahy. Takýto typ ľudí bude cítiť po takejto jazde aj príjemnú únavu, kedže pedálmi musíte tak či tak točiť. Celkom zaujímavo vyznel fakt, že zatiaľ čo moji cyklo kamaráti takýto typ bicykla nechceli, resp. mali negatívny názor, tak ostatní z okolia, či už moja rodina, kolegovia alebo kamaráti od piva, si ho vyslovene pochvaľovali a jediné, čo ich odrádzalo od kúpy, bola cena. U mňa je to asi 80% priateľov, ktorí nie sú aktívni cyklisti alebo športovci z rôznych dôvodov. Toto je obrovský potenciál trhu, pre ktorý sú elektrobicykle určené. Takže skôr, či neskôr budeme my, aktívnejší cyklisti, musieť prijať fakt, že medzi nami bude omnoho viac elektrobicyklov ako tých klasických na vlastný pohon.

Počas dvoch týždňov, v ktorých som mal elektrobicykel zapožičaný, som sa stretol s naozaj ostrou a neprimeranou kritikou na moju osobu, či už v teréne, na strave alebo tu na fóre. Skúsme byť preto viac zhovievavejší a tolerantnejší k ľuďom, ktorí jazdia na baterku. Sú ľudia, ktorí majú zdravotné problémy, nemajú čas, či majú iné životné priority, ale aj oni si chcú užiť voľný čas so svojimi rodinami, manželkami či priateľkami alebo aj sami niekde v prírode na bicykli. Sám mám manželku, ktorá popri dvoch deťoch nemá veľa času trénovať na bicykli a popravde ju ani nenadchýna niekde sa potiť v lese. Ale obaja máme radi prírodu a chceme tráviť voľný čas spolu. A práve elektrobicykel je jedinečná príležitosť, ktorá nám to umožní. Rovnako si myslím, že to vnímala aj priateľka môjho kamaráta a tešila sa z pekne stráveného dňa, kde ju priateľ nemusel dlho čakať na kopci a domov dorazila príjemne unavená. Navyše som presvedčený, že veľa ľudom otvorí cestu ku klasickej cyklistike a kúpia si možno druhý bicykel bez baterky.



Na druhej strane sa stretávam s názormi, že vie plnohodnotne nahradiť klasický bicykel hlavne tým, že človek na ňom trávi viac času ako na klasickom. Zo začiatku to môže na úplne netrénovaného človeka tak pôsobiť, ale ak to myslíte s cyklistikou vážne, poprípade chcete začať chudnúť, je určite lepší klasický variant. Celkom zaujímavý bol taktiež fakt, že z 5 e-bikerov všetci zhodne povedali, že kopce jazdia na strednom alebo najvyššom režime. Mnoho ľudí teda skĺzne k pohodlnosti a využijú to, čo elektrobicykel ponúka so zvýšeným výkonom - teda usporený času bez budovania väčšej kondície.

Človek takýmto spôsobom nikdy nenadobudne kondíciu klasického cyklistu, nehovoriac o väčšom chudnutí a malom dojazde, ktorý je pri najvyššej podpore motora dostupný. Mám dve deti, pracujem mimo domova a aj tak si nájdem čas na bicykel a na kondíciu, s ktorou dokážem "vybiť" dve baterky. Na druhej strane je určite lepšie byť v prírode na elektrobicykli, ako keby ste mali sedieť doma. Bicyklovaním na vlastný pohon spravíte pre svoje zdravie a kondíciu viac, ak nemáte práve vyššiu nadváhu alebo vyšší vek, pripadne zdravotné problémy. Na záver by som chcel naozaj poprosiť, aby sa tieto dve skupiny cyklistov viac rešpektovali, a teda menej nadávok a vysmievania sa tým s motorom a tí s motorom zase aby rešpektovali a neprovokovali jazdou po traili hore kopcom, rešpektovali zákaz elektrobicyklov v určitých lokalitách, či dávali si pozor na strave, aby mali zapnutú elektro jazdu.
 

Fotogaléria k článku

 

Viac o elektrobicykloch, ich výbere a používaní nájdeš v novej sekcii Elektrobicykle v skratke.

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Výber z produktov

Prejsť do shopu (Elektrobicykle ~ Horské elektrobicykle)

Komentáre

Imroman 05.08.2018 (10:32)

Ja dodam len jedno k tomuto...ak mate ebike a pouzivate Stravu, prosim nastavte si to tam

 
double Imroman 05.08.2018 (11:33)

Zistil som, ze takych ako ty to to vie pekne rozhnevat preto som.to spomenul v clanku. Chapem, ze ziskat KOM v kopci stoji dlhorocne usilie.

 
scarinko double 05.08.2018 (11:39)

Kamoska ma ebike a stravu, uz som jej par krat pisal ze nech si to nastavi ale bohuzial to ma na haku a berie QOMy kade tade. Niektori ludia maju stravu len ako zaznam vyjazdov a oststne ich nezaujima aj ked to ovplyvnuje inych ludi.

 
iron.hide scarinko 06.08.2018 (00:17)

musis jej dohovorit viac, inak dostane ban

 
Imroman double 05.08.2018 (15:19)

tak hlavne je to motivacia a velmi dobra...myslim, ze nie som jediny komu to obcas pomoze dat zo seba viac, ale takto sa potom straca zmysel

 
milancaban Imroman 07.08.2018 (10:19)

presne tak.. je to sice trapne ale bez Stravy by som na biku tak moc nejazdil. Proste len tak bezcielne sa potulovat lesom ma nebavi a takto je to ovela vacsia zabava lebo kde je ciel cesta k nemu sa najde.

 
Majokavbike double 02.09.2018 (21:37)

Veľmi dobrý článok, nezvyknem písať do diskusii, ale toto sa mi páčilo. Myslím si, že Strava by mala byť rozdelená na bikerov a e-bikerov, nemožno porovnávať Fábiu so Superb-ečkom.
Smutno mi je, že mladí budú viac použivať e-bike, ale zvykli sme si že 2-3 ročné deti sa hrajú na mobile a ja som mal prvý Ericson až v 20-tich. Určite by by som ich obmedzil na niektorých tratiach.
E-bike by určite pomohol mojej manželke, aby sa nezafučala /teda aj mne a synovi aby sme si to viac užili/.

 
iron.hide Imroman 06.08.2018 (00:22)

je velmi smutne, ze to takto musis ziadat. Ano, bohuzial, elektrickari su casto taki primitivni, ze sami od seba na to nepridu

 
milsu iron.hide 06.08.2018 (15:41)

Prečo by mali byť primitívny? Jednoducho to neriešia a nezaujíma ich to. Používajú stravu na záznam výjazdov (ja ju používam tiež len na tak)

 
peterg milsu 06.08.2018 (20:55)

A teraz si predstav, ze niekto povie, ze chce cestne komunikacie pouzivat ako sa mu zachce a neriesi pravidla cestnej premavky, nezaujima ho to. Hmmm ... ako ho nazves?
Vlastne si si odpovedal sam .

 
milsu peterg 06.08.2018 (21:13)

Strava je určená na naháňanie komov???
Výsledky tohto uvažovania vidíme bohužiaľ často v lese

 
peterg milsu 07.08.2018 (00:23)

Ma svoje pravidla. Pokial si dobre pamatam, vznikla prave kvoli moznosti porovnavat svoje vykony na dialku s inymi. Ci je to dobre, alebo zle, nebudem polemizovat, niekto to tak vymyslel a zadefinoval.
P.S. To len na vysvetlenie, nepouzivam Stravu. Na zaznamenavanie tras su aj ine prostriedky, napr. OruxMaps, najnovsie tusim aj Mapy.cz.

 
myabarth 05.08.2018 (11:25)

ebike - pre manzelku, priatelku, dochodcu, cloveka, ktory sa zotavuje po uraze, pripadne normalne bikovanie mu skodi. Ak jazdi mlady a zdravy clovek na ebiku - vzdy to bude pre mna lenivec ale urcite na neho nadavat nebudem, nech si kazdy jazdi na com chce.

 
scarinko myabarth 05.08.2018 (11:28)

Toto som chcel este doplnit ale napisal si to za mna. Ebike ako doplnok k partnerskemu vyjazdu kde je jeden ucastnik slabsej alebo menej sportovej povahy je fajn pre spolocnu atmosferu. Taktiez pri starsich ludoch alebo zdravotne znevyhodnenych ludoch ale ti tiez by mali premyslat o svojich moznostiach a schopnostiach,

 
richard.f myabarth 06.08.2018 (12:47)

Ak nastupas do hodiny na ebiku cez 1000 vyskovych a mas priemernu tepovu frekvenciu nad 150, budes lenivec? To ta asi este nenapadlo, ze sa da makat aj na ebiku a horekopcom to nieje nuda pretoze napriklad vysplhas aj take veci, co su na normalnu biku nerealne ! Alebo iny priklad, ze ked niekto chce niekam odbehnut, tak zoberie namiesto auta ebike, s ktorym sa trasy daju tocit za tretinove casy, aj to je lenivec, lebo nesiel autom?

 
Johnym128 richard.f 10.08.2018 (22:56)

Presne si to vystihol... Jediny rozdiel je ze na ebiku prejdes 50km a obyc 25...

 
jachmel richard.f 14.08.2018 (11:04)

Ked na ebiku nastupas 1000vm a mas priemerny tep 150, svedci to akurat o tom, ze mas nulovu kondicku.

 
scarinko 05.08.2018 (11:25)

Problem ebiku je ze dava moznost malo skusenym ludom dostat sa lahko na miesta kde by s normalnym bajkom nesli/nevysli a nasledne v zjazdoch to nevedia ustat resp ohrozuju seba aj ostatnych ktorych stretnu.
Tolko mladych ludi co urcite maju aj cas aj kondicku na normalny bajk stretavam na elektrike ze si nemyslim ze tieto vyhovorky obstoja. Ludia su proste lenivi a tak trocha aj "pysni". Ebike predsa stoji niekolko tisic eur a tak ako aj pri inych veciach ludia radi prezentuju svoje majetkove a spolocenske postavenie drahymi vecami (drahe auto, drahy telefon, NB, atd). Je to teraz navyse IN a popularne, objavuje sa to v mediach a tak to treba mat aby to videlo aj okolie. Ked si kupim normalny bajk za 3k nikto po tom ani nestekne ale ked sa ukazem na ebajku za 3k tak uz som zrazu zaujimavy pre bezne okolie. A to je smutne.

 
chrinik scarinko 05.08.2018 (13:09)

Presne tak, ebajk umožní ľuďom bez skúseností a kondície dostať sa do situácii, ktoré nezvládajú. V Holandsku rapídne pribudli smrteľné nehody bicyklistov.. Pre mňa je to motorka furt. Akurát netocis rukoväťou plynu ale klukami..

 
ibix 05.08.2018 (14:45)

Myslim si, ze je jedno kto ma aky bike, hlupaci sa najdu v oboch taboroch, ale aj to je v pohode. Kazdy nech si jazdi co chce,ako chce a kolko chce, len nech je tolerantny voci inym. Vobec netusim o com je ta nevrazivost medzi bikermi a ebikermi, ved mi predsa moze byt uplne jedno ked niekto vyjde v poho kopec kde ja idem z polsednych sil, nikdy som ziadny kopec nesiel kvoli niekomu inemu, len kvoli sebe tak mi je naozaj fuk aj ked tam vypali ako raketa. A posmesne poznamky su mi tiez ukradnute. Uplne najdolezitejsia je radost a pohoda z jazdenia a pobyt v prirode, preto tento sport milujem a tesim sa na kazdy dalsi vyjazd.

 
peterg 05.08.2018 (11:39)

Pripajam sa tiež s pochvalou, konečne normálny článok o e-bikoch.
Ešte snáď doplním ďalšie negatívum, že e-bike dotiahne do prírody aj viac takých ľudí, ktorí ku prírode a kopcom nemajú taký vzťah, ale e-bike im to jednoducho umožňuje.

 
AdMich peterg 05.08.2018 (12:55)

Máš aj nemáš pravdu...stretol som ľudí na našich lokálnych trailoch, ktorí by tam asi bez baterky nevyšli.
O čosi neskôr sme sa stretli na pivku a obaja hovorili, že radšej sa budú voziť po zvažniciach a cyklotrasách, lebo tie ebiky pod sebou nezvládajú vzhľadom na 0 skúseností s jazdou v takom teréne.... čiže skúšať budú, ale málokto z nich to zvládne "technicky".

 
kava 05.08.2018 (15:10)

Nech si kto che jazdí na čom chce. Len jedno mi vadí a totiž že sa e-bike považuje za akísi "vylepšený" bicykel. Sú to pritom dva rôzne dopravné prostriedky a tak by sa na to malo pozerať. Malo by to mať vlastné fóra (tak ako majú fóra motorkári, automobilisti atď.), vlastnú Stravu a ďalšie veci a nemalo by to byť tradičným bikerom nenápadné a neustále podsúvané ako niečo príbuzné.

 
peterg kava 05.08.2018 (15:27)

Trafil si dobre, veľmi veľa bežných ľudí to považuje za evolúciu bajku, a teda že klasický bajk je už zastaralý ... Je tragédia vidieť mladého teenagera na e-biku, čo mu kúpil oco ...

 
iron.hide kava 06.08.2018 (00:26)

suhlas s oboma

 
janohalik 05.08.2018 (17:28)

Elektrobike? Moja priatelka ho odmieta tak ako ja bravcove. Vraj co by na jej vyjazdy povedali kamosky. Pre mna by to bolo ale vykupenie ak by si pekne vedla mna isla na 145 tepoch a usmievala sa. Teraz ju bud poprve: taham na gume a nerozpravame sa. Po druhe: tlacim a po 5 minutach si necitim rameno a zapastie. Alebo po tretie: idem na 102 tepoch a zivam. Takze z mojho pohladu by bolo idealne ak by si dievca "elektrobicyklovalo" vedla mna a ja by som si pucil svoje tepy. Avsak nikdy sa nerozculujem ak ma vo vyjazde prebehne niekto na elektrobiku. Neporovnavam sa s nimi a moje sebavedomie mi nedovoli sa nad nimi rozculovat resp. kritizovat. Len sa pousmejem a snazim sa udrzat "ich" tempo. Berte elektrocyklistov ako vyzvu k treningu a mate aspon dobru vyhovorku sami pre seba ak ich hore kopcom nedate (250w extra je predsa len 250w ).

 
bmartin janohalik 05.08.2018 (18:46)

No neviem či už vyrobili elektrobike čo by Tebe stíhal.Skôr by som v tvojom prípade volil pre priateľku moped 😁

 
janohalik bmartin 05.08.2018 (20:33)

Si ma rozosmial. Dakujem 👍👍👍

 
ibix 05.08.2018 (11:00)

Konecne normalne napisany clanok o ebikoch. Nemam ebike, ale som tolerantny a chapem, ze pre vela ludi je to super riesenie. Nevdi mi ani ked ma predbehne ebike, pokial ma neohrozi niekde na uzkej lesne ceste. Poniektorym to mozno zachrani aj manzelstvo, ked budu moct konecne jazdit s polovickou. Palec hore.

 
marci81 05.08.2018 (10:28)

Každý kopec beriem ako výzvu - treba ju zdolať. Na e-biku by to nebol môj výkon a mne sa to potom neráta. Ale na druhej strane, ak by som mal až také vážne zdravotné problémy, kvôli ktorým nemôžem jazdiť, určite by som zaobstaral e-bike, lebo radšej na ňom, ako pred TV.

 
rominator 05.08.2018 (14:03)

trochu ma zarazilo keď nazývaju niekoho kto jazdí na ebiku lenivcom...ja som dá sa povedať zdravý človek, jazdím maratony, jazdím do a z práce na klasickom bicykli...jednu cestu mám 50km, ale jazdím aj na ebiku, nie seriovke so stredovým motorom z obchodu, ale na vlastnej skladačke činskom bafangu 250w verzi bez torzného snímača, čiže spôsob asistovania je iný ako u kupovaných stredových motorov... som dosť aktivny cyklista ročne mávam 10 tisíc za svoje, a cca 2000 elektrických...súhlasím s tým že nikdy na električke nedosiahne človek ten pocit ked ide za svoje...aj to ako bolo písané že človek zlenivie ked je aktívny cyklista a zvyká si na pohodu ebiku, tak to neplatí u každého,,,podľa mna je to v hlave,,,ja sa viem na ebiku "dorobiť" vela krát viac ako na normálnom, často prešlapávam max asistenciu čiže motor mi vypína a idem za svoje, stále ho doťahujem na max lebo chcem isť ešte rýchlejšie motivuje ma to silnejšie šliapať...tento motor mi asistuje do 45-50km rýchlosti, preto v podstate aj celkom natrénujem, a dosiahnem svoj ciel rýchlejšie...občas dám na bike sadu horských kolies a idem na 100km výjazd do hôr... to moj ebike zvládne, ked poriadne a rozumne prišliapavam vtedy sa dojazd mnohonásobne zvýši, samozrejme záleží od kapacity baterie profilu, a hlavne jazdca. viac ale využívam ebike na ceste, prehodím sadu cestných kolies, mám aj nosiče s kapsami a používam ho ako cargobike do práce ked prevážam hore dole v kapsách kadejaké osobné veci...možno jedna zaujímavosť, alebo skor skutočnosť, takmer po každej jazde na tomto biku mám svalovku, takže kto chce ten sa dokáže poriadne zapotiť...ale dodávam ešte tú vec že nemám torzný snimač ako je všade na motoroch bosch yamaha, brose, shimano..funguje to inak, jazdec sa skor prisposobuje motoru ako motor jazdcovi pri už spomínaných systémoch renomovovaných výrobcov...kto trochu elektromobilitu sleduje a má prehlad tak bude
vedieť

 
JoKo rominator 06.08.2018 (17:25)

"....tento motor mi asistuje do 45-50km rýchlosti..."
Predpokladám, že svoj elektrický bicykel, vzhľadom k tomu, že je podľa zákona o cestnej premávke považovaný za motorové vozidlo, máš riadne prihlásený na dopravnom inšpektoráte, platíš PZP a spĺňaš ďalšie náležitosti dané týmto zákonom a vykonávacou vyhláškou.

 
JoKo rominator 06.08.2018 (17:26)

A zároveň sa čudujem administrátorovi a moderátorom tohto portálu, že propagujú takého flagrantné porušovanie zákona.

 
chozze69 JoKo 07.08.2018 (09:28)

Veru tak,zalovat sa nema ,ale hlasit sa to musi ,tak sup sup na fizliaren milujem tychto ochrancov zakonov a to ta nenapadlo ze ten zakon je trebars vymysel dajakeho blbca(ov),lebo ja nevidim rozdiel v 50 km rychlosti na ebajku a 50 na klasike z kopca. A nie ebajk nemam

 
iron.hide rominator 06.08.2018 (20:50)

porusujes zakon! ak sposobis nehodu, budes na vine. Podobne ako ked sposobi nehodu ozran.

 
iron.hide iron.hide 06.08.2018 (20:51)

jo vlastne, castokrat elektrobiker = ozran

 
Pali65 14.08.2018 (08:09)

Článok OK, osobne e-bajk kúpiť neplánujem, ale žena ho kvôli spoločným výjazdom asi dostane. Máme ale takú hru, že najprv začne pravidelnejšie jazdiť na normálnom bajku, obnoví zabudnuté zvyky a pohon si najprv "zaslúži".

Inak e-bajk odhalí aj charaktery, aj v tejto diskusii je zopár neznášanlivých a primitívnych komentárov a rovno hovorím, že nemám na mysli majiteľov e-bajkov. Možno by si mali zriadiť nejaký cyklistický ku-klux-klan, to by ich vcelku dobre charakterizovalo. Za smiešne považujem opakované reči, že sa e-bajker dostane niekam, kde potom nemá skill, ak bude totiž jazdiť pravidelne, tak tú skúsenosť naberie veľmi rýchlo, preto si myslím, že veľa analytického myslenia títo nevraživci nepobrali. Tiež tvrdenia, že kvôli e-bajkom prídu obmedzenia, sú len účelové na šírenie nenávisti voči odlišným ľuďom – skúsenosť totiž hovorí, že turisti a chodci reagujú nevraživo v prvom rade kvôli bezohľadnému zjazdovaniu 35-40+ km/h a to s e-bajkom má len pramálo spoločného, chodím ako turista po horách veľa a často myslím na to, že či prvok bezohľadnosti potom dotyčný hňup prejavuje aj voči cyklistom s pohonom.

 
harsik 15.08.2018 (10:11)

Takto ... v pondelok sme si v ramci posledneho dna dovolenky v tatrach pozicali e-biky. Ja jazdim prevazne cestak, polovicka nejazdi nic, lebo ju to nebavi (nejake pokusy boli). Venuje sa inemu sportu. Chvilu som aj rozmyslal, ze zoberiem obycajny bajk, ale vzhladom na sroty, ktore bolo mozne pozicat, som sa rozhodol, ze vyskusam aj ja tento diablov stroj. Prve kam sme isli bol sliezky. Kedze stupanie poznam, ale nevedel som co vydrzi baterka, tak som zacal zlahka modom eco (cize na yamahe co tam bola je to 2hy mod). Boha aby som v 9-10% stupani isiel 15kmh+ pri tepovke okolo 80% max, tak to nezerem. Nehovoriac o tom, ze som hore prisiel cerstvy a na zaver som si prislapol a dokonca mi odpojilo motor. A nebikujuca polovicka? Vysmiata jak leco na najsilnejsej podpore a vzhladom nato ze ma 50kg, tak jej scuclo len o 3% viac baterky ako mne a parkrat ma po ceste musela cakat. Este dodam, ze ked som obiehal trapiacich sa cyklistov, mal som chut sa prepadnut pod zem.

Potom hrebienok, polovica na ECO, druha polovica na skusku 3ti mod (STD). Rychlost okolo 17kmh+ TF 70-75%.

Nakoniec lomnica-start, kedze som mal stale pokkt baterky tak som skusil max podporu (HIGH). V prvej polke (miernejsia) mi zoparkrat odpojilo motor (cize 25kmh+) pri 60% TF. Druhu cast som prepol na STD, kedze to strasne zralo baterku.

Suma sumarum - pre mna totalny nezmysel, spravit 48km a 1100 vm, bez toho aby som vedel, ze som vobec bol na biku ... .

Na druhu stranu - uz vyberam, co kupim polovicke, lebo jej sa to pacilo brutalne a konecne mozme chodit na bike spolu.

 
marp 05.08.2018 (23:17)

zrazu sa tu vynoria tisíce zaneprázdnených, handikapovaných a iných jedincov ktorí nutne potrebujú túto škaredú motorku s pedálmi...doobeda výjazd na motorke, večer viagra - ideálny mix pre dolu od pása lenivým jedincom.

 
tulenik 05.08.2018 (14:13)

Z mojej strany nikdy nijaká tolerancia tohoto ojebsonského produktu nebude, iba zdrvujúca kritika, pohŕdanie a vytesňovanie.

 
iron.hide tulenik 06.08.2018 (00:25)

+100

 
Johnym128 tulenik 11.08.2018 (10:09)

To iste si povedia bežci - pre nich je bike len zbytocna pomocka pre lenivcov a flakacov aby sa setrili dolekopcom a len viezli a bikeri podla nich nemaju co v lese hladat su rychly a ohrozuju chodcov

 
FeroR 05.08.2018 (10:26)

“Po obehnutí začujem štipľavé nadávky, tak hovorím, že len testujem, no zmena správania neprichádza, tak letím ďalej.”

Dobre popisane.

 
Karol79 05.08.2018 (11:53)

Za každým e-bikerom je príbeh.

 
GaliPet 05.08.2018 (13:59)

Pekne,výstižne a hlavne objektívne napísaný článok. Tiež som si testol E-bike a mám z neho obdobné pocity ako autor.
K nevraživosti medzi bikermi a e-bikermi často prispieva aj arogancia e-bikerov, hlavne ich posmešné poznámky v stúpaniach.

 
Hazard GaliPet 05.08.2018 (14:26)

Nerozumiem ako môže mať ebiker posmešné poznámky. Robí tak zo seba k*kota, pretože smiešne je to, že bicykel za neho odrobí kus práce.

 
iron.hide Hazard 06.08.2018 (00:30)

Hazard - netreba si to vsimat. Alebo, ak mas naladu, staci im odvedit este stiplavejsou poznamkou. Ja to tak robim, a je sranda, ako sa ti tlustoprdi potom durdia

 
richard.f 06.08.2018 (12:33)

Hahaha... aka nenavist panuje v tomto slovenskom narode. Ako male detiska. keby ste kazdy z vas radsej o tolko priatelskejsi k sebe boli, ako ste tu mudri, hned by to nase Slovensko vyzeralo lepsie ! Tento clanok keby vysiel niede za zapadnymi hranicami, tak diskusia ma normalnu uroven, ale tu toto... to je vizitka chudakov, fakt.

 
AdMich richard.f 06.08.2018 (18:48)

Presne ako píšeš. Myslenie tunajších prispievateľov je výrazne obmedzené vlastným egom.
Myslím, že väčšina ebikerov nepestuje podobné nenávistné názory na iných nemotorových cyklistov, ako to robí tunajšia bike "elita". Ono ebike z nikoho idiota nerobí a takisto ani žiaden iný bicykel...to ľudia ich zo seba robia. Ako vidieť v niektorých príspevkoch, tu na fóre ich je požehnane... nadávať niekomu do primitívov len preto, že cyklistika nie je ich životnou prioritou, no majú radi čas strávený v prírode, či v pohybe...to je vizitka "tých pravých bikerov".

 
Johnym128 AdMich 10.08.2018 (22:50)

Veru veru mas pravdu... Je to o ludoch nie bikocch...

 
imro1 05.08.2018 (11:16)

Robo pekne napísané

 
vlastoch 05.08.2018 (20:07)

nechapem co robi clanok o e-motorkach na mtbikeri, ked na to vznikol samostatny portal
https://e.mtbiker.sk/
kvoli e-motorkarom v lesoch zacne bikerom v lese peklo, jazdecke konflikty a nakoniec legislativne obmedzenia pre vsetkych ...

 
ankhax 06.08.2018 (08:36)

Dik za clanok. Osobne si myslim, ze e-bajk moze byt aj cestou k lepsiemu vytrenovaniu. Jednoducho si ten motor do kopca vypni a hned mas vyssiu zataz (nevyhovarajme sa na lenivost, kto chce cestu si najde ). Toto si netestoval? Sice som zatial vela recenzii e-bajkov necital, ale vseobecne sa vacsina zameriava na motor atd., mna by skor zaujimalo, ako sa taky bajk sprava bez motora, napr. ked dojde baterka a pred sebou mas este par kopcov. Aky je pocit s baterkou na bajku a pripadne bez nej s baterkou vo vaku. Da sa povedat, ze bez pouzitia motora je to to iste, len je bajk tazsi? Tiez nerozumiem tomu hejtovaniu. Akoze, ked ma obehol e-bajker, pomyslel som si svoje, ale zase nadavat mu? Vsak mam nejaky ten charakter a k tomu by som sa neznizil. Okrem toho, celosvetovy trend zrejme bude taky, ze e-bajkov bude len pribudat. Pred par mesiacmi som bol na bajk feste v Berline a bol som prekvapeny, ze to bolo cele prakticky o e-bajkoch a ked sme sa pytali na bezne fully, tak sa aj predajcovia cudovali, ze take chceme, bolo ich tam iba par.

 
double ankhax 06.08.2018 (09:01)

Nepovažujem sa za lenivého človeka ale vypnutý e-bike do kopca by som urcite nepoužíval. jednak preto,že motor má určitý odpor pri šliapaní, hmotnosť bicykla je nerovnomerne rozložená a samozrejme musíš pripočítať 10kg naviac. rominatornapísal, že sa dá na e-biku unaviť ale ked si vezmem jeho profil tak vidím,že je velmi aktívny cyklista. Otázka kolko je takých cyklistov? Keď ja som sklzol k pohodlnosti a využíval motor aj ked som možno nemusel, tak neviem si predstavit, že by nejaký bežný užívatel e-biku začal jazdiť tak, aby sa jeho kondícia aspon približovala k tej ktorú by mal na klasickom bicykli.

 
jachmel ankhax 14.08.2018 (11:23)

Niet vacsej hluposti ako kupit drahy ebike na shitnych komponentoch v cene slusnej karbonovej rakety a potom vypnut motor a trenovat s tazkym strojom.

 
Strenki 07.08.2018 (09:22)

eBajkeri prosim nastavte si "eBike ride" default na Strave.

To ako keby som dosiel na crossfit v exoskelete a spravil najlepsi cas vsetkych cvikov co tam maju rebricek cely rok na tabuli a vsetci tvrdo makaju na lepsej kondicke a lepsom case a zrazu by som ich bez treningu vsetkych preskocil ...

Okrem toho nemam vyhrady, bajku zdar

 
cipo11 07.08.2018 (12:19)

Kašlite na elektrikárov...Zostreliť zo sedla treba motorkárov na kroskách čo jazdia po našich trailoch!

 
milancaban 07.08.2018 (12:37)

Ebike je velmi podobny zjazdovemu lyzovaniu pretoze rovnako je to pre ludi ktory si ten kopec nechcu/nedokazu vyslapat a potom sa pustaju dolu aj ked to niektory nevedia ovladat ale vlek ich hore vyviezol. Zjazdovky su tiez drahe, vleky su drahe a ludia na nich jazdia. Ale predstava ze by teraz vsetci zjazdari behali po bezkarskych trasach ma trochu desi (ono stacia nadsenci na sneznych skutroch). Tiez ludia vravia ako je to na zjazdovkach narocne a ako sa clovek pri tom znici.. co samozrejme moze ale stale je to pustanie sa dole kopcom. Pointa je ze vyznavacov zjazdoviek je dost vela a rovnako to bude aj s ebikeami a nebudu len pre invalidov a dochodcov a ako vidite trendy tak prave naopak. Mne osobne by az tak nevadilo keby ti ludia sedeli doma a pozerali TV . Clovek aby vsade daval pozor kde sa na neho nieco vyruti a s ebikom prichadza segment kde sa vela ludi s endurom dostane na miesta kde normalne clovek nikoho nestretne a potom si to sialene uzivaju dole kopcom. Tych co to vyslapu sami je dost malo ale mat ich na kopci tolko ako zjazdarov tak to sa mozem rovno vratit na cyklostezky do prahy.

 
chose_666 milancaban 03.09.2018 (10:05)

Pomiešal si trošku hrušky s jablkami. Iba ak by si bol naozaj frajer, ktorý pohrdne vlekom a vyšlape si zjazdovku na slalomkách s dvojitým titanalom a v lyžiarkach s flex 120.

 
Hazard 05.08.2018 (13:25)

Ja si včera v polovici vyjazdu sedim na pniku na vrchole kopca a vravím si ako sa mi nejak ťažko ide, nohy sa netocia... Pozerám dolu a vidím nejakých bajkerov a bajkerky ako si to valia hore. Najprv mi hlava neberie, že čo to je, veď ja si tu fučím a tu panička si to dáva jedna radosť. Potom, keď sú bližšie mi je všetko jasné, to idú elektrikári....

 
rominator 05.08.2018 (14:20)

pokiaľ ebike bude používať taký biker ktorý je aktívny aj na normálnom bicykli, tak ten učite nebude orogantny a nevraživý vočí iným cyklistom, lebo viem o čom cyklistika je...to skôr taký ktorý nikdy na normálnom biku nejazdil, ale takých veru bude časom čím dalej tým viac, ebiky postupne prevalcujú bicykle, taký bude trend

 
mafo 05.08.2018 (20:01)

Článok dobrý aj ked veľká väčšina to berie ako snobstvo a mať e-bike ego a ukázať sa voči normálnych bajkerov.Na druhej strane každý má na výber a možnosť

 
bady007 06.08.2018 (08:00)

k tomu chudnutiu... na chudnutie su najvhodnejsie aktivity s nizkou intenzitou, max so strednou, v com ma e-bajk vyhodu oproti klasickemu bajku, kde do kopceka tepova freq. rapidne stupa.... takze s tymto v clanku celkom nesuhlasim...

 
ankhax bady007 06.08.2018 (08:23)

presne tak

 
double bady007 06.08.2018 (18:09)

ano mas pravdu. V clanku som pisal,ze by to chcelo nejake.porovanie. V podobe spalenych kalorii a tepovej frekvencie. Nehovorim, ze by sa na e-biku nedalo schudnut len je otazne ci by to nezabralo viacej casu ako keby chodis na klasickom bicykli. Ak sa tomu nikto neda, skusim to ja na sebe porovnat.

 
jachmel bady007 14.08.2018 (11:19)

Samozrejme nezmysel. Pocas intenzivneho vykonu sice ides na cukry, ale odkial si myslis, ze telo bude brat energiu po vykone ak sa jej nenajes a prijimes iba stavebne prvky, mineraly a vitaminy? Chudne sa prevazne po aktivite a nie pocas nej. Inak pocul si uz o HIIT alebo intervaloch? Su ovela lepsie na chudnutie ako chodza na trenazeri

 
N/A bady007 15.08.2018 (14:31)

to o chudnuti a nizkej intenzite celkom pobavilo

 
vlastoch N/A 17.08.2018 (12:15)

Ma pravdu, tuky spalujes pri nízkej intenzite okolo 75-80% maxima

 
MikeSV 06.08.2018 (23:29)

Ja obcas jazdim s bratrancom ktory ma zdravotne problemy tak si kupil ebike, je celkom sranda sa s nim v kopcoch ponahanat. Na rovine samozrejme nema sancu. Ale umoznuje mu to dosiahnut miesta, kam by sa na normalnom biku nedostal. Pre mna e-bike nie je, kedze ja si chcem uzivat obratnost klasickeho biku v terene a budovat si kondicku, prekonavat sam seba na mojich oblubenych vyslapoch.

 
marekon7745 06.03.2019 (12:35)

Pár mesiacov zvažujem napísať svoj názor na túto problematiku ako
dlhoročný motorkár a aktívny MTB cyklista:
v prvom rade e bike nieje uplne vystižný názov, presnejšie pomenovanie je MOTOCYKEL, spojenie slov motor+bicykel, nech si hovorí kto chce čo chce o nejakom prišliapavaní do pedáov, je to len oblbovanie a lobing, ako aj max 25km/hod., doba ide dopredu a za pár rokov budú tieto "EBIKY" JAZDIŤ PO CYKLOCHODNÍKOCH PRIEMERKOU 50KM/H
po uvedomení si tohto všetkého otázka teda znie: kde môžu tieto moderné motocykle vlastne jazdiť?
vybudované Traily, Bikeparky určite nie, motokrosové trate tiež nie,
cyklochodníky - tu je hlavný kameň urázu, kde sa to roky bude vyhrocovať
takže zostáva použitie na lesných a polných cestách, zvážnicach kde by sa to malo tolerovať.
Zatial sa peniažky sypú z tohto nového odvetvia bez riadnych zákonom upravených pravidiel, som zvedavý kam to až zájde.
Tolerantnosť a slušnosť ľudí, správanie sa každého jedinca ohladuplne ku okoliu tu bohužiaľ už prakticky neexistuje a tak sme odkázaní iba na zákony.

 
Bud 14.03.2019 (00:50)

No, co se týká e-biku. Ve svých 25 létech jsem lítal na kole, jak se dalo. Do práce, v dešti, v kose, jen když se dalo jet. A když jsem se od svých malých potomků urval, byl jsem na kole skoro celý den, někdy až do noci. V třiceti po krásných investicích do kola, mi někde v bedrech praskla ploténka a po několika marných pokusech s nastavením kola jsem s bikem musel skončit. A nejen s ním. Zůstala mi pouze opatrná chůze a přibylo plavání. A vzhledem k složitosti daného problému a nemožnosti tuto věc zoperovat, nebyla na kolo žádná naděje v dohlednu. Až teprve s příchodem elektrokol jsem si všiml nejdřív důchodců, že poradí sedět vzpřímeně a přesto jedou.I přes nepřirozený posed jsou schopni šlapat. To vzbudilo moji pozornost a pár let jsem to zkoumal. Až minulým rokem jsem si jedno e-kolo vypůjčil, nechal si ho před jízdou upravit tak, abych nemusel být pro cyklistu v příznačném předklonu a vyrazil. Vyšlo to a tak jsem si po 16 létech vynucené přestávky jedno e-kolo koupil. Jakou mi to dělá radost, že jsem se aspoň trochu mohl vrátit do života, nemusím určitě nikomu popisovat. Vím, že už nejsem žádný sportovec v tom pravém slova smyslu, ani si na nic nehraji, ale i tak můžu jet na kole, točit nohama, teče ze mně jak ze slona, vidím ubíhající krajinu, nemusím sedět někde v místnosti na rotopedu a srdce dostává, co potřebuje. A že bych kvůli tomu v kopci na někoho tlačil, aby mi uhnul? Pokud je cesta dost široká, můžu objet, pokud ne, musím jet ve frontě. To platí přece i pro jízdu autem. Kde není místo, nejde jet. To není o druhu kola, ale o chování. Určitě bych si nechtěl proti sobě poštvat potenciální kolegy, s kterými si mohu při výjezdu na kopec pokecat a vypít pivo. Navíc po rovině je přece kolo bez pohonu o mnoho lehčí a tudíž i rychlejší, takže v úzkých místech by museli uhýbat jezdci na e-biku, nebo se mýlím?

 
JaroNM 05.08.2018 (15:48)

Všetko pekne clanok super len ma zaujal tan usetreny cas 2hod vcera som iseiel 60km 1400v.m. Za 3.45hod co bol priemer cca 17km/h. Tak 50km za cca 2.00hod mi vyslo okolo 25km/h co mi pride aj na e bike celkom riadny mazec😳. Neviem ci to v takom terene je mozne, ale ak ano tak sa teším kedy zostarnem a kupim si e-bike😀.

 
double 05.08.2018 (20:41)

Dakujem vsetkym za pozitivne ohlasy. Zaroven dakujem aj.mtbiker.sk, ktory mi umoznil vydat takyto clanok. Tymto sa naozaj prezentuje ako nezavisle medium. V poslednom case vsetci pocuvame o e-biku ako uzasnu nahradu za klasicky bicykel, tak som sa snazil.hladat okrem pozitivnych aj tie negativne stranky. Kazdopadne treba ocakavat, ze trend e-bikov je estelen na zaciatku a o.par rokov bude takych bicyklov s.motorom.mnohonasobne viacej. Ako aktivny cyklista ani nevylucujem, ze o.par rokov popri klasickom.bicykli budem.mat.doma aj e-bike.

 
Semanuel double 05.08.2018 (21:41)

Poklonu, ze si sa to celu temu snazil ponat bez predsudkov. Co som si vsimol, mnoho aktivnych bikerov robi hned na prvej jazde tu istu chybu ako ty (to bol aj moj pripad), ze vylezu na svoj oblubeny trail a pustia to dole na pne gule ako na klasickom trailbiku ci endure. A potom sa zbieraju medzi krikmi. K e-biku treba mat respekt, lebo nie je to to iste, co bicykel. A podla mna 90% bikerov, ktori e-bike vyskusaju a zistia, ze ho nechcu/ nepotrebuju, ho nebudu viac prudit.

 
katko 06.08.2018 (08:17)

včera sme šli kvôli kolónam namiesto Strečna cez Terchovú a na rovnej ceste v dedine, kde je 50tka, sme nemohli dobehnúť e-kktka na nejakom okapotovanom zjazďáku... vyzeralo to fakt smiešne....

 
duves 06.08.2018 (12:51)

iron.hide nechápem ani ja, vdaka za podporu, poteší. Aj JoKo-vi

 
duves 06.08.2018 (16:58)

Z toho članku, ktorý je samozrejme velmi dobre napísaný mi vyplýva, že jazdit na ebiku zdravemu chlapovi sa neptrí. N E P A T R Í. A nehnevajte sa mladí muži, nie je vám to trochu trapné predbehnuť 55 ročneho dedka v kopci s pocitom, že ako si mu to nandal?

 
lubosmyhula 29.04.2019 (09:48)

Ja som sa raz s chuti zasmial, keď jeden chlapík komentoval cestu na Kráľovú hoľu, že aká je to nenáročná trasa. Bol som tam a je to riadna makačka a preto ma to udivilo a len som vypliešťal oči a trochu som si ho premeral. Bol taký trochu pri sebe a nijako mi to nešlo do hlavy. No po chvíli som pochopil, že rieši elektrobicykel.
Tak som sa pousmial.
Nijako neriešim elektrocyklistov, ale vtedy som si uvedomil, že hodnotí náročnosť terénu, ktorú by nemal hodnotiť.

 
Bud lubosmyhula 01.05.2019 (17:01)

 
ppi 06.08.2018 (07:44)

Omg dlhy clanok jak svi na, vlastne o nicom, tak chlapik chodi na ebiku ok, preco by mal byt tym pre inych zaujimavy nevedno. Nech si chodi na com chce pokial to necmudi a nehuci. Nechapem jedincov co do takych vrtaju a preco.

 
peterg ppi 06.08.2018 (13:02)

Skusim vysvetlit: keby sa e-bike volal tak, ako sa podla konstrukcie volat ma, teda e-moped (e-motorka, ...) a platili by nan adakvatne pravidla, tak je vsetko OK. Kazdy si jazdi na com chce a nepletu sa spolu ani pojmologicky, ani pravidlami jazdenia. Takto sa e-bike prezentuje ako evolucny nasledovnik klasickeho biku, e-bikeri sa povazuju za bikerov (cest vynimkam, ale jedna lastovicka leto nerobi), co zase bikeri neuznavaju, a spolu sa pletu na stejnych trailoch vybudovanych pre klasicke biky (napr. Rychleby).

 
milancaban peterg 07.08.2018 (13:01)

uvidis ze za par rokov ebike existovat nebude. budu bike-y (to budu tie s motorom) a non-e-bike-y ktore budu bezmotorove. Rovnako ako mame lyze a bezecke lyze a pritom bezky/skialpy (bez vlekove) boli pred zjazdovkami. Trh to urci a ten je urcite ebikom nakloneny len to chce vychytat detaily a nie obrovske motory s bateriami ale mozno nieco privetivejsie ako je v dnesnych e-silnickach. Ludia az tak nepotrebuju pridat vykon 400w (ved ja mam podla stravy okolo 250-300w ked idem na KOM)

 
Johnym128 peterg 10.08.2018 (22:54)

Preco by nemohli ist na rovnakych trailoch? Ja mam problem ze pre kondicku sa na trail nedostanem... S ebikom by som to dal... Technicky dole tiez mam nabikovane dost. Len pri detoch nieje na kondicku cas...

 
Johnym128 peterg 11.08.2018 (09:31)

Zhrniem info z odkazu: ebikeri ho nicia lebo vacsinou niesu dobry jazdci a vacsinou tlacia bikerov pred nimi a pokrikuju na nich a to sa im nemusi pacit...
blbost
Preco by ebiker mal byt horsi jazdec ako biker? Tiez sa musi ucit a ziskat skusenosti... Tlacenie jazdcov? To sa stane aj mne s mojou kondickou ma kedykolvek dobehne riadny biker a prirodzene bude chciet aby som ho pustil... To je normalne a o ohladuplnosti.
jedine co beriem je to ze na ebiku si prejde trail viackrat... Aj to je relativne. Jazdec s kondickou ho prejde do roka urcite viackrat ako ten bez kondicky....
cize ban ludom s kondickou a ebikerom
proste super hyper makači s xxx hodin na biku nejdu prezit ze niekto ma blby motorcek na biku... Nic viac nic menej....

 
peterg Johnym128 11.08.2018 (14:08)

"Naše zkušenosti ukazují, že e-kolo spíše kupuje ten, kdo na to fyzicky nemá a často není ani moc dobrý jezdec" Zrejme je to pravda, veď aj tu počúvam, že e-bike si kupujú práve tí, čo na bajkovanie nemajú veľa času, tak asi ich kondícia nebude nič moc.
"Na stoupáku má jiný poloměr otáčení, a tak vyjíždí a poškozuje okraje stezky a prudší místa hrabáním."
"Díky e-kolu nám po stezkách jede jeden člověk během dne místo jednou třeba třikrát. To znamená, že přináší stezkám až trojnásobnou zátěž" Dobrý makač to zvládne tiež (4x Wiessner + Superflow), tých je však menšina, priemerný biker povedzme 2x, ale podpriemerný e-biker to dá aj 4x bez problémov, a to je väčšina z nich.
"Další nepříjemností je to, že ve stoupáku někteří e-bajkeři „tlačí“ ostatní cyklisty před sebou, a nebo na ně pokřikují, ať uhnou." Zažili sme, bolo to arogantné, vynucujúce si prednosť, a na Wiessnerovi často niet kde sa uhnúť ...
"E-bajky budeme tolerovat u starších ročníků nad 55 let ..." ak toľko máš, nemáš problém. Ja mám 60, a tiež nemám problém (na normálnom biku, a otočím to trebárs aj 4x sa mi veľmi chce).
E-bikeri by boli urči pre Černú Vodu ekonomickým prínosom, ale keď autori a prevádzkovatelia steziek ich nechcú, musia mať pre to naozaj vážne dôvody...

 
Pridaj komentár