Test: Lapierre E-Zesty AM 9.4 2024 – pán bicykel

Po ročnej odmlke sa ku mne dostal konečne bike na test. A rozhodne nie nejaký obyčajný.

Keď som pozrel na osadenie a cenovku, chvíľu som premýšľal, či mu nebudem radšej vykať. Reč je o „light ebiku“ E-Zesty od francúzskej značky Lapierre, ktorý na prvý pohľad ani veľmi ako ebike vlastne nevyzerá. Ak vás zaujíma, ako si počínal tento „polovičný princ“, čítajte ďalej.

Lapierre E-Zesty AM 9.4 2024

Tak ho tu máme - dokonalé načasovanie

E-Zesty ku mne dorazil o pár týždňov neskôr, ako pôvodne mal a vychytal tak najkrajšie „letné“ počasie, aké si v apríli vôbec pamätám, odkedy jazdím. A keď tak nad tým premýšľam, jazdím už pomerne dlho. Light ebike mi tiež dokonale nahral na smeč, nakoľko som sa od začiatku roka potýkal s problémami s achilovkou, takže lepší bike na rozbeh do sezóny 2024 som si ani nemohol želať. Patrične som to využil a pobrázdil kompletne všetky traily v mojom okolí, „vydojil“ baterku na všetkých režimoch a vyskúšal si aj jazdu bez podpory motora.

Lapierre E-Zesty AM 9.4 2024 recenzia

Prvý dojem - bikové haute couture, alias frantíci dizajn rozhodne vedia

Keď kuriér z dodávky na mňa po niekoľkotýždňovom očakávaní vytiahol škatuľu s logom nemenovaného slovenského výrobcu s označením low cost modelu, obliali ma poty a skoro ma vykotilo. Počiatočný šok však prešiel, keď obsah krabice nekoreloval s jej potlačou. Miesto toho som v nej našiel elegantný all-mountain elektro full s pohľadným matným tmavomodrým lakom, s červenými detailami a čiernymi štrukturovanými nápismi.

Silueta biku pripomínala ebike len decentne a spodná rámovka napriek integrovanej batérii vôbec nepôsobila mohutným dojmom. E-Zesty nechal viacero ľudí na pochybách, či ide o ebike alebo o klasický bike. Prezrádzal ho však ledkový displej na hornej rámovej rúrke, ktorý signalizoval zvolený režim a stav nabitia batérie. Podozrivo nízka sa javila aj hmotnosť biku po poťažkaní. Displej závesnej váhy ukázal nečakaných 19,37 kg (bez pedálov) pre bike veľkosti M, ktorý prišiel do testu s dušami v plášťoch. Gramársky duch vo mne však kvalifikovaným odhadom prepočítal, že táto hmotnosť by sa dala o nejaké to kilečko v pohode dostať ešte nižšie.

Lapierre E-Zesty AM 9.4 2024 review

Geometria a osadenie - všetko, čo by ste si mohli priať

Základom elektro-Zestyny je karbónový rám so zdvihom 140 mm, ktorému sekunduje vidlica RockShox Lyrik Select+ so 150 mm a nastavením rýchlej aj pomalej kompresie. O tlmenie sa stará vzduchový tlmič RockShox Super Deluxe Select+ s expanzkou.

Zadná stavba je na prvý pohľad riešená ako Horst-link, čiže 4-čap, kde tlmič prechádza cez delenú sedlovú rúru, no pri bližšom pohľade zistíte, že spodné oko tlmiča má plávajúce uloženie na spodných reťazových vzperách, podobne ako to má Active Float System alebo svojho času napr. Full Floater od Treku. Tlmič je tak pri pružení stláčaný z oboch strán. Úchyt zadného strmeňa je riešený separátne, aby mohol „plávať“ a neblokovať zadnú stavbu pri pružení. Výsledkom je výborný koktejl vlastností, ktorý zahŕňa solídne hodnoty anti-kickbacku, anti-squatu a výbornú efektivitu pedálovania pri zachovaní citlivosti tlmiča.

Geometria je strihnutá tak akurát, hlava má uhol 64,5°, sedlovka 76,5°, zadné vzpery majú na 29” ebike prekvapivo len 435 mm. Reach vo veľkosti M je 455 mm, čiže žiaden extrém, ani žiadna „konzerva“. Pohon a brzdy sú v taktovke Shimana. Nájdete tu dôstojný mix XT šaltra, 4-piestových SLX bŕzd, SLX radenie, ktoré dopĺňa kazeta Deore – tá má síce trochu nadváhu, no funkčne je na tom rovnako ako kazety z vyšších sád. Honosným dojmom pôsobia ľahké CNC frézované hliníkové kľuky Rotor Capic v dĺžke 165 mm.

Zvyšok komponentov, s výnimkou (inak nečakane pohodlného) sedla Fizik Aidon, dodal sám Lapierre pod svojím logom, vrátane zapleteného setu kolies, ktorý má vnútornú šírku ráfikov 31 mm. Plášte Maxxis Assegai a Minion DHR II vo verzii EXO+, 3C, TR, WT výborne dopĺňajú zjazdové ambície tejto mašiny.

Lapierre E-Zesty AM 9.4 2024

Motor, batéria a ovládanie - v znamení minimalizmu

Fazua Ride 60, ako názov napovedá, ponúka krútiaci moment o sile 60 Nm. Rozmery tejto pohonnej jednotky sú vskutku kompaktné a rovnako minimalistické je aj otočné prstencové ovládanie, ktoré sa krásne zmestí medzi objímku gripu a brzdovú páku. V ráme sa nachádza integrovaná 430 Wh batéria.

Pozíciu displeja nahrádza ledkový panel na hornej rámovej rúre, ktorý indikuje stav batérie a úroveň dopomoci. Tento ledkový panel sa dá mierne povytiahnuť, čím sa odkryje USB-C port, ktorý by mal slúžiť aj ako nabíjačka. Ja som k nemu pripojil svoju staršiu GoPro7 kameru, ktorú mi však nechcelo nabíjať. Netuším, kde nastala chyba…

Čo sa týka asistencie motora, tak k dispozícii máte 3 jazdné režimy Breeze, River a Rocket, ktoré si preložte ako ECO, MEDIUM a TURBO. Tento pohon má však ešte jednu tajnú zbraň, ktorou je maximálny peakový výkon 450 W a dočkáte sa ich v prípade, že podržíte tlačidlo ovládača v hornej polohe. Ledky začnú blikať zdola hore a vy dostanete na 10 sekúnd „turbo boost“, vďaka čomu viete prekonať aj pomerne strmé pasáže s prstom v nose. Akurát to musíte stihnúť za 10 sekúnd.

K motoru existuje aj mobilná aplikácia, v ktorej si viete upravovať výkon jednotlivých režimov alebo zvoliť úspornejší profil, resp. akčnejší režim Dynamic trails, ktorý zlepší akceleráciu v náročnom teréne. Fazua Ride 60 zvláda pripojenie s mobilom cez Bluetooth alebo cez ANT+ s Garminom.

Lapierre E-Zesty AM 9.4 2024Lapierre E-Zesty AM 9.4 2024 recenzia

Výdrž a výkon

Od 430 Wh batérie som toho popravde veľa neočakával a musím uznať, že som sa šeredne mýlil. So svojimi 82 kg (v trenírkach) som bol schopný na najsilnejšom režime pojazdiť v teréne cez 2 hodiny a zvládnuť zhruba 1150 výškových metrov a cca 30 km. Bavíme sa o jazdení štýlom hore po zvážnici a dole po traile.
Tento bike nemá z funkčného hľadiska žiadnu citeľnú slabinu.
Pri jazde na najslabšom režime (kedy som mal mimochodom stále citeľne navrch voči výkonnostne porovnateľnému kamošovi, ktorý išiel na analógovom biku) som po jazde s dĺžkou 2 hod. 45 min., 35 km a nastúpaných 776 m ešte stále disponoval tromi čiarkami batérie z piatich.


Pri kombinovaní režimov som bežne zvládol 30 km, 1200 výškových metrov a domov som sa vracal s jednou čiarkou k dobru. Na trailoch v okolí Považského hradu som v blatistom teréne, kde sa jazdí iba strmo hore a strmo dole, zvládol na 11-tich kilometroch „nabúchať“ 943 výškových metrov a dole pri aute mi svietili ešte tri paličky. Koľko sa dá prejsť s týmto bikom po rovine, žiaľ, netuším.

Lapierre E-Zesty AM 9.4 2024 testLapierre E-Zesty AM 9.4 2024 review

Reálne postrehy z jazdenia - fun factor na maxime

Prvá jazda bola v znamení úpravy nastavení. Po zmene uhla pák, sedla a výšky riadidiel som dospel k poznaniu, že 25-percentný SAG tlmiča je stále málo a na hodnote 30 % to je omnoho lepšie. Motor pri jazde po asfaltke len potichu hvízdal s prízvukom leteckého motora, no pri zmene sklonu trasy smerom nahor sa postupne rozbzučal.

Nástup výkonu je pekne plynulý, v základnom režime chýbal trochu odpich pri rozbiehaní v kopci. Nízka kadencia pohonnej jednotke Fazua Ride 60 popravde nesvedčí, omnoho lepšieho prejavu sa dočkáte pri vyššej kadencii. Ale toto platí asi pre väčšinu ebikových motorov a pri tých kompaktných obzvlášť. S vypnutým motorom nie je cítiť žiaden odpor, ktorý by ste museli pri pedálovaní prekonávať.

Čo sa týka šliapania na vypnutom ebiku, tak to už je trochu tvrdší oriešok. Nehovorím, že sa to nedá, ale kombo 19,5 kg biku a plášťov Assegai a Minion DHR II, obutých na kolesách s dušami nie je nič, čo by ste si vedeli dlhodobo užívať. Škoda, že bike neprišiel do testu s kolesami prerobenými na bezduše, možno by bol názor trochu iný. Ergonómia kruhového otočného ovládača režimov je super (pokiaľ sa zrovna nezasekáva) a mne osobne vyhovoval viac ako dvojica tlačidiel na niečom kockatom.

Lapierre E-Zesty AM 9.4 2024
Páčku lockoutu tlmiča som za celý čas testovania použil až jedenkrát, aj to len preto, lebo som chcel vyskúšať, ako funguje. Reálny prínos to pre mňa nemalo, nakoľko pri normálnom šliapaní sa tlmič vôbec nepohupuje ani nezanára do zdvihu. Toto má E-Zesty fakt vyladené a dávno som sa neviezol na takto výborne navrhnutom systéme odpruženia. Zadná stavba je navyše ukážkovo tuhá a neuhne pod vami ani pri tom najväčšom „prasení“.

Aby som však len nechválil, daňou za vyšperkovaný chod je mizerná dostupnosť tlmiča pri čistení. V „tlmičovej komore“ sa často zachytávalo lístie a po umývaní tam ostávalo malé jazierko, ktoré som obvykle vyklopil na zem pri dvíhaní biku do výťahu v suteréne nášho baráku. (Pevne dúfam, že na MTBIKER nechodí nikto z mojich susedov.)

Čo sa týka jazdných vlastností, tak v porovnaní s mojím 28 kg ebikom to nebola iná liga, ale úplne iný vesmír. Nebe a dudy! Ľahkosť, s akou sa dalo pohybovať po trailoch smerom dole, bola úplne niekde inde. Bicykel nebol problém dostať do vzduchu a vďaka parádne namixovanej geometrii sa „Zestyna“ pokladala do klopiek jedna báseň. Osobáky na e-segmentoch padali rad radom a ja som sa cítil, ako keby som bol minimálne o jeden level lepší jazdec. Podiel na tom malo určite aj obutie, ktoré držalo ako hluchý dvere aj na korenistých a mokrých pasážach.

Ak by som to mal zhrnúť, tak po stránke jazdných vlastností som si chrochtal blahom. Tento bike nemá z funkčného hľadiska žiadnu citeľnú slabinu, aj keď zopár ponôs by som našiel, ale o tých sa ešte zmienim nižšie.

Lapierre E-Zesty AM 9.4 2024 test
Geometriu som popravde začal študovať až po teste, nakoľko mi absolútne sadla a bol som prekvapený, že zatiaľ čo na biku Canyon Spectral 125 mi 64° hlava skôr prekážala, tak 64,5° na E-Zesty mi prišla ako najlepšia vec na svete a nemal som problém nasúkať bike ani do kaskádových zátačiek pri výšľape, ani do ostrých točiek na trailoch. Svoj podiel bude mať na tom určite aj 40 mm predstavec a krátka zadná stavba (435 mm).

Čo sa týka výkonu, tak 60 Nm bolo pre mňa a mojich 82 kg úplne postačujúcich. Keď už bolo príliš zle, tak som si pustil 10-sekundový boost a s miernou dávkou odhodlania som vyšliapal všetky stupáky, čo jazdím aj na svojom ebiku so silnejším motorom. Ak sa niekto vyžíva v jazdení trailov v protismere, tak E-Zesty pre neho nebude asi to pravé orechové, no na normálne jazdenie k trailom v tomto type motora a biku rozhodne problém nevidím.

Osobne mi trochu chýbal 4. režim dopomoci, ktorý by bol niekde medzi nulou a najslabším režimom, aby som len dorovnal hmotnostnú penalizáciu a výkonnostne bol na tom rovnako ako analógoví bikeri. Samozrejme, toto sa dá nastaviť v appke, no je to trochu väčšia prplačka, ako len stlačiť jedno tlačidlo. Pozitívne hodnotím aj to, že motor „nechcípne“ náhle, ale predtým, než vám dôjde šťava v baterke, tak sa na poslednej paličke prepne motor do Breeze (ECO) režimu a vy tak dostanete pokyn, že kormidlo treba otočiť smerom domov.

Ak by som to mal nejako zhrnúť, tak ďakujem vývojárom v Lapierre za kus dobrej roboty a touto cestou by som ich chcel poprosiť, aby aj klasický model Zesty updatovali podľa E-Zesty ako cez kopirák.

Lapierre E-Zesty AM 9.4 2024 skúsenosti

Vychytávky aj muchy

Medzi vychytávky jednoznačne môžeme zaradiť otvárač na pivo, ktorý je integrovaný do zadnej páčky pevnej osky. Poteší aj prítomnosť kompaktného vodítka reťaze a možnosť pomocou flip-chipu prekopať E-Zesty na mullet, pokiaľ by ste chceli. Nezabudlo sa ani na UDH úchyt prehadzovača. Praktická je aj integrovaná nabíjačka elektroniky prostredníctvom USB-C portu, ktorý je ukrytý v zobrazovacom paneli.

Lapierre E-Zesty AM 9.4 2024 testLapierre E-Zesty AM 9.4 2024 review

Čo ma naopak nepotešilo, bola odlepujúca sa ochrana zadnej reťazovej vzpery, ktorú som musel fixnúť jednou sťahovacou páskou. Je to síce prkotina, ale na biku tejto cenovej kategórie si viem predstaviť aj dômyselnejší systém uchytenia. Kým horná časť rámu je chránená proti odreninám „block-stop“ hlavovým zložením Acros a nalepovacím gumovým nárazníkom, ktorý sa nachádza v prídavnej škatuli, tak spodná rámovka žiaľ nemá žiadny gumový chránič, ktorý by chránil karbón a plastový kryt motora pred odletujúcimi kameňmi.

Chápem, že tu sa celkom dosť hralo na hmotnosť a ako alternatívu výrobca pribalil k biku sadu transparentných ochranných fólií, no poriadny „protektor“ by určite nebol na škodu. Kábel radenia prehadzovačky, ako aj zadná brzdová hadica sú vedené cez hlavové zloženie a za bližšie nešpecifikovaných okolností mali tendenciu povrzávať pri zatáčaní. Podľa akého kľúča netuším, ale občas to vedelo liezť na nervy.

Posledná a najväčšia moja výhrada je voči ovládaču režimov. Ten sa výrobcovi veľmi nepodaril a okrem toho, že má slušný vakel, tak sa veľmi často zasekával v hornej polovici. Výrobca si je tohto neduhu veľmi dobre vedomý a preto zamieňa starú otočnú časť za novú verziu, ktorá obsahuje silnejšie magnety a inú podložku na vymedzenie vôle. Ja som mal žiaľ smolu na prvú verziu, ktorá kazila inak skvelý dojem z tohto systému pohonu „aus Deutschland“.

Lapierre E-Zesty AM 9.4 2024

Plusy

  • výborná geometria
  • luxusne nízka hmotnosť
  • odladený systém zadného odpruženia
  • dobre zvolené komponentové osadenie
  • integrovaný otvárač na pivo
  • možnosť customizovať režimy motora cez appku

Mínusy

  • zasekávajúce sa ovládanie režimov (výrobcom riešené výmenou za V2)
  • absencia chrániča spodnej rámovej rúry
  • odlepujúci sa chránič spodnej reťazovej vzpery
  • horšie dostupný tlmič na čistenie
  • teleskopická sedlovka má zdvih iba 150 mm (veľ. M)


Komu bude tento bike sedieť?

Light ebiky sú kategória sama o sebe, ktorá je niekde na polceste medzi klasikou a ebikom, osobne si však myslím, že je veľmi návyková. V porovnaní s „plnotučným“ ebikom musíte viac makať za svoje a zároveň dole kopcom dostávate omnoho prirodzenejší pocit z jazdy ako pri ebiku.

Za mňa ideálna kombinácia pre ľudí, ktorí majú málo času na jazdenie (ako napríklad ja, lebo mám malé dieťa) ale stále si chcú zamakať a poriadne sa vyblbnúť smerom dole alebo pre tých, ktorí potrebujú dorovnať výkon, či už zo zdravotných alebo iných dôvodov. Určite by som radšej kúpil takýto ebike 50-kilovej partnerke, ktorý by dokázala ukočírovať aj v zjazde.

E-Zesty je skrátka bike, ktorý neradno skúšať, pokiaľ máte dostatok zdrojov na účte. Mohlo by sa totižto veľmi ľahko stať, že ho nutne začnete potrebovať.

Za seba osobne môžem povedať len toľko, že sme si to s E-Zestym spolu náramne užili a že toto je presne ten typ bicykla, ktorý definuje pravidlo n+1.

Odporúčaná MOC tohto modelu je stanovená na 7 599 € a pokiaľ by ste si chceli naštudovať kompletnú špecifikáciu, nájdete ju na stránkach výrobcu na tomto tomto odkaze.
Zdroj fotografií: archív autora
flash_on
Viac o elektrobicykloch, ich výbere a používaní nájdeš v sekcii Elektrobicykle v skratke.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
bimjeam 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Bulls E-Stream Evo AM 4 – nerieš zovňajšok, dbaj na charakter

Test: Bulls E-Stream Evo AM 4 – nerieš zovňajšok, dbaj na charakter

Keď ide o elektrobicykel, ktorý má výborné jazdné vlastnosti, neriešite toľko detaily. S batériou o kapacite takmer 1000 Wh totiž najmä celé dni jazdíte.
Celoodpružené e-biky aj do náročného terénu PR článok

Celoodpružené e-biky aj do náročného terénu

Ak poškuľuješ po „high-end“ bicykli a nechceš sa nechať zastaviť žiadnym typom terénu, zaujať dokážu aj tieto celoodpružené modely.
Test: Marin Alpine Trail E2 - ako sa menia názory

Test: Marin Alpine Trail E2 - ako sa menia názory

Vždy som si myslel, že e-bike je pre lenivých ľudí alebo pre tých skôr narodených, čo už toľko nevládzu. Tak prečo som si jeden kúpil?
keyboard_arrow_up