Test: Orbea ALMA H30 XT- podarený hardtail zo Španielska

Test: Orbea ALMA H30 XT- podarený hardtail zo Španielska

5 komentárov

iceman 09.08.2018 36 fotografií   Univerzalny Orbea Horsky Bike Hardtail Deti Horska Cyklistika Test Cross Country

Exotická? Elegantná? Vrtká? A ešte aj pluh (resp. cyklovozík) utiahne? Len si prečítajte, ako sa s ňou žije.

 

V zime sme začali intenzívne riešiť rozšírenie vozového parku o nový bicykel pre manželku. Malo ísť o taký na "pohodové jazdenie", s ktorým by nebol problém zdolať aj náročnejší terén.



Predsa len, moja manželka sa nezdá - mala pred materskou čo to najazdené a nezľakla sa ani ťažšieho terénu a doslova s prstom v nose dala napríklad aj takú červenú z Lysej hory a viaceré ďalšie chuťovky. Okrem toho sme od bicykla očakávali, aby zvládol ťahanie cyklovozíka a uchytenie detskej sedačky, preto sa výber zúžil na hliníkové HT. Našou výhodou je, že jazdíme na bicykloch rovnakej veľkosti, a tak si ich môžeme medzi sebou požičiavať. Preto bola moja podmienka, aby som mohol na tom novom zvládnuť občas aj nejaký maratón, teda v prípade, že by som mal chuť si nechať trochu vytriasť prdel . Nakoniec teda padla voľba na bicykel španielskej značky Orbea, konkrétne model ALMA H30.



Rám a geometria


Modelový rad bicyklov ALMA je poňatý dosť veľkoryso. Na začiatku ponuky nájdete niekoľko hliníkových modelov v rôznych úrovniach výbavy. Hierarchicky vyššie sú karbónové kúsky, ktoré sa delia na dve skupiny podľa typu použitých karbónových vlákien. OMR - Orbea Monocoque Race s hmotnosťou rámu cca. 950 g a OMP - Orbea Monocoque Performance s hmotnosťou rámu cca. 1 150 g. Naša ALMA H30 je hliníkový model pozváraný z trojnásobne zoslabovaných trubiek, ktorý sa geometriou takmer neodlišuje od svojich karbónových bratov.



Geometria rámu je označovaná ako “World Cup Geometry”, čiže v sebe odráža všetky najnovšie trendy, ktoré môžeme vidieť na bicykloch používaných vo svetovom pohári. Orbea pri výrobe použila vlastnú technológiu, ktorú označuje ako 4x4 Dynamic Structure, čo je vlastne pre ALMU typický ohyb hornej rámovej trubky pred sedlovkou. Vďaka tomu by mala byť jazda efektívnejšia a pohodlnejšia. Hlavový uhol je 69°, vďaka čomu je bicykel stabilný aj v náročnom teréne. Uhol sedlovky je zase strmší s hodnotou 73,5°, čo zaručuje dobrú efektivitu pedálovania. Dĺžka zadnej stavby je 430 mm, čo je v dnešnej dobe rozšírená hodnota.



Hliníkové modely z roku 2018 sa dodávali ešte s nábojmi a kľukami bez Boost štandardu. Po preštudovaní modelového radu 2019 na stránke výrobcu som zistil, že v roku 2019 je Boost štandardom naprieč celým portfóliom modelu ALMA. Štandardom ostáva vnútorné vedenie hadíc a bowdenov, vďaka čomu je rám veľmi uhladený. Poteší aj kvalitne spracovaná integrovaná ochrana zadnej stavby pod reťazou. Dizajn a vnímanie krásy je veľmi subjektívna záležitosť, ide preto o môj osobný názor, ale rám a bicykel samotný považujem za jedno z najkrajších HT momentálne na trhu.



A aby som nezabudol, keďže v našom prípade ide hlavne o manželkin bicykel, tak sa musel páčiť samozrejme v prvom rade jej. Výber farby bol teda na nej a voľba padla nakoniec na peknú jednoduchú oranžovú doplnenú čiernymi nápismi. Mimochodom, pri objednávke niektorých vyšších karbónových modelov si môžete vybrať z veľkého množstva farieb a kombinácií komponentov a prispôsobiť ho tak presne vašim požiadavkám.



Výbava


Je to povedzme taká stredná trieda, ktorá sa skladá prevažne z komponentov Shimano z rôznych rád. Radenie s prešmykačom je SLX a dopĺňa ich šalter z rady XT. Kľuky sú mne neznámej značky Prowheel Claw s prevodníkmi 26-36 a Press fit nábojmi. 11-;nbsp;rýchlostnú kazetu 11-40 dodala firma SunRace. Rozsah prevodov je dostatočný a veľmi podobný jednoprevodníkovej sade GX Eagle. Nemal som teda problém vytiahnuť dokonca cyklovozík s hmotnosťou zhruba 32 kg na Straník a kto toto stúpanie pozná, tak vie, že niektoré úseky veru stoja za to. Trochu slabším článkom výbavy sú brzdy Shimano M365 doplnené kotúčmi s center lock uchytením na nábojoch. Brzdy sú dosť ťažké, ale mne hlavne nevyhovuje ergonómia brzdových páčiek. Sú dosť dlhé, čiže určené na brzdenie dvoma palcami. Situáciu som trochu zachránil tým, že som páčky dal bližšie k predstavcu z vnútornej strany radenia.



Na bicykli sú kolesá Mach1 Traxx 21c, ktoré sú samozrejme Tubeless Ready. Obuté sú plášťami od Maxxisu, konkrétne modelom Ikon so šírkou 2,2 palca. Je to výborná a rýchla voľba na šotolinu a do suchých podmienok. Taktiež na asfalte sa odvaľujú veľmi dobre, ale akonáhle bude na výjazde viac vody a blata, treba jazdiť viac s rešpektom a zbytočne to v zákrutách nehrotiť. Od výroby bola v ráfikoch vlepená bezdušová páska. Keďže som mal doma aj nejaké voľné ventilky, tak som rýchlo a jednoducho prerobil plášte na bezdušáky a ušetril tak zhruba 200 gramov. Akurát plášte sú dosť “riedke” a už po pár dňoch ich treba dofukovať, napriek tomu, že je v nich dosť latexového tmelu.



Odpružená vidlica je od značky RockShox a ide o model Recon RL so vzduchovým tlmením, zdvihom 100 mm a zamykaním z rajdov. Zamykanie som hneď na začiatku zhodil, pretože som si ho nikdy nezvykol veľmi používať a aspoň som trochu “odľahčil” rajdy a zbavil sa jednej hadice. Rajdy sú rovné hliníkové so šírkou 720 mm. Predstavec je tiež hliníkový s dĺžku 90 mm a oba komponenty nesú označenie Orbea OC-II. Sedlovka je tiež značky Orbea OC-II s priemerom 27,2 mm a dĺžkou 400 mm. Vďaka užšiemu priemeru je pružnejšia, čo samozrejme zvyšuje komfort. Pohodlie by bolo samozrejme ešte o poznanie väčšie, keby sa hliníková sedlovka vymenila za karbónovú. Sedlo je značky Selle Royal Seta Sport.



Skúsenosti z jazdenia


Bicykel máme vo veľkosti “L”. Pre manželku je to ideálna veľkosť a ja som s mojimi 187 centimetrami na hranici veľkostí L a XL. Radšej jazdím na menších ako na väčších bicykloch, preto mi L-ko sadlo celkom dobre. V kombinácii s 90 mm predstavcom je posed skôr kratší, a teda aj pohodlnejší. Na ALME jazdím teraz súbežne s mojou druhou Orbeou, ktorou je trailový bike OCCAM TR. A samozrejme, keď ste raz rozhýčkaný fullom, tak sa na HT presedláva dosť ťažko . Ale musím povedať, že v teréne pre mňa nie je ALMA žiadny výrazný handicap.



V porovnaní s mojim fullom je vo výšľapoch o kus svižnejšia a minimálne pocitovo aj rýchlejšia. Dobre akceleruje, a to sa s 13 kilami nejedná o nijaký “gramársky” stroj. Vďaka dobrej geometrii som nemal problém zvládnuť aj náročnejšie zjazdy a pasáže. S bezdušákmi je jazda aj o niečo komfortnejšia, keďže môžete kolesá sfúknuť viac, ako ste zvyknutí pri jazdení s dušami. Odjazdil som na nej aj jeden maratón a potvrdilo sa, že aj za relatívne málo peňazí môžete mať veľmi slušný bicykel na preteky. ALMA sa osvedčila aj ako rodinný “kočíkovací” bicykel. Dokonca som na nej zatiaľ najazdil viac kilometrov s vozíkom alebo sedačkou ako bez nich.



Plusy:

  • Pekný dizajn.
  • Dobrá geometria rámu.

Mínusy:

  • Vyššia hmotnosť.
  • Slabšie brzdy.




Po pár mesiacoch, odkedy Orbea ALMA H30 doplnila náš vozový park, musím povedať, že splnila všetko, čo sme očakávali. Na jednom bicykli dokážem zvládnuť náročnejší výjazd, maratón a povoziť dcéru v sedačke alebo vozíku. Je to skrátka náš ťažný kôň s pretekárskym potenciálom, ktorý je v ňom ukrytý. Cena takéhoto kusu sa pohybuje okolo 1 200 € a viac informácií nájdete na stránke výrobcu. Model pre rok 2019 nájdete na tomto odkaze.

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Zďieľaj ho:
Buď naším fanúšikom:
Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

ppi 09.08.2018 (21:24)

Bezpochyby pekny bike, odlisuje sa krivou trubkou a teda efektivnejsou jazdou dynamic structure 4x4... Chyti sa na takuto blbost niekto? Tusim ano. 1200 by som za to nedal.

 
Kapor1986 ppi 14.08.2018 (16:51)

Tak daj odkaz na bajk v tej výbave,za tie prachy...

 
kamikazeNR 09.08.2018 (17:42)

brzdenie dvoma palcami...to by som si pozrel....krasny bajk 🙂😜

 
AdamBrosko 09.08.2018 (16:15)

Nazdar tie rafiky mozno su TLR ale plaste su klasicke kevlarove.Plaste musia mat na boku TR.Inac pekny bike.

 
Hazard 14.08.2018 (20:03)

13 kg je celkom dosť...

 
Pridaj komentár