Test: LAZER Century - všestranná cestná prilba na celoročné použitie

Testovanie produktov má jednu nespornú výhodu, a tou je, že sa dostanete k rôznym vychytávkam a novinkám, ktoré vám rozšíria obzory, podstatne skôr, ako by ste sa k nim dopracovali za normálnych okolností. Prilba Lazer Century je toho typickým príkladom.

Možno si trochu ťukáte na čelo s otázkou, o akej „celoročnej prilbe točím". Bundy a gate sú letné, prechodné, zimné…, ale prilba? Prilba je prilba a ten, kto jazdí cez zimu, si dá pod ňu čiapku a vybavené! Presne to som si myslel donedávna aj ja. Lenže potom sa ku mne dostala prilba Lazer Century s vychytávkou označenou ako „twist cap”. O čo konkrétne ide, k čomu slúži a pre koho bude prospešná, sa dočítate práve v dnešnom článku.


Spracovanie a prvý dojem - decentný tvar a integrované vychytávky

Prilba Lazer Century nepôsobí na prvý pohľad žiadnym neobvyklým dojmom. Jej tvar je strohý, kvapkovitý a jednoliaty, bez rôznych ostrých 3D prvkov a výčnelkov. Decentné striedanie matného a lesklého čierneho povrchu rozptyľujú len biele nápisy LAZER a TWISTCAP. Zadnej časti dominuje veľký, chrómom lemovaný otvor, ktorý delí priesvitný plast. Skrátka, žiadne excesy ani pútače pozornosti.


O výnimočnosti prilby začnete niečo tušiť až potom, ako zistíte, že je jej stredová časť vybavená plastovým krytom, ktorý drží v malom prelise s pomocou dvoch silných magnetov. Keď sa konečne prestanete čudovať tomu, na čo asi môže táto podivuhodnosť slúžiť, v útrobách prilby objavíte pod výstelkou malú plastovú krabičku s kolíkovým tlačidlom. Áno, predpokladáte správne! Prilba má v zadnej časti integrované svetlo/blikačku, ktoré je dokonca nabíjacie a v krabici od prilby je k nemu pribalený aj malý micro-usb nabíjací káblik.

V reči čísiel - hmotnosť a parametre

Prilba, ktorá sa mi dostala do testu, je určená pre hlavy s obvodom od 55 do 59 centimetrov a výrobca ju označuje veľkosťou M. Na webe výrobcu sa dočítate, že váži 277 gramov. Tento údaj však platí len ak zložíte z prilby plastový „deklík”. Inak kompletná prilba váži 303 gramov. Ak by vás zaujímal počet ventilačných otvorov, je ich 22 v nezakapotovanom stave. Posledný údaj, ktorý by som rád spomenul, je životnosť akumulátora v svetle, ktoré vydrží blikať niečo cez 37 hodín, resp. svietiť 5 hodín a 20 minút.


Nastavenie podľa vášho gusta

Dôležitým aspektom pri výbere prilby je aj možnosť dobrého nastavenia. Tu sa možnosti neobmedzujú len na regulátor obvodu hlavy, temenný popruh si totiž môžete nastaviť aj výškovo. Lazer nazýva svoj mechanizmus ATS, čo znamená Advanced Turnshift System. Nastavovacie koliesko pracuje krásne hladko a kliky sú jemné, čím si obvod prilby môžete nastaviť na milimeter presne.


Značkové „futro” X-static

Vnútorné výstelky prilby sú vyrobené z veľmi jemného a hladkého chladivého materiálu pripomínajúceho mikrovlákno. Na čelovej strane je súvislá výstelka prakticky od ucha po ucho, čo napovedá o komfortnom nosení aj pri dlhých výjazdoch. Remienky prilby sú vyrobené z extra tenkého nylonu, ktorý je poddajný a na pocit neškriabe ani netlačí.


Tri v jednom - alebo prilba do úpeku aj severáku


Najväčšia výhoda a jedinečnosť tejto prilby spočíva v technológii „twist cap”, čo je spomínaný plastový kryt v jej stredovej oblasti, držiaci na prilbe pomocou silných magnetov. Princíp rozdielnej funkcie je v orientácii tohto krytu, čím dokážete ovplyvniť cirkuláciu vzduchu v prilbe. Na výber tak máte z troch možností: prvou je uzavretie prilby, ktoré sa hodí najmä v chladnom jesennom a zimnom období. Keď kryt zvrtnete o 180°, umožníte prilbe viac dýchať. Tým pádom cez ňu prúdi viac vzduchu a neparí sa vám v nej hlava. Poslednou možnosťou je nechať kryt doma na poličke, čo je vhodné najmä počas letných dní, kedy vás nerozhodí ani nejaká tá prehánka.


Postrehy z ostrého nasadenia v praxi

Prilbu mám v teste už pomerne dlho a robila mi verného spoločníka na všetkých cestných výjazdoch v tomto roku. Hoci spočiatku som to tipoval skôr na marketingový ťah, ako na nejaký reálny prínos, musím uznať, že táto prilba má rozhodne niečo do seba. Ideálne na jej testovanie boli hlavne výjazdy v zime, kedy vykuklo slniečko a človek nedokázal obsedieť doma, ale vyrazil na cesty. Eliminovanie studeného vzduchu, ktorý útočil na moje dutiny, bolo príjemnou zmenou, a keď som sa následne prebicykloval ku stúpaniu, jednoduchým ťahom som kryt zvrtol o 180° stupňov a hlava pekne „luftovala". Ešte väčšou parádou bolo otočenie krytu pred zjazdom, kedy ste sa vyhli nepríjemnému chladu, ktorý zvykne zachádzať pod prilbu až k prepotenej čiapke.

Ja osobne som to najviac ocenil pri zjazdovaní Vršatca, kde môže človek celkom poľahky nabrať rýchlosť 50 - 60 km/h a ísť nadol pomerne dlhý čas. Hoci sa zameraním jedná o cestnú prilbu, nemal som žiadny problém voziť ju aj na horskom bicykli. Veď ide hlavne o zdravie. Poznámka na spodnej časti krytu o tom, že bola prilba testovaná vibráciami na mačacích hlavách Tour de Flanders, mi len dodala potrebnú dávku odvahy a tak so mnou absolvovala hneď niekoľko výjazdov v teréne bez toho, aby som sa musel niekde vracať a hľadať odletený „šíber” z prilby. Kryt držal naozaj spoľahlivo a ja si myslím, že tendenciu stratiť ho, by ste mali iba ak pri regulérnom páde z bicykla. Na druhej strane kryt otočíte hravo bez zbytočnej námahy aj za jazdy. Po stránke komfortu prilbe tiež nie je čo vytknúť, nastavenie je jednoduché a mäkučké remienky sú zatiaľ asi tie najpríjemnejšie, aké som mal možnosť zapínať si pod bradou. Keď to porovnám s mojou prvou prilbou z roku 2005, ktorá v prepočte na eurá stála asi toľko, ako táto, je to skutočne poriadny rozdiel.


K prilbe mám len dve výhrady, z ktorých tá výraznejšia je, že praktické (cez usb nabíjateľné) svetlo v zadnej časti sa dá zapnúť iba tak, že zastavíte, prilbu zložíte z hlavy a stlačíte tlačidlo z vnútornej strany. Nerozumiem, prečo to súdruhovia z USA navrhli takto neergonomicky. Pravdepodobne to bude zámer, ktorého dôvod som zrejme nepochopil. Druhou, menej závažnou chybičkou je americké číslovanie. Kým všetky ostatné prilby veľkosti M, ktoré mám doma, začínajú na obvode 53-54 cm, pri tejto je dobré myslieť na fakt, že M-ko by vám mohlo byť voľnejšie, nakoľko začína na 55 cm. Z prilby mám však naozaj len príjemné dojmy a na hlave mi veľmi dobre sedí.
Na záver (čisto pre istotu) - jedná sa o prioritne cestnú prilbu, ku ktorej sa nedodáva štít.

PLUSY:

  • komfortné nastavenie
  • kvalitné výstelky
  • premyslený systém nastavenia ventilácie
  • zabudované nabíjateľné svetlo
  • komfortné remienky

MÍNUSY:

  • trochu zavádzajúci údaj o hmotnosti
  • zapínanie svetla z vnútornej strany prilby


Prilba okrem iného existuje aj v ďalších piatich farebných vyhotoveniach, čo privítajú najmä tí, ktorí veľmi neobľubujú „batmanovský dizajn". Ak ste obzvlášť starostliví o bezpečie svojej hlavy, tento model si môžete zaobstarať aj v prevedení MIPS, čo je technológia chrániaca hlavu pred rotačnými silami vznikajúcimi pri páde.

Doporučená maloobchodná cenovka je stanovená na 149 €. Doplňujúce informácie o tomto produkte sa dozviete na stránke slovenského dovozcu Paul Lange Oslany, prípadne na stránke výrobcu na tomto odkaze
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
bimjeam 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Prilba Giro Aries Spherical - chráni, vetrá a dobre sedí

Test: Prilba Giro Aries Spherical - chráni, vetrá a dobre sedí

Čo vie tradičný výrobca prilieb Giro vylepšiť na top modeli prilby, keď je cieľom najmä ochrana, ale dôležité je aj vetranie, hmotnosť a praktickosť?
Test: Alpina Ravel Reflective – do mesta, na cestu, aj pre gravel

Test: Alpina Ravel Reflective – do mesta, na cestu, aj pre gravel

Donedávna som prilbu určenú na cestu či gravel nevyhľadával, pretože som veril, že moja MTB prilba je dostatočne dobrá vo všetkých smeroch. Zmenil som názor?
Test: ALPINA Brighton MIPS – hi-tech prilba do mesta

Test: ALPINA Brighton MIPS – hi-tech prilba do mesta

Ak by Tony Stark, teda Ironman, naozaj existoval, túto prilbu do mesta by jednoznačne vymyslel on. V skutočnosti je od výrobcu Alpina a ja som ju mal možnosť testovať.
keyboard_arrow_up