Zdroj: Test_ Shimano 105 R7000

Test: Cestná sada Shimano 105 R7000 – ako vylepšiť niečo, čo funguje výborne?

10 komentárov

bimjeam 18.08.2018 30 fotografií   Kazeta Predstavenie Sada Test Cestna Cyklistika Komponenty Kluky Brzdy Radenie Shimano

Sú testovačky, na ktoré sa jednoducho nedá povedať nie. Zvlášť, pokiaľ na nich svieti tajomný nápis „PROTOTYPE“. Reč je o novej cestnej sade Shimano 105 R7000, ktorej hostiteľom bol Kellys URC 50.

 

„Stopäťka“ je sada povestná svojim výborným pomerom cena/výkon. Je to v podstate také SLX-ko cestnej cyklistiky. Aktuálna sada disponuje funkciami a dizajnom honosnejšej Ultegry a DURA-ACE, no cenovo je podstatne dostupnejšia aj pre hobby jazdcov. Ako si počínala počas mesačného hosťovania v mojom vozovom parku sa dozviete z nasledujúceho článku.



Dizajn, spracovanie a prvý dojem


Z vizuálneho hľadiska nová R7000-ka akoby vypadla z oka svojim starším sestrám a prevzala od nich väčšinu kriviek aj funkcií. Zachovaný zostal aj počet jedenástich pastorkov. V mojom prípade som mal k dispozícii reťaz a kazetu s rozsahom 11-32 zubov zo staršej generácie 105-ky, ale na funkciu to nemalo žiadny vplyv. Sada je k dispozícii aj v striebornom vyhotovení, no ku mne sa dostala elegantná čierna verzia s hydraulickými brzdami.

Zvlášť kľuky s asymetrickým štvorramenným unášačom a lesklo-matnou povrchovou úpravou pôsobia naživo veľmi luxusným dojmom. Druhým zásadným upgrade-om je tvar a ergonómia pák, nad ktorou si určite budete krochkať. Tretím najvýraznejším rozdielom oproti minulej generácii je kompletne prekopaný prehadzovač, ktorý jednak zvláda kazety s rozsahom až do 34 zubov a konštrukciou pripomína horské prehadzovače typu Shadow.

Sada teda na prvý dojem vyzerá veľmi dobre, ani za mak nepôsobí lacným dojmom a rovnako ani jednotlivé komponenty nevykazujú známky, že by sa na niečom šetrilo. Zvedavosť po funkcii vo mne citeľne rastie, a tak hostiteľský Kellys putuje na stojan ešte v ten deň!



Dôkladné zoznámenie a inštalácia


Sada sa ku mne dostala v klasickom “trhovom” balení, a tak som sa musel popasovať aj s jej inštaláciou. Skôr než som sa pustil do zápasu s hydraulickými cestnými pákami a Flat Mount strmeňmi, putovali samozrejme všetky komponenty na kuchynskú váhu a do témy hmotnosti komponentov.

Vnútrom vedené hydraulické brzdové bowdeny sú vždy babračka, no v tomto prípade našťastie nachádzam na kabeláži rýchlospojky „easy joint hose“, ktoré spúšťajú moje obočie kúsok nižšie. Inštalácia kľúk, meniča, prešmykovača aj pák prebehla bez nejakých väčších komplikácii vďaka tomu, že v balení boli prítomné náhradné tŕne aj redukcie na odvzdušňovací lievik a koncovky laniek. Detaily výmeny a montáže páky uvidíte aj v našom servisnom videu nižšie.



Napriek tomu, že strmene Flat Mount aj hydraulické brzdové páky som montoval a odvzdušňoval prvýkrát, tak to nebolo o nič ťažšie ako montáž MTB bŕzd. Tú horšiu časť máme teda za sebou, môže sa ísť na poriadny záťažový test!



Krst ohňom – Homôlka, Čičmany a z Červeného Kameňa na Vršatec


Po pár úvodných kolečkách okolo paneláku centrujem ešte cinkajúce brzdové strmene a doštelovávam medzipolohy prešmyku. Ten ma popravde trošku vytrápil, nakoľko som prišiel prvýkrát do kontaktu s týmto novým dizajnom, ktorý má reguláciu napnutia lanka aj dorazy riešené inak ako staršia generácia.

Nevadí, zasa som aj ja o kúsok múdrejší a môžem vyraziť na poriadny švih. Ako prvý prišiel do rany 115-kilometrový okruh cez Homôlku a Čičmany, kadiaľ povedie aj etapa pretekov okolo Slovenska. Keď test, tak poriadny! Sada na novom URC-čku šľape ako švajčiarske hodinky a kombinácia semi-compact kľúk 52/36 s kazetou 11-32z mi rozsahom sedí ako uliata.

Strmé kopce sa dajú šľapať kadenčne na pohodu a v následných zjazdoch v rýchlostiach nad 60 km/h môžem stále ešte prišľapávať a trhať skupinu. Druhá záťažová etapa logicky nasledovala cez Lednicu na Červený Kameň a Vršatec, kde prevýšenie atakuje 20 % a pravdepodobne sa tam poriadne zapotia aj borci z BORA-hansgrohe a Quick-Stepu. Kto pozná, určite prikývne.



Chirurgicky presné radenie a nabušené brzdy


Radenie funguje naozaj ukážkovo a pri správne vyladenom prehadzovači reaguje prakticky okamžite, presne a bez zaváhania. Žiadne nervózne ani hlasné prejavy. Nevšímam si to iba ja, ale aj viacerí spoludupači, ktorých som zlanáril na výjazdy. Chod sady je naozaj odladený a nemožno mať voči nemu absolútne žiadnu výčitku.

Druhou kapitolou, ktorá si zaslúži samostatnú zmienku, sú kotúčové brzdy. Začiatkom leta som mal možnosť voziť sa na brzdách o triedu vyšších a keby mi dali dva neoznačené kusy, tak popravde rozdiel by som nespoznal. 105-ky brzdia rovnako dobre, dávkovateľnosť je úžasná a výkon limituje skôr povrch a tlak v plášťoch ako samotný potenciál bŕzd. Na brzdy môžete ísť omnoho neskôr a zjazdy máte viac pod kontrolou.

Veľké plus má Shimano u mňa aj za ergonómiu pák, ale k tej sa ešte dostaneme. Ak by som to mal nejako zhrnúť, tak kotúčovky zo sady R7000 brzdia skvele, páky konečne nevyzerajú, ako by mali nádor a je ich radosť držať v rukách. Tu sa udial asi najväčší posun medzi starou a novou generáciou, pričom je dobré povedať, že ani tá staršia vôbec nebola zlá.



Ergonómia par excellence


Ako som už spomínal v predchádzajúcich odstavcoch, tvar a funkcia pák je prakticky identická ako na komponentoch z vyšších sád. Páky krásne padnú do ruky, plocha na brzdenie z horného úchopu je príjemne široká so zaoblenými hranami.

Páčka odraďovania je dostatočne veľká, aby ste ju nemuseli triafať na viac pokusov ani v stresových situáciách a brzdenie jedným alebo dvomi prstami zo spodného úchopu je tiež brnkačka, pri ktorej nemáte divný pocit, že by sa vám prsty z páky mohli zošmyknúť, alebo by ste sa po páku museli nejako neprirodzene načahovať. Pomáha tomu určite aj možnosť nastaviť si reach páky až do 15 milimetrov. Ak by som si novú sadu nechcel kúpiť pre nič iné, tak pre toto určite áno.



Bestseller? Rozhodne áno!


Svojim spôsobom mám dokonca pocit, že sada 105 kanibalizuje na svojich drahších súrodencoch. Vyzerá a funguje ako Ultegra a DURA-ACE, no stojí podstatne menej. Áno, je pravda, že tu nenájdete prémiové materiály ako titán a karbón, ktoré dokážu stlačiť hmotnosť ešte o desiatky gramov dole, no aj tak je to výborný kauf za dané peniaze.

Ak nepotrebujete prestížne logo vyššej sady a naháňať každý gram, no zároveň požadujete top funkciu, nová 105-ka je ideálnym adeptom na upgrade vášho cestného bicykla. Funkcia je ukážková a ani po viac ako troch stovkách kilometrov nebadám nejaké nedostatky, okrem tých, ktorých príčina sa nachádza medzi sedlom a baranmi.



Jedinú drobnú chybičku krásy tejto sady z môjho pohľadu vidím v potrebe naštudovať si trochu návod, ako sa šteluje prešmyk. Systém sa nastavuje síce jednoduchšie ako predchádzajúca generácia, no mierne odlišne, ako ste doteraz asi boli zvyknutí. Ako omnoho väčší problém však vidím v tom, že až opäť raz presadnem späť na svoj cesťák, jazdu na ňom už žiaľ nikdy nebudem vnímať tak, ako predtým.

Ďalšie podrobnosti o novej sade sa dozviete aj na tomto odkaze.

Fotogaléria k článku

 


[Foto na úvode: Test_ Shimano 105 R7000]

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Výber z produktov

Prejsť do shopu (Komponenty ~ Prehadzovače ~ Cestné)

Komentáre

Dzuch-Ban 18.08.2018 (15:41)

A kedy budete mat jednotlive komponenty na predaj? Najma ma teda zaujima prehadzovac GS a kazeta 11-34...

 
SlavoSL 18.08.2018 (19:38)

Pre sadu Shimano 105 R7000 som sa rozhodol aj ja. Zatiaľ iba biednych 150 km mám na nej odjazdené, ale po nastavení všetko funguje zatiaľ dokonale. Brzdy mám čeľusťové. Dávkovanie brzdnej sily je bez problémov. Nie je potrebné veľa tlačiť na páky či z horného alebo spodného úchopu. A ako píše autor ... nedostatky sú iba medzi pedálmi, sedlom a baranmi ...

 
dzulio 18.08.2018 (23:49)

Kde sa dá kúpiť tá nová 105?

 
ppi 19.08.2018 (16:45)

Takato recenzia by sa dala napisat asi o akejkolvek rade. 105 zasa nie je najlacnejsia, chyba tu napr. co tato 105 ma a napr tiagra nema. Tvary vsak vsetky maju stale cim dalej tym zlozitejsie. Netusim co take nepbycajne moze tkviet v nastaveni presmyku.

 
desertfremen 20.08.2018 (09:58)

Mám Tiagru R4700 (rok vydania sady 2016 tuším) A presne toto by sa dalo napísať aj o Tiagre. s tromi rozdielmi: je to 2x10 (oproti 2x11) , pokiaľ viem, nedá sa nastaviť REACH páky (čo mi ale nevadí, to je pre ženy a pre tých s krátkymi prstami ktorí "nedočiahnu" poriadne na páky) a sú na mechanické kotúčovky (oproti hydrám na 105) čo mi tiež nevadí, naopak, som to vyžadoval.

Inak je tá Tiagra SKVELÁ, design z vyších sád, aj rozsahom k nej dodávaných kaziet. (mám dve, jednu 11-34, a druhú 11-25).

Ale toto sa dá napísať aj o Sore R3000 a Clarise R2000. Všetky majú presné radenie, vnútorné vedenie laniek, (žiadne "tykadlá" atd..) .
Jediný rozdiel je počte pastorkov vzadu.

 
init desertfremen 22.08.2018 (17:20)

Na Tiagre 4700-vke sa da nastavit reach. Pod gumenym krytom paciek je na to skrutka.

 
Ujo-Ventilka 21.08.2018 (14:14)

bimjeam mna zaujma, porovnanie s tiagrou, v com je rozdiel okrem ceny? napr. tvar uchopu, rozsah saltra, ci je hydraulika z rovnakeho cesta, ci ma rychlospojku, atd. A mozno uz nad ramec moznosti, no zauma ma aj porovnanie s Sram Apex, Campagnolo.
Inak mi to pride, zasluzilo by si to oznacenie ako PR clanok...

 
init Ujo-Ventilka 22.08.2018 (17:24)

Porovnanie so Tiagry 4700 so starsou verziou 105. Do velkej miery plati aj pre novu .
https://road.cc/content/buyers-guide/210617-head-head-shimano-tiagra-v-shimano-105

 
bimjeam Ujo-Ventilka 23.08.2018 (09:12)

Až budem mať možnosť otestovať aj iné aktuálne sady, tak sa tomu nebránim. Porovnával som najmä Ultegru a 105 R7000 a staršiu 105-ku lebo tie som mal možnosť jazdiť bezprostredne po sebe. Ono aj medzi generáciami tej istej sady sú značné rozdiely, takže by bolo dosť neprofesionálne to takto miešať, porovnávať fungl sadu s ojazdenou, Starý Claris s novou Ultegrou a pod.

 
petzzo 14.03.2019 (10:04)

Funguje veľmi dobre aj s kazetou 11-36. Jar je ťažká...

 
Pridaj komentár