Pinarello Grevil – na plný plyn bez ohľadu na povrch

Segment gravel rozhodne nie je len o pomalom túlaní krajinou. Práve rýchlosť má Pinarello v krvi a prenáša ju aj do svojho nového modelu, ktorý môžete vziať takmer kamkoľvek.

Značku Pinarello si väčšinou ľudia spájajú s cestnou cyklistikou na tej najvyššej úrovni a ich modely sa dajú považovať za tzv. lahôdkové. Rovnako kombinuje dlhoročnú tradíciu a tie najnovšie technológie do jedného celku, pričom si zachováva svoje charakteristické rysy. Projektom, na ktorom konštruktéri v poslednom čase intenzívne pracovali, bolo vytvorenie gravel bicykla v podobnom duchu a výsledkom je horúca novinka s názvom Grevil.


Projekt Grevil

Než sa všetko dostalo do finálnej podoby, boli stanovené hlavné ciele:

  • vytvoriť gravel bike s charakteristickou „Pinarello DNA“, teda komfortný model pre každý terén bez kompromisov v podobe tuhosti, alebo ovládania
  • dôraz na široké možnosti použitia rôznych rozmerov plášťov a kolies
  • aby bol bicykel výborne použiteľný aj ako cestný s dôrazom na dlhé vzdialenosti s prvkami aerodynamiky

Geometria

Základom každého modelu je geometria a tu sa začínalo doslova „od nuly“. V prvom rade sa tak chcelo predísť tomu, aby bol vývoj ovplyvnený špecifickými cestnými modelmi a mohlo sa tvoriť bez obmedzení.


Výsledným mixom uhlov a dĺžok je celkovo kratší „reach“ a vyšší „stack“ než tradičné cestné modely, čo umožní, aby mohli ruky lepšie pracovať pri absorpcii nárazov, rovnako boli uvoľnené ramená. Celkovo kompaktnejšia geometria umožní vyššiu agilitu v utiahnutých zákrutách a technickom teréne. Hlavový uhol bol zvolený tak, aby umožnil čo najlepšiu prácu vidlice Onda pri absorpcii vibrácií a zároveň stabilitu vo väčšine terénov. Zadné vzpery majú dĺžku 420 mm, čo sa ukázalo ako ideálne kombinácia pre komfort a tuhosť plus možnosť použitia kolies rozmeru 700c a 650b. Uhol sedlovky je rovnako volený s dôrazom na komfort a možnosti práce materiálu pri jeho navyšovaní.


Široké možnosti

Tým hlavným kritériom bola možnosť širokého výberu rôznych kombinácií kolies a plášťov, vďaka čomu sa môže Grevil prispôsobiť ako chameleón.

  • klasické cestné kolesá 700c od šírky plášťov 25 mm vyššie
  • krosové plášte v šírkach 32 – 42 mm pre rozmer 700c
  • MTB plášte do rozmeru 2,1 palca pre rozmer kolies 650b (27,5)

Ďalšie kombinácie ako napr. využitie 29 palcových MTB by už výrazne ovplyvnilo jazdné vlastnosti, čomu sa chceli konštruktéri vyhnúť, pretože by to prinieslo výrazné kompromisy. Všetky tieto možnosti si vyžiadali klásť dôraz na detaily, najmä v oblasti zadných vzpier, kde sa rovnako zachovalo pohodlie vďaka ich splošteniu na správnych miestach. Samozrejmosťou sú pevné osky 12x100 mm a 12x142 mm.


Asymetria a vidlica ONDA

Pinarello je známe svojou záľubou v asymetrii a inak tomu nie je ani pri tomto gravel modeli. Základným princípom je fakt, že sily pôsobiace na rám (najmä v oblasti pohonu), nie sú symetrické a práve tomu sa snaží rám prispôsobiť. Výsledkom je tuhosť všade tam, kde je to potrebné, bez vplyvu na celkový komfort.

Základným rozdielom medzi cestnou cyklistikou a gravel jazdením je najmä v množstve vibrácií, ktoré sa prenášajú k jazdcovi. Práve ich elimináciu má vo veľkej miere na starosti vidlica v typickom tvare, ktorá spolu so zadnými vzperami tvorí „harmonický“ celok, čo výrazne zvyšuje celkový komfort.

Materiál a aerodynamika

Aby sa uspokojilo široké spektrum jazdcov, bude Grevil ponúkaný v 2 verziách – Grevil a Grevil+. Tie sa budú okrem iného odlišovať požitým karbónom. Vyšší pluskový variant bude postavený na materiáli Torayca T1100, klasická verzia na T700. Obidva vynikajú svojou tuhosťou a odolnosťou, no T1100 bude vo výsledku ľahší.

Aerodynamika nepatrí medzi hlavné vlastnosti gravel bikov ale Pinarello to vidí inak. Aj malé zlepšenia vedia na dlhej trase pomôcť ušetriť čas, čo sa vždy počíta. Za inšpiráciou nebolo potrebné chodiť ďaleko a na všetko podstatné poslúžil model Dogma F10 radiaci sa medzi špičku. Výrazný vplyv vidieť v oblasti hlavovej partie, stredu, zadnej časti ale aj na detailoch ako sú tzv. fork flaps (akési plutvičky na prednej vidlici)


Špecifiká

Pri jazdení v štýle gravel sa počíta so špinou a blatom, takže cieľom bolo poriadne ochrániť všetky bowdeny a hadice ale tak, aby k nim bol umožnený aj ľahký prístup. Rovnako sa z tohto dôvodu upravilo aj uchytenie sedlovky, ktoré je akoby v prednej časti a ukryté pred nánosom nečistôt. Pritom elegantne schované vo vnútri rámu. Dôležitým aspektom pri dlhých jazdách viac mimo civilizáciu je zabezpečenie pitného režimu. Najmä z toho dôvodu je pripravený na spodnej rámovej trubke úchyt na tretí košík. Ten nájde využitie aj v prípade použitia väčšej rámovej tašky.

Aj keď dnes je doba jednoprevodníkov, Grevil stále umožňuje voľbu a ráta tiež s dvojprevodníkom. Predsa len pri dlhých trasách sa veľmi často stiedajú prudké kopce a rovnako nekonečné roviny, kde má stále dvojprevodník svoje výhody a opodstatnenie. Ak ste aj tak fanúšikom „jednoplacky“, držiak prešmykača je na dvojici skrutiek a dá sa veľmi ľahko odmontovať. Jednoducho možnosť voľby zostala zachovaná a to platí aj pre voľbu elektronického, alebo mechanického radenia vďaka technológii Think 2.

Celkovo bude k dispozícii na výber zo 6 veľkostí od 440 mm po 590 mm pričom charakter rámu si zachováva svoje vlastnosti vďaka konceptu „made4you“. Hrúbka a profil trubiek sa totiž veľkosť od veľkosti mení a prispôsobuje potrebám.

Pinarello teda prenieslo svoje osvedčené technológie a rysy aj do kategórie gravel, pričom je na prvý pohľad jasné, že tento modely sa v dave rozhodne nestratí. V podstate ako každý model značky...

Viac sa dozviete na stránkach výrobcu, dovozcom na Slovensko je Davorin.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
redakcia 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Pinarello séria X a nová Dogma X - to najlepšie na dlhú jazdu PR článok

Pinarello séria X a nová Dogma X - to najlepšie na dlhú jazdu

Nové modely od Pinarella s označením X sú na svete a ich hlavná prednosť je pohodlnejší posed a komfort. A ešte aj dobre vyzerajú.
Pinarello novinky 2023 - nové, dostupnejšie a aj elektrické modely

Pinarello novinky 2023 - nové, dostupnejšie a aj elektrické modely

Nový modelový rad F a X zjednodušuje názvoslovie a správnu záťaž ustráži hybridné NYTRO.
Cestné a gravel modely do 5 000 € – kvalita v prvom rade PR článok

Cestné a gravel modely do 5 000 € – kvalita v prvom rade

Vonku ešte ani poriadna zima nezačala, no s príchodom nového roku sa blíži aj nová sezóna. Čo tak doplniť horský bicykel cestným alebo sa s novým bicyklom posunúť na ďalšiu úroveň?
keyboard_arrow_up