Garmin EDGE 705 HR - diel prvý

Viacerí z vás si určite spomenú na etapu života kedy sa menili z malého chlapca na nebojácneho mládenca. S touto etapou boli neodmysliteľne spojené dobrodružné výpravy , či už inšpirované knihami J. Foglara alebo organizované skautskými oddielmi. Jednou zo súčastí výzbroje mladého dobrodruha bola tzv. KPZ – krabička poslednej záchrany, ktorá mala definovaný obsah určený na prežitie krušných chvíľ

Dobrodružstvá z detstva som si po rokoch pripomenul v momente, keď sa mi do rúk dostal novinka na trhu GPS prístrojov so zameraním na cyklistiku – Garmin EDGE 705 HR, ktorý posúva ďalej možnosti svojho predchodcu – EDGE 305. Podstatou zmenou je zobrazovanie mapy na farebnom displeji čo robí z tohto prístroja skutočného záchrancu v núdzi.

Na začiatku testovania tejto „novodobej krabičky poslednej záchrany“ som bol plný očakávaní aj vzhľadom na to, že som doteraz nemal veľa skúseností s navigačnými prístrojmi určenými na šport. Prvé prekvapenie som zažil už pri preberaní prístroja z firmy Conan. s.r.o., kedy som nad svoje očakávania dostal do rúk pomerne malú krabicu. Ani sa mi nechcelo veriť, že sa tam zmestilo všetko potrebné na poskytovanie a získavanie toho množstva údajov ako sľubovala upútavka na internete.

Balenie obsahovalo samotný GPS prístroj, hrudný pás, mini USB kábel na spojenie s PC a nabíjanie batérie, sieťový kábel na nabíjanie zo siete, pamäťovú mikro SD kartu s mapou SK TOPO2 a kapacitou 256 MB, 2 držiaky na riadidlá a CD s návodom.

Technické údaje

Rozmery zariadenia (v mm):
Š x V x H - 41 x 109 x 25

Rozmery displeja (v mm):
Š x V - 25 x 44, rozlíšenie 175 x 220 pix

EDGE 705ka zaťaží riadidlá bicykla 110g (vrátane mikro SD karty), samotný držiak 8g (obr. 2 a 3).
V prístroji je zabudovaný Sirf III GPS príjmač, nevymienateľná Li-polymérová batéria s udávanou výdržou až 15 hodín a vstavaná pamäť 495 MB.
Do pamäte je možné uložiť až 100 POI bodov (obľúbených miest), 1000 okruhov a 50 trás.
Prístroj je vybavený barometrickým výškomerom s automatickou GPS kalibráciou. Nadstavbovou funkciou je ANT technológia, umožňujúca pripájať bezdrôtové periférne zariadenia ako napríklad hrudný pás na meranie tepovej frekvencie, snímač rýchlosti/kadencie (GSC 10) alebo aj zariadenie od firmy SRM určené na meranie výkonu.

Opis prístroja

Prístroj pôsobí veľmi kompaktne, použité materiály ako aj gumová ochrana bočných tlačidiel svedčia o odolnosti prístroja voči prírodným podmienkam a otrasom. Veľký farebný LCD displej tvorí polovicu prednej časti. Rozdielom oproti 305ke je aj väčšia veľkosť číslic. Displej je podsvietený, je možné regulovať intenzitu podsvietenia, rovnako aj nastaviť podmienky kedy je displej podsvietený. Musím vysloviť veľkú pochvalu za jeho spracovanie, údaje na ňom boli čitateľné prakticky v akýchkoľvek podmienkach, či už sa jednalo o pohľad cez slnečné okuliare pri zamračenom počasí, pri priamom slnku alebo počas slnečného dňa bez slnečných okuliarov. Podiel na tom malo pravdepodobne aj jeho umiestnenie pod hrubšie sklo (polymér ?), ktoré vytváralo dostatočnú ochranu pred škrabancami. Veľkosť zobrazovaných číslic, textu a piktogramov bola dobre čitateľná aj po nasadnutí na bicykel a umiestnení prístroja na riadidlá, teda z približne zo vzdialenosti 1 m.
Po bokoch sa nachádza 5 tlačidiel – 2 zoomovacie a tlačidlo MENU na pravej strane, na ľavej strane potom vypínacie tlačidlo, ktorým sa ovláda aj podsvietenie displeja a tlačidlo MODE. Pod displejom je umiestnené štart/stop a LAP (koliečko) tlačidlo. Medzi nimi sa nachádza 5-smerové tlačidlo na vstup a pohyb v mape, ako aj v rámci menu. Je možné nastaviť aj ozvučenie tlačidiel. Stlačenie bolo jasne čitateľné, odozva na stlačenie bola dostatočne rýchla. Tlačidlá po bokoch sa nachádzali pod gumennou ochranou a preto bolo potrebné pri ich stláčaní prekonávať väčší odpor. Toto sa prejavilo ako nevýhoda pri snahe ovládať prístroj za jazdy a prepínať medzi jednotlivými zobrazovacími módmi, kedy už samotné umiestnenie tlačidiel vyžadovalo použitie celej ruky a nemožnosť súčasného držania sa.
Na spodnej strane je pod gumennou krytkou umiestnený konektor na pripojenie mini USB kábla a plastová krytka pod ktorou sa ukrýva slot pre mikro SD kartu (obr. 4 a 5). Tu sa objavuje otázka deklarovanej vodotesnosti (podľa výrobcu spĺňa normu IPX7, čiže ponor do 1 m vodného stĺpca počas doby 30 minút), keď som počas jedného výjazdu zmokol a voda sa dostala pod krytku aj napriek jej umiestneniu pod upínací mechanizmus. Napriek uvedenému faktu na funkčnosť prístroja to nemalo vplyv a bol som ubezpečený, že pamäťové karty znesú veľa. Z dlhodobého hľadiska sú otázne aj pomerne veľké medzery tlačidiel umiestnených na hornej strane, kedy sa v nich môže zachytávať voda.

Inštalácia na bicykel

Počas testovania som prístroj používal na MTB aj na cestnom bicykli. Vyskúšal som oba spôsoby upevnenia držiaku, teda na riadidlá aj na predstavec (obr. 7, 8 a 9). Držiak je univerzálne použiteľný, jednoduchým pootočením gumennej podložky sa dosiahla zmena orientácie upevnenia (obr. 6). Na riadidlá alebo predstavec sa držiak upevní dvoma sťahovacími plastovými páskami. Takéto uchytenie je dostatočne pevné bez nutnosti vkladania gumenných podložiek. Počas testovania som nemal žiaden problém s pretáčaním alebo posúvaním držiaku, gumenné podložky by som volil len ako ochranu pred málo pravdepodobným ošúchaním nápisov plastovými páskami.
Rovnako pevné ako uchytenie na riadidlá je aj uchytenie samotného prístroja do držiaka. Na prvý pohľad vzbudzuje niekoľkonásobne väčší prístroj prečnievajúci cez úzke riadidlá v porovnaní s držiakom labilnými dojmom, avšak ani pri zjazdoch po rozbitom podklade nedochádzalo k neželanému pohybu po riadidlách, aj jeho chvenie bolo len minimálne.
Pri manipulácii s bicyklom, kedy je prístroj uchytený v držiaku, je treba brať ohľad na o čosi väčšie rozmery v porovnaní s jeho predchodcom – 305kou, kedy môže dôjsť ku kontaktu so zemou ako najvyššou časťou kokpitu (obr. 10, 11).

Meranie tepovej frekvencie

Z pohľadu cyklistu predstavuje pre mňa meranie tepovej frekvencie základný bod vykonávania tréningu a kladie dôraz na výber športtestera. Hrudný pás od Garminu predstavoval pre mňa príjemné fyzické spojenie s prístrojom. Anatomicky tvarovaná snímacia časť dobre kopíruje hrudník, usadenie je aj vďaka priečenym výstupkom pevné aj bez nutnosti silnejšieho utiahnutia. Pás ma nikde netlačil, veľmi dobre držal na tele bez náznakov zošmykovania sa a už po chvíli som zabudol, že ho mám na sebe. Tento pocit sa nezmenil ani pri dlhších výjazdoch. V porovnaní s mnou používaným hrudným pásom od Ciclosportu má Garmin jednoznačne navrch.
Druhým príjemným prekvapením bol prakticky ničím nerušený kódovaný prenos. Ani ten ako aj pri iných konkurenčných výrobkoch (Ciclosport, Polar) nemusí byť zárukou bezchybného prenosu dát z hrudného pásu do prístroja. Použitá ANT technológia ale eliminuje všetky možné rušivé vplyvy ako je prejazd popod vysoké napätie, zdroje vysokofrekvenčného signálu, prípadne zachytenie signálu z iného prístroja. Toto som vnímal ako obrovské plus, kedy prístroj reagoval len na spárovaný hrudný pás. Je možné použiť aj iný hrudný pás využívajúci ANT technológiu, predtým je ale potrebné spárovanie s prístrojom. Prenos funguje do vzdialenosti približne 2,5 – 3 m, čo považujem za nadštandard, signál je zachytávaný z akejkoľvek polohy na bicykli, ako aj pri jeho tlačení.
V prístroji je možné nastaviť 5 tepových zón, ktoré si používateľ určí buď sám, alebo sa automaticky vypočítajú zo zadanej maximálnej tepovej frekvencie prednastavenými percentuálnymi hodnotami. Taktiež je možné zvoliť alarm na zvolenú minimálnu a maximálnu tepovú frekvenciu a to ako graficky textovou správou, tak aj zvukom. Na displeji je možné nastaviť sledovanie aktuálne, priemernej a maximálnej tepovej frekvencie. Z môjho pohľadu je jedinou slabou stránkou funkcie merania tepovej frekvencie fakt, že alarm (zvukový aj textový) prekročenia stanovených tepových hraníc je len jednosmerný. Upozornenie sa týkalo len prekročenia stanovených hodnôt, návrat do určených medzí nebol nijak oznámený.

Pokračujeme čoskoro. Tu je niekoľko fotiek prístroja.
report_problem Našiel si v texte chybu?
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

High pivot - čo to je a na čo je to dobré?

High pivot - čo to je a na čo je to dobré?

Ak by som mal vymenovať najzaujímavejší technický trend v cyklistickom priemysle za uplynulý rok, určite by to bol návrat high pivot-u. Že neviete, o čom hovorím? Tak to je chyba!
Príď si zlepšiť techniku jazdy s Bike Academy do MTBIKER centra

Príď si zlepšiť techniku jazdy s Bike Academy do MTBIKER centra

Pumptrack je výborný a jednoduchý spôsob, ako sa posunúť v technike jazdy a tvorí základ aj pre jazdu v teréne. A lepšie raz vidieť, ako 100-krát počuť.
Video: Ako sa stavia americký sen

Video: Ako sa stavia americký sen

Pozrite si, ako prebieha skladanie bicykla z kategórie "dream bike". Takú garáž aj s jej obsahom by doma zrejme uvítali viacerí...
keyboard_arrow_up