Shimano SLX M7100 - moje prvé zoznámenie s 12 rýchlosťami

Shimano SLX M7100 - moje prvé zoznámenie s 12 rýchlosťami

13 komentárov

Henry33 04.09.2019 30 fotografií   Predstavenie Horska Cyklistika Brzdy Prevody Radenie Novinky Shimano

Keď prišla ponuka na testovanie novej sady od Shimana, tak som neváhal ani sekundu a hneď sa podujal, že ju prevetrám. Zatiaľ prinášam dojmy z prvotného zoznámenia.

 

Mať takto pokope všetky komponenty z jednej sady je vzácne. Dvanásťrýchlostné sady sú už na trhu nejaký ten čas, a tak príchod dostupnejšej verzie od Shimana určite poteší všetkých fanúšikov tohto japonského gigantu. Poďme sa v prvej časti pozrieť, aké novinky ponúka Shimano SLX M7100. Následne prinesiem aj dlhodobejšie skúsenosti a poznatky z testu a uvidíme, či sa tie novinky na papieri nejak odzrkadlia aj v praxi. Sám som zvedavý.



Ako to už u Shimana býva zvykom, tak rozdiel medzi XTR a predstavovanou SLX už nie je taký markantný ako kedysi a väčšina noviniek z top sady sa po roku objavila aj v tých nižších.





12 rýchlostí a nový zadný orech 


Tak ako top sada XTR, aj nižšie používajú nový zadný náboj micro Spline, ktorého hlavnou výhodou oproti HG orechu je použitie 10-zubového najmenšieho pastorku. Oproti doteraz používanému 11-zubovému sa tak zväčšil rozsah celého pohonu. Tu sa možno trošku Shimanu podaril husársky kúsok, keď neskorším uvedením 12-rýchlostnej dostupnej sady vytrel kocúra Sram-u, ktorý použil v nižšej sade HG orech.



Hyperglide+ 


Medzi ďalšie novinky patrí Hyperglide+, čo by sa očami laika dalo opísať ako rôzne piny a nájazdové plôšky na kazete, ktoré majú pomôcť pri radení. Hlavným prínosom je hladšie radenie pod plným ťahom. Špecialitou je aj držanie reťaze na plôškach pri radení smerom dolu až pokiaľ reťaz nie je plne usadená na nižšom pastorku. Odpadá tak hlučné skákanie reťaze a všetko je presnejšie a hladšie. SLX sada obsahuje 11 oceľových pastorkov a najväčší je vyrobený z hliníka. Rozsah kazety môže byť buď 10-45t alebo 10-51t.



Nové brzdové páky 


Pri brzdách zaujme hlavne nový spôsob uchytenia brzdových pák na riadidlách prevzatý z XTR rady. Páka sa okrem klasickej objímky opiera o rajdy aj špeciálnym výbežkom pri konci rezervoáru, čo jej dáva vyššiu tuhosť hlavne pri plnom zaťažení. Rozdiel v tuhosti celej páky je naozaj citeľný.



Páky sú taktiež kompatibilné s novým i-Spec EV štandardom, ktorý ponúka až 20-stupňové natočenie a 14 mm laterálneho posunutia radenia. Uvidíme, či to bude mať nejaký pozitívny efekt na komfort radenia aj v teste.



Brzdové prasiatko sa ponúka v štvor- alebo dvojpiestikovom prevedení a k dispozícií sú aj chladené platničky, ktoré sú úplne nové. Dvojpiestikové platničky sú kompatibilné so staršou generáciou. Ako sme už u Shimana zvyknutí, tak brzdný účinok bude na jednotku, avšak toto tiež najlepšie odhalí až test.



Dvojprevodník vpredu? 


Shimano si išlo vždy svojou cestou, a tak ani SLX nie je výnimkou a ponúka sa aj ako sada 2x12. Dvojprevodník je v ponuke s 26-36 zubami a je primárne určený pre maratóncov. Toto je prvýkrát, čo Shimano úplne vypustilo trojprevodník.



Jednoprevodník ponúka rozsah 30 až 34 zubov a dĺžka kľúk sa dá vybrať od 165 mm až po 175 mm. Aj keď sa môže na prvý pohľad javiť, že prevodník je uchytený na pavúkovi, nie je to pravda, pavúk je súčasťou prevodníka. Tento je navyše vybavený technológiou SHIMANO DYNAMIC CHAIN ENGAGEMENT+, ktorá zabezpečuje výborný záber a držanie reťaze aj v tých najťažších podmienkach. Shimano ostalo verné štandardu hollowtech II, a tak nebude nutné hneď meniť aj štandard stredu.



Radenie 


Nové radenie ponúka hladší a presnejší chod a oproti sade 7000 je potrebné o 35 % nižšia sila na preradenie. Samozrejmosťou je aj radenie o viacero pastorkov naraz smerom nahor, ale aj 2-smerné radenie nadol. Páčky sa ponúkajú s klasickou objímkou ale aj ako I-Spec kompatibilné.



Náboje a kolesá 


Shimano ponúka aj kompletné kolesá, ktoré rozdelili do dvoch kategórií podľa šírky ráfika. Pre XC orientovaných jazdcov je to 24 mm verzia s peknou hmotnosťou 1 764 g (27,5) a 1 840 g (29). Zaujímavosťou je použitie špíc s rovným ťahom a ráfikom, ktorý na bezdušovú konverziu nepotrebuje žiadnu pásku. Pre enduro jazdcov je pripravený 30 mm široký ráfik a hmotnosť 1 846 g (27,5) resp. 1 932 g (29). Ráfik je taktiež pripravený na bezdušáky bez použitia pásky, avšak tu sa už použili J špice. Brzdové kotúče upnete len pomocou center lock, čo však vôbec nepovažujem za nejakú nevýhodu. Náboje sa ponúkajú v boost aj štandardnom rozmere, čo poteší aj majiteľov starších rámov a vidlíc.



Tešíme sa 


S príchodom sady SLX môžeme očakávať veľkú popularitu nielen medzi užívateľmi, ale aj výrobcami, ktorí budú osádzať SLX ako OEM. Niet sa čomu čudovať, veľa inovácií prebratých od drahších súrodencov, ale za prijateľnú cenu. Ak vám nevadí mierne zvýšená hmotnosť, tak potom sa vám nové SLX určite zapáči. Tešiť sa môžete aj na redakčný test, kde si novinku poriadne preveríme.

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Výber z produktov

Prejsť do shopu (Komponenty)

Komentáre

Luthy 04.09.2019 (10:27)

SLX je kompatibilna s kazetou aj packou od SRAM, takze v pripade ohnutia ci demolacie Eaglu je SLX perfektna nahrada. Cena SLX vs Eagle GX je jednoznacne v prospech SLX.

 
Strenki Luthy 04.09.2019 (20:04)

Skvelý postreh. Ja by som prvú menil z fleku páčku. Radiť na ťažšie o 2 naraz na nezaplatenie

 
Henry33 Strenki 05.09.2019 (19:10)

Na novom SLX sa da radit iba o jedno

 
Strenki Henry33 06.09.2019 (07:08)

Tak XT alebo XTR páčku, kua!

 
GaliPet 04.09.2019 (12:03)

A čo tak spraviť porovnávací test SRAM a Shimano (1X12) ?
Samozrejme test zameraný najmä na jazdu v teréne.

 
Bikedav 04.09.2019 (12:25)

Slx je cenovo oproti eaglu oveľa lepšie aj v spracovaní len cele to zabija ta nedostupnosť micro spline orechov.

 
SB@RB 05.09.2019 (19:58)

Cakam na 1x13 a potom 14, 15,16. Nudim sa na biku a nemam co robit, tak si budem klikat hore a dolu

 
vladimirs SB@RB 05.09.2019 (22:48)

Klikat hore-dole sa da aj na 1x6 👌😉👍

 
bimjeam SB@RB 06.09.2019 (11:28)

ROTOR robí hydraulickú sadu 1x13

 
Plazzer 04.09.2019 (10:04)

Pekne. To mas Duroluxa na tom Marine?

 
Henry33 Plazzer 04.09.2019 (10:13)

Ano, velmi sa teraz Suntour zlepšil podla mna. Plus ten integrovaný blatnicek sa tiez vydaril

 
Dark_Side 04.09.2019 (14:25)

S tým "husárskym kúskom" ohľadom potreby orecha microspline pri novej sade SLX až tak nesúhlasím. Podľa môjho názoru je na tom 12 sp. NX Eagle od Sramu lepšie z hľadiska dostupnosti. Nakoľko ak niekto rieši výmenu sady z dôvodu prechodu na 12 sp. pri NX odpadá práve potreba špeciálneho orechu XD. Samozrejme je rozdiel ak niekto rieši prechod práve kvôli použitému 10 z. pastorku. Jazdil som odjakživa Shimano, hlavne teda čo sa pohonu týka. Na novom biku, ktorý som kupoval ako celok je práve 12 sp. NX Eagle na ktoré si bohužiaľ ešte stále nemôžem poriadne zvyknúť. Radenie rýchlostí na kazete je síce o poznanie tuhšie avšak vyžaduje veľmi presné a citlivé nastavenie. Chýba mi napríklad radenie nadol oboma smermi. Keby Shimano uviedlo na trh nové SLX o niečo skôr, určite by som zvažoval kúpu biku práve na základe použitej sady. Takto sa iba prudko rozšírila davová psychóza nákupu novej 12 sp. XTR sady zarytých "shimaňákov", ktorý na to majú dostupné finančné prostriedky a ktoré aj tu na fóre môžeme pozorovať. Otázkou ostáva práve (finančný) zámer takej oneskorenej dostupnosti lacnejšej ale síce ťažšej sady SLX.

 
MikeSV 04.09.2019 (21:36)

Vyzera to paradne!

 
Pridaj komentár