Shimano SLX M7100 - moje prvé zoznámenie s 12 rýchlosťami
Keď prišla ponuka na testovanie novej sady od Shimana, tak som neváhal ani sekundu a hneď sa podujal, že ju prevetrám. Zatiaľ prinášam dojmy z prvotného zoznámenia.
Mať takto pokope všetky komponenty z jednej sady je vzácne. Dvanásťrýchlostné sady sú už na trhu nejaký ten čas, a tak príchod dostupnejšej verzie od Shimana určite poteší všetkých fanúšikov tohto japonského gigantu. Poďme sa v prvej časti pozrieť, aké novinky ponúka Shimano SLX M7100. Následne prinesiem aj dlhodobejšie skúsenosti a poznatky z testu a uvidíme, či sa tie novinky na papieri nejak odzrkadlia aj v praxi. Sám som zvedavý.Ako to už u Shimana býva zvykom, tak rozdiel medzi XTR a predstavovanou SLX už nie je taký markantný ako kedysi a väčšina noviniek z top sady sa po roku objavila aj v tých nižších.
12 rýchlostí a nový zadný orech
Tak ako top sada XTR, aj nižšie používajú nový zadný náboj micro Spline, ktorého hlavnou výhodou oproti HG orechu je použitie 10-zubového najmenšieho pastorku. Oproti doteraz používanému 11-zubovému sa tak zväčšil rozsah celého pohonu. Tu sa možno trošku Shimanu podaril husársky kúsok, keď neskorším uvedením 12-rýchlostnej dostupnej sady vytrel kocúra Sram-u, ktorý použil v nižšej sade HG orech.Hyperglide+
Medzi ďalšie novinky patrí Hyperglide+, čo by sa očami laika dalo opísať ako rôzne piny a nájazdové plôšky na kazete, ktoré majú pomôcť pri radení. Hlavným prínosom je hladšie radenie pod plným ťahom. Špecialitou je aj držanie reťaze na plôškach pri radení smerom dolu až pokiaľ reťaz nie je plne usadená na nižšom pastorku. Odpadá tak hlučné skákanie reťaze a všetko je presnejšie a hladšie. SLX sada obsahuje 11 oceľových pastorkov a najväčší je vyrobený z hliníka. Rozsah kazety môže byť buď 10-45t alebo 10-51t.Nové brzdové páky
Pri brzdách zaujme hlavne nový spôsob uchytenia brzdových pák na riadidlách prevzatý z XTR rady. Páka sa okrem klasickej objímky opiera o rajdy aj špeciálnym výbežkom pri konci rezervoáru, čo jej dáva vyššiu tuhosť hlavne pri plnom zaťažení. Rozdiel v tuhosti celej páky je naozaj citeľný.Páky sú taktiež kompatibilné s novým i-Spec EV štandardom, ktorý ponúka až 20-stupňové natočenie a 14 mm laterálneho posunutia radenia. Uvidíme, či to bude mať nejaký pozitívny efekt na komfort radenia aj v teste.
Brzdové prasiatko sa ponúka v štvor- alebo dvojpiestikovom prevedení a k dispozícií sú aj chladené platničky, ktoré sú úplne nové. Dvojpiestikové platničky sú kompatibilné so staršou generáciou. Ako sme už u Shimana zvyknutí, tak brzdný účinok bude na jednotku, avšak toto tiež najlepšie odhalí až test.
Dvojprevodník vpredu?
Shimano si išlo vždy svojou cestou, a tak ani SLX nie je výnimkou a ponúka sa aj ako sada 2x12. Dvojprevodník je v ponuke s 26-36 zubami a je primárne určený pre maratóncov. Toto je prvýkrát, čo Shimano úplne vypustilo trojprevodník.Jednoprevodník ponúka rozsah 30 až 34 zubov a dĺžka kľúk sa dá vybrať od 165 mm až po 175 mm. Aj keď sa môže na prvý pohľad javiť, že prevodník je uchytený na pavúkovi, nie je to pravda, pavúk je súčasťou prevodníka. Tento je navyše vybavený technológiou SHIMANO DYNAMIC CHAIN ENGAGEMENT+, ktorá zabezpečuje výborný záber a držanie reťaze aj v tých najťažších podmienkach. Shimano ostalo verné štandardu hollowtech II, a tak nebude nutné hneď meniť aj štandard stredu.