Shimano SLX M7100 - moje prvé zoznámenie s 12 rýchlosťami

Shimano SLX M7100 - moje prvé zoznámenie s 12 rýchlosťami

Keď prišla ponuka na testovanie novej sady od Shimana, tak som neváhal ani sekundu a hneď sa podujal, že ju prevetrám. Zatiaľ prinášam dojmy z prvotného zoznámenia.

Mať takto pokope všetky komponenty z jednej sady je vzácne. Dvanásťrýchlostné sady sú už na trhu nejaký ten čas, a tak príchod dostupnejšej verzie od Shimana určite poteší všetkých fanúšikov tohto japonského gigantu. Poďme sa v prvej časti pozrieť, aké novinky ponúka Shimano SLX M7100. Následne prinesiem aj dlhodobejšie skúsenosti a poznatky z testu a uvidíme, či sa tie novinky na papieri nejak odzrkadlia aj v praxi. Sám som zvedavý.



Ako to už u Shimana býva zvykom, tak rozdiel medzi XTR a predstavovanou SLX už nie je taký markantný ako kedysi a väčšina noviniek z top sady sa po roku objavila aj v tých nižších.





12 rýchlostí a nový zadný orech 


Tak ako top sada XTR, aj nižšie používajú nový zadný náboj micro Spline, ktorého hlavnou výhodou oproti HG orechu je použitie 10-zubového najmenšieho pastorku. Oproti doteraz používanému 11-zubovému sa tak zväčšil rozsah celého pohonu. Tu sa možno trošku Shimanu podaril husársky kúsok, keď neskorším uvedením 12-rýchlostnej dostupnej sady vytrel kocúra Sram-u, ktorý použil v nižšej sade HG orech.



Hyperglide+ 


Medzi ďalšie novinky patrí Hyperglide+, čo by sa očami laika dalo opísať ako rôzne piny a nájazdové plôšky na kazete, ktoré majú pomôcť pri radení. Hlavným prínosom je hladšie radenie pod plným ťahom. Špecialitou je aj držanie reťaze na plôškach pri radení smerom dolu až pokiaľ reťaz nie je plne usadená na nižšom pastorku. Odpadá tak hlučné skákanie reťaze a všetko je presnejšie a hladšie. SLX sada obsahuje 11 oceľových pastorkov a najväčší je vyrobený z hliníka. Rozsah kazety môže byť buď 10-45t alebo 10-51t.



Nové brzdové páky 


Pri brzdách zaujme hlavne nový spôsob uchytenia brzdových pák na riadidlách prevzatý z XTR rady. Páka sa okrem klasickej objímky opiera o rajdy aj špeciálnym výbežkom pri konci rezervoáru, čo jej dáva vyššiu tuhosť hlavne pri plnom zaťažení. Rozdiel v tuhosti celej páky je naozaj citeľný.



Páky sú taktiež kompatibilné s novým i-Spec EV štandardom, ktorý ponúka až 20-stupňové natočenie a 14 mm laterálneho posunutia radenia. Uvidíme, či to bude mať nejaký pozitívny efekt na komfort radenia aj v teste.



Brzdové prasiatko sa ponúka v štvor- alebo dvojpiestikovom prevedení a k dispozícií sú aj chladené platničky, ktoré sú úplne nové. Dvojpiestikové platničky sú kompatibilné so staršou generáciou. Ako sme už u Shimana zvyknutí, tak brzdný účinok bude na jednotku, avšak toto tiež najlepšie odhalí až test.



Dvojprevodník vpredu? 


Shimano si išlo vždy svojou cestou, a tak ani SLX nie je výnimkou a ponúka sa aj ako sada 2x12. Dvojprevodník je v ponuke s 26-36 zubami a je primárne určený pre maratóncov. Toto je prvýkrát, čo Shimano úplne vypustilo trojprevodník.



Jednoprevodník ponúka rozsah 30 až 34 zubov a dĺžka kľúk sa dá vybrať od 165 mm až po 175 mm. Aj keď sa môže na prvý pohľad javiť, že prevodník je uchytený na pavúkovi, nie je to pravda, pavúk je súčasťou prevodníka. Tento je navyše vybavený technológiou SHIMANO DYNAMIC CHAIN ENGAGEMENT+, ktorá zabezpečuje výborný záber a držanie reťaze aj v tých najťažších podmienkach. Shimano ostalo verné štandardu hollowtech II, a tak nebude nutné hneď meniť aj štandard stredu.



Radenie 


Nové radenie ponúka hladší a presnejší chod a oproti sade 7000 je potrebné o 35 % nižšia sila na preradenie. Samozrejmosťou je aj radenie o viacero pastorkov naraz smerom nahor, ale aj 2-smerné radenie nadol. Páčky sa ponúkajú s klasickou objímkou ale aj ako I-Spec kompatibilné.



Náboje a kolesá 


Shimano ponúka aj kompletné kolesá, ktoré rozdelili do dvoch kategórií podľa šírky ráfika. Pre XC orientovaných jazdcov je to 24 mm verzia s peknou hmotnosťou 1 764 g (27,5) a 1 840 g (29). Zaujímavosťou je použitie špíc s rovným ťahom a ráfikom, ktorý na bezdušovú konverziu nepotrebuje žiadnu pásku. Pre enduro jazdcov je pripravený 30 mm široký ráfik a hmotnosť 1 846 g (27,5) resp. 1 932 g (29). Ráfik je taktiež pripravený na bezdušáky bez použitia pásky, avšak tu sa už použili J špice. Brzdové kotúče upnete len pomocou center lock, čo však vôbec nepovažujem za nejakú nevýhodu. Náboje sa ponúkajú v boost aj štandardnom rozmere, čo poteší aj majiteľov starších rámov a vidlíc.



Tešíme sa 


S príchodom sady SLX môžeme očakávať veľkú popularitu nielen medzi užívateľmi, ale aj výrobcami, ktorí budú osádzať SLX ako OEM. Niet sa čomu čudovať, veľa inovácií prebratých od drahších súrodencov, ale za prijateľnú cenu. Ak vám nevadí mierne zvýšená hmotnosť, tak potom sa vám nové SLX určite zapáči. Tešiť sa môžete aj na redakčný test, kde si novinku poriadne preveríme.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up38thumb_down comments 14 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Shimano Deore - športový základ a predsa prémiový?

Test: Shimano Deore - športový základ a predsa prémiový?

Dvanásť rýchlostí s jednoprevodníkom je niečo na svetelné roky vzdialené od môjho prvého stretnutia so sadou Shimano Deore. Takže o to viac ma teší, že sa môžem dnes tejto najnovšej generácii pozrieť na zúbok.
Shimano a SRAM – porovnanie MTB systémov

Shimano a SRAM – porovnanie MTB systémov

Sú lepší tradiční japonskí rybári alebo moderní a "cool" Američania? Večná otázka, ale tu sa pozrieme na jednotlivé časti 12-rýchlostného pohonu z hľadiska dlhodobého používania a rovnako možností mixovania.
Slepé vetvy v histórii MTB: Páky dual control

Slepé vetvy v histórii MTB: Páky dual control

Viaceré inovácie na horských bicykloch inšpirovali aj svet cestnej cyklistiky – spomeňme napríklad kotúčové brzdy alebo bezdušové plášte. Rovnaký princíp samozrejme platí aj naopak, no v prípade dual control pák to až tak dobre nedopadlo.
keyboard_arrow_up