Micro Spline – japonská odpoveď na sady SRAM Eagle

Hlavným zámerom tohto počinu je umožnenie použitia kaziet, ktorých najmenší pastorok začína na desiatich zuboch v snahe navýšiť celkový rozsah kazety. S klasickým, dlhoročne zaužívaným orechom Hyper Glide (HG) toto totižto možné nie je.

Keď je treba vymyslieť vymyslené

Takýto orech je síce už niekoľko rokov dostupný. No použitie štandardu XD, ktorý používa hlavný konkurent, americký koncern SRAM, bolo pre najväčšieho výrobcu cyklistických komponentov skrátka neprijateľné. Po pár sezónach presviedčania svojich zákazníkov, že nie je dôvod na zmenšovanie najmenšieho pastorku nakoniec Shimano podľahlo tlaku trhu a prišlo s vlastným štandardom pod názvom – Micro Spline.

Ako zaujímavosť mi však nedá neuviesť, že Shimano dlhé roky vyrába „skladačkovú“ sadu Capreo, ktorá používa 9-rýchlostné kazety, ktorých pastorky začínajú na deviatich zuboch a sú kompatibilné len so špeciálnym orechom s dvomi rôznymi priemermi tela.


Nie je orech ako orech! V čom je MS iný? V čom je lepší?

Nový štandard má pochopiteľne menší priemer a viac „planžiet“ (spline). Ich počet sa zdvojnásobil z pôvodných 13 na 26. To by malo mať za následok väčšiu styčnú plochu pastorkov kazety s orechom a eliminovať tak zakusnutie oceľových pastorkov do hliníkového tela orecha.

Samotný Micro Spline orech je celkovo užší ako Hyper Glide. Najmenší pastorok je tak mimo samotného tela orecha a na kazete drží vďaka zubom zapadajúcim do 12 zubového pastorku a poistnej matici.


Dôvod odlišného prístupu

To, o čom sa hovorí už menej často, je prečo vlastne Shimano k takémuto prístupu dospelo. Okrem spomínanej evidentnej rivality medzi SRAM-om a Shimano-m je hlavný dôvod iný výrobný proces, ktorým títo dvaja kľúčoví hráči na trhu vyrábajú svoje kazety.

Kým SRAM frézuje väčšinu kazety z jedného kusu ocele (XX1,X01), čo je časovo náročné a vzniká pri tom relatívne veľa odpadu, Shimano kazety skladá z jednotlivých pastorkov, vyrezaných z plochých plátov za pomoci hliníkových unášačov, čo je finančne a procesne menej náročný postup.

Shimano tak dokáže za rovnaký čas produkovať viac kaziet, ktoré sú cenovo dostupnejšie, ako alternatíva od SRAM. Samozrejme SRAM vyrába aj lacnejšie nitované FullPin kazety k sade GX, no tu sa už stiera váhový rozdiel a pribúdajú problémy na strane spoľahlivosti.


Čo nás teda do budúcna čaká?

Micro Spline orech zatiaľ využíva iba najvyššia 12-rýchlostná sada Shimano XTR M9100, no postupne sa táto technológia prepadne aj do nižších sád, ktoré budú používať kazety s rozsahom pastorkov začínajúcich na hodnote 10. Tento rok má byť predstavená nová generácia podstatne rozšírenejšej sady XT a je len otázkou času, kedy aj sada SLX bude s týmto rozsahom.

Jediný zádrheľ je však v tom, že Shimano si technológiu Micro Spline zatiaľ ponecháva ako exkluzivitu pre top-sadu XTR a náboje s týmto orechom okrem loga Shimano môžu zatiaľ vyrábať len značky DT SWISS (ktorá sa podieľala na vývoji) a Industry Nine.

Na svetlo sveta však prenikajú rôzne fotky prototypov menších značiek ako napr. Extralite alebo White Industries, ktoré už poctivo makajú na nových typoch orechov, aby boli pripravené pri uvoľnení licencie aj pre značky tretích strán.


Kompatibilita v kocke

Orechy MS sú kompatibilné so všetkými typmi zadných osiek a nemusíte sa obávať, napríklad ak plánujete upgradovať o rok na nové XT-éčko.

MS orech bude kompatibilný len s 12-rýchlostnými kazetami Shimano, prípadne inými kazetami menších značiek (typu E13, Garbaruk, Leonardi Factory a pod.), ktoré by mohli vyrábať Micro Spline kompatibilné kazety.

Jedno je však jasné už teraz: originálny MS orech na náboj SRAM si s pravdepodobnosťou hraničiacou istote nekúpite nikdy. Boj o zákazníka naďalej pokračuje a tak, ako sme svojho času nadávali na zavedenie a nedostupnosť komponentov pri štandarde XD, si teraz budeme musieť dať repete pod taktovkou Shimano a jeho Micro Spline orecha.

P.S. O štandarde XDR ste už počuli? Ale o tom až nabudúce...

Zdroj fotografií: shimano.com, bikeradar.com
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
bimjeam 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Predstavenie: Nové sady SRAM Eagle X0, XX a XX SL AXS - návrat do budúcnosti

Predstavenie: Nové sady SRAM Eagle X0, XX a XX SL AXS - návrat do budúcnosti

Prototypy novej MTB AXS sady s logom BlackBox už pár mesiacov sledujeme v rámci jednotlivých kôl svetového pohára. Dnes je ten deň, kedy sa oficiálne odhalia všetky podrobnosti.
Nové modely okuliarov Shimano – vidieť nevídané PR článok

Nové modely okuliarov Shimano – vidieť nevídané

Na cestách číha mnoho skrytých prekážok. Obzvlášť ak je ostré svetlo alebo, naopak, šero. Vtedy je vyhýbanie sa prekážkam obtiažnejšie. Ako to vyriešilo Shimano?
Výmena komponentov po sezóne - pre ďalšie spokojné jazdy PR článok

Výmena komponentov po sezóne - pre ďalšie spokojné jazdy

Záver sezóny je ideálny čas na obmenu komponentov na bicykli. Nemusí ísť však iba o „spotrebáky“, určite poteší aj nejaký ten upgrade.
keyboard_arrow_up