Lokalizácia
Formulár sa odosiela
Test: PRO Tharsis – vytŕča z davu?

Teleskopická sedlovka je komponent, o ktorom mnohí tvrdia, že ho netreba. No keď je už na bicykli, niet cesty späť. Je taká aj PRO Tharsis 100?

Tento komponent dnes už nájdeme aj na graveloch, dokonca Matej Mohorič aj vďaka nej pred tromi rokmi vyhral klasiku Miláno - San Remo. Na moderných XC bicykloch a v gravity disciplínach to už bez nej hádam ani nejde. Preto si dovolím tvrdiť, poučený z vlastných chýb, že dnes to nie je o tom, či ju mať alebo nie, ale o tom, akú si vybrať.

Do testu mi prišla teleskopická sedlovka PRO Tharsis 100, čo indikuje jej zdvih. Nakoľko jazdím XC hardtail, je mi tento zdvih postačujúci, ale čo ostatné parametre? Kto je jej konkurentom?

PRO Tharsis 100 teleskopická sedlovka

Vybalenie a montáž

Prvá vec, čo ma ihneď pri vybaľovaní rozrušila, je farbené vyhotovenie. Teda, nie že by som na ňom nejako tkvel, ale keďže sa v cyklistike pohybujem roky, vnímal som najmä vyhotovenie s čiernou anodizáciou, okrem top modelov od „americkej líšky“. A odteraz už aj pri sedlovkách Tharsis. Totiž sklznica a hlava sú vyhotovené v akejsi zelenostriebornej úprave. Pritom na fotkách na webe výrobcu sa javí ako čierna. Ak človek nelipne na farbe, ide sa ďalej.

sedlovka PRO Tharsis, test, recenzia, review
Môj bicyklový rám má prípravu pre teleskopickú sedlovku s vnútorným vedením kabeláže. Stačí zdemontovať pôvodnú sedlovku, prevliecť bovden cez hlavovú rúrku tak, aby mi vyšiel von sedlovou rúrkou. Lanko je v tomto prípade potrebné prevliecť od sedlovej rúrky von, aby sa koncovka zaistila do mechanizmu ovládania sedlovky.

sedlovka PRO Tharsis, test, recenzia, review

Sedlovku zatiaľ len citovo dotiahnem, skontrolujem dĺžku bovdenu a lanka. Je tam kus navyše, takže sedlovku ešte povytiahnem aj s lankom, bovden skrátim tak, aby pekne doliehal do páčky ovládania a nasadím naň koncovku. Lanko celé namažem vazelínou Shimano – pre ešte lepší chod, aj ako ochranu pred vniknutím vody. Sedlovku nahodím naspäť, všetko podoťahujem. Ovládanie funguje ľahko, takže už len skrátim lanko a na jeho koniec nalisujem koncovku.

sedlovka PRO Tharsis, test, recenzia, reviewsedlovka PRO Tharsis, test, recenzia, review
sedlovka PRO Tharsis, test, recenzia, review

Ovládanie a rozmery

Pokiaľ ide o ovládanie, to je klasické, páčkové. Ku sedlovke sa nedodáva žiadne, pretože možností je viac, a tak je potrebné vyberať podľa vlastných preferencií. Keďže značka PRO patrí pod Shimano, ku sedlovke Tharsis je možné vybrať si medzi páčkami od oboch výrobcov.

Reakcie sedlovky sú celkovo okamžité, nepostrehol som zaváhanie.
Ja som si ku nej vyžiadal páčku Shimano SL-MT500 s uchytením pomocou systému I-Spec EV. Tá je v ponuke samozrejme aj na objímku, no v ponuke tiež nájdete ovládače pre „barany“ alebo prémiovejšie páčky.

Všetky nájdete samozrejme na MTBIKER eshope.

sedlovka PRO Tharsis, test, recenzia, reviewsedlovka PRO Tharsis, test, recenzia, review

Zdvih 100 mm som už spomenul, no pre mňa bol oveľa dôležitejší iný parameter. Samozrejme, okrem priemeru. Ten je 27,2 mm a práve to je často kameňom úrazu pri výbere teleskopickej sedlovky. Aby som to upresnil, tieto sedlovky sa totiž často vyrábajú krátke pre L-kový rám, alebo pre človeka s dĺžkou nohy 86,5 cm.

Ak sa aj nájde, paradoxom je, že sú ťažšie ako väčšie priemery, pretože tenší priemer sedlovky potrebuje na stabilitu a odolnosť väčšiu hrúbku steny rúrky. PRO Tharsis disponuje celkovou dĺžkou 400 mm.

Minimálna dĺžka zasunutia do rámu je 11 cm, mne to vychádza na cca 13 cm. Pri konkurenčných teleskopkách často s celkovou dĺžkou 350 mm som buď minimálne zasunutie prekračoval, alebo som bol na hrane. V zásade tam rezerva je, ale treba myslieť na to, že pri karbónovom ráme potrebujete nejaký materiál aj vo vnútri sedlovej rúrky.

sedlovka PRO Tharsis, test, recenzia, reviewsedlovka PRO Tharsis, test, recenzia, review

Uchytenie sedla je klasické na dve skrutky a upnete sem klasické ližiny, aj oválne 7x9 a podobne.

Spomenul som ešte hmotnosť. Samotnej sedlovke – bez lanka, bovdenu a páčky – som navážil 411 g, páčke SL-MT500 I-Spec EV 43 g (páčka + skrutka + insert s protizávitom).

sedlovka PRO Tharsis, test, recenzia, review

Existuje vôbec teleskopka bez bočného vaklu?

Celý systém funguje ľahko – ako samotná páčka a ovládanie pomocou lanka, tak aj chod sedlovky. Je pomerne tichý, v podstate počuť iba doraz pri maximálnom vysunutí. Počas jazdy v rozbitom teréne ani v jednej polohe nevydáva žiadne zvuky či rezonancie.

Keďže ovládanie mám na ľavej strane, zrkadlovo od radenia, považujem to za ergonomické a zároveň aj dizajnové riešenie. Madlo páčky má podobné rozmery s tou radiacou, takže to aj dizajnovo vyzerá pekne, prsty sa z páčky nezošmykujú, a to jazdím zvyčajne bez rukavíc. Reakcie sedlovky sú celkovo okamžité, nepostrehol som zaváhanie.

sedlovka PRO Tharsis, test, recenzia, review
Samotná sedlovka, čo sa chodu týka, vyhovuje aj v horších, blatových podmienkach. Nepostrehol som nejaké zhoršenie chodu alebo zanášanie sklznice. Nemám k tomu výhrady a v podstate od prvej jazdy mi jej chod maximálne vyhovuje.

Čo však musím spomenúť, to je bočný vakel. Kým je sedlovka bez záťaže, vysunutá na maximum, je bočný výkyv nulový. Keď ju ale v tejto polohe zaťažíte, vakel sa zväčší. Za roky, čo teleskopické sedlovky používam a tiež testujem rôzne bicykle s rôznymi sedlovkami, ma to síce až tak neprekvapilo, no aj tak ma zaujíma, prečo sa táto vôľa zväčší pod zaťažením.

sedlovka PRO Tharsis, test, recenzia, review
Počas jazdy ju veľmi nevnímam, ale len do momentu, kým sa nepotrebujem na sedle presunúť, či, ako sa hovorí, „pohmýriť“. Osobne mi to nepríde ako nejaká prekážka, ale viem, že mnohí cyklisti túto vôľu riešia. Ja ju pokladám za akúsi malú daň za všetko to pohodlie a bezpečnosť, čo používanie teleskopickej sedlovky prináša.

Parametre, podľa ktorých som vyberal

  • Celková dĺžka: aspoň 400 mm
  • Minimálne zasunutie do rámu: tak, aby výška od objímky po stred ližín ostala 250 mm + rezerva do rámu (skrátka, aby som nebol na čiare minimálneho zasunutia)
  • Hmotnosť: okolo 400 g
  • Cena: do 300 € aj s páčkou

sedlovka PRO Tharsis, test, recenzia, review

Zvažované konkurenčné teleskopické sedlovky:

Kind Shock Rage iS 380 mm / 65 mm
    + Okrem zdvihu aj odpruženie
    + Cena MOC: 194 € bez páčky
    - 380 mm celková dĺžka bola cez výškový limit
    - Hmotnosť: 480 g
Kind Shock LEV CI 410 mm / 100 mm
    + Celková dĺžka/zdvih
    + Hmotnosť: 444g
    - Cena MOC: 429 € bez páčky
OneUp V3 350 mm / 120 mm
    + Zdvih a celková dĺžka
    + Hmotnosť: 340 g
    - Cena: 299 € bez páčky
    - 5 mm nad úroveň sedlovej objímky
DT SWISS D232 Alu 400 mm / 60 mm
    + Hmotnosť: 416 g
    + Dĺžka zasunutia
    - Cena MOC: 386 €
    - Pomer celkovej dĺžky ku zdvihu (iba 60 mm)
    - Neoverená konštrukcia (upside-down)
PRO Tharsis 400 mm / 100 mm (z tohto testu)
    + Hmotnosť: 411 g
    + Dĺžka zasunutia + rezerva
    + Cena (MOC): 366 € (Cena s vernostným levelom Premium: 278 € + páčka 19,90 €)

sedlovka PRO Tharsis, test, recenzia, review

Odpoveď na otázku z úvodu

Pro Tharsis 100 má pre mňa najlepší pomer ceny (vrátane páčky ovládania) a rozmerov oproti zvažovanej konkurencii. Plynulo sa pohybuje hore aj dole, tam niet čo riešiť. Cena nie je možno úplne „oku lahodiaca“, ale ak máte obmedzené technické a ergonomické možnosti a bike milujete, tak si to viete pred sebou obhájiť.

sedlovka PRO Tharsis, test, recenzia, review
Rovnako je potrebné do tej ceny zarátať aj to, čo teleskopická sedlovka ponúka z hľadiska zlepšenia plynulosti jazdy, pohodlia a tiež bezpečia. Samozrejme, nájdu sa určite aj dostupnejšie riešenia, všetko záleží potom aj od finančných možností. PRO Tharsis jednoznačne vyniká aj dizajnom, teda farbou klznej plochy, ktorá ju odlíši od konkurencie.

Aby som nezabudol, dve skrutky v hlave sedlovky sú vyrobené z titánu, čo určite poteší každého fanúšika „kozmických“ materiálov – a tiež gramárov.

Teleskopické sedlovky od výrobcu PRO nájdete v našom MTBIKER eshope.
Zdroj fotografií: archív autora
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
AdMich
AdMich 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela
Komentáre
Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela
Podobné články
Upgraduj MTB tak, aby to malo význam PR článok
Sú komponenty na bicykli, ktoré sa veľmi ľahko menia, nemusia stáť horibilné sumy a pritom majú na jazdu obrovský vplyv.
Test: FAVERO Assioma PRO MX-2 – nech žije kráľ
Aj keď nejde o novinku, tieto pedále si pozornosť rozhodne zaslúžia a môžu byť skvelou investíciou každého tréningového nadšenca.
Test: Vittoria Mezcal & Peyote – kombinácia pre rýchlu, ale istú jazdu
Sú XC plášte so šírkou 2,4" len „módny“ výstrelok, alebo majú reálne výhody? A čo spraví kombinácia Vittoria Mezcal vpredu a Peyote vzadu? Vyskúšal som to za vás.
keyboard_arrow_up