ROTOR 1 x 13 – preteky v navyšovaní pastorkov nekončia!
Zdá sa, že rok 2019 bude rokom, ktorý si budeme pamätať ako súťaž v predbiehaní sa v tom, kto príde s inovatívnejšou sadou na poli pohonu.
Po 12-rýchlostnom XTR-ku, 12-rýchlostnej sade SunRace, elektronickej sade Sram ASX sa v týchto dňoch oficiálne na pulty dostáva aj 13-rýchlostná sada od španielskej značky Rotor. Možno budete namietať, že to nie je žiadna novinka, že fotky tejto sady kolovali už minulý rok počas výstavy Eurobike 2018. Hoci sada oficiálne bola predstavená už v auguste minulého roku, stále však nebola nasadená do ostrej prevádzky a hovorilo sa o nej len ako o nejakom koncepte. Zdá sa však, že všetky muchy sú už vychytané a ak by ste mali záujem, túto sadu si môžete už aj reálne zakúpiť.Nič pre poverčivých a konzervatívnych
Sada s triviálnym označením 1x13 je jedinečná hneď v niekoľkých ohľadoch.Kým konkurencia vedie boj na poli 12-rýchlostných systémov, Španieli si povedali, že rozumnejšie bude vhupnúť rovno na trinásť pastorkov, ktoré ponúkajú okrem iného podstatne lepšie odstupňovanie rozsahu aj pre cestné bicykle, na ktorých jednoprevodníky doposiaľ moc význam nemali. Možno to bude čiastočne aj tým, že od roku 2009 vlastní patent na 14-pastorkovú kazetu japonský gigant Shimano . Tak či onak, asi viete ako dopadol tím Aqua Blue na strojoch 3T, s ktorými sa snažili dokázať, že jednoprevodníky sú použiteľné aj v pretekoch World tour.
Druhým zásadným rozdielom je absencia radiaceho lanka. Sada je totižto hydraulická. Na výmenu rozstrapkaného lanka a mazanie bowdenov tak môžete pokojne zabudnúť. V tomto ohľade však Rotor prvenstvo nemá, nakoľko hydraulickú sadu ponúkala značka Acros už niekoľko rokov dozadu.
Jeden šalter vládne všetkým – RIP prešmykač
Základným prvkom tejto sady je modularita. V praxi to znamená, že rovnaký prehadzovač je určený pre cestné, horské aj gravel bicykle. Jediné čo sa mení, je radenie a kazeta.Pre horské bicykle je určená kazeta s rozsahom 10-52z, pre cestné bicykle kazety 10-36z a 10-39 a gravel bicykle kazeta 10-46z. Kazeta je konštruovaná z kombinácie alu a oceľových pastorkov, v snahe minimalizovať celkovú hmotnosť pri zachovaní dobrej životnosti. Čo už je menej potešujúce, kazeta je kompatibilná a použiteľná len s vlastným nábojom značky Rotor, kvôli atypickej šírke kazety. Ak by ste chceli nahodiť túto sadu na svoj bike, prepleteniu zadného kolesa spojeného s kúpou nového náboja sa teda nevyhnete. Na druhej strane jedná sa o open štandard, ktorý budú môcť vyrábať aj iné značky, pokiaľ prejavia záujem.
Aby som nezabudol – prešmykač k tejto sade nie je, ani nebude. Radenie aj na cestnom „duali“ je možné iba na pravo. Ľavá páka slúži iba na brzdenie.
Stále vám to nevonia? Nie je problém, dá sa aj s dvanástimi pastorkami!
Ak by ste chceli radiť hydraulicky, no zároveň sa nemienite vzdať svojich súčasných kolies, Rotor má riešenie aj pre vás. Je to kompromis v podobe štyroch 12-rýchlostných kaziet, ktoré sú kompatibilné s 10 a 11-rýchlostnými Shimano HG orechmi. Pastorky na kazete majú rovnaké rozostupy ako na trinástke, no oželieť budete musieť 10-zubový pastorok. Obdobne, ako pri 13-rýchlostných kazetách, je rozsah 11-36/39/46/52.Koľko prasiatok treba rozbiť?
Každý špás niečo stojí a trinástka od Rotoru má cenovku pomerne ambicióznu. Obstarávacia cena štartuje na 2 599 € a končí na 4 599 € v závislosti na konfigurácii komponentov a prítomnosti kľúk s wattmetrom. Tieto ceny by mali byť však vrátane všetkého, čo budete potrebovať aj spolu so zapleteným párom kolies. S upgrade kit-om by ste sa však mohli zmestiť do dvoch tisíc.To, či na uvedenie tejto sady zareagujú aj ostatní hráči na trhu, je momentálne ťažko predpokladať. Každopádne sada 1x13 je prvou lastovičkou, ktorá technicky otvára priestor pre masové rozšírenie jednoprevodníkov na cestných bicykloch. Či skončí v prepadlisku dejín, ako iné pokusy o revolučný spôsob radenia, ukáže až čas.
Schválne, pamätáte si niekto ešte na pneumatickú DH sadu Airlines, ktorú uviedlo Shimano na trh na prahu nového milénia?