Eurobike 2023 - čo nového v cyklosvete (3. časť)

Finálna časť série o Eurobiku sa povenuje najmä dvojkolesovým tátošom – či už na vlastný alebo elektrický pohon.

Hoci na Eurobiku chýbali tí najväčší hráči na cyklistickom trhu, neznamená to, že nebolo čo obdivovať. Hlavná myšlienka bola jasná – rozvoj mestskej cyklodopravy a s tým spojená integrácia elektromotorov do takýchto bicyklov. A predsa sa zavše dalo nájsť „zvieratko“ ako E-Fanes s hlavovým uhlom 57° na titulke...

Moderné i retro kúsky

V dobe veľkého súboja hliníka a karbónu aj na takýchto akciách „vyskočia“ skôr netradičné stroje – napríklad ako tento pekný gravel Triton Groont. Vidno, že titán stále nepatrí do starého železa.

Triton Groont
Alternatívnych riešení ale bolo na Eurobiku požehnane. Svoju cestičku do sveta bicyklov si už dlhšiu dobu nachádza drevo, či bambus. Cenovo sa tu však pohybujeme rádovo v tisíckach eur, no povedzme si otvorene, výrazne do toho prehovára aj „štýlovosť“ bicykla...


Medzi množstvom moderných strojov do oka na prvý pohľad udreli retro kúsky od Motobécane.


Elektromobilita na vzostupe

Nemecký Bosch si nenechal ujsť príležitosť, aby ukázal svetu nový motor Performance SX Line. Tak, ako stúpa trend predaja e-bikov, stúpa aj snaha ich čo najviac odľahčiť. Hoci sa to v prípade hybridných e-bikov neskôr odráža na cene, dokážu výrobcovia ich hmotnosť „zraziť“ na minimum, blížiace sa ku klasickému bicyklu. Ak bude motor Performance SX Line skombinovaný s batériou Compact Tube 400, váži takýto set spolu s ovládačmi len okolo 4 kíl, pričom ruku k dielu prikladá napríklad aj kryt motora z horčíkovej zliatiny. Za zmienku stojí aj nový mód motora, pod názvom Sprint. Princíp jednoduchý – so zvyšujúcou sa kadenciou narastá aj podpora.


Nemecké býky a ich ponuka

Jedna z ešte minuloročných noviniek Boschu, eBIKE ABS, sa začala húfne zakomponovávať do eMTB segmentu značky Bulls. Ak to však vezmeme od podlahy, majoritné zmeny nastali skôr medzi mestskými a detskými modelmi. Dostalo sa im kompaktnejších bateriek, ktoré sú plne integrované.


V kombinácii s novými motormi Bafang s krútiacim momentom 30 Nm, umiestnenými v nábojoch, ide o dostatočnú podporu na každodenné jednoduché mestské jazdenie. Podobný osud kompaktnosti a nenápadného dizajnu stihol aj detské hybridné e-biky, či gravel modely.


Ako už bolo spomenuté vyššie, na e-biky, určené do terénu, začali v Bulls húfne osádzať „á-bé-esko“. Nevyhol sa mu ani ich bestseller, Copperhead EVO 2. Na základe vyhodnocovania rýchlosti a brzdného štýlu je brzdný výkon dávkovaný prostredníctvom dvoch ventilov. Tento systém zabráni šmyku, prepadnutiu cez riadidlá a k tomu vám na displeji ukáže šikovnú štatistiku brzdenia.

Bulls Copperhead EVO 2 ABS

Vrchol ponuky e-bikov predstavuje „limitka“ Bulls Sonic EVO EN SL Daytona v počte 100 kusov. Karbón a elektronika z nej sršali už na diaľku a niet sa čo čudovať, že mal tento bicykel vlastného strážnika.


„Na ocot“ však neostal ani segment klasických bicyklov. Model Black Adder uspokojí aj náročných užívateľov s pretekárskymi ambíciami – ľahučký karbónový rám, prémiová sada Shimano XTR, vidlica RockShox SID SL a karbónové kolesá Mavic... zbieranie „bední“ na maratónoch môže začať.


Dajte zbohom čisteniu a mazaniu reťaze

Komu by sa už zunovala starostlivosť o pohon, tomu ponúka Eurobike hneď niekoľko riešení. Jedným z nich je pohon za pomoci „remeňa“, ktorým však odpadá možnosť využiť klasické radenie. Jednotka MGU (Motor.Gearbox.Unit) od nemeckého Pinion-u sa zameriava práve na tento problém, keďže, ako názov napovedá, v sebe spája motor i radenie (9- alebo 12-rýchlostné).


Aby sme sa vrátili k nadpisu, takýto systém by mal byť papierovo bezúdržbový – postačí výmena oleja každých 10 000 kilometrov. V spojitosti so Smart.Shift technológiou bude táto jednotka pravdepodobnou náplasťou na všetky chyby bikerov/e-bikerov, počnúc vyťahanou a špinavou reťazou, cez nesprávne zaradený prevodový stupeň až po strieľajúcu kazetu. Budúcnosť e-bikov? Necháme sa prekvapiť.


Shimano a ich novoty-nenovoty

Japonský gigant iba niekoľko dní pred výstavou pustil „do éteru“ nové radenie Shimano GRX s dvanástimi rýchlosťami. To výrazne zatienilo mechanickú verziu 12-rýchlostnej sady 105, inštalovanej na jednom z bicyklov Corratec. Nové GRX sme v priestoroch Shimana hľadali márne, zato tu mali umiestnený e-bike s 2. generáciou ich motoru, Steps EP801. Táto pohonná jednotka disponuje v kombinácii s radením XT Di2 dvoma zaujímavými funkciami. Auto Shift na základe prednastavenej hodnoty (možno meniť prostredníctvom appky) kadencie, výkonu a krútiaceho momentu radí miesto bikera. Na druhej strane, ak zastavíte v križovatke s tým, že zabudnete podradiť, alebo nečakane zastavíte v kopci, Free Shift dokáže preradiť do prostriedku kazety aj bez pedálovania.


Cargo na množstvo spôsobov

Cargo bicykle boli jednou z nosných tém tohto Eurobiku. Hoci som sa o ne záujmom len zľahka „obtrel“, nemohli mi ujsť dve podstatné veci. Elektomotory sú v rámci tejto kategórie už takmer povinnosťou a čím viac sa na ňom dá odviezť, tým lepšie. A je jedno, či sa jedná o krabicu s knihami, domáceho miláčika alebo člena domácnosti.


Toto smerovanie cargo bicyklov sa odráža aj na spracovaní „spotrebákov“. KMC sa reťaziam a pohonu venuje už od 70. rokov minulého storočia a v našich končinách sú známi najmä pestrofarebnými kúskami. Okrem novej 8- až 11-rýchlostnej kazety ReAct a reťaze eGlide, kompatibilnej so Shimano technológiou Linkglide, sa pozornosti dostalo aj reťaziam s vysokým zaťažením. Reťaz eCargo1 s pevnosťou v ťahu 1 350 Nm (150 % štandardu) je tak stavaná práve na vysoký krútiaci moment a ťažký náklad.


Odvážny dizajn, netradičné technológie aj cyklistické „porno“

O rôzne „dizajnové“ kúsky na Eurobiku nebola núdza. Už na prvý pohľad zaujal tento high-pivot „cukríček“ z dielne Nicolai.


Paralelogramové vidlice v našich končinách nie sú úplne bežným komponentom. Priekopníkom v tejto oblasti bol Dave Weagle (otec DW-link-u, Split Pivot-u a Delta System-u), ojedinelú konkurenciu predstavuje vidlica Motion E18, osadená aj na tomto biku Kona Process 153.


Chystá sa návrat endorfínov pri jazde? Alebo, ako môže vyzerať 28-ročný prerod...


V stánku Bike Fun International do oka okamžite udreli dve veci. Prvou je pomerne výrazná zmena loga bicyklov Superior. Zároveň začínajú osádzať integrovaný kokpit po vzore Canyonu aj na XC full-y. Kabeláž bude našťastie vedená aspoň hlavovým zložením.


Rock Machine hrdo pokračuje v tradícii budovania bicyklov, ktoré prinášajú radosť najmä pri jazde dole kopcom. Na obdiv bol vystavený aj koncept modelu Whizz. Okrem iného nepriestrelný.


„Chameleónová“ farba v poslednej dobe výrazne naberá na popularite. Dôkazom sú nielen rámy z dielne MP Design, ale množstvo modelov priamo v Messe Frankfurt.


V galérii už tradične nájdete to, čo sa do článku nezmestilo – medzi iným balans medzi bicyklom, skútrom a motorkou, futuristický dizajn niektorých e-bikov, vzhľadné maskovanie konceptu cestného bicykla Felt, či detaily niektorých modelov Marin.

Týmto sa končí náš seriál o Eurobiku 2023. Ak sa nepodarilo pokryť niektorú z tém, ktoré by vás zaujímali, pokojne napíšte do komentára – veď ročník 2024 sa už nezadržateľne blíži.

Eurobike 2023

Eurobike 2023 – čo nového v cyklosvete (1. časť)
Eurobike 2023 – čo nového v cyklosvete (2. časť)
Zdroj fotografií: archív redakcie MTBIKER
report_problem Našiel si v texte chybu?

Eurobike

calendar_today 21.06.2023 - 25.06.2023
label Nesúťažné podujatie
place Messe Frankfurt (Nemecko)

LukasHarant 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Eurobike 2023 - čo nového v cyklosvete (2. časť)

Eurobike 2023 - čo nového v cyklosvete (2. časť)

Najväčšia cyklistická exhibícia na svete priniesla množstvo noviniek – medzi iným aj na poli rôznych komponentov a doplnkov.
Gravel, bikepacking a elektro - hlavné témy Eurobiku 2023

Gravel, bikepacking a elektro - hlavné témy Eurobiku 2023

Ak by som mal tromi slovami opísať tohtoročný Eurobike, tak samotný nadpis článku všetko pekne vystihol.
Eurobike 2023 - čo nového v cyklosvete (1. časť)

Eurobike 2023 - čo nového v cyklosvete (1. časť)

V akom duchu sa niesol Eurobike a aké „novoty“ si pripravili jednotlivé značky?
keyboard_arrow_up