thumb_up36thumb_down 37 komentárov
Henry33 09.09.2019 18 fotografií Olej Weldtite Horska Cyklistika Enduro Servis Tlmic Mazanie
Moderné MTB pruženie vie poskytnúť veľkú mieru pohodlia, ovládateľnosti a kontroly nad terénom. Všetko ale za predpokladu, že máte svoje pružiace jednotky správne nastavené a v dobrej kondícii.
@bmprsvz7777 mam vidlu z roku 2013, ešte som ju nepozeral. Asi je seriozne a rozumne počkať bud na prve problemy (slzenie?), alebo urobiť servis po nejakej dlhšej dobe. Určite sa vidlice neotvaraju každy polrok.
Ako asi najvačši obchod s týmto zameraním by ste mohli vedieť, že údaje 5w, 10w 15w atď neoznačujú viskozitu ale váhu oleja, čo je hodnota s absolútne nulovou výpovednosťou. Viskozita sa udáva v jednotkách CST a spravidla pri teplote 40 a 100stC, podľa toho sa treba pri výbere oleja riadiť, 2 oleje označené ako 5w môžu mať hodnoty odlišné aj o 100%...Asi najlepší prehľad viskozít olejov je tu https://peterverdone.com/wiki/?title=Suspension_Fluid
Každých 50 hodín rozoberať vidlu? To možno robí 5% ľudí..
to robia len profesionálny mechanici závodných tímov
Uzitocny clanok, ale opat, podla mna, nedotiahnuty do konca.. takze par poznamok:
"Primárna úloha oleja v predných nohách je čisto mazacia, a tak je veľmi dôležité, aby objem tohto oleja bol presne podľa predpísaných hodnôt výrobcu. Koľko oleja treba do ktorej nohy nájdete nižšie v tabuľke."
Ta veta nedava ziaden zmysel - jednak, co su to predne nohy? Poznam vnutorne a vonkajsie, pripadne vrchne a spodne. Povedzme ale, ze autor mal na mysli, vrchne. V tom pripade, vsak nie je pravda, ze olej v nich sluzi iba na mazanie, kedze v tlmiacej patrone, plni najma ulohy kompresie a odskoku.
Ak teda autor myslel spodne nohy, potom nie je pravda, ze presne mnozstvo oleja je dolezite - prave z dovodu, ze tu plni iba uloha mazania.
Taktiez s tou prilozenou tabulkou pre RS by som bol opatrny, pretoze ta plati pre konkretny modelovy rocnik vidlic. Je totiz uplne bezne, ze medzi rocnikmi sa zmenia aj predpisane mnozstva oleja. Niekto neskuseny by sa podla toho mohol pustit do servisu a naleje do tlmiacej patrony nespravne mnozstvo (RS udava toleranciu +-2ml pre damper). Takze vzdy si treba zistit modelovy rocnik svojej vidly a podla toho hladat service manual..
Co sa tyka viskozity oleja, uz spomenul jakubgabris88 a presne to je dovod, preco by som ja osobne nikdy nedaval do vidly, specialne teda do damperu, olej iny nez predpisany vyrobcom. Pretoze je sice pekne, ze oba budu mat uvedene napr 5wt, ked ich viskozita moze byt uplne odlisna..
V spodných nohách je dôležité dávať správny objem inak ak dáš doraz pri dopade tak narazíš na miesto nagumový doraz na hladinu oleja, ktorý je nestlačitelný a neurobí to vačšinou nič dobré tesneniam a ani pohodlné to zrovna nebude Taktiež to zvýrazňuje problém ingescie (nasávania)oleja z dolných nôh do tlmiacej patróny a zvyšuje riziko prasknutia mechúra.
Tak samozrejme som nemyslel, ze namiesto 5ml, tam niekto da 50ml apod Ale asi sa zhodneme na tom, ze presne mnozstvo oleja je kritickejsie v tlmiacej patrone ako v spodnych nohach. A na to som narazal svojim prispevkom, ze dolezitost presneho mnozstva v tlmiacej patrone sa v clanku nespomina, zato vsak pri spodnych nohach ano.
Mám v garáži 20 ročný scott endorphin na ktorom je od roku 2008 Fox 32 Vanilla, 11 rokov bez akéhokoľvek servisu, šľape ako hodinky...
a ja vám tvrdím, že sa vám to neoplatí servisovať lebo
základný servis fox 75€
2x za rok = 150€
za 11 rokov = 1700 €
to sú 3 nové vidly...
Cez 2 roky som nerobil servis na vidle (https://trailhead.rockshox.com/en/specs/16T65555454) možno a pravdepodobne práve preto praskla tlmiaca patróna.
Vymenil som, vyčistil, dal nový olej do vnútornej aj do vonkajších nôh a ty vole aký rozdiel Ak niekto vraví, že mu vidla funguje, súhlasim, ono to pruží. Ale po servise je to brutál rozdiel. Servis tým pádom veľmi vrelo odporúčam.
Ale robiť to každých 50 hodín? To by som musel v Auguste robiť 2x Všetkého veľa škodí. Sorry jako!
Mam 2 roky bajk s rebou , zatial som robil servis +- kazdeho pol roka . Olej spodne nohy 2x za sebou , tento rok pred jarou komplet-oleje a servis kit a pred 3ma tyzdnami opat iba spodne nohy . Na jar pojde opat kompletka . Ked to rozpocitam na rok , tak ma servis vychadza rocne menej ako 30€
150€ ročne na servis.. Však to si radšej kúpim každý 2 rok novú vidlu
Ja mazaci olej vo vidle menim kludne aj 4-5x za sezonu, kazdy druhy krat aj penove mazacie kruzky (tlmiaci olej 1x za sezonu). Obdobne aj v tlmici. Z vlastnej skusenosti viem, ze sa to neoplati zanedbavat, najma ak jazdis aj v blate/prachu. Zo zaciatku mojho jazdenia (skusenosti so servisom = nula) som zanedbal vycistenie/namazanie tlmica a skoncilo to dosuchanou piestnicou a pomerne rozsiahlou a drahou opravou. Odvtedy radsej servisujem preventivne a pravidelne. Plus chod cerstvo servisnutej vidlice je vyrazne lepsi a ked to uz robis niekolky krat, stihnes to aj za menej ako hodinu
Ad 50hod. interval - udaj je len informativny (myslia sa hodiny jazdy ofc) a moze sa predlzit alebo aj skratit v zavislosti od intenzity a podmienok v akych jazdis. Napriklad ked pridem z tyzdnoveho jazdenia kde to bol samy dazd a blato tak vidle/tlmicu doprajem vycistenie a namazanie.
Per aj ostatni co kaslu na servis - pokial nemazes tak sa ti viac opotrebuvaju veci ktore mazane byt maju a moze to v krajnom pripade dopanut vymenou piestnice alebo inej casti tlmica, pripadne noh na vidlici (dost drahe!). Co sa tyka oleja v tlmeni tak ti moze prestat dobre fungovat odskok/kompresia a bude sa ti jazdit na prd. Pri RockShox Charger tlmiacej patrone dokonca kamosovi praskol gumovy mech na Chargeri (zevraj kvoli zavzdusneniu).
Zo skusenosti odporucam pravidelne mazat nielen vo vnutry spodnych noh ale aj vzduchovu komoru a ten rozdiel v citlivosti vas prekvapi. Tie vazeliny na vzduchovu komory pomerne rychlo degraduju a zacnu "lepit". Samozrejme origo vazelinu treba. Da sa to robit aj rychlo upravenym stetcom na radiatory cez vrchne veko. To len taky tip
posledne 2 augustove tyzdne som najazdil cez 50h (terenu bolo dost) - keby som mal dodrzat odporucanie vyrobcu tak raz mesacne robim maly a raz mesacne velky servis a to je dobra kravina. lenze jednu sezonu jazdena reba sa mi koncom sezony za to "odvdacila" a strelila - nechala ma bez vzduchu daleko v lesoch od domova. domov som siel na lockoute. po dofukani ok no uz jej neverim.
pruzinovy black aj ked som jazdil rocne o polovicu menej stacilo servisovat (vymenit olej, vycistit) raz rocne a vydrzal mi cez 8 rokov. dnes je to jeden shit za druhym.
Citujem z článku " Napríklad SAE 10W-30 označuje viskozitu v studenom stave (10W) a pri pracovnej teplote motora 30. " Hoc pre bike nepodstatné ale celé zle a zavádzajúce. Doporučujem najprv naštudovať až potom písať. Inač nič v zlom každý nemôže vedieť všetko.
Ja keď som mal vidlicu RST, tak som nepoznal takéto problémy 😂 no možno pri RST by bolo v tabuľke po 50h. výmena celej vidlice.
to je u mna kazdy mesiac...fuu..mozno keby som mal naradie a zrucnosti tak by som skusil...
Na servis spodnych noh (vymena mazacieho oleja prip. gufier a penovych kruzkov) ti pre RockShox stacia imbusy, kladivko a striekacka. No a olej samozrejme Ten zozenies aj tu v eshope.
Neplanujete urobit video ako na servis vidlice fox? Najlepsie fox 34
50h servis vidlic, je jedno od akeho vendora je jednoduchsie a myslim menej pracnejsie ako vycentrovat koleso. Ten casovy udaj je OK.
Co ak neservisujem ? (370h) Co sa tam zacne kazit po tych 50-100 hodinach ?
olej v spodných nohách je nepoužitelný , stieracie krúžky špinavé a suché , gufera vybehané . ale všetko závisi od štýlu jazdy a prostredia v ktorom jazdiš
Ozaj je to dost individualne. Ja som po 300h prvykrat otvaral RS XC30 a mal som z nej priezracny olej, bezchybne gufera a pomerne ciste molitany. No len ja som s tym nikdy nejazdil v dazdi, blate a asi 2/3 z toho som jazdil commuting.
Ja som nevedel o tomto 50h cykle, a asi po 120 hodinach odjazdenych v relativne dobrych podmienkach a za cistenia vonkajsich noch a mazania silikonovym olejom, mi jedneho pekneho dna vytiahlo gufera z vidlice. Vo vidlici menim olej, molitanove kruzky castejsie.
Mňa zaujala tá RS pasta na guferá, čo to je? Nikdy som nezaregistroval, že to treba mazať. Na mojej Rebe som bol pre vyskakovanie gufier nútený ich namazať montážnou pastou na karbónové diely. Ale to som si vymyslel ja sám Tá RS pasta je niečo podobné?
"Ja mám vo zvyku vždy po jazde opláchnuť prachovky a vnútorné nohy a hneď aj namazať sprejom na vidlice. V poslednej dobe sa mi veľmi osvedčil Weltide Suspension Care, ktorý na seba viaže len minimum prachu. "
Henry33 neni podstata cistenia silikonovym olejom prave to,ze prach lepi,viaze na seba a teda vytahuje ho z gufera?
Je zauzivane im hovorit silikonove, avsak v skutocnosti, vacsina, ak nie vsetky, silikon neobsahuju, prave z dovodu, ktory spominas - lepili by na seba bordel. Oblubeny brunox deo, ktory tu pouziva nemalo ludi, to ma tusim napisane aj priamo na plechovke - neobsahuje silikon, teflon, grafit.
Ich pointou je teda udrzovat gufera vlhke a pruzne, aby plnili svoju ulohu.
Vidlu repasujem kazdu druhu sezonu v zime. 30 h co uvadza Fox najazdim za mesiac...
A co tlmic? Tiez tam existuje nejaky maly a velky servis?
v rodine mame 8ks vidlic Manitou... vsetky funguju super. raz rocne su kompletne vycistene, premazane namiesany olej s vazelinou do spodnych noh. vsetky jazdia super. najstarsia je Skareb z 2003. ziadne gufera, puzdra a pod som menit nemusel.
sme 5 členná rodina, všetci jazdíme FS bicykle (Fox) , keby som mal podľa odporúčania výrobcu každých 30 hodín servisovať 5 vidlíc a 5 tlmičov tak môžem dať v robote rovno výpoveď