Olej vo vidlici a tlmiči -  kedy meniť, aký použiť, na čo dať pozor

Olej vo vidlici a tlmiči - kedy meniť, aký použiť, na čo dať pozor

37 komentárov

Henry33 09.09.2019 18 fotografií   Olej Weldtite Horska Cyklistika Enduro Servis Tlmic Mazanie

Moderné MTB pruženie vie poskytnúť veľkú mieru pohodlia, ovládateľnosti a kontroly nad terénom. Všetko ale za predpokladu, že máte svoje pružiace jednotky správne nastavené a v dobrej kondícii.

 

Servis vidlice a tlmiča by mal byť na pravidelnej báze, aby všetko fungovalo s čo možno najvyššou efektivitou.

Po každej jazde


Každý, kto vlastní aspoň trošku schopnú vidlicu vie, že úplný základ je, aby bola vidlica čistá pred každou jazdou. Nie je pre vidlicu nič horšie ako zablatené prachovky, ktoré potom môžu viesť až k poškodeniu vnútorných nôh. Ja mám vo zvyku vždy po jazde opláchnuť prachovky a vnútorné nohy a hneď aj namazať sprejom na vidlice. V poslednej dobe sa mi veľmi osvedčil Weltide Suspension Care, ktorý na seba viaže len minimum prachu.



Tak isto nezaškodí sem tam premerať a nastaviť tlak, hlavne ak bicykel nepoužívate každý deň. Pre lepšiu orientáciu a jednoduchosť nastavenia po servise odporúčam všetky hodnoty ako tlak a počet klikov odskoku si zapísať. Existujú aj rôzne aplikácie, ktoré vám v spojení so Stravou môžu pripomenúť výmenu oleja a podobne. Ja používam napríklad ShockPro:



Každých 50 hodín


Servis spodných nôh sa väčšinou odporúča robiť každých 50 hodín. Pri Fox vidlici je to dokonca po každých 30 hodinách. Samozrejme, neznamená to, že keď uplynie táto doba, tak sa vidlica hneď pokazí alebo prestane fungovať. Treba si však v tom nájsť nejaký svoj rituál a pravidelnosť a dopriať vidlici a tlmiču tento veľmi jednoduchý avšak zásadný úkon. Celá výmena oleja zaberie menej ako hodinku.







Primárna úloha oleja v predných nohách je čisto mazacia, a tak je veľmi dôležité, aby objem tohto oleja bol presne podľa predpísaných hodnôt výrobcu. Koľko oleja treba do ktorej nohy nájdete nižšie v tabuľke.





Každých 100 hodín


Plný servis vidlice alebo tlmiča už obnáša výmenu tlmiaceho oleja a všetkých vnútorných tesnení. Tento úkon je už časovo náročnejší a taktiež väčšinou vyžaduje špecializované náradie, a tak sa odporúča tento job zveriť do rúk odborníka. Je ideálne si načasovať tento úkon mimo sezónu, aby ste zbytočne nečakali na tlmič, keď môžete jazdiť. Treba však rátať s tým, že takto rozmýšľa viacero bikerov, a tak aj servisy budú mať v tomto čase viacej práce. Taktiež ak dávate svojmu bicyklu poriadne do držky, tak stojí za zváženie takýto servis dopriať bicyklu aj dvakrát za rok.

Ak si však na to trúfnete, výrobcovia ponúkajú veľmi dobre spracované návody na tento úkon. Napríklad tu nájdete servis pre Fox 36 alebo RockShox Pike.

Viskozita oleja


Pri výmene oleja v predných nohách sa môžeme prvýkrát stretnúť s pojmom viskozita alebo váha oleja (oil weight). Určite poznáte takéto označenie z oleja, ktorý sa používa v automobilovom priemysle. Napríklad SAE 10W-30 označuje viskozitu v studenom stave (10W) a pri pracovnej teplote motora 30.



V bicyklovom priemysle sa však používa olej len s jedným označením viskozity takzvaný SWO (Straight Weight Oil). Takýto olej nie je obohatený o polyméry, ktoré zlepšujú vlastnosti oleja pri vysokých teplotách. Nakoľko olej vo vidlici alebo tlmiči nepracuje dlhodobo v takýchto extrémnych podmienkach a tým pádom by bolo jeho použitie zbytočné.



Čím vyššie číslo, tým hustejší olej a naopak, čím nižšie číslo tým je olej redší a ľahšie prúdiaci. Pre potreby spodných nôh je použitie a diskusia viskozity oleja z môjho pohľadu nie až tak dôležitá. Osobne používam ľahší olej, aby sa lepšie dostal do všetkých potrebných miest a mazal poriadne vidlicu, penové krúžky a guferá. Viac ako samotná viskozita je v tomto prípade dôležita periodicita výmeny oleja. Olej v spodných nohách na seba viaže všetky nečistoty, ktoré sa do vidlice dostanú, a tak po čase a jazde v bahnitých a extrémnych podmienkach je takýto olej poriadne znečistený. Snažím sa tento olej meniť aspoň dvakrát za sezónu nakoľko ide o veľmi jednoduchý úkon.



Pri oleji, ktorý sa používa do tlmiacej patróny už treba myslieť na to, že čím hustejší olej, tým väčšiu silu bude treba na pretlačenie takéhoto oleja cez tlmiace podložky. Správnym výberom oleja tak vieme pomôcť napríklad ťažšiemu jazdcovi, ktorý môže mať problém so zanorením vidlice a nastavenie pomalej kompresie už nepomáha. Naopak pri ľahších jazdcoch alebo ženách vie redší olej dopriať vidlici oveľa väčšiu citlivosť. Ak jazdíte v zimnom alebo chladnom období a vidlica sa vám zdá veľmi tuhá, použitie ľahšieho oleja vie tento jav do istej miery eliminovať. Správna rovnica však na toto neexistuje a všetko si treba na vlastnej koži a konkrétnej vidlici vyskúšať.



A čo sedlovka?


Sedlovka sa svojím spracovaním veľmi podobá vidlici s tým rozdielom, že jej primárna úloha je chodiť iba hore a dolu a nepotrebuje pohlcovať žiadne nerovnosti a podobne. Ak chcete aby vám dlho slúžila, tak aj tá potrebuje trochu lásky a starostlivosti. Po každej jazde zvyknem umyť piestnicu a premazať prachovku už spomínaným Suspension Care sprejom. Výrobca odporúča sedlovku každých 50 hodín vyčistiť a premazať. Raz za sezónu si určite zaslúži aj vymeniť olej. Sedlovka je práve ten komponent, v ktorom viskozita oleja je najviac vidieť a hlavne v zimnom období vie hustejší olej sedlovku spomaliť natoľko, že sa už môže odmietnuť vysunúť. Tak ako pri pružení aj tu treba trošku zaexperimentovať a použiť olej, ktorý vám bude najviac vyhovovať.



Záverom


Problematika servisu pruženia a olejov samotných vzbudzuje vo svete MTB veľké diskusie a každý má to svoje, o čom je presvedčený, že je najlepšie. Ja však tvrdím, že výmenou oleja sa nemôže nič pokaziť. Treba si nájsť svoj rituál a periodicitu výmeny oleja a tak vidlica ako aj tlmič sa vám odvďačia bezproblémovým chodom. Nezabudnite si viesť históriu výmen a použitého oleja, aby ste sa vedeli k svojim dátam vrátiť a porovnať, čo bolo lepšie. Nech vám to chodí hladko.

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Výber z produktov

Komentáre

bmprsvz7777 09.09.2019 (10:35)

sme 5 členná rodina, všetci jazdíme FS bicykle (Fox) , keby som mal podľa odporúčania výrobcu každých 30 hodín servisovať 5 vidlíc a 5 tlmičov tak môžem dať v robote rovno výpoveď

 
duves bmprsvz7777 09.09.2019 (13:27)

@bmprsvz7777 mam vidlu z roku 2013, ešte som ju nepozeral. Asi je seriozne a rozumne počkať bud na prve problemy (slzenie?), alebo urobiť servis po nejakej dlhšej dobe. Určite sa vidlice neotvaraju každy polrok.

 
jakubgabris88 09.09.2019 (18:58)

Ako asi najvačši obchod s týmto zameraním by ste mohli vedieť, že údaje 5w, 10w 15w atď neoznačujú viskozitu ale váhu oleja, čo je hodnota s absolútne nulovou výpovednosťou. Viskozita sa udáva v jednotkách CST a spravidla pri teplote 40 a 100stC, podľa toho sa treba pri výbere oleja riadiť, 2 oleje označené ako 5w môžu mať hodnoty odlišné aj o 100%...Asi najlepší prehľad viskozít olejov je tu https://peterverdone.com/wiki/?title=Suspension_Fluid

 
PetoPeto21 09.09.2019 (10:12)

Každých 50 hodín rozoberať vidlu? To možno robí 5% ľudí..

 
AspidMan PetoPeto21 09.09.2019 (21:55)

to robia len profesionálny mechanici závodných tímov

 
DanoL91 09.09.2019 (19:29)

Uzitocny clanok, ale opat, podla mna, nedotiahnuty do konca.. takze par poznamok:

"Primárna úloha oleja v predných nohách je čisto mazacia, a tak je veľmi dôležité, aby objem tohto oleja bol presne podľa predpísaných hodnôt výrobcu. Koľko oleja treba do ktorej nohy nájdete nižšie v tabuľke."

Ta veta nedava ziaden zmysel - jednak, co su to predne nohy? Poznam vnutorne a vonkajsie, pripadne vrchne a spodne. Povedzme ale, ze autor mal na mysli, vrchne. V tom pripade, vsak nie je pravda, ze olej v nich sluzi iba na mazanie, kedze v tlmiacej patrone, plni najma ulohy kompresie a odskoku.
Ak teda autor myslel spodne nohy, potom nie je pravda, ze presne mnozstvo oleja je dolezite - prave z dovodu, ze tu plni iba uloha mazania.

Taktiez s tou prilozenou tabulkou pre RS by som bol opatrny, pretoze ta plati pre konkretny modelovy rocnik vidlic. Je totiz uplne bezne, ze medzi rocnikmi sa zmenia aj predpisane mnozstva oleja. Niekto neskuseny by sa podla toho mohol pustit do servisu a naleje do tlmiacej patrony nespravne mnozstvo (RS udava toleranciu +-2ml pre damper). Takze vzdy si treba zistit modelovy rocnik svojej vidly a podla toho hladat service manual..

Co sa tyka viskozity oleja, uz spomenul jakubgabris88 a presne to je dovod, preco by som ja osobne nikdy nedaval do vidly, specialne teda do damperu, olej iny nez predpisany vyrobcom. Pretoze je sice pekne, ze oba budu mat uvedene napr 5wt, ked ich viskozita moze byt uplne odlisna..

 
jakubgabris88 DanoL91 09.09.2019 (19:36)

V spodných nohách je dôležité dávať správny objem inak ak dáš doraz pri dopade tak narazíš na miesto nagumový doraz na hladinu oleja, ktorý je nestlačitelný a neurobí to vačšinou nič dobré tesneniam a ani pohodlné to zrovna nebude Taktiež to zvýrazňuje problém ingescie (nasávania)oleja z dolných nôh do tlmiacej patróny a zvyšuje riziko prasknutia mechúra.

 
DanoL91 jakubgabris88 09.09.2019 (19:46)

Tak samozrejme som nemyslel, ze namiesto 5ml, tam niekto da 50ml apod Ale asi sa zhodneme na tom, ze presne mnozstvo oleja je kritickejsie v tlmiacej patrone ako v spodnych nohach. A na to som narazal svojim prispevkom, ze dolezitost presneho mnozstva v tlmiacej patrone sa v clanku nespomina, zato vsak pri spodnych nohach ano.

 
Strenki 09.09.2019 (11:57)

Cez 2 roky som nerobil servis na vidle (https://trailhead.rockshox.com/en/specs/16T65555454) možno a pravdepodobne práve preto praskla tlmiaca patróna.
Vymenil som, vyčistil, dal nový olej do vnútornej aj do vonkajších nôh a ty vole aký rozdiel Ak niekto vraví, že mu vidla funguje, súhlasim, ono to pruží. Ale po servise je to brutál rozdiel. Servis tým pádom veľmi vrelo odporúčam.
Ale robiť to každých 50 hodín? To by som musel v Auguste robiť 2x Všetkého veľa škodí. Sorry jako!

 
bmprsvz7777 09.09.2019 (10:44)

Mám v garáži 20 ročný scott endorphin na ktorom je od roku 2008 Fox 32 Vanilla, 11 rokov bez akéhokoľvek servisu, šľape ako hodinky...

 
Kaper bmprsvz7777 09.09.2019 (12:42)

Tymto by som sa ja veru nechvalil

 
bmprsvz7777 Kaper 10.09.2019 (10:14)

a ja vám tvrdím, že sa vám to neoplatí servisovať lebo

základný servis fox 75€
2x za rok = 150€
za 11 rokov = 1700 €
to sú 3 nové vidly...

 
bezotn 09.09.2019 (12:09)

Mam 2 roky bajk s rebou , zatial som robil servis +- kazdeho pol roka . Olej spodne nohy 2x za sebou , tento rok pred jarou komplet-oleje a servis kit a pred 3ma tyzdnami opat iba spodne nohy . Na jar pojde opat kompletka . Ked to rozpocitam na rok , tak ma servis vychadza rocne menej ako 30€

 
DzejPii 09.09.2019 (13:21)

Ja mazaci olej vo vidle menim kludne aj 4-5x za sezonu, kazdy druhy krat aj penove mazacie kruzky (tlmiaci olej 1x za sezonu). Obdobne aj v tlmici. Z vlastnej skusenosti viem, ze sa to neoplati zanedbavat, najma ak jazdis aj v blate/prachu. Zo zaciatku mojho jazdenia (skusenosti so servisom = nula) som zanedbal vycistenie/namazanie tlmica a skoncilo to dosuchanou piestnicou a pomerne rozsiahlou a drahou opravou. Odvtedy radsej servisujem preventivne a pravidelne. Plus chod cerstvo servisnutej vidlice je vyrazne lepsi a ked to uz robis niekolky krat, stihnes to aj za menej ako hodinu
Ad 50hod. interval - udaj je len informativny (myslia sa hodiny jazdy ofc) a moze sa predlzit alebo aj skratit v zavislosti od intenzity a podmienok v akych jazdis. Napriklad ked pridem z tyzdnoveho jazdenia kde to bol samy dazd a blato tak vidle/tlmicu doprajem vycistenie a namazanie.
Per aj ostatni co kaslu na servis - pokial nemazes tak sa ti viac opotrebuvaju veci ktore mazane byt maju a moze to v krajnom pripade dopanut vymenou piestnice alebo inej casti tlmica, pripadne noh na vidlici (dost drahe!). Co sa tyka oleja v tlmeni tak ti moze prestat dobre fungovat odskok/kompresia a bude sa ti jazdit na prd. Pri RockShox Charger tlmiacej patrone dokonca kamosovi praskol gumovy mech na Chargeri (zevraj kvoli zavzdusneniu).

 
Swarz 09.09.2019 (16:08)

Zo skusenosti odporucam pravidelne mazat nielen vo vnutry spodnych noh ale aj vzduchovu komoru a ten rozdiel v citlivosti vas prekvapi. Tie vazeliny na vzduchovu komory pomerne rychlo degraduju a zacnu "lepit". Samozrejme origo vazelinu treba. Da sa to robit aj rychlo upravenym stetcom na radiatory cez vrchne veko. To len taky tip

 
Gusto0 09.09.2019 (17:16)

posledne 2 augustove tyzdne som najazdil cez 50h (terenu bolo dost) - keby som mal dodrzat odporucanie vyrobcu tak raz mesacne robim maly a raz mesacne velky servis a to je dobra kravina. lenze jednu sezonu jazdena reba sa mi koncom sezony za to "odvdacila" a strelila - nechala ma bez vzduchu daleko v lesoch od domova. domov som siel na lockoute. po dofukani ok no uz jej neverim.
pruzinovy black aj ked som jazdil rocne o polovicu menej stacilo servisovat (vymenit olej, vycistit) raz rocne a vydrzal mi cez 8 rokov. dnes je to jeden shit za druhym.

 
Rovano 09.09.2019 (19:33)

Citujem z článku " Napríklad SAE 10W-30 označuje viskozitu v studenom stave (10W) a pri pracovnej teplote motora 30. " Hoc pre bike nepodstatné ale celé zle a zavádzajúce. Doporučujem najprv naštudovať až potom písať. Inač nič v zlom každý nemôže vedieť všetko.

 
jakubgabris88 Rovano 09.09.2019 (19:52)

S tym samozrejme suhlasim

 
janfratrik 10.09.2019 (07:32)

Ja keď som mal vidlicu RST, tak som nepoznal takéto problémy 😂 no možno pri RST by bolo v tabuľke po 50h. výmena celej vidlice.

 
the-redsox 09.09.2019 (10:29)

to je u mna kazdy mesiac...fuu..mozno keby som mal naradie a zrucnosti tak by som skusil...

 
DzejPii the-redsox 09.09.2019 (15:25)

Na servis spodnych noh (vymena mazacieho oleja prip. gufier a penovych kruzkov) ti pre RockShox stacia imbusy, kladivko a striekacka. No a olej samozrejme Ten zozenies aj tu v eshope.

 
Misko00 09.09.2019 (10:53)

Neplanujete urobit video ako na servis vidlice fox? Najlepsie fox 34

 
Glance Misko00 09.09.2019 (17:18)

Máš tam video. Postup je rovnaký ako pri RS.

 
Plazzer 09.09.2019 (11:14)

50h servis vidlic, je jedno od akeho vendora je jednoduchsie a myslim menej pracnejsie ako vycentrovat koleso. Ten casovy udaj je OK.

 
PetoPeto21 09.09.2019 (11:57)

150€ ročne na servis.. Však to si radšej kúpim každý 2 rok novú vidlu

 
Per 09.09.2019 (12:15)

Co ak neservisujem ? (370h) Co sa tam zacne kazit po tych 50-100 hodinach ?

 
bezotn Per 09.09.2019 (12:37)

olej v spodných nohách je nepoužitelný , stieracie krúžky špinavé a suché , gufera vybehané . ale všetko závisi od štýlu jazdy a prostredia v ktorom jazdiš

 
petocervik bezotn 11.09.2019 (11:14)

Ozaj je to dost individualne. Ja som po 300h prvykrat otvaral RS XC30 a mal som z nej priezracny olej, bezchybne gufera a pomerne ciste molitany. No len ja som s tym nikdy nejazdil v dazdi, blate a asi 2/3 z toho som jazdil commuting.

 
misko_hrasko 09.09.2019 (13:54)

Ja som nevedel o tomto 50h cykle, a asi po 120 hodinach odjazdenych v relativne dobrych podmienkach a za cistenia vonkajsich noch a mazania silikonovym olejom, mi jedneho pekneho dna vytiahlo gufera z vidlice. Vo vidlici menim olej, molitanove kruzky castejsie.

 
milos21 09.09.2019 (15:54)

Mňa zaujala tá RS pasta na guferá, čo to je? Nikdy som nezaregistroval, že to treba mazať. Na mojej Rebe som bol pre vyskakovanie gufier nútený ich namazať montážnou pastou na karbónové diely. Ale to som si vymyslel ja sám Tá RS pasta je niečo podobné?

 
Kaper 09.09.2019 (16:20)

"Ja mám vo zvyku vždy po jazde opláchnuť prachovky a vnútorné nohy a hneď aj namazať sprejom na vidlice. V poslednej dobe sa mi veľmi osvedčil Weltide Suspension Care, ktorý na seba viaže len minimum prachu. "

Henry33 neni podstata cistenia silikonovym olejom prave to,ze prach lepi,viaze na seba a teda vytahuje ho z gufera?

 
DanoL91 Kaper 09.09.2019 (20:16)

Je zauzivane im hovorit silikonove, avsak v skutocnosti, vacsina, ak nie vsetky, silikon neobsahuju, prave z dovodu, ktory spominas - lepili by na seba bordel. Oblubeny brunox deo, ktory tu pouziva nemalo ludi, to ma tusim napisane aj priamo na plechovke - neobsahuje silikon, teflon, grafit.
Ich pointou je teda udrzovat gufera vlhke a pruzne, aby plnili svoju ulohu.

 
frantisek.stolar 09.09.2019 (19:13)

rigid bike = no problem

 
Davac 09.09.2019 (21:54)

Vidlu repasujem kazdu druhu sezonu v zime. 30 h co uvadza Fox najazdim za mesiac...

 
jojokopso 10.09.2019 (00:16)

A co tlmic? Tiez tam existuje nejaky maly a velky servis?

 
bmprsvz7777 jojokopso 10.09.2019 (09:32)

samozrejme

 
Tecka 10.09.2019 (23:28)

v rodine mame 8ks vidlic Manitou... vsetky funguju super. raz rocne su kompletne vycistene, premazane namiesany olej s vazelinou do spodnych noh. vsetky jazdia super. najstarsia je Skareb z 2003. ziadne gufera, puzdra a pod som menit nemusel.

 
Pridaj komentár