2. kolo svetového pohára v Novom Měste na Moravě – historické víťazstvo

U našich západných susedov sa v nedeľu konalo ďalšie kolo svetového pohára v cross-country. Ideálne počasie, diváci a najmä jazdci predviedli skutočne zaujímavé divadlo. Ako to teda bolo?

Nie je to náhoda, že trať spolu s organizátorským zázemím vyhrali niekoľko ročníkov po sebe cenu najlepšieho kola svetového pohára. Desaťtisíce divákov, ktorí každoročne prídu podporiť svojich, ale aj ostatných pretekárov, nechýbali ani na tomto ročníku. V ženskom poli chýbala A. Langvad, na mužskej strane to zas bol J. Kulhavý – obidvaja avizovali svoje dôvody v spojení s nedostatočnou pripravenosťou.

Trať samotná ponúkala pestrú variáciu rôznych lesných (horských) prekážok. Nechýbali už zaužívané prvky, akými sú rockgardeny Mitas Choice a Mercedes-Benz RocknRoll, alebo strmý kamenistý drop – Vertical Drop. K týmto a množstvu iným pribudol na tohtoročnej trati aj pumptrack – asfaltový úsek s viacerými vlnami, ktoré niektorí z jazdcov skákali. Kľúčovými úsekmi boli aj stúpania – napríklad Expert Climb, strmý úsek s množstvom koreňov. Celková dĺžka plného okruhu je vyše 3 900 m, zatiaľ čo prevýšenie je na hodnote 117 m.

Piatok – Short Track s tradičnými víťazmi

Kratšie z dvojice pretekov, Short Track, sa odohrali v popoludňajších hodinách vo Vysočina Aréne. Prvé na programe boli ženy elite – top 40 sa pripravila na úvodný výstrel, po ktorom nasledoval rýchly priebeh. Po vyše 22 minútach sa z víťazstva tešila Ch. Woodruff. Američanka si v siedmom kole nastúpila a druhej A. Last nadelila 8 sekúnd. S rovnakým odstupom následne do cieľa prišli J. Neff a o sekundu na to vedúca žena celkového poradia, K. Courtney.

Medzi mužmi sa očakával súboj širokej škály jazdcov, ktorí mohli tak prekonať očakávania, ako aj potvrdiť verejnú mienku. Po štarte sa skupina držala pokope – menšie zaváhanie J. Schuermansa a následne pád A. Frischknechta, ktorý skoro pochoval nádeje jeho kolegu N. Schurtera, jazdiaceho za ním, vážnejšie neovplyvnili celkové poradie. O zmenu sa v 6. kole postaral ostrým nástupom M. V. D. Poel, ktorý si postrážil náskok až do cieľa. Druhý bol M. Marrotte, na treťom mieste sa umiestnil H. Avancini. N. Schurter obsadil 4. miesto.

Nedeľa – spravodlivý súboj

Tak ako v piatok, aj v nedeľu sa na štart prvé postavili dámy. Piatkové výsledky zo Short Tracku prispeli k zaujímavému rozloženiu žien na štartovej čiare – na „pole position“ stála Woodruff. Po štarte sa na čele usadila už známa dvojica – Neff a Courtney, spolu s R. McConnell. V priebehu ďalších kôl boj o prvé miesto nepoľavoval – tu sa striedali Neff a Tauber, pričom druhá menovaná sa postupne osamostatnila na čele. Tá dominovala až do piateho kola, kedy sa z technických príčin jej náskok pomaly stenčoval. Bola to práve majsterka sveta Courtney, ktorá v poslednom kole obehla Holanďanku, ktorá sa podľa všetkého potýkala s technickými problémami, resp. zaseknutou reťazou. Courtney tak získala cenné víťazstvo na českej pôde, druhá bola R. McConnell, tretia H. Smith. Neff mala rovnako ako Tauber technické problémy (defekt), ktoré ju pripravili o popredné umiestnenie.

V celkovej klasifikácii tak neohrozene vedie Courtney so 700 bodmi, druhá je Neff so 490 b., tretia Woodruff s 385 b.

Mužské pole, ktorého počet sa zastavil na čísle 131, navyše zložené z 34 národností, štartovalo v príjemnom teplom počasí. Preteky boli vypísané na jedno úvodné a 7 regulárnych kôl v celkovej dĺžke 30,1 km. Po úvodnom výstrele sa na čele usadili poprední jazdci – Van der Poel, Schurter, Avancini a Indergand, za ktorými v tesných rozostupoch prechádzali cieľovou páskou ďalší. Počas prvých dvoch kôl sa aj napriek rýchlemu tempu neobjavovali náznaky nástupov z čela pretekov – až počas tretieho kola sa rozostup medzi Schurterom a Van der Poelom vpredu a Cinkom na tretej pozícii začal navyšovať. Na konci štvrtého kola strácal Čech na popredné duo 44 sekúnd. Počas nasledujúcich kôl sa spolupráca medzi Van der Poelom a Schurterom nemenila – každý z nich po chvíli striedal druhého. Trojica jazdiaca na 4. až 6. mieste, ktorú tvoril Avancini, Marrotte a Flueckiger, postupne zmenšovala náskok Cinka na treťom mieste. Čech odolával až do posledného kola, kedy sa cez neho prevalil Flueckiger a Avancini. Avšak vpredu sa pri jednom z menej technicky náročných stúpaní zdvihol zo sedla Van der Poel a doslova odletel od Schurtera preč. Švajčiar sa nezmohol na odpoveď a Holanďan si tak išiel po prvé víťazstvo v kariére. Tretí Flueckiger zaostal o takmer 2 minúty.

Mathieu Van Der Poel sa v cieli vyjadril, že „ak dokážete poraziť jedného z najlepších horských cyklistov sveta (Schurter), je to veľmi príjemné. Myslel som na útok už 2 kolá pred koncom a práve to stúpanie bolo najlepším, ktoré sa mi mohlo naskytnúť. Dal som do toho všetko a som šťastný, že som konečne získal víťazstvo vo svetovom pohári. Toto víťazstvo je jedným z najcennejších – výhra v cross-country je jednou z najťažších vecí, o ktoré som sa pokúsil. Bolo to už dlho, odkedy Holanďan vyhral preteky svetového pohára.“

Celkové poradie svetového pohára mužov sa výraznejšie nemenilo. Na čele ostáva Van der Poel so 700 b., druhý je Flueckiger so stratou 200 bodov, tretí Schurter má 485 b.

Slováci na svetovom pohári

Keďže Nové Město je v blízkosti slovenských hraníc, nespôsobovalo cestovanie našim pretekárom problém, ako tomu môže byť pri nasledujúcom kole.

Medzi mužmi sa najlepšie umiestnil M. Haring, ktorý so štartovným číslom 54 obsadil až 86. miesto. Po úvode, kedy sa pohyboval okolo 60. miesta, sa v 3. kole začal prepadávať hlbšie, až nakoniec ukončil preteky predčasne, keď mu Van Der Poel dal kolo. Druhý Slovák, O. Glajza sa so štartovným číslom 121 dostal na konečné 108. miesto, čím si čiastočne polepšil.

V ženskej kategórii figurovala už naša stálica, 43 - ročná J. Keseg Števková, ktorá sa pri štarte z piatej desiatky postupne dostala o niekoľko pozícii dopredu, čo stačilo na celkové 48. miesto.

Tentokrát pod slovenskou vlajkou reprezentovali aj jazdci do 23 rokov. Naša najpočetnejšia výprava, 3-členná skupina, v ktorej sa nachádzal M. Ulík, M. Baco a J. Kurty ukázali zaujímavé výkony. Prvý menovaný sa v celkovom poradí umiestnil na 34. mieste, M. Baco so štartovným číslom 113 skončil na 124. mieste a posledný, J. Kurty s číslom 64 preteky nedokončil.

Možnosť pozrieť si zo záznamu tak Short Track, ako aj hlavné preteky mužov a žien, je dostupná na tomto odkaze.

Nasledujúce kolo svetového pohára sa uskutoční až 6. - 7. júla v Andorre.

Zdroj foto: FB/UCI MountainBike, Instagram/JaroslavKulhavý, http://www.mtbnmnm.cz