Test: Giro Aether MIPS – bezpečnosť bez kompromisov

Test: Giro Aether MIPS – bezpečnosť bez kompromisov

7 komentárov

wiedrzensky 08.09.2019 18 fotografií   Giro Bezpecnost Test Cestna Cyklistika Prilba

Nový MIPS Spherical, výborná ventilácia a množstvo prepracovaných detailov robia z prilby Aether vlajkovú loď firmy Giro na poli pretekárskej cyklistiky.

 

Priznám sa, že keď som dostal mail s ponukou testovať Giro Aether, nevenoval som veľkú pozornosť tomu, čo ma čaká. O novom systéme MIPS Spherical som si síce vygooglil pár anglických článkov, ale niekoľko z nich som len v rýchlosti prebehol očami a viac sa k nim nevracal. Prekvapenie samozrejme prišlo pri rozbaľovaní produktu.



MIPS Spherical – o čo vlastne ide?


Predpokladám, že každý, kto sa cyklistike venuje aktívnejšie, sa už stretol so skratkou MIPS (Multi-Directional Impact Protection System). Pre tých, ktorí nevedia o čom je reč, ide o klznú vložku medzi škrupinou prilby a výstelkami, ktorá chráni hlavu a mozog pred pôsobením rotačných síl pri páde. MIPS bol vyvinutý špecialistami v oblasti biomechaniky na Kráľovskom Technologickom Inštitúte v Štokholme a systém sa od roku 2010 používa v cyklistických, motoristických a lyžiarskych prilbách.



Štandardné prevedenie systému MIPS spočíva v podobe žltej klznej vnútornej vložky – polykarbonátovej plastovej vrstvy – ktorá sedí medzi hlavou a EPS škrupinou prilby. Napriek tomu, že sa vďaka tomuto systému zvyšuje bezpečnosť a ochrana hlavy, ide o ďalší konštrukčný prvok, s ktorým je spätá istá miera nepohodlia a konštrukčných „problémov“. V prvom rade je ovplyvnená ventilácia, klzná vložka zmenšuje vnútorný objem prilby a v neposlednom rade je samozrejme vyššia hmotnosť prilieb.



Čo sa teda skrýva pod „mystickým“ označením MIPS Spherical? Giro posunul koncept tohto systému na ďalšiu úroveň a zapracoval MIPS priamo „do vnútra“ prilby. Aether je zložený z dvoch EPS škrupín, ktoré sa navzájom pohybujú, pričom sú spojené malými žltými jazýčkami. Vonkajšia škrupina sa môže ľahko pohybovať vo všetkých smeroch, zatiaľ čo vnútorná zostáva bez pohybu pevne na hlave. Základ škrupín tvorí expandovaný penový polystyrén (EPS), ktorý nielen šetrí hmotnosť, ale zároveň pomáha efektívne ochrániť hlavu pred širokou škálou nárazov. Poďme sa však pozrieť, ako sa použitie tohto systému prejavilo v praxi.



Čo ukázal test?


Po vybalení na mňa čaká pôsobivá prilba v strieborno-bielom prevedení, celkovo je v ponuke ešte 8 ďalších farebných kombinácií. Výrobca deklaruje hmotnosť 250 g, mne sa podarilo zvážiť 270 g. Dizajnovo sa jedná o klasický kúsok v podaní Giro, základná škrupina má nízky profil a aerodynamický tvar. Aether zdieľa estetiku Giro Synthe s klasickým prevedením MIPS, no pár drobných rozdielov by sa určite našlo. Ešte pred nasadením skúšam pohyb klznej vložky a študujem napojenie škrupín cez „jazýčky“. Tie poskytujú 10-15 mm priestor na rotačné sily, a to naozaj všetkými smermi.



Z dizajnového a konštrukčného hľadiska je zaujímavý priesvitný pás vo vrchnej časti prilby, ktorý kolmo prepája hlavnú škrupinu. Giro tento prvok pomenoval Aura arch a slúži na štrukturálne spevnenie prilby, no zároveň pekne dotvára celkový dizajn. Prilba má 11 veľkých ventilačných otvorov, no na prvý pohľad ich je podstatne viac, a to práve vďaka spomínanému Aura archu. Ďalším drobným detailom, ktorý ma však výnimočne potešil, sú malé gumené „opierky“, ktoré slúžia na odloženie okuliarov v prípade, že ich nepotrebujete.



Testovaný model je vo veľkosti M a na môj obvod hlavy 58 cm sedí ako uliaty a je výnimočne komfortný. O presné nasadenie na hlavu sa stará systém Roc Loc 5+ Air fit, ktorý sa sťahuje kolieskom na zadnej strane prilby. Jeho obsluha je rýchla a nenáročná, a to aj v prípade, že máte na rukách rukavice. V prípade Roc Loc sa dajú navyše nastaviť aj tri rôzne výškové pozície na záhlaví na oboch stranách, čo môže byť užitočné, ak vaša hlava nie je úplne symetrická. Popruhy a upínanie pod bradou je cez klasickú plastovú pracku.



Prvá vec, ktorá je cítiť pri jazde, je skvelá ventilácia. Veľké vetracie otvory sa výborne starajú o prúdenie vzduchu a hlava sa neprehrieva ani počas teplých letných dní. Odvádzanie potu zabezpečuje dlhá vnútorná výstelka tiahnuca sa priamo cez celé čelo. Svoju prácu robí adekvátne a problémy s kvapkajúcim potom som nemal ani na dlhých stúpaniach na Šturec a Donovaly. Zatiaľ čo v iných prilbách, ktoré som v posledných rokoch jazdil, sa pot časom hromadí, v prípade Aether som tento problém vďaka výborne riešenému odvetraniu takmer vôbec nezaznamenal.



Celkový dojem


Napriek tomu, že sa (našťastie) nemôžem plne vyjadriť k bezpečnosti nového systému, Giro tvrdí, že MIPS Spherical ponúka väčšiu ochranu ako štandardný MIPS, pričom sa odvoláva na rozsiahle testy, ktoré prilba podstúpila. Rozhodne však môžem povedať, že Aether je jedna z najlepšie odvetraných prilieb, aké som kedy nosil a je mimoriadne pohodlná. Podľa testov vo veternom tuneli je dokonca o 2,4% aerodynamicky účinnejšia, ako spomínaný model Synthe a ponúka aj viac chladenia.



Na prvý pohľad si na Giro Aether nevšimnete nič nezvyčajné, a práve to je na nej to najlepšie. Bezpečnosť v tomto prípade nie je na príťaž dizajnu a nijako ho v konečnom dôsledku neovplyvňuje. Ide o pozoruhodný produkt, na ktorom dizajnéri dokázali integrovať vyspelý bezpečnostný prvok do vlastného dizajnu helmy, bez vplyvu na ventiláciu, komfort a estetiku. Nečudoval by som sa, ak by sa v Aether v blízkej budúcnosti stal predlohou pre nový typ prilieb.



Plusy

  • MIPS Spherical
  • dizajn
  • ventilácia
  • hmotnosť

Mínusy

  • vyššia cena




Uplatnenie nájde u cyklistov, ktorým ide o bezpečnosť rovnako ako o pohodlie, odvetranie a celkový vzhľad. Určite si ju obľúbia pretekári na cestných bicykloch, cross-country a maratónoch. Prilba je prepracovaná do detailu a okrem cenovky na nej ťažko hľadať negatíva. Pri pomerne vysokej cene ide o drahú, ale opodstatnenú investíciu a myslím, že za takto prepracovaný produkt je požadovaná suma adekvátna.

Cena testovaného modelu je cca 300 € a viac informácií sa dozviete na tomto odkaze.

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

PetoPeto21 08.09.2019 (10:09)

Jeden pád a môžeš ju vyhodiť... Tak isto, ako prilbu za 50€

 
motopalic 08.09.2019 (11:29)

300€ 😂 .... To už je ak slušná prilba na motokros za tú cenu...

 
michalubar83 09.09.2019 (08:41)

Na motorku som si kúpil špičkovú karbon kevlarovu prilbu s dvomi plexi za cenu 560€, dať 300€ za toto je čisté šialenstvo!!!

 
nadro 09.09.2019 (09:22)

kokos za 300e? ste sa zbláznili?

 
LaS 12.09.2019 (10:15)

Zaciatkom roka bola naozaj prevazne vsade za 300. MTbiker ju mal za 287, ale len v bielej a ciernej. Ja som ju kupil na jar cez www.bike24.com v modrej farbe. Jej cena vtedy bola 260, pre Slovensko 262 plus 10 postovne. Pozeram, ze teraz ju uz maju za 212, cize mohol som dost usetrit alebo uz modru nemuseli mat.
Velmi sa mi na nej paci jej design a farba, pripomina historicke kozene prilby, takze som si povedal, ze ju musim mat, aj ked je draha.

 
wiedrzensky LaS 12.09.2019 (11:21)

Dizajn je fakt na urovni, mna osobne najviac na nej bavia tie detaily (aura arch, gumenne opierky na okuliare, a pod) a ten MIPS spherical je naozaj iny level. Nehovoriac o tom ze odvetrava extremne dobre. Ked si to clovek zrata tak je jasné ze to nebude prilba za 5 korun Dufam teda ze si spokojný, ja by som isto nemenil

 
LaS 12.09.2019 (15:33)

Spokojny som. Giro prilby ma lakali aj v minulosti. Tie lepsie sa mi zdali drahe. K cestaku mam uz druhu Bell prilbu. Ta starsia ma uz 7 rokov, ale nosit sa este da. Novsiu mam asi 2 roky a nic jej nie je. Ale ked som videl tuto v bledomodrych odtienoch, tak som si povedal, ze ju musim mat, lebo dobre vyzerajuce cestne prilby v modrej alebo modrej s bielou su na trhu malokedy. Urcite nie kazdy rok. Asi mesiac dva som spekuloval, ci pockat, ci ju nezlacnia. Nakoniec som si povedal, ze ju kupim, kym je. V navode k nej nebolo, ako ju nastavovat vyskovo aj ked sa o nej pisalo, ze sa ma dat nastavit. Ked som si v tvojom prispevku precital, ze sa da nastavit, tak som to riskol a vnutri posunul upinaciu konstrukciu zo strednej polohy na mensiu - nizsiu. Pred tym som sa bal, ze nieco zlomim. Teraz mi sedi lepsie. Mam velkost M od 55 do 59 cm, obvod hlavy 56. Ciernu by som nekupil, ani keby bola za 1 euro.

 
Pridaj komentár