Servisné minimum cestného cyklistu - príprava na dôležitý výjazd

Servisné minimum cestného cyklistu - príprava na dôležitý výjazd

Čakajú ťa dôležité preteky, alebo maratón, chystáš sa na celodenný výlet na bicykli ďalej od domu a chceš preventívne predísť prípadným technickým problémom? Toto zvládneš skontrolovať aj sám doma.

V prvej časti servisného minima sme sa bavili o tom, čo dokáže opraviť aj začínajúci jazdec na svojom tátošovi počas výjazdu. Sú to situácie, ktoré sa občas môžu na bicykli prihodiť a vy už viete, ako si s nimi poradiť. Aké sú ďalšie servisné úkony, ktoré si je dobré preventívne ustrážiť a zvládame ich aj bez návštevy servisu?

obec Drahovce

Zjazdené obutie


Kým vyrazíme na preteky alebo dlhší výjazd, je dobré si pozrieť stav obutia. Môže sa stať, že bude zjazdené, alebo môže byť nejako poškodené. Interval výmeny záleží na prejdených km, štýle jazdenia, kvalite povrchu, ale aj od krízového brzdenia, ktoré sa môže prihodiť. Srdce zaplače, keď máte novú galusku a pred vami to “cukne” a vy si flekom zachraňujete život. To často končí stratou behúňa v mieste trenia a nová galuska ide do koša.

Rozdiel je aj vo výrobku. Neplatí, že čím drahší, tým viac vydrží. Tie lepšie, často špeciálne, sú stavané hlavne na lepšie odvaľovanie a hmotnosť, na výdrž sa moc nehrá. Raz za čas je dobré si mokrou handričkou pretrieť povrch plášťa a opticky ho skontrolovať. Ak sa objavia zapichnuté nežiadúce objekty, na povrchu sa nachádza priveľký zárez, alebo ak vykukla už spodná vrstva pod behúňom, lepšie toto riešiť doma, ako na krajnici cesty. Vlastná skúsenosť, ak objavíte niečo zapichnuté počas jazdy, vytiahnutie nechajte až na doma, možno ten objekt zabraňuje úniku vzduchu.

Pirelli Cinturato

Kolesá sú polovica šťastia


Ešte zostaneme pri kolesách, zamerať sa môžeme na výplet, stačí rukou vyskúšať napnutie špíc, či sa nejaké neuvoľnili. Centrovanie už je náročnejší úkon, ale primerané dotiahnutie špice pred výjazdom zvládne každý. Ak to zistíme až pri jazdení, spôsobovať to môže nepríjemné zvuky, horší prípad je prasknutie inej špice, ktorá bola tým uvoľnením preťažená. Toto netreba kontrolovať každú jazdu, normálne značkové kolesá sú dnes prakticky odolné, ak sa chystáte niekam s bicyklami na týždeň za hranice, tak to pri umývaní poskúšajte a na dovolenku odchádzate s lepším pocitom.

Mohyla

Aby ste nemali "furtšlap"


Z kategórie servisno - čistiacich úkonov je kontrola orecha, hlavne jeho vyčistenie a premazanie. Ak toto zanedbáte, orech bude do voľnobehu nabiehať neochotne, bude vám šklbať reťazou, finálne štádium je, že prestane fungovať úplne. V takom prípade musíte šliapať naustále ako na singlespeede.



Ak máte systém Ratchet, stačí orech len vytiahnuť, zvládol som to dokonca aj ja, ako uvidíte v tomto videu, určite sa to dá spraviť aj elegantnejšie.



Len zo sedla


Opäť čerpám z vlastných skúseností, ak máte karbónový rám a aj sedlovku, prípadne v kombinácii s vysoko vysunutým sedlom a vašou hmotnosťou cez 80 kg, odporúčam občas skontrolovať dotiahnutie skrutky sedlovej objímky, resp. toho zamykacieho mechanizmu, keďže dnes je veľa rôznych systémov. Hodí sa aj výmena protišmykovej pasty, pri opätovnom doťahovaní neprekračujte odporúčané Nm, dobrý pomocník je momenťák. Ak to preženiete, strhnúť môžete skrutku, prípadne tým zámkom deformujete sedlovku, nepôjde potom zastrčiť hlbšie alebo praskne.

obec Drahovce

Nechtiac zasunutá sedlovka počas jazdy sa často stáva pri nových bicykloch, keď to ešte nemá jazdec vychytané, prípadne pri jazde po horšom alebo hrubom asfalte.
Akúkoľvek výmenu by som časoval tak, aby prvá jazda na nových komponentoch neboli už spmínané preteky alebo jazda niekde v diaľkach od domu.
V Chorvátsku si pamätám dlhé úseky, povrch vyzeral, ako keď zbrúsia starý asfalt pri jeho výmene. Ten prvý scenár zažil kamoš na pretekoch, mal šťastie, že to boli kolá cez Červený Kameň, takže jazda zo sedla nevadila. Nepríjemný vedľajší efekt takéhoto zasunutia je môžné poškodenie lakovania sedlovky, hlavne pri farebnom prevedení.

Radím radiť


Čo vám môže prekaziť príjemnú jazdu, alebo útok na pódium, je nefungujúce radenie. Pri elektrike stačí skontrolovať nabitie batérií, pri Di2 s káblami sa mi nestáva, že by sa mi cez sezónu nejako uvoľňovali, pri Srame AXS odpadá starosť o káble úplne. Pri mechanike sa možu lanká strapkať, trhať, najčastejšie v mieste, ako sú pod skrutkou na prehadzovačke alebo prešmykači, na druhej strane sa to môže stať pri hlavičke v páke radenia. Ideálna je ich preventívna výmena, frekvencia podľa počtu km.



Sluch cyklistu


Každý nepatričný zvuk pri jazde je otrava. Základný predpoklad tichého chodu je čistota bicykla. Je dobré dať dole kolesá a rýchloupináky alebo pevné osky, utrite ich a dajte jemnučký film vazelínky, nezabudnite aj na závity. Pukanie môže vznikať aj pri slabom dotiahnutí rýchloupinákov.



Detaily tvoria celok


Nepríjemný zvuk pri každom otočení kolesa môžu spôsobovať ventilky, ako sa dotknú po zaťažení ráfika, pomôže ich omotanie páskou, šikovné značky majú okolie ventilku pogumované. Triviálna vec je dotiahnutie košíkov, vibrácie a neustále pôsobenie síl pri manipulácii s fľašou ich môže povoliť, toto sa vám tiež nechce riešiť v balíku na cyklomaratóne. K detailom patrí aj kontrola vôle komponentov, či nábojov, kľúk alebo hlavového zloženia.



Testovacia jazda


Zvlášť kapitola je potom životnosť a stav spotrebných častí bicykla, ako sú brzdové gumičky alebo doštičky, reťaz, kazeta, prevodníky, akúkoľvek výmenu by som časoval tak, aby prvá jazda na nových komponentoch neboli už spmínané preteky alebo jazda niekde v diaľkach od domu. Istota je ich vyskúšenia, donastavenie, až potom by som sa nebál vyraziť "naostro".

Lakšárska Nová Ves

Na veľa vecí som prichádzal sám a postupne, spôsobom pokus - omyl. Ak mi napíšete vaše užitočné rady, čo je dobré takto pred dôležitou jazdou skontrolovať a prečo, budem za to vďačný, môžeme si v komentároch spraviť burzu dobrých nápadov.

Náradie, veci na umývanie, oleje a vazelínky, všetko pokope v kategórii eshopu Servis.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up32thumb_down comments 22 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Nebezpečie hroziace cyklistovi v premávke - ako mu predchádzať

Nebezpečie hroziace cyklistovi v premávke - ako mu predchádzať

Aké nástrahy číhajú na cestného cyklistu medzi autami, s čím je dobré počítať a ako sa na ne pripraviť, aby sme sa vždy spokojní a zdraví vrátili domov?
Jazda v pelotóne: moje začiatky, postrehy a skúsenosti

Jazda v pelotóne: moje začiatky, postrehy a skúsenosti

Mnoho cyklistov zažilo svoje začiatky v pelotóne na cesťáku. Ak ste takúto možnosť nemali, v tomto článku sa s vami podelím o moje skúsenosti.
Výhody sólo tréningu -  len ty a tvoj stroj

Výhody sólo tréningu - len ty a tvoj stroj

Prečo niekto preferuje sólo jazdu pred trénovaním v skupine, aké sú výhody takejto jazdy a na čo je dobré nezabúdať?
keyboard_arrow_up