Test: Lapierre eXelius 700 - nadupaný cestný hybrid

Prácu pre MTBIKER mám rád najmä kvôli tomu, že človek má možnosť testovať veci, ku ktorým by sa inak dostal len ťažko.

Prekvapením tejto zimy bol pre mňa cestný ebike. Táto kombinácia však fungovala omnoho lepšie, ako som si pôvodne myslel.

Pohon nemeckej značky FAZUA som obdivoval ešte dva roky dozadu na výstave Eurobike, kde získal prvú cenu v rámci elektrokategórie. Kompaktná odnímateľná pohonná jednotka v jednom celku s batériou, ktorá funguje skôr ako “zosilovač”, než ako náhrada cyklistu na poste pohonu. Napriek tomu, že nie som typickým fanúšikom ebikov, zvedavosť vo mne jednoznačne zvíťazila. Do testu sa nám totižto dostal model Lapierre eXelius 700, ktorý bol vybavený týmto pohonom. Lenka to mala tentokrát s ukecávaním podstatne ľahšie .


Prvý dojem a komponentové osadenie - rozhodne sa netrochárilo

Exelius 700 je najvyššie postavený model tejto rady a rozhodne to badať aj v komponentovom osadení. Karbónový rám, ktorého zadné vzpery sú napojené až na hornú rámovú rúru, dávajú zadnej stavbe potenciál na lepšie pohlcovanie nerovností. Kolesá DT Swiss ER 1400 zapletené na nábojoch 240 s vnútornou šírkou ráfika 20 mm sú dostatočne ľahké a zároveň odolné aj na gravel jazdenie. V prípade záujmu ich môžete pokojne prekopať na bezdušové.


Elektronická sada Shimano Ultegra s hydraulickými brzdami ponúka skvelý mix pohodlia a výkonu. Predstavec, riadidlá, omotávka a karbónová sedlovka sú z dielne Zipp, ktorá patrí pod koncern Sram. 28 mm široké plášte Continental GP4000 sú v reáli ešte širšie a napriek veľkému objemu výborne odvaľujú. Veľký dôraz sa tu kládol aj na výber sedla. Je to prepracovaný model Fizik Antares R5, ktorý má výrazný stredový kanál a škrupinu z pružného kompozitu. Neobvyklé sú aj karbónové kľuky FSA, ktoré sú naživo vďaka UD vrstveniu vlákien naozaj šmrncovné.



Detaily, ktoré potešia - technológie aj vychytávky

Často zvyknem vo svojich recenziách písať, že výborné značky od tých priemerných oddeľuje najmä dôraz na detaily. V tomto konkrétnom prípade sa na bicykli nachádza v ráme napríklad integrovaná podsedlová objímka s praktickým krytom proti vniknutiu nečistôt, hliníkové koncovky omotávky na skrutku, ale napríklad aj hliníkové ovládanie pohonu, ktoré má okrem iného aj vlastnú appku Fazua rider, ktorá vám poskytne všetky dôležité údaje o prevádzke pohonu, ako aj údaje o jazde.


Pohon FAZUA - ebike alebo hybrid?

Väčšina konvenčných elektrobikov sú ťažkopádne stroje s hmotnosťou bežne okolo 20 kg. Na cestných ebikoch sa však začínajú objavovať aj kompaktnejšie pohonné jednotky, ktoré ich hmotnosť dokážu stlačiť pod 15 kilogramov. Fazua na rozdiel od riešenia značky ebike motion však ponúka miesto motora v zadnom náboji “stredový motor”, ktorý je spolu s batériou integrovaný v spodnej rámovej rúre a krútiaci moment na kľuky prenáša pomocou hriadeľa. To má jednu zásadnú výhodu. Z rámu ho v prípade potreby možno jednoducho vybrať a z 13 kilového ebiku tak razom spravíte klasický 9,6 kilový cesťák.

Kompromisom za nízku hmotnosť a ladnejší tvar rámu je nižší výkon motora a menšia kapacita batérie. Keďže na cestnom bicykli sa po rovine obvykle jazdí nad 25 km/h, (čo je zákonom stanovený maximálny limit elektrickej dopomoci), motor sa dostáva ku slovu hlavne v kopcoch a pomôže vám vydupať v sedle aj kopce, ktoré by vás za normálnych okolností poriadne vytrápili.



Teória v praxi - zimné elektrické osvieženie

Teória je jedna vec, no prax často ukáže aj vlastnosti, s ktorými sa propagačné materiály chváliť nezvyknú. Sám som teda zvedavý, ako sa bude tento francúzsky plnokrvník s nemeckým srdcom správať pod mojim záprahom. Testovať cesťák v decembri nie je zrovna tak úplne štandardná záležitosť. O to viac dostával eXelius na frak, či už v mraze, alebo mokrých podmienkach.

Prvé zoznámenie prebiehalo veľmi príjemne a z pôvodného plánu urobiť krátky nastavovací okruh okolo dediny bolo nakoniec cez 600 výškových metrov. Na rovine sa správa eXelius pri rýchlosti nad 25 km/h ako úplne normálny endurance cesťák. Jeho potenciál sa prejaví až v kopcoch, kde za jemného bzučivého zvuku zrazu pocítite vietor v plachtách.

Odstupňovanie výkonu je rozdelené na 3 režimy, ktoré by som nazval nuda, čosi lepšie, konečne zábava. Ovládanie dopomoci je riešené prostredníctvom ovládača na riadidlách, čo je podstatne praktickejšie ako “výťahové tlačidlo” na hornej rámovke. Dávkovanie dopomoci je veľmi plynulé a medzi jednotlivými režimami necítite žiadne trhnutie, rovnako ani pri začatí pedálovania alebo pri prekročení rýchlosti 25 km/h. Toto majú vývojári vo Fazue vyriešené naozaj skvele. Trochu atypické pre mňa bolo zistenie, že ak chcete zrýchliť, musíte zaradiť na ťažší prevod. Čiže presne naopak ako v aute. Čím vyššie otáčky máte, tým menej motor pomáha. Najsilnejší ťah motora som vnímal pri kadencii cca medzi 70-80 ot./min., čiže ak chcete zrýchliť, musíte sa zbaviť zvyku, že treba prehodiť na ľahší, začať kmitať a zvýšiť otáčky.


Druhým nezvyčajným zistením bola absencia možnosti točenia reťazou vzad. Špeciálny stred s hriadeľom má v sebe voľnobežku, ktorá zamedzuje točeniu kazety vzad. Počas jazdy to nepredstavovalo žiadny problém, no keď som doma prvýkrát mazal koleso, musel som bicykel zavesiť na servisný stojan a točiť vzad zadným kolesom. Príjemne ma prekvapil aj nulový odpor stredu pri vypnutom motore. Tu opäť úraduje elektronika, ktorá odpája hriadeľ od motora, keď vypnete motor, alebo dupete nad 25 kilometrov v hodine.

Jediné, čo ma trochu otravovalo, bola potreba zapínania motora priamo na batérii, pokiaľ ste bicykel odstavili na dlhší čas. V praxi to vyzeralo tak, že treba kľúčom odomknúť zámok batérie, zvrtnúť predné koleso nabok o 90°, zatlačiť tlačidlo aretácie batérie, povytiahnuť batériu z rámu, stlačiť na nej tlačidlo “on/off” a zapnúť na ovládaní tlačidlo “on”. Chápem, že sa dá batéria s motorom do úsporného režimu, aby sa zabránilo vybíjaniu batérie pri nečinnosti, no absolvovať takúto bezpečnostnú previerku každý deň je pomerne otrava. Stačí, že si zabudnete zobrať kľúč od zámku batérie a musíte sa vracať späť. Ja som po prvej jazde radšej motor ani nezamykal a našťastie držal pevne na svojom mieste za každých okolností. Elektronické radenie fungovalo dokonale a spolu s výkonnými hydraulickými kotúčovkami mi rozhodne budú chýbať.


Výdrž batérie alias dojazd = hmotnosť + zima x kopce na druhú

Čo sa týka parametrov dojazdu, veľmi veľa záleží najmä od vašej telesnej konštrukcie, prevýšenia na absolvovanej trase ako aj okolitej teplote. Pod mojimi 80 kg, plus nejaká tá výstroj zvládal eXelius zhruba 1 400 výškových metrov, vrátane stúpaní od 12 do 18% pri teplote okolo 0°C. Týchto 1 400 metrov som nastúpal cielene na 35 km. Za účelom porovnania výdrže batérie pri rozdielnej hmotnosti jazdca absolvovala jednu porovnávaciu jazdu aj moja priateľka, a tej pri hmotnosti cca 50 kg, pri teplote 7°C zostalo cca 50% batérie po zdolaní trasy na Vršatcec a späť, čo je zhruba 46 km a 900 výškových metrov.

Rovnako funguje aj vnímanie výkonu motora - čím menej vážite, tým viac sa vám bude zdať motor silnejší. To môže byť fajn najmä pre ženy a ľahších jazdcov, ktorí ocenia viac ľahký bike s Fazuou ako zbytočne vysoký výkon jednotiek Bosch, Steps, Yamaha a pod., ktorý až tak nepotrebujú.

Skvelé je aj to, že keď sa vám batéria vybije, vytiahnete ju von aj s motorom a môžete ísť pokojne jazdiť, kým sa nabije. Teda nie tak úplne. Musíte si najskôr dokúpiť “dekel” na motorový priestor, ktorý sa k bicyklu žiaľ nedodáva (aspoň k tejto testovačke nedošiel). Na druhej strane tento kryt môžete využiť aj ako úložný priestor, kam pokojne zmestíte aj celodenný proviant pre dve osoby.


Potenciálu na rozdávanie

Ja osobne som si na jazdu s týmto “mazlom” zvykol veľmi rýchlo a popravde, kým bol Lapierre doma, neelektrifikovaný cesťák väčšinu času sedel v kúte. Kým za normálnych okolností som sa v zime snažil kopcom vyhýbať, tak s eXeliusom to bolo presne naopak. V kopcoch sa človek nevyflusol, nespotil na totálku a zjazdy sa dali s trochou rozumného pribrzďovania v pohode zvládať. Objemnejšie plášte ponúkali podstatne viac komfortu a s kotúčovými brzdami mal človek všetko pekne pod kontrolou aj na mokrých a osliznutých cestách. Veľká škoda, že do rámu sa nezmestia aj o niečo širšie gumy s trochou dezénu. “Sedemstovka” na to potenciál určite má, no chápem, že je to primárne bicykel určený na asfaltové cesty.


Plusy:

  • nízka hmotnosť
  • pohodlná zadná stavba a obutie
  • pretáčanie bez pocitu odporu pri vypnutom pohone a nad 25 km/h
  • odnímateľný motor a batéria
  • decentný, nerobustný vzhľad
  • výkonné brzdy, elektronické radenie
  • pohodlné sedlo, integrovaná sedlová objímka

Mínusy:

  • horšia priechodnosť objemných plášťov a problematické osadenie blatníkov
  • potreba vybrať batériu a zapnúť motor pred jazdou
  • kryt motorového priestoru na jazdu bez motora a batérie treba dokúpiť samostatne


Komu by som takýto typ bicykla odporučil?

Použitie takéhoto typu biku veľakrát vzbudzuje zbytočné emócie. Väčšina odporcov argumentuje tým, že na cestnom bicykli jazdíte aj tak nad 25 km/h a motor je zbytočný, v kopcoch je zase bicykel vďaka motoru ťažší, a keď sa vám batéria vybije, tak zbytočne ťaháte so sebou kilá naviac. Toto je a zároveň aj nie je pravda. Pokiaľ je vaším domovom Žitný ostrov, tak uznávam, že takýto typ bicykla vám pomôže len v prípade protivera a pri rozjazde na križovatkách. No pokiaľ jazdíte niekde, kde sú kopce, tak jazda zrazu dostane nový rozmer.


Zatiaľ, čo na rovine nemáte pocit, že by vás tri a pol kila naviac nejako limitovalo, v kopcoch zrýchlite o 5-10 km/h pri rovnakej tepovke a za seba musím povedať, že som mal tendenciu omnoho častejšie sa hecnúť a dupať 95% tepového maxima v kopci, ako keď sa štveráte jednocifernou rýchlosťou pomaličky hore. Exelius skrátka nie je typický ťažkopádny ebike, ale skôr hybrid.

Toto je výborné napríklad na dorovnanie výkonu partnerky alebo menej výkonných/ťažších/starších jazdcov v partii, ktorí v kopcoch zaostávajú. Zároveň sa na takomto type bicykla dá toho stihnúť za rovnaký čas o niečo viac. Pre mňa osobne to otvorilo možnosť jazdiť kopce na pohodu aj v zime, čo na klasickom cesťáku bolo vždy dosť o kompromisoch. Na druhej strane, pokiaľ by vás motorická dopomoc omrzela, nie je problém motor s batériou jednoducho odložiť a voziť sa na cesťáku, ktorý bude mať stále slušnú hmotnosť pod 10 kg.

Odporúčaná MOC testovaného kúsku je stanovená na 6 099 € a kompletnú špecifikáciu nájdete na tomto odkaze.
flash_on
Viac o elektrobicykloch, ich výbere a používaní nájdeš v sekcii Elektrobicykle v skratke.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
bimjeam 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Lapierre Pulsium AllRoad 6.0 - v znamení pohodlia

Test: Lapierre Pulsium AllRoad 6.0 - v znamení pohodlia

Je pre teba pohodlie na ceste dôležitejšie ako rýdzi športový výkon? Pulsium AllRoad ho ponúka naozaj viac než dosť.
Test: Bulls E-Stream Evo AM 4 – nerieš zovňajšok, dbaj na charakter

Test: Bulls E-Stream Evo AM 4 – nerieš zovňajšok, dbaj na charakter

Keď ide o elektrobicykel, ktorý má výborné jazdné vlastnosti, neriešite toľko detaily. S batériou o kapacite takmer 1000 Wh totiž najmä celé dni jazdíte.
Test: Rock Machine Gravelride INT e700 Di2 - pre koho je vlastne určený?

Test: Rock Machine Gravelride INT e700 Di2 - pre koho je vlastne určený?

Z času na čas mi pod ruku príde bicykel, ktorému ťažko priradiť cieľovú skupinu. Gravelride nebol výnimkou – našiel napokon svoje zaradenie?
keyboard_arrow_up