I ty poď na [í tý]

Chcete trasu pre naozajstných bike fajnšmekrov? Trasu, ktorá vás prevedie krásami Slovenského raja a dostane tam, kam by ste sa inak na biku nedostali? Trasu, ktorá svojou obtiažnosťou ťažko hľadá konkurenciu? Znie to zaujímavo? Tak si skúste trať ET (Extra Terrestrial) na tohtoročnom Sintesi XCM Slovak Paradise 2009!

Peter Šofranko, organizátor Sintesi XCM Slovak Paradise 2009, rád vymýšľa nové spôsoby ako pritiahnuť pozornosť a pretekárov na jeho maratón. Najväčším ťahákom je samotné prostredie NP Slovenský Raj, ktorý je inak na bicykli (legálne) neprístupný, ale Peťo prvý ročník pridal aj nulové štartovné a druhý ročník pridal celoročnú vstupenku do roklín Slovenského Raja. Tento rok pripravuje ešte väčšiu novinku – trať ET (Extra Terrestrial), ktorá sa nesúťažne pôjde v malých skupinách s horským vodcom, čo je podmienkou ochranárov na povolenie tejto trate. ET totiž prechádza cez najkrajšie a prísne chránené časti Slovenského Raja, do ktorých sa bez horského vodcu nedostanete. ET dostala svoj názov, lebo je určená len „mimozemšťanom“ – jej parametre (cca 110 km dĺžky a 3.600 m prevýšenie) z nej činia najťažšiu trasu spomedzi slovenských maratónov (kde rovnať sa jej môže len Hard v Dubnici a minuloročný Krejzi na Horale). Dovolím si tvrdiť, že je to aj najkrajšia trať na slovenských maratónoch, pretože za 110 km vám ukáže všetky krásy Slovenského Raja a ponúkne nádherné výhľady na Vysoké Tatry a malebný Spiš. Peťo ma v rámci príprav pozval na prejdenie trate a ja som to samozrejme neodmietol. Trať sme si prešli s Peťom Šofrankom mladším, víťazom minuloročnej maratónskej série, minulú nedeľu.

Panorama
Trať začína v ATC Podlesok, ktorý je vzdialený len niekoľko metrov od úpätí hôr Slovenského Raja. Preto hneď od štartu stúpate po oficiálnej cyklotrase na Kláštorisko, ktoré je známym a obľúbeným rozcestníkom pre turistov. Z Kláštoriska sa pôjde krásnymi koreňovými singletrackmi s výhľadmi na Spiš a Tatry na Čertovu Sihoť, odkiaľ príde technický zjazd po kameňoch a koreňoch smerom k rázcestiu Bieleho Potoka. V tomto zjazde budú neoficiálne preteky „kto skôr zlezie z biku“, lebo náročnosť zjazdu sa stupňuje od „dá sa“ až po „problém ísť aj peši“. Od rázcestia Bieleho Potoka však ide štrková cestička s mierne zvlneným povrchom smerom na Čingov. Ide sa popri Hornáde, pod Tomášovským výhľadom v nádhernom prostredí – asi moja najobľúbenejšia časť trate. Od Čingova sa pokračuje k Smižanskej Maši, kde sa trať odpája od Hornádu. Prechádza sa cez Košiarny Briežok a okolo zimného strediska Rittenberg. Nasleduje tiahle stúpanie na Medvediu Hlavu, kde jazdci uvidia Spiš ako na dlani. Nasleduje zjazd k Vojtechovej Samote a stúpanie pod Suchú Horu. Zjazdom sa jazdci dostanú do Novoveskej Huty, odkiaľ ich čaká stúpanie na Gretlu a pod Rysovec s výhľadom na Spiš a Volovské Vrchy. Odtiaľ sa jazdci dostanú do starých baníckych osád Bindt a Hnilčík. Následne sa vracajú okolo Zimnej Doliny na Hnilčíku späť do Slovenského Raja. Čaká ich stúpanie na Poľanu pod Muráňom, kde sa im (vďaka lesníkom) otvárajú pohľady na Spiš. Zjazdom nad Vojtechovu Samotu a následným ostrým stúpaním sa dostanú jazdci na sedlo Čertova Hlava, kde si môžu vydýchnuť, lebo sa dostali na náhornú plošinu a ďalšie kilometre sú bez výrazného stúpania. Po lúkach sa prechádza okolo Predného a Zadného Hýľa až ku Geravám, odkiaľ sa pokračuje k rázcestiu pod Suchým Vrchom. Nasleduje môj obľúbený singletrack po koreňoch a jazdci sa napájajú na Glackú cestu, ktorá svojim povrchom pripomína skôr lesopark ako Slovenský Raj. Po plošine Glac sa jazdci dostanú až nad dolinu Suchej Belej a krásnymi technickými zjazdami na Kláštorisko. Odtiaľ sa trať ťahá naspäť do Podlesku. Pre tých, ktorí toho majú naozaj dosť, alebo nestihnú limit 15:00 tu trať končí. Pre tých, ktorí sú ešte svieži je pripravené koliečko v Betlanovskej Doline, ktorá je aj súčasťou maratónskej trate. Celú trať môžete nájsť naklikanú na http://www.bikemap.net/route/185645.

 DSC0085 DSC0086 DSC0087 DSC0089 DSC0090
 

Ja osobne som si celú trať neprešiel, nakoľko som mal v nohách Horal Krejzi zo soboty a nemal som veľa času v nedeľu. Začali sme v Zimnej Doline na Hnilčíku, pokračovali na Poľanu pod Muráňom, Čertovu Hlavu, Geravy, Glac, Kláštorisko, Čingov, Maša, Medvedia Hlava a Novoveská Huta, kde som zničený skončil. Môžem však zodpovedne prehlásiť, že som na 50% trate slintal nad perfektným povrchom a prostredím trate a zvyšných 50% trate ma doviezlo k výhľadom, ktoré naozaj stáli za to. Tu je výškový profil z časti trate, ktorú som prešiel.

Profil trate
Sintesi XCM Slovak Paradise 2009 sa pôjde 12.9 z ATC Podlesok, kúsok od Popradu a Spišskej Novej Vsi. Ak vás popis trate a fotky navnadili na ET trať, neváhajte ani sekundu – počet štartujúcich na ET je striktne obmedzený na 24 účastníkov, ktorí pôjdu v 3 skupinách s horskými vodcami. Prihlásiť sa môžete na http://www.xcmaraton.sk/xc/index.php?page=register. Je možné, že trať sa ešte mierne zmení, ale najkrajšie časti zaručene zostanú. Ak vás nadchýnajú výhľady na malebné krajinky a máte radi technické zjazdíky a stúpania v krásnej prírode, neváhajte a zaraďte sa medzi 24 mimozemšťanov, ktorí túto parádu zažijú.

Chcem sa aj toutou cestou poďakovať Peťovi Šofrankovi (staršiemu aj mladšiemu) za pozvanie a úžasnú pohostinnosť.

Fotografie z trate
(Zimná Dolina nad Hnilčíkom až po Čingov)
© Peter Šofranko st., rider Peťo Šofranko ml.
report_problem Našiel si v texte chybu?
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Tri roky so Slovakia Divide a jeho víťazi

Tri roky so Slovakia Divide a jeho víťazi

Podarilo sa nám úspešne zorganizovať už tri ročníky nášho cyklistického podujatia. Myšlienka splnila účel: nájsť „neokukanú“ trasu zo západu na východ Slovenska, po čo najväčšej divočine bez civilizácie.
Od základu: XC, TR, AM, EN, DH - kde je rozdiel?

Od základu: XC, TR, AM, EN, DH - kde je rozdiel?

Horská cyklistika sa delí na viacero disciplín – od bežného lesného/asfaltového jazdenia do kopcov až po extrémne náročné zjazdy. Ktoré disciplíny poznáme a ako sa volajú?
Európsky týždeň mobility – koľko CO2 ušetríš ty?

Európsky týždeň mobility – koľko CO2 ušetríš ty?

MHD je na prepravu mestom takmer ideálna. Čo však skúsiť bicykel a niečo vyhrať?
keyboard_arrow_up