Blatníky na bicykli - na čo prihliadať pri ich výbere

Blatníky na bicykli - na čo prihliadať pri ich výbere

8 komentárov

bimjeam 02.12.2019   Blatnik Sks Horska Cyklistika Cestna Cyklistika Komponenty Udrzba

Blatníky vedia byť dobrým pomocníkom, ale aj zdrojom nepríjemného klepotania. Čo všetko zvážiť pri ich výbere sa vám pokúsim priblížiť v nasledujúcom článku.

 

S príchodom sychravých dní sa dostáva k slovu aj príslušenstvo, akým sú blatníky. Asi každý mi dá za pravdu, že blatníky po estetickej stránke bicyklu zrovna moc nepridajú a sú v podstate také “nutné zlo”. Pokiaľ však chcete jazdiť na čerstvom vzduchu aj v mokrom počasí (ktorého je po prechode na zimný čas viac než dosť), ich funkciu len ťažko niečo nahradí. Poďme sa teda pozrieť na to, na čo všetko sa pri ich výbere zamerať, aby sa ich funkcia neminula účinku.



Na úplný začiatok by sa však patrilo napísať niečo k ich výhodám a nevýhodám.

Výhody:

  • čistejší bicykel, oblečenie a zadok v suchu
  • ochránia rám a komponenty pred špinou a soľou

Nevýhody:

  • gramy naviac
  • potenciálny zdroj neželaných zvukov
  • pokles MI (macher index)
  • zachytávanie blatníka špičkou nohy pri zatáčaní
  • v prípade prejazdu blatom sa môžu upchať a komplikovať prechod plášťov



Kým výhody sú pomerne jasné, rôznych neduhov a nevýhod sa v praxi môže vyskytnúť možno viac, ako by ste povedali. Tie, s ktorými som sa ja mal možnosť stretnúť, som sformoval do nasledujúceho “desatora”. Ak máte ďalšie postrehy a odporúčania, pokojne ich napíšte do komentárov pod článkom.

Blatníkové desatoro


  • Uistite sa, či máte na bicykli potrebné návarky a otvory potrebné na inštaláciu blatníkov. Nie je väčšieho sklamania, ako kúpiť parádne blatníky a zistiť, že ich nemáte kam uchytiť.

  • Aero is not everything! - v prípade blatníkov sú aero komponenty často kameňom úrazu vzájomnej kompatibility. Tu treba vyberať z modelov, ktoré sa uchytávajú na rám gumenými popruhmi, suchými zipsami, prípadne sťahovacími páskami.

  • Dlhší je lepší - toto pravidlo pri blatníkoch rozhodne platí. Ak chcete mať bicykel aj oblečko tip-top, odporúčam skôr “full-size” blatníky, ako blatníky “do pol žrde”.


  • Merať, merať, merať! - či už vnútornú šírku vidlice, zadnej stavby, šírku plášťa, ako aj priestor medzi čeľusťami ráfikových bŕzd. Toto je najčastejšie miesto, na ktoré sa zabúda a potom vznikajú rôzne “samo-domo” tuningy s plátkom pílky na železo alebo nechcený brutal raw finish brzdových čeľustí pred novou sezónou.

  • Zásterka nie je len pre gazdinky! Zásterka na prednom blatníku je síce ako päsť na oko, no ušetrí vaše chodidlá od prskajúcej vody spod predného kolesa aj pri prejazde hlbších kaluží. Časom totižto premoknú aj sebelepšie návleky a šliapať s mokrými chodidlami je na dve veci. Určite ste to už niekedy zažili.

  • Full a teleskopka sú nepriateľom blatníkov. Blatník uchytený medzi guferom teleskopky a sedlovou objímkou sa vie často odpoklonkovať pri výraznejšom prepružení zadnej stavby. Pomerne bežné sú aj ošúchané vnútorné strany stehien nohavíc, pokiaľ je upínací mechanizmus širší ako sedlová rúra. Možnosťou je aj umiestniť takýto blatník tesne pod zámok sedlovky, no tu už zasa takýto blatník trochu stráca význam, nakoľko zachytáva len časť nečistôt. Tu už skôr poslúži jednoduchý “ass-saver” z hrubej plastovej fólie, ktorý sa strčí medzi ližiny sedla.

  • Predný blatník nechráni len vašu tvár, ale aj vnútorné nohy vidlice. Aj malý blatníček v mostíku vidlice vie byť nápomocný. Keď už nič iné, vo veľkom maraste dokáže ochrániť elox na vnútorných nohách vašej vidlice. Nejedenkrát sa mi podarilo cestou z podmáčanej lúky s lepivým blatom vybehnúť na štrkovo-makadamovú cestu a kamene sa na nabalené koleso lepili jedna radosť. Pri následnom čistení vás môže čakať nepríjemné prekvapko v podobe vydretého mostíka alebo povrchovej úpravy vnútorných nôh. Kto nehľadí na podmienky a jazdí ako príde, by to mal určite zvážiť.

  • Blatníky vs. trenažér. Ak používate blatníky na “zimáku”, ktorý má svoje miesto aj v trenažéri, vôbec to nemusí byť problém. Istotou sú však “rýchlo-upínacie” blatníky, ktoré sa dajú zhodiť zo zadného kolesa pomerne rýchlo dole.


  • Do výťahu opatrne. Ak váš cyklistický život a parkovacie miesto bicykla oddeľuje kabínkový výťah, zvlášť pri “full-size” zadnom blatníku, sú kontakty pri zdvihnutí bicykla na zadné pomerne bežné. Tu pomôže správna technika, prípadne podloženie nohy pod zadné koleso.

  • Neriešiť a jazdiť! Na záver ešte jedna rada. Netreba prehnane riešiť, ako bicykel s blatníkmi vyzerá, ale radšej jazdiť. Pokiaľ to nie je pekné, ale je to funkčné, je to dobré!



Jeden konkrétny príklad z vlastnej kuchyne


Ja na svojom osobnom cestnom bicykli vozím blatníky SKS Raceblade Pro XL. Ich nespornou výhodou je, že sa na vidlicu a zadné vzpery upínajú pomocou gumových úchytov. Nie je problém ich kedykoľvek zhodiť rýchlo dole, keď vyjde slnko a obschnú cesty, alebo ich hodiť do sprchového kúta a jednoducho vyčistiť. Pre mňa ako redaktora je veľkou výhodou aj to, že ich viem jednoducho vymieňať medzi viacerými bicyklami, bez ohľadu na veľkosť a tvar rámu, vidlice a prítomnosti návarkov.

Kým na HT-čku som na blatisté preteky pokojne vozil zadný blatník na sedlovke, aby som nemusel šliapať dve hodiny s mokrým zadkom, na fulle s teleskopkou zadný blatník prinášal viac problémov ako výhod. Tam sa hodí viac tzv. ass-saver, ktorý pevne drží na svojom mieste.

Ak vám blatník hrkoce o mostík zadnej stavby alebo vzpery, vyriešiť sa to dá elegantne napríklad nalepovacím tesnením na dvere. Pootáčaniu zadného blatníka na sedlovke a jej následnému ošúchaniu v mieste upnutia zabránite jednoducho podložením kúska odstrihnutej cestnej duše, prípadne pár vrstvami elektrikárskej pásky.



Voziť teda, či nevoziť blatníky? Na túto otázku vám odpoviem dnes už kultovou scénou z filmu Obecní škola.


Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Výber z produktov

Komentáre

Mirex 02.12.2019 (18:12)

... pokles MI 😂😂😂 👍👍👍

 
Rush_5 03.12.2019 (15:50)

Mám blatníky SKS Raceblade, letos jsem doplnil chybějící část u zadního kola směrem ke středu uříznutým kusem blatníku FORCE a je to paráda. Zásadně méně se špiní přemykač a střed. Tu část tam přes zimu nechám na trvalo (není skoro vidět

 
martinzz 03.12.2019 (08:56)

Co sa tyka blatnikov na fulla, tak zefal no mud, alebo zefal deflector je ta spravna volba. Neuchytava sa na sedlovku, ale o zadnu stavbu, takze blatnik beha spolu s kolesom hore dole.

 
tirovaf martinzz 03.12.2019 (18:50)

No mohla by byt ponuka blatnikov na 29 fulla s telesk. sedlovkou vacsia. Tu na shope takmer nic pouzitelne. Ten zefal no mud vyzera ako najlepsie riesenie, ale zda sa mi aj tak kratky pre 29.

 
martinzz tirovaf 03.12.2019 (19:39)

Ten zefal deflector je urceny na 29 kolesa. Sam ho mam a myslim ze je tak akurat

 
desertfremen 03.12.2019 (09:20)

pokles MI (macher index) tak to ma dostalo haha

 
petrikmarian 03.12.2019 (10:37)

momentálne som akýsi lenivý tie blatníky montovať. radšej prídem zadrbaný od vody. ale dám si záväzok, že tento týždeň ich nahodím.

 
drifter_00 04.12.2019 (11:04)

s člákom v podstate súhlasím. O cestných/graveloch aj full vela neviem, na mojom 29" HT používam blatníky SKS X-Blade/Shockblade, sú super cca 4 roky. Montáž a demontáž je sekundová záležitosť, sú z kvalitného plastu, konce - zásteru majú z nejakej gumy, aby sa nepolámali, držia pevne a dajú sa nastaviť ako treba na daný bike. Samozrejme, že sú určené na MTB, predný sa uchytáva zo spodu do krku vidlice, tak ochránia, aby voda/blato nenafrkali na jazdca, ale mostík a piesty vidlice su ajtak vystavené. Musím si zohnať/vyrobiť nejaký ten flap guard do mostíka vidle. Zadný sa uchytí na sedlovku a kryje iba po hornú zadnú stavbu (seatstay) takže nečistoty ajtak skončia na sedlovej trubke a okolo prevodníka. Nevypadá to pekne také veľké "plutvy" na bajku, ale účel splnia a tiež nejakú trochu váhu naviac neriešim.

 
Pridaj komentár