Kliknutím prejdeš na
www.cannondalebikes.sk
Reklama
Môže jeden čap zmeniť celý segment?

Môže jeden čap zmeniť celý segment?

30 komentárov

Henry33 13.01.2020 12 fotografií   Horsky Bike Gravel Odpruzenie Cestna Cyklistika Karbon Cannondale

Gravel segment je moja srdcovka a stále opakujem, ako sa komfort priamo úmerne zvyšuje so znižujúcim sa tlakom v pneumatikách. A potom prišiel Kingpin a poriadne mi túto teóriu naštrbil.

 

Že neviete čo je Kingpin? Poďme sa mu trošku pozrieť na zúbok.

Prečo to nikoho nenapadlo skôr?


S príchodom karbónu do cyklo sveta sa výrazne posunuli konštrukčné možnosti rámov a tento materiál umožnil výrobcom ponúknuť koncovému užívateľovi vysoký komfort. Avšak ako každý materiál aj karbón má svoje limity a aj keď znesie toho naozaj veľa, nemôžete očakávať nejaké veľké zázraky.



S príchodom roka 2019 a presnejšie modelových rád 2020 sa na trhu objavilo pár gravel kúskov, ktoré posunuli možnosti karbónu na vyšší level. Pozrite napríklad na nový GT Grade, ktorý až tento rok konečne dotiahol triple triangle do dokonalosti. Pri pohľade na tie tenké sedlové vzpery sa už teraz teším na redakčný test, ktorého sa dočkáme čoskoro. Cannondale šiel na to trošku odlišne a namiesto prehnane tenkých sedlových vzpier sa spoľahol na otočný čap vybavený priemyselnými ložiskami.

Použitie otočného čapu na spojenie sedlovky a sedlových vzpier je tak jednoduché a pritom tak geniálne, že možno aj preto sa nikto do toho neodvážil ísť skôr. Tento malý nenápadný čap umožňuje špeciálne tvarovaným reťazovým vzperám spolu so sedlovou a hornou rámovou rúrkou ponúknuť až 30 mm “zdvih”.

Nie je to však to isté ako keby ste použili tlmič s podobným zdvihom, tu ide skôr o tlmenie vibrácií a zvyšovanie komfortu v rozbitých úsekoch. Avšak pri pohľade na rám je jasne vidieť, ako sa prehýba a pracuje. Dúfam, že to v Cannondale dobre spočítali, nakoľko to prehnutie je až strašidelné, a to len pri stojacom biku...



Len tak pre zaujímavosť, Lachlan Morton vyhral na tomto biku GBDuro 2019 bez jediného problému. Dvetisíc kilometrov s plne naloženým bicyklom a neuveriteľným tempom. Pozrite video:



Hneď, ako som tento systém videl na prvých obrázkoch, tak ma napadlo, že hmotnosť jazdca bude mať veľký vplyv na fungovanie tohto zázraku. Cannondale na to samozrejme myslel a poskytuje v každej veľkosti rôzne “naladené” rúrky. Pri pohľade na veľkosť S a XL sú rúrky badateľne rozdielne. Pre dámy je taktiež špeciálny ženský model, ktorý ponúka naladenie pre nežnejšie pohlavie.



Čap trošku obmedzuje použitie sedlovky, ktorá sa nedá zasunúť úplne. Treba tak trošku viac merať a rozmýšľať pri vyberaní novej alebo teleskopickej. Na druhej strane bike je pripravený na interné vedenie ovládania sedlovky, a tak sa kabeláž bude dať okolo pivotu pretiahnuť.



O starosť naviac?


Cannondale Kingpin je perfektná myšlienka, ktorá naviac funguje presne tak, ako očakávate. Otázka je dokedy. Kingpin je tak trochu proti gravel ideológii, kedy všetko má byť nepriestrelné a jednoduché. Gravel je predsa bicykel, na ktorom jazdíš a neriešiš servis.



V otočnom čape sú použité ložiská, ktoré samozrejme majú svoju životnosť a bude sa treba o ne starať a meniť ich. Cannondale ponúka na výmenu ložísk špeciálny nástroj, nakoľko s tradičným by ste sa tu ťažko dostali. Taktiež ložiská sú z môjho pohľadu veľmi málo chránené a všetka voda bude striekať z kolesa rovno na Kingpin. Len čas však ukáže, koľko vydržia a ako často mi budú robiť vrásky na čele.




Ako sa teda jazdí na Kingpin?


Samozrejme nechcem predbiehať a nechať si niečo aj na plnohodnotnú recenziu bicykla. Zatiaľ vám musí stačiť fakt, že systém funguje bez najmenších problémov a ak som doteraz písal, že ten a ten rám je komfortný a pohlcuje nerovnosti lepšie ako iný, tak vedzte, že toto je úplne iný level a zatiaľ na trhu nemá konkurenciu.



Obrovskou výhodou je aj fakt, že systém funguje aj pri jazde zo sedla. Výrobca taktiež udáva, že ak by ste chceli docieliť rovnaký efekt ako Kingpin na svojom bicykli, tak budete musieť použiť až o 9 mm širší plášť a správny tlak. Už teraz sa môžete tešiť na plnohodnotnú recenziu tohto zaujímavého gravel kúsku.

Zdroj fotografií: autor, cannondale.com

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

Bade 13.01.2020 (12:05)

Už len čakám kedy tam začnú montovať odpruzenu vidlicu a vynajdu horský bicykel.

 
trial Bade 13.01.2020 (12:17)

😁 asi tak

 
winter78 Henry33 13.01.2020 (20:13)

40 mm predný zdvih...a sme skutočne naspäť o 15 rokov pri crossových či trekkingových bicykloch .

 
Gusto0 Bade 13.01.2020 (13:11)

vzdy to pri tychto bicykloch ktore sa zdaju byt nasincovi nezmyselne opakujem - niesu urcene pre nas trh. treba si pozriet co sa jazdi inde vo svete, ake maju tereny a pod. napr. ten gravel full od nineru mne osobne zmysel dava. tu cirkulacku vpredu nedas na ziadne XC-ko ani full. no ked budes musuet ist 2 dni po roletach zistis na co je to dobre. staci si poprezerat napr. zrovna odkazovanu stranku bikepacking.com

k clanku - vravim uz rok ze prisli na rad softaily a par cm zdvihove biky a zatial sa mi to plni. nieco podobne ma uz roky trek na svojom procaliber

 
lto Gusto0 20.01.2020 (09:36)

co by si nedal, na HTcko to pojde, akurat teda presmyk je uz dnes problem asi ..

 
winter78 Bade 13.01.2020 (19:00)

Naozaj nerozumiem tomuto ošiaľu ohľadom gravel bicyklov. Však je to obyčajný trekkingový či crossový bicykel ktoré tu už boli a ponúkali to najhoršie z MTB a cestnej cyklistiky , čiže v teréne kostitras a na asfalte pomalý.

 
Gusto0 winter78 13.01.2020 (20:54)

trekove bicykle som videl vzdy len v zaklade a boli lacne a tazke. myslim ze moc top trekovych bikov nebolo. geometria tiez nic moc. tak mozno preto taky osial. pozeram pravidelne insta s cestovatelskymi fotkami a amici su proste magori - myslim ze to ide odtial. vzniklo aj dost vytrvalostnych pretekov na ktore su tieto bicykle idealne. videl som tento rok vela fotiek z Chile, Peru, Kirgizsko .... vsetko gravelroad, samozrejme rolety na tyzden, ruky v prdeli po jednom dni takze je o to pruzenie asi zaujem. na xc ramy 50z ani 42z prevodnik nedostanes, na cestak zasa neobujes 2.0" plaste a neverim ze by tu zataz vydrzal. su to biky na ktorych ides rychlo po asfalte no dokazes na tom prejst aj velku cast ciest mimo asfalt.
ja mam fullharda s 2,35" plastami, stretol som chalana co mal cannondale slate - zrovna na pevnej strkovej ceste - ten rodiel bol viditelny, nestihal som mu ani omylom. treba na to sadnut a povozit sa aby clovek pochopil o com to je.
ale vravim u nas takych ciest moc nieje mozno preto si to vela ludi nevie predstavit. par prikladov - predstav si napr. ze ti tam fukne do ksichtu - preto aj ked ma niekto XC-ko tak ma aspon hrazdu na rajdoch
https://bikepacking.com/plog/footsteps-of-the-chaskis/
https://bikepacking.com/plog/touring-san-juan-huts-gravel-grinder/
https://bikepacking.com/plog/pedaling-through-changing-climate/
https://bikepacking.com/plog/trans-america-trail-high-desert/

 
user_id winter78 14.01.2020 (00:21)

Mas pravdu, je to crossovy/trekkingovy bike, z ktoreho su odstranene 2 hlavne nedostatky, a to vidlica s nizkym zdvihom, ktora je v terene viac tazitkom ako prinosom a rovne riaditka, na ktorych mas akurat jeden mozny sposob uchopu. Gravel je bike na vylety krajinou a nema za ciel pomahat ti v zbierani cestnych KOM-ov a ani byt borcom kamenistych/korenistych downhillov. Na mnohych cestach 3. triedy, lesnych/polnych cestickach je viac ako postacujuci. Ze si vyzaduje pracu s rukami a nohami a neodpusta tolko ako hardtail/full, by som nebral vobec ako negativum. Podaktori uz zabudli aka to bola s prvymi MTBckami bez odpruzenia zabava . Chill & gravel

 
Marian76 winter78 14.01.2020 (08:25)

To je tým, že "Ľudia otupjévajú"

 
Matej1985 Marian76 15.01.2020 (18:44)

Ja som nezabudol aké je to jazdiť s pevnou vidlicou, a nedám sa rozmaznávať pokrokom. Rám mojho bicykla má 30rokov a predpokladám že ešte par desaťročí vidrží ak ma neprevalcuje kamion či vlak.

 
lto Bade 20.01.2020 (09:41)

rozdiel oproti mtb bude len v tom,ze tam pojde dat presmyk

 
Hack3r 13.01.2020 (14:27)

nevedel som si to predstavit v reali, tu som nasiel GIFko https://d1mo5ln9tjltxq.cloudfront.net/-/media/images/my20/bikes/road/gravel/topstone-carbon/topstonecarbon17qa13gif

 
infinitipp Hack3r 14.01.2020 (09:50)

take male odpruzenie dokazu aj sedlovky myslim ze ta rozdvojena od canyon.

 
cistyjebo 13.01.2020 (15:55)

Takmer každý jeden článok má problém so základným výrazom - napadlo MI, nie napadlo ma.

 
reactor 13.01.2020 (15:54)

mackopes ako aj vyssie uvedeny niner-ten je full s baranmi....

 
jaro127 14.01.2020 (16:49)

Asi sme náchylní prijímať všetko nové bez kritického myslenia. Nespĺňajú náhodou vlastnosti gravel bajkov práve cyklokrosové stroje?

 
user_id jaro127 14.01.2020 (16:57)

Nesplnaju. Google ti ponukne dost clankov kde tie kategorie porovnavaju

 
Synak 13.01.2020 (15:52)

ja nerozumiem tym loziskam a dolu niesu tam je priami kyvny pohyb hore je len ciastocny a myslim ze pruzenie v predu ma viac zmysel

 
Mayky 14.01.2020 (08:36)

Česi majú na to pekný názov šterkolet, čo aj sedí do botky. Po pridaní odpruženia na sedlovej trubke je to a moc konfortnejšie v kombinácii zo širokými pneumatikami pri rýchlosti 40 kmh.

 
robo96 14.01.2020 (09:18)

nerozumiem moc zmyslu tych lozisiek, na tom mieste vznika pri prepruzeni otocenie mozno 1-2 stupne, nevznika tym priestor na rychlejsie vymlatenie? Nedosiahli by tensim profilom hornej pevne ulozenej vzpery to iste?

 
user_id 14.01.2020 (20:07)

Inak, mimo capu si treba este niecoho vsimnut, a to, aky maly napis "cannondale" je. Toto by podla mna malo byt zauzivane u vsetkych bicyklov, s vynimkou tych pre profesionalnu cyklistiku, kde ide aj o reklamu. Este lepsie by to vyzeralo s logom vyrobcu na hlavovej trubke a mensim napisom modelu bud na hornej alebo sedlovej trubke. Ak na autach nie su mega napisy, nemusia byt ani na bicykloch .

 
misko_hrasko user_id 14.01.2020 (21:05)

Aj vďaka tomuto minimalistickemu dizajnu som si kupil hlinikovu verziu na tiagre. napis modelu je uvedeny zvrchu hornej ramovej trubky v blizkosti sedlovej trubky. Konecne to niekoho napadlo

 
user_id misko_hrasko 15.01.2020 (07:17)

Bude aj v tvojej galerii?

 
misko_hrasko user_id 15.01.2020 (10:49)

mozno sa mi ho podari niekedy podari nafotit, aj plne nalozeny

 
kvakyn 15.01.2020 (10:46)

niečo medzi cestným a cross,,,,, aspon ja nevidím zmysel..

 
misko_hrasko kvakyn 15.01.2020 (10:57)

mozem sa pokusit ti rozsirit obzory.

krosove/fitnes bicykle maju dost obmedzenu vybavu a su skor vhodne do mesta a na hradzu, pripadne mestske parky, avsak uz existuju aj s lepsou vybavou.

cestne bicykle maju zvacsa nizku vahu viac aero geometriu viac natiahnut posed, ale uz sa robia aj kratsie endurance ramy pre dlhsie pohodlnejsie jazdy. pri cistokrvnom cestaku je priorita rychlost.

gravel je skor nieco medzi XC bicyklom a cestakom. Dostanes na velmi pohodlnu geometriu, ktora je vhoda na niekolko dnove vyjazdy barany, a teda mozes casto menit uchop co je prave dobre pri dhych vyjazdoch, lebo pri jednom uchope ta zacnu boliet dlane. maju aj inak tvarovane barany, aby si jednak mal istejsi uchop prejazdom terenu a aby si mal vac miesta na batozinu ktoru zavesis o barany. Maju pevnejsiu geometriu a znesu teda aj dobry naklad batoziny, maju viac uchytov na rozne vychytavky ako kosiky, tasky, blatniky, nosice a podobne. su teda prisposobene na dialkovu cyklistiku velmi komfortne. Maju vacsi rozsah co je prave pri vyssej vahe viac dnoveho setupu vitane. ma aj viac priestoru pre sirsie plaste, ale vies tam dat aj uzke cestne. Mozes teda ist aj lahsi teren co su napriklad lesne cesty v karpatoch ale aj niektore traily.

Tazko sa nieco predstavuje bez vyskusania.

Mna dost oslovila dialkova cyklistika po par vyjazdoch a nemozem sa dockat sezony kym zacnem jazdit opat dlhsie trasy

 
JoKo 15.01.2020 (13:01)

Uz mi chyba iba elektricky motorcek...

 
ennio 13.01.2020 (12:52)

Človek by si myslel, že je v záujme MTBiker.sk zverejňovať gramaticky korektné články.(samozrejme teraz nenarážam na bikerský slang)

 
mtbiker_peter793 ennio 13.01.2020 (23:36)

Nastastie to nikoho nenapadlo (,ani neprepadlo) skor

 
Pridaj komentár