Môže jeden čap zmeniť celý segment?

Gravel segment je moja srdcovka a stále opakujem, ako sa komfort priamo úmerne zvyšuje so znižujúcim sa tlakom v pneumatikách. A potom prišiel Kingpin a poriadne mi túto teóriu naštrbil.

Že neviete čo je Kingpin? Poďme sa mu trošku pozrieť na zúbok.

Prečo to nikoho nenapadlo skôr?

S príchodom karbónu do cyklo sveta sa výrazne posunuli konštrukčné možnosti rámov a tento materiál umožnil výrobcom ponúknuť koncovému užívateľovi vysoký komfort. Avšak ako každý materiál aj karbón má svoje limity a aj keď znesie toho naozaj veľa, nemôžete očakávať nejaké veľké zázraky.


S príchodom roka 2019 a presnejšie modelových rád 2020 sa na trhu objavilo pár gravel kúskov, ktoré posunuli možnosti karbónu na vyšší level. Pozrite napríklad na nový GT Grade, ktorý až tento rok konečne dotiahol triple triangle do dokonalosti. Pri pohľade na tie tenké sedlové vzpery sa už teraz teším na redakčný test, ktorého sa dočkáme čoskoro. Cannondale šiel na to trošku odlišne a namiesto prehnane tenkých sedlových vzpier sa spoľahol na otočný čap vybavený priemyselnými ložiskami.

Použitie otočného čapu na spojenie sedlovky a sedlových vzpier je tak jednoduché a pritom tak geniálne, že možno aj preto sa nikto do toho neodvážil ísť skôr. Tento malý nenápadný čap umožňuje špeciálne tvarovaným reťazovým vzperám spolu so sedlovou a hornou rámovou rúrkou ponúknuť až 30 mm “zdvih”.

Nie je to však to isté ako keby ste použili tlmič s podobným zdvihom, tu ide skôr o tlmenie vibrácií a zvyšovanie komfortu v rozbitých úsekoch. Avšak pri pohľade na rám je jasne vidieť, ako sa prehýba a pracuje. Dúfam, že to v Cannondale dobre spočítali, nakoľko to prehnutie je až strašidelné, a to len pri stojacom biku...


Len tak pre zaujímavosť, Lachlan Morton vyhral na tomto biku GBDuro 2019 bez jediného problému. Dvetisíc kilometrov s plne naloženým bicyklom a neuveriteľným tempom. Pozrite video:


Hneď, ako som tento systém videl na prvých obrázkoch, tak ma napadlo, že hmotnosť jazdca bude mať veľký vplyv na fungovanie tohto zázraku. Cannondale na to samozrejme myslel a poskytuje v každej veľkosti rôzne “naladené” rúrky. Pri pohľade na veľkosť S a XL sú rúrky badateľne rozdielne. Pre dámy je taktiež špeciálny ženský model, ktorý ponúka naladenie pre nežnejšie pohlavie.


Čap trošku obmedzuje použitie sedlovky, ktorá sa nedá zasunúť úplne. Treba tak trošku viac merať a rozmýšľať pri vyberaní novej alebo teleskopickej. Na druhej strane bike je pripravený na interné vedenie ovládania sedlovky, a tak sa kabeláž bude dať okolo pivotu pretiahnuť.


O starosť naviac?

Cannondale Kingpin je perfektná myšlienka, ktorá naviac funguje presne tak, ako očakávate. Otázka je dokedy. Kingpin je tak trochu proti gravel ideológii, kedy všetko má byť nepriestrelné a jednoduché. Gravel je predsa bicykel, na ktorom jazdíš a neriešiš servis.


V otočnom čape sú použité ložiská, ktoré samozrejme majú svoju životnosť a bude sa treba o ne starať a meniť ich. Cannondale ponúka na výmenu ložísk špeciálny nástroj, nakoľko s tradičným by ste sa tu ťažko dostali. Taktiež ložiská sú z môjho pohľadu veľmi málo chránené a všetka voda bude striekať z kolesa rovno na Kingpin. Len čas však ukáže, koľko vydržia a ako často mi budú robiť vrásky na čele.



Ako sa teda jazdí na Kingpin?

Samozrejme nechcem predbiehať a nechať si niečo aj na plnohodnotnú recenziu bicykla. Zatiaľ vám musí stačiť fakt, že systém funguje bez najmenších problémov a ak som doteraz písal, že ten a ten rám je komfortný a pohlcuje nerovnosti lepšie ako iný, tak vedzte, že toto je úplne iný level a zatiaľ na trhu nemá konkurenciu.


Obrovskou výhodou je aj fakt, že systém funguje aj pri jazde zo sedla. Výrobca taktiež udáva, že ak by ste chceli docieliť rovnaký efekt ako Kingpin na svojom bicykli, tak budete musieť použiť až o 9 mm širší plášť a správny tlak. Už teraz sa môžete tešiť na plnohodnotnú recenziu tohto zaujímavého gravel kúsku.

Zdroj fotografií: autor, cannondale.com
report_problem Našiel si v texte chybu?
Henry33 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Unboxing: Marin Headlands 1 – karbónový dobrodruh

Unboxing: Marin Headlands 1 – karbónový dobrodruh

Headlands je kopcovitá pobrežná časť Kalifornie, plná štrkových ciest, výhľadov na oceán aj na známy most Golden Gate. Tento karbónový gravel je poctou tomuto miestu.
Rozhovor: MUDr. Milan Kulkovský – o cyklistike a zdraví v kocke

Rozhovor: MUDr. Milan Kulkovský – o cyklistike a zdraví v kocke

Ako jazdiť s čo najväčším profitom? Je strečing zbytočnosť? Platí, že dokážem chorobu „vybicyklovať“?
Test: Alpina Ravel Reflective – do mesta, na cestu, aj pre gravel

Test: Alpina Ravel Reflective – do mesta, na cestu, aj pre gravel

Donedávna som prilbu určenú na cestu či gravel nevyhľadával, pretože som veril, že moja MTB prilba je dostatočne dobrá vo všetkých smeroch. Zmenil som názor?
keyboard_arrow_up