Test: Mondraker Podium R 2021 - šampión ultra ľahkej hmotnosti

Test: Mondraker Podium R 2021 - šampión ultra ľahkej hmotnosti

Čas plynie ako voda a po dvoch rokoch mám možnosť osedlať skvelý kúsok z celkom vynoveného modelového radu Podium od Mondrakeru. Podarilo sa im stroje s najvyššími ambíciami posunúť ešte o niečo dopredu?

Pódium pre všetkých


Pomenovanie najvyššieho modelového radu nie je náhodné, bez okolkov na vás vybalí, kam s týmito strojmi zamierite a je jedno, či sa jedná o lokálne preteky alebo svetový pohár. Po úpravách pre sezónu 2021 stratil zo svojej jedinečnosti, čo sa dizajnu týka, keď jeho tvorcovia upustili od integrovaného predstavca a s tým spojenými konštrukčnými detailami, a tak sa novinka viac stráca v dlhom rade iných XC strojov. Avšak, každý chce byť v niečom prvý a Podium predsa nemôže byť výnimka, takže keď googlu dáte za úlohu nájsť najľahší sériovo vyrábaný MTB rám na svete, na samom vrchu tabuľky bude rámová sada Mondraker Podium 2021, ktorá na váhe ukáže hodnotu neuveriteľných 775 gramov. Slušná úspora od staršieho súrodenca, ktorý vážil aj tak skvelých 950 gramov.


Staršie Podium, aj keď bolo krásne, nevyhovovalo každému. Lomená horná rámová rúrka s integrovaným predstavcom síce vyzerá super a na prvý pohľad vás jednoznačne odlíši od všetkých ostatných, ale vo svete, kde detailné nastavenie bicykla môže sekundy získať, ale aj ľahko stratiť, tento bike naozaj sadol len úzkemu okruhu ľudí. Tak je jasné, že pre komerčné využitie bolo treba od tejto jedinečnosti ustúpiť a poskytnúť možnosť upraviť si nastavenie kokpitu podľa potrieb konkrétneho jazdca. Minulý rok na starý rám po menších úpravách osadili štandardný predstavec a tak si už každý mohol nastaviť výšku "volantu" alebo dĺžku predstavca, ako sám chcel. Pre túto sezónu však už prerobili celý rám a poväčšine z neho hlavne uberali.


Profil každej jednej časti rámu je iný ako predchádzajúci, najviac je túto zmenu badať pri pohľade zboku, kedy sa tenučká horná rámová rúrka v podstate stráca pred očami. Podsedlové vzpery už nie sú tak sploštené a sú tiež výrazne užšie. Reťazové vzpery sa v priereze tiež o niečo scvrkli a ubudli im aj dva milimetre na dĺžku. Spolu s kolmejšou sedlovou rúrkou a položenejším hlavovým uhlom tak tento celok razí trend modernej, agresívnejšej XC Forward geometrie, ktorá zlepšuje stabilitu a kontrolu nad strojom aj v zjazdoch. V kombinácii s rámom vyrobeným patentovanou technológiou Stealth Air Carbon so super nízkou hmotnosťou a vysokou tuhosťou tak tento celok pôsobí ako naozaj silná zbraň na pretekárskych tratiach.


Kompletný štvorlístok modelov je postavený na tomto novom ráme a s pribúdajúcimi „R-kami“ v názve pribúdajú aj karbónové komponenty a na záver ubúdajú káble. V skratke, základné Podium má ešte hliníkovú sedlovku a riadidlá, vyššie sa už jedná len o karbónové komponenty. Dvojité „RR“ príde na štart už aj s karbónovými kolesami a vrchol ponuky s prívlastkom „SL“ je osadený elektronickou sadou Sram Eagle AXS, takže káble radenia by ste na ňom hľadali márne.


Raketa s jedným R


Mne sa do rúk dostal jedno-R-kový variant, v zaujímavej žltej farbe, ktorá v prírode ladí so stĺpikmi turistických smerovníkov a práve táto farba bola tým, na čo som si chvíľku zvykal, aj keď infraštruktúra v trenčianskom kraji je sfarbená podobne. Reakcie okolia tiež boli, že moje Podium v modro-červenej kombinácii sa im páči viac, ale nakoniec som si na „kanárika“ tak zvykol, že bez neho je už v garáži nejako smutno. Rozhodne si ale nebolo treba zvykať na vidlicu Fox v úprave Factory Kashima so 100 milimetrami zdvihu a v odľahčenom dizajne Stepcast, samozrejme farebne prispôsobenej k zvyšku bicykla.

Precízny chod a filtrovanie drobných nerovností, rovnako ako progresivita, ktorá nemá dno, sú tu samozrejmosťou a nie je treba ich ďalej rozvádzať, veď pri týchto vrcholových XC modeloch sa nič menej ako špičkové vlastnosti ani neočakáva. Možno predsa jedna drobnosť, ktorá ale závisí hlavne od osobných preferencií - zamykanie vidlice. V tomto prevedení bolo treba dvojpolohovú páčku potlačiť na odomknutie vidlice (Push to unlock) a citlivý prepínač na opätovné zamknutie často vidlicu znova uzamkol len na základe zavadenia rukavice. Faktom je, že pri mínusových teplotách počas testovania som musel použiť poriadne zateplené zimné rukavice, takže možno pri klasických letných rukaviciach sa táto drobnosť úplne vytratí.


Výbava je zmesou modelových radov Shimano od reťaze Deore M6100 cez kazetu a radenie SLX M7100 až po brzdy, kľuky a prehadzovačku XT M8100. Pohon je v réžii kľúk Shimano XT M8100 v štandarde Boost, ktoré nesú 34–zubový prevodník. SLX kazetu s rozsahom 10-51 zubov a s technológiou Hyperglide+, ktorá spolu s reťazou Hyperglide umožňuje hladké radenie aj pod záťažou, obslúži XT prehadzovačka so super dlhým ramienkom spolu s SLX-kovým 12-rýchlostným radením RapidFire+.

XT-čkové brzdy sú už len čerešničkou na torte, ktorá efektívne podčiarkuje vyladenie tohoto stroja, vzadu už s uchytením v štandarde Flatmount. Moje Podium je práve v servise, aby dostalo tento brzdový upgrade, pretože Level TL skrátka nie sú, hlavne vďaka svojmu účinku, pre tento stroj to pravé orechové. Po výmene bŕzd sa teda tento bike bude od môjho okrem rámu a pohonu líšiť už len v kolesách, tu osadili DT Swiss XR 1700 na pevnej osi Boost 15x110 mm vpredu, respektíve 12x148 mm vzadu. Obutím vsadili na klasiku, Ikon najvyššej špecifikácie, ktorý v šírke 2.2 na 25 milimetrových ráfikoch pôsobí robustnejšie. Karbónové riadidlá a sedlovka domácej výroby OnOff Helium a sedlo Fizik Antares R7 sa spolu podieľajú na výslednej hmotnosti 8,9 kilogramu udávanej výrobcom pri veľkosti M. Váha v MTBIKER centre ukázala o necelých 300 gramov viac, čo je podľa mňa stále v tolerancii.


Zažiť Podium


Zimné jazdenie nie je práve moja šálka kávy, skôr patrím k tým, ktorí naháňajú úvodné kilometre sezóny na domácich mučidlách. Tento rok sa to však aj vďaka Mondrakeru zmenilo a zimu a mráz som si začal užívať ešte pred tým, ako sa Podium ku mne dostalo, nech takto začiatkom cykloroka nie som najslabší článok v teste ja sám. Davy ľudí s hromadou voľného času, hemžiace sa v prírode, väčšinu ľahko dostupných chodníkov uhladili svojimi nohami do stavu priemernej slovenskej cesty, takže výjazd z mesta bol vzhľadom na snehové podmienky pomerne jednoduchý. Návrat do paneláka s namrznutým bikom bol už o niečom inom .


Hneď pri prvom nasadnutí na bike je pohľad z kokpitu iný, ako som zvyknutý, trošku vzpriamenejší posed a predné koleso ešte o kúsok viac predsadené. Pri jazdení za sucha alebo skrátka v lete, by šli všetky podložky pod predstavcom dole, ale v zime som ich tam radšej nechal, nech je to trošku komfortnejšie v týchto ťažkých podmienkach. Pojazdy zamrznutou a zasneženou krajinou sú skôr o získavaní zručností a stability, ako o naháňaní sekúnd, takže tlaky v pneumatikách ešte o trošku nižšie ako zvyčajne a poďme na to.

Ikony znovu potvrdili svoju univerzálnosť a sneh a námraza im nerobili žiadne ťažkosti, k zemi som šiel, až keď som nabehol na ľad prikrytý čerstvým snehom. Pri hľadaní ideálnej stopy pomedzi tieto ľadové nášľapné míny alebo po úzkych chodníčkoch lemovaných haldami snehu, sa prejavila výborná ovládateľnosť a okamžitá odozva na zmeny smeru, vďaka krátkemu predstavcu a celkovej pozícii jazdca a rozloženiu hmotnosti. Táto hravosť ma nabádala k dlhším výletom mimo vyjazdené stopy, nuž a pri nájazde na jemný nafúkaný sneh som sa cítil ako MVDP na piesku s jediným rozdielom, že mňa ten biely piesok odrovnal tak po 30-tich sekundách .


Okruhové jazdy vo vysokých otáčkach tak boli výsadou nášho lesoparku a ďalšie čaro im dodávalo jazdenie po zotmení. Tu na svižných trailoch a krátkych stojkách sa to vždy dalo rozbaliť naplno a využiť komplet rozsah 12-rýchlostného pohonu a maximálnou silou sa oprieť do pedálov. Shimano výbava sedí tomuto biku dokonale a nie je badať žiadny rozdiel oproti X0, snáď len v najľahšom prevodovom pomere, kde 34-zubový prevodník na 51 zuboch kazety aj pri zvýšenej kadencii produkoval takmer pádovú rýchlosť. Gašparka som teda používal naozaj sporadicky.

Celková tuhosť rámu a tým aj odozva na šliapanie je tu o niečo lepšia, ako pri mojom ráme. Bude to spôsobené pravdepodobne tým, že podsedlové vzpery už nie sú tak výrazne sploštené. Na utlmení vibrácií prenášajúcich sa na chrbát jazdca tak pracuje už zrejme len sploštenie pod vrcholom sedlovky. Mierne zníženie komfortu na úkor tiež mierneho zvýšenia tuhosti je teda vlastne celkom vyvážené a tak určite nemám pod zadkom nič mäkké, ale na druhej strane aj dlhšie výjazdy sa dajú zvládať bez utrpenia.


Dlhší výjazd sa mi podaril zasa so Stenom, kráľom jazdenia po snehu, minimálne v trenčianskom okrese. Plán bol užiť si Považský Inovec ako našu miestnu klasiku v krásnej zimnej idylke. Nakoniec som sa cítil ako na bežnom výjazde s manželkou, akurát teraz som bol v úlohe manželky ja a ani 9-kilové XC-čko ma neušetrilo od toho, aby som slušne nakúpil. Zaklincovali to okoloidúci cestou dole, keď na mňa kričali, prečo nejdem tak rýchlo ako jazdec predo mnou. Sten to tam má skrátka top najazdené a mňa by ani tie najlepšie brzdy neušetrili pred škaredým pádom a to osadené XTčka sú štandardom, na ktorý sa dá bežne na 100 % spoľahnúť. Klzký povrch, vytečené ľady pokryté snehovým popraškom a dobre vyvinutý pud sebazáchovy však nedovolili vyskúšať ich plný brzdný potenciál, ale nakoľko ich dobre poznám, tak tomuto biku sedia ako uliate.


Nakoniec sa aj počasie trošku zlepšilo a deň pred vrátením som sa dostal do lesa aj za sucha. To, že Podium sa radí medzi špičku vo svojej triede, potvrdzuje aj fakt, že so sto kilometrami v nohách sa mi podarilo získať pohárik na segmente v lesoparku, ktorý jazdí obrovské množstvo ľudí. Ako som teda spomínal už v článku o mojom biku, tak pokiaľ vám Podium nepomôže v zlepšení vašich výsledkov, tak chyba v bicykli asi nebude.

Plusy:

  • Ultra ľahký rám
  • Vyvážená výbava
  • Obratnosť a ovládateľnosť

Mínusy:

  • Push to unlock


Kam ho teda posunuli?


Výrazný, extravagantný dizajn pre sezónu 2021 ustúpil funkčnosti a väčšej univerzálnosti, ale vďaka prepracovanému minimalistickému rámu s nízkou hmotnosťou hrá Podium nový prím. Aj keď teraz viac splýva s davom, tak je to rozhodne stroj, ktorý váš výkon vie posunúť bližšie k najvyšším priečkam, pretože funkčne je toto nové Podium o malinký kúsok lepšie, ako môj dvojročný model s dvoma R-kami.

Vykúpené to bude aj odporúčanou maloobchodnou cenou na úrovni 4 999 €, ktorou sa na staršieho súrodenca dotiahol. Bližšie informácie a technické špecifikácie sú dostupné na stránke distribútora na tomto odkaze.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up21thumb_down comments 23 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Mondraker Superfoxy Carbon R 2021 – superenduro po španielsky

Test: Mondraker Superfoxy Carbon R 2021 – superenduro po španielsky

Pred pár rokmi bola spoločnosť Mondraker jednou z tých, ktorá posúvala hranice modernej geometrie na poli enduro a all-mountain bicyklov.
Test: Rock Machine Blizz TRL 70-29 2021 – hardtail, ktorý zvládne aj hrubšie zaobchádzanie

Test: Rock Machine Blizz TRL 70-29 2021 – hardtail, ktorý zvládne aj hrubšie zaobchádzanie

Značka Rock Machine predstavila pre rok 2021 nový model Blizz TRL – agresívnejšiu verziu roky používaného Blizzu. Viac o ňom sa dozviete v nasledujúcom teste.
Test: Canyon Spectral CF 8.0 - 29-palcová dokonalosť

Test: Canyon Spectral CF 8.0 - 29-palcová dokonalosť

Minulý rok som mal možnosť testovať takmer na chlp rovnaký Spectral, no postavený na "menších" kolesách. Pre rok 2021 prišiel Canyon s 29” verziou a práve na ňu sa pozrieme v teste.
keyboard_arrow_up