Test: Alpina Etsch MIPS - dostupná a s ohľadom na maximálnu bezpečnosť

Vybrať si v širokej ponuke MTB prilieb je niekedy pomerne náročné. Často rozhoduje dizajn a financie na úkor funkcie a ochrany. Pritom pri troche snahy sa dá všetko pekne skĺbiť.

Reč je konkrétne o MTB prilbe s názvom Etsch od nemeckej značky Alpina, ktorá disponuje technológiou MIPS a zároveň dokazuje, že za kvalitnú prilbu, ktorá ochráni vašu hlavu aj pri rotačnom náraze, nemusíte „vycálovať“ trojcifernú sumu. Vlastnosti prilby som mal možnosť preveriť na vlastnej koži a všetky moje postrehy si môžete prečítať v nasledujúcich odstavcoch.


Prvý dojem - sivá myš alebo nadčasová decentnosť?

Alpina Etsch existuje vo viacerých farebných prevedeniach, no ku mne sa dostala v decentnej a neutrálnej grafitovej farbe, ktorá v záhlavnej oblasti prechádza do lesklej čiernej. V identickom dekore je aj odnímateľný štít. Celkovú farebnú homogenitu narúša iba kruhové žlté logo certifikácie MIPS. Okrem neho na prilbe nájdete iba dve malé nevýrazné čierne logá „Alpina“.

Čo sa týka vnútornej strany, tak tá už je podstatne zaujímavejšia a odhaľuje hlavný tromf, a to žltý „skelet“ konštrukcie MIPS (Multi-directional Impact Protection System), ktorý vás dokáže veľmi efektívne ochrániť v prípade rotačného nárazu pri páde, keďže viacero elastomérov dokáže pohltiť energiu pri páde v rôznych smeroch. Z praktického hľadiska poteší aj husto tkaná sieťka proti hmyzu v prednej časti a veľkorysé jednodielne vypolstrovanie prakticky dvoch tretín vnútornej plochy.

Zadnej časti dominuje masívny uťahovací pás s veľkým otočným kolieskom. Zapínanie remienkov je zakončené netradične zubatým pásikom a poistkou, ktorú treba stlačiť miesto bežnej zacvakacej spony. Prilba ako celok pôsobí solídnym a masívnym dojmom a pri vybalení vás neomámi pach čínskej továrne na plasty.


Parametre a konštrukcia - solídny kus prilby

Pre tých, ktorí radšej čítajú v reči čísel, budú zaujímavé tieto údaje: prilba má 23 ventilačných otvorov, väčšinou kvapkovitého tvaru, reálna hmotnosť vo veľkosti 54-58 cm je 292 g, čo je o 42 g viac ako udáva nálepka na vnútornej strane prilby. Telo prilby je vyrobené z materiálu Hi EPS (vysoko expandovaný polystyrén) technológiou In-mould vstrekovania do polykarbonátovej škrupiny.

Tá by mala byť odolná voči škrabancom, prasknutiu pri páde a k tomu ešte aj antistatická. Polystyrénový skelet je podľa údajov výrobcu vystužený, aby v prípade pádu držal pokope. Ja som však nemal to srdce (a našťastie ani smolu), aby som prilbu rozlámal a tento údaj overil.


Teória v praxi - reálne postrehy z testovania v teréne

Ako prvé zisťujem, že prilba sedí na mojej hlave veľmi dobre. Mierne predĺžená temenná časť s pevným upínacím mechanizmom sťahujú prilbu na hlave rovnomerne, bez toho, aby ste mali pocit, že sa vám zarýva predná časť do čela. Tomu určite pomáha aj vnútorná výstelka, ktorá má omnoho väčšiu plochu, ako som u prilieb tejto cenovej kategórie zvyknutý.

Koliesko, ktorým nastavujete upnutie v oboch smeroch, je pomerne veľké, problém s ním nebudú mať ani jedinci s veľkými „labami“. V zadnej časti sa nachádza aj primeraný otvor na prestrčenie copu, a tak s prilbou nebudú mať problém ani ženy a metalisti. Prilba držala na hlave ukážkovo aj počas jazdy v členitom teréne, jediný estetický problém bol v tom, že skelet mal tendenciu sa trochu hýbať voči MIPS konštrukcii a keď ste si prilbu nenasadili úplne presne rovno, tak mala tendenciu nakloniť sa mierne do strany.

Pri fotení ma trochu zamrzela reálna hmotnosť, ktorá je o 42 gramov vyššia ako udáva výrobca, no vďaka pevnému usadeniu na hlave to nebolo pri jazde vôbec cítiť. Na druhej strane, pokiaľ by som mal pád na hlavu, tých 42 gramov navyše by bola asi posledná vec, čo by ma mrzela.


Sieťka proti hmyzu je navrhnutá solídne, je tkaná nahusto a zároveň jemno, takže prilba dobre dýcha a „neprecedíte“ cez ňu ani roj drobných mušiek. Tvar prilby je trochu robustnejší, čo vyplýva aj z jej MTB určenia a MIPS konštrukcie, stále si však myslím, že sa jedná o pomerne univerzálnu prilbu, ktorú (napr. bez štítu) môžete používať pokojne aj na cestnom bicykli bez toho, aby ste pôsobili nejako neprirodzene.

Mierny nezvyk spôsobuje aj upínanie pod bradou. Remienky sú síce z príjemného mäkkého materiálu a ich presah je prekrytý výstelkou, no samotné zapínanie je riešené stáčacím červeným tlačidlom s nápisom „press“, do ktorého sa zastrkáva zubatý remienok, podobný tomu, aký býva na tretre. Tento systém je trochu neobvyklý, no umožňuje upnutie prilby s určitým rozsahom vôle bez toho, aby ste museli nastavovať dĺžku remienka pod bradou. Neobvyklé, no pomerne praktické riešenie.

Pochváliť musím aj vnútorné polstrovanie, vďaka ktorému nemám konečne po výjazde „frankenštajnovskú“ čiaru okolo čela. Čo by som však tejto prilbe mierne vytkol, je absencia reflexného prvku v zadnej časti. Inak sa jedná o naozaj kvalitne spracovanú prilbu s vyšším stupňom ochrany za rozumné peniaze.


Plusy:

  • technológia MIPS
  • kvalitné spracovanie
  • pevné usadenie na hlave
  • sieťka proti hmyzu
  • dobré polstrovanie
  • neutrálny vzhľad

Mínusy:

  • chýba reflexný prvok v zadnej časti
  • reálna hmotnosť je vyššia ako deklarovaná
  • šilt sa nedá polohovať


Komu by mohla táto prilba sedieť?

Model Etsch stavia svoju stratégiu na decentnom „unisex“ tvare a klasickom dizajne, ktorý asi neohúri, no ani nesklame. Omnoho väčší dôraz sa tu kládol na kvalitnú konštrukciu a bezpečnosť hlavy v prípade pádu, čo by mala byť vždy priorita.

Z hľadiska spracovania a materiálov nie je prilbe prakticky čo vytknúť a keď si do rovnice dosadíme rozumnú cenu, tak z toho vyjde prilba s rozhodne zaujímavým pomerom cena/výkon, ktorá sa dá zohnať navyše aj vo viacerých farebných vyhotoveniach. Odporúčaná MOC testovanej prilby je stanovená na 90 € a kompletné informácie sa dozviete na stránke dovozcu.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
bimjeam 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Prilba Alpina Anzana Tocsen - maximálne bezpečie v každej situácii

Test: Prilba Alpina Anzana Tocsen - maximálne bezpečie v každej situácii

Je to irónia, že práve keď prestanem na pretekoch padať, mi do rúk, respektíve na hlavu, príde prilba so senzorom na detekciu pádov? Táto myšlienka však nemala dlhú platnosť, s prilbou totiž prišli späť aj pády.
Test: OAKLEY ARO 3 – vrchársky model z Ameriky

Test: OAKLEY ARO 3 – vrchársky model z Ameriky

Značka OAKLEY sa preslávila svojou optikou, ale venuje sa aj ochrane hlavy...
Test: KLS Dare II – trailová krásavica so slovenskými koreňmi

Test: KLS Dare II – trailová krásavica so slovenskými koreňmi

Hľadáte ideálneho spoločníka, ktorý vám pri trailových dobrodružstvách spoľahlivo ochráni hlavu? Trailová prilba DARE II od slovenského výrobcu Kellys je skvelou voľbou.
keyboard_arrow_up