Test: Kellys Tayen 10 - Dávid so silou Goliáša určený pre ženy

Test: Kellys Tayen 10 - Dávid so silou Goliáša určený pre ženy

1411 komentárov

bimjeam 20.06.2020 24 fotografií   Elektrobicykle Bicykel Horsky Bike Ebike Horska Cyklistika Test Trening Kellys

Dorovnanie výkonu v rámci páru je častým dôvodom kúpy ebiku. Výkonnejší článok tejto dvojice si plnohodnotne zatrénuje a ten slabší sa naopak netrápi celý výjazd. Odmenou je pre oboch zdolanie náročných stúpaní, či epické výhľady.

 

Nie je to tak dávno, čo ste mali možnosť pozrieť si predstavenie tohto šikovného a dostupného ebiku tuzemskej značky Kellys, ktorý cieli najmä na ženskú populáciu bikeriek. Odvtedy však ubehlo niekoľko týždňov a zhruba tisíc testovacích kilometrov v reálnych podmienkach. Preto by som sa s vami rád podelil o moje, resp. priateľkine postrehy. Ak si nevybavujete o aký bike ide, pripomenúť si ho môžete aj videom s predstavením.



Prvý dojem - Kellys Bambuľka: malý bike vo veľkej škatuli


Doslova obrovské prekvapenie čakalo priateľku, keď v marci zazvonil kuriér a vytiahol Tayen z dodávky. Napriek 27,5” kolesám a veľkosti rámu “S” to bola suverénne najväčšia škatuľa, v akej kedy bicykel do testu prišiel. Myslím, že by sa do nej pohodlne zmestil aj 36er vo veľkosti XL.

Po vybalení však na nás vykuklo malé, no pohľadné nebíčkovo-modré žihadlo, ktoré však bol trochu problém odlepiť oboma plášťami od zeme. Bez pedálov sa hmotnosť zastavila na čísle 22,4 kg pri veľkosti S.



Osadenie a geometria - základ bez kompromisov na funkčnosti


Komponentové osadenie dizajnového Tayenu je vybraté s ohľadom na minimalizáciu nákladov, nie však na úkor funkčnosti alebo životnosti komponentov. Komponenty z nižších sád sú však ťažšie a cítiť to najmä na odpruženej vidlici SR Suntour XCM 32, ktorá má určite cez dva kilogramy. Na druhej strane pevné osky a náboje v boost štandarde dodávajú biku potrebnú tuhosť a celkovú stabilitu.

Spracovanie rámu je na veľmi vysokej úrovni, rovnako ako metalický lak a decentná grafika. Spoľahnúť sa dá aj na hydraulické kotúčové brzdy s o palec väčšími kotúčmi, akoby ste našli na klasickom hardtaile. Pohon pozostáva z radenia, kazety a prehadzovačky Shimano Altus s kľukami Samox a zosilnenou reťazou KMC určenou pre ebiky. Sedlovka, predstavec, riadidlá a gripy nesú logo KLS, čo značí, že sa jedná o komponenty navrhnuté pod vlastnou taktovkou Kellysu.

Detailistov určite poteší zladená grafika rámu, sedla a polepov na ráfikoch. Posed na biku je vďaka 120 mm zdvihu vidlice a 120 mm hlavovej rúrke (veľkosť S) pomerne vzpriamený a pohodlný. 68-stupňový hlavový uhol ponúka dostatočnú stabilitu aj v zjazdoch a 430 mm zadná stavba s 27,5-palcovými kolesami sú dostatočne obratné kombo.



Pohonná jednotka, batéria a ovládanie - parametre, výkon a reálny dojazd


Značku Panasonic si väčšina z nás spája asi skôr s audio a video elektronikou ako s elektromotormi. Nič to však nemení na tom, že táto japonská značka vstúpila aj do sveta pohonných jednotiek pre ebiky a rozhodne nie ľavou nohou. Motor nesúci označenie Panasonic GX Ultimate (pozor, nemýliť si so SRAM GX) je po parametrovej a dizajnovej stránke celkom príjemným prekvapením. Krútiaci moment 90 Nm je dokonca ešte o 30 Nm väčší ako v prípade motora STEPS E7000, ktoré majú namontované vyššie modely Tayen 20, 30 a 50!

Najdostupnejší Tayen je tak o tretinu väčší trhač asfaltu ako jeho drahší súrodenci! Obávať sa preto nemusia ani osoby s vyššou hmotnosťou. Podľa nálepky na “podvozku” Tayen 10 spoľahlivo odvezie aj osoby s hmotnosťou do 120 kg.

Ovládacia jednotka má 5 tlačidiel, z toho dve slúžia na prepínanie jedného zo štyroch režimov (ECO, STANDARD, AUTO, HIGH), jedno slúži na prepínanie údajov na displeji, jedno na zapnutie podsvietenia displeja a posledné slúži na zapnutie dopomoci pri tlačení bicykla do kopca. Táto funkcia funguje do rýchlosti 5 km/h.



Pohonnej jednotke GX Ultimate sekunduje nevyberateľná 14Ah (504 Wh) Li-ion batéria vyrobená špeciálne pre Kellys, ktorá je pekne integrovaná v ráme. Nabíjací port je umiestnený na spodu sedlovej rúrky a na ráme nenájdete žiadne tlačidlo on/off ani bezpečnostný zámok. Tieto dve funkcie supluje cyklopočítač, ktorý je demontovateľný (a bez jeho prítomnosti ebike nenaštartujete) a okrem zapínacieho tlačidla disponuje aj USB portom, cez ktorý si môžete prostredníctvom kábla dobíjať akúkoľvek elektroniku, ktorú máte so sebou.

Jediná škoda, že tento kábel v Kellyse nepribalili rovno vo výrobe. Ale na druhej strane, kto nemá USB-B kábel doma, však? V reálnych podmienkach pri šetrnejšom zaobchádzaní zvládla takmer 2 000 výškových metrov a cca 90 km na jedno nabitie pri 50 kg jazdkyni a používaní režimov ECO a STANDARD. S rastúcou hmotnosťou jazdca a pri permanentom zapnutí režimu HIGH sa dá batéria vyžmýkať za cca 50 km.



Teória v praxi - postrehy po 1 000 km jazdy


Ako som už v úvode avizoval, tak ebike má na odometri natočených takmer 1 000 kilometrov a myslím, že väčšinu funkcií a vlastností už sme spoľahlivo preskúmali, vrátane spoľahlivosti. Aby som overil potenciál výkonu, tak som si dva 30 km výjazdy vyskúšal na tomto biku aj ja. Najskôr by som sa teda vyjadril asi k samotnému motoru, ktorý je dravý až až, aj pre 80 kg osobu.

Rozhodne som nemal pocit, že by som motor niekde zadýchal, alebo že by som z neho chcel vyžmýkať viac. Osobne si myslím, že na moju 50 kg priateľku je ten výkon vysoký a na najvyššom režime sa vyslovene nudí a kedykoľvek mi s prstom v nose ukáže chrbát a ohnivú čiaru. Pokiaľ však chcete za bikom ťahať napríklad cyklovozík s deťmi (alebo miešačku), tak sa určite nebudete sťažovať.

Pri vypnutej asistencii je odpor prakticky neciteľný, čo je určite veľké plus. Odstupňovanie režimov je ideálne, režim auto reaguje na tlak, čiže čím viac tlačíte do kľúk, tým viac dopomoci od motora dostanete. Prekvapila ma aj nadpriemerne tichá prevádzka motora, ktorý je určite tichší ako pohonné jednotky, ktoré som mal možnosť vyskúšať doteraz. Príjemná je aj kompaktná veľkosť motora a úzky Q-faktor.



Samotné ovládanie po ľavej ruke je pomerne ergonomické, displej počítača je dobre čitateľný aj na priamom slnku a umožňuje nastaviť kontrast, podsvietenie aj všetky parametre cez ovládanie dopomoci. Super fičura je aj tlačítko asistenta pri šliapaní, ktoré sa hodí, aj keď bicykel potrebujete zdvihnúť “na zadné” napríklad pri presune výťahom. Nemusíte tak vzpierať 23 kilogramov, ale tlačítko urobí robotu za vás a vy len pevne držíte riadidlá. Pre ženy určite veľké plus. Najväčšia výhrada z mojej strany je však voči efektivite pružinovej odpruženej vidlice.

Chápem, že bike má nosnosť 120 kg a tomu je asi prispôsobená aj tvrdosť vidlice, no aj ja ako 80 kg chlap som mal problém dostať ju viac ako do polky zdvihu, v prípade 50 kg ženy sa dá hovoriť pri štandardnej prevádzke možno tak o tretine zdvihu, pričom SAG je naozaj minimálny. Napriek tomu citlivosť nie je až taká katastrofa, len vidlica vôbec nevyužíva svoj 120 mm zdvih. Minimálne v prípade menších veľkostí a priemeru kolies by bolo na zváženie osadiť bicykel vidlicou na vzduch, prípadne s pružinami upravenými na hmotnosť priemernej ženy. Naproti tomu základné brzdy Shimano MT 200 spolu s 180 mm kotúčmi fungujú účinne a bezproblémovo.



Na ebikoch bývajú často osadené široké plášte, ktoré síce výborne držia v teréne, no na asfalte zbytočne hučia a vysávajú energiu z batérie. V tomto ohľade je Tayen osadený rozumne plášťami Schwalbe Rapid Rob v šírke 2,25”, ktoré hravo zvládajú aj lesný terén, no nie sú to asfaltové kotvy, s ktorými nebudete vedieť na rovine prišliapnuť na rýchlosť 30 km/h. Čo sa týka pohonu, tak 9-rýchlostná kazeta s rozsahom 11-36 zubov v kombinácii s prehadzovačkou Altus funguje spoľahlivo a presne.

Spolu s kľukami Samox s 34z prevodníkom je k dispozícii postačujúci rozsah prevodov, s ktorým som bol ja schopný krátkodobo šliapať až do rýchlosti 38 km/h. Oceľový prevodník nesie aj po tisíc kilometroch len kozmetické známky opotrebovania. Po stránke spoľahlivosti všetko funguje stále ako má a v biku som sa po technickej stránke vôbec nemusel vŕtať, ak nerátam došponovanie lanka zadnej prehadzovačky a preventívne podoťahovanie skrutiek.



Plusy:

  • výkonný motor s krútiacim momentom až 90 Nm
  • príjemný a čistý dizajn vďaka integrovanej batérii
  • úchyt na košík s fľašou na štandardnom mieste
  • vnútrom vedená kabeláž
  • takmer bezodporové šliapanie pri vypnutej dopomoci motora
  • tichá a kompaktná pohonná jednotka
  • funkcia dopomoci pri tlačení bicykla
  • nosnosť až 120 kg

Mínusy:

  • príliš tvrdé pružiny vo vidlici
  • nemá tubeless ready ráfiky



Komu bude tento bike vyhovovať?


Modelový rad Tayen je dámskym ekvivalentom pánskeho modelu Tygon. Logicky sú teda dizajn aj veľkosti prispôsobené dámskym proporciám, čo je určite plus. Vďaka možnosti zvoliť z dvoch veľkostí priemeru kolies ako aj rámu nebude problém vybrať tú správnu veľkosť. Tayen 10 je síce najdostupnejším modelom, no rozhodne nemám pocit, že by bol funkčne o niečo ukrátený. Moderný dizajn s integrovanou batériou pôsobí dojmom konvenčného biku. V kombinácii s vysokým výkonom ponúka veľa muziky za pomerne rozumnú čiastku.

Jedinou slabinou je trochu nevyužitý potenciál vidlice, ktorá pri ľahších jazdcoch nevyužíva celý zdvih. Napriek tomu si myslím, že sa jedná o vydarený kúsok, ktorý má veľmi dobrý predpoklad na to, aby veľmi rýchlo zmizol z výkladov predajcov. Vďaka výkonnému motoru bude postačovať aj ťažším alebo menej výkonným jazdcom. Problémom by nemal byť ani záprah cyklovozíka.

Ak zapadáte do niektorej z týchto kategórií a neplánujete utratiť viac, než je nutné, Tayen 10 bude pre vás ako stvorený. Model Tayen 10 je k dispozícii v dvoch farebných vyhotoveniach, ako aj v 27,5” a 29” verzii. Odporúčaná maloobchodná cena testovaného modelu je stanovená na 1 999 €. Kompletné údaje a špecifikácie nájdete na tomto odkaze.

Fotogaléria k článku

 

Viac o elektrobicykloch, ich výbere a používaní nájdeš v novej sekcii Elektrobicykle v skratke.

Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

double 20.06.2020 (11:01)

3


Kúpil som manželke dva týždne do zadu Tayen 50 s 630wh baterkou. Keďže viem že výkon baterky časom klesá naviac na ňom buď vozí najmladšieho alebo ťahá staršieho. Ale aj tak s dvojročným v zadu z Piešťan do Trenčianskych teplic cca 75km sa vybili len dve čiarky jazdenia na eko mode.Som.zvedavy teda či sa nám ho podarí niekedy vybiť. Keďže sme skúšali viacero e-bikov a nie vždy sa jazdilo dobre kvôli geometrii tak to bol trocha risk. No Kellys si urobil svoju robotu veľmi dobre. Manželka je oproti klasickému bicyklu výrazne rýchlejšia aj dolekopcom. Lepšia stabilita a hlavne pluskove kolesá robia divy. Takže ak sa da.odporucam tam dať 2.6 hlavne keď sa bude jazdiť v teréne. Veď nieje jedno aký odpor majú na asfalte keď to je e-bike?
Dôležitý údaj je aj pri akých otáčkach je krútiaci moment najsilnejší. Praktický nemám čo vytknúť a časom možno dokupime len teleskopicku sedlovku a vymenime vidlicu.

 
Mikee double 21.06.2020 (14:27)

0


75km a 2palicky dole? Predpokladam ze to bola asi rovina. Cize 120km by to pri rovnakom terene a bez detskej sedacky dalo asi v pohode

 
bimjeam Mikee 21.06.2020 (20:45)

1


Priateľke naposledy dal Tayen 10 cez 100km, posledných 7km svietil dojazd 0 km, ale na nejaký extra úsporný režim to ešte ťahalo.
Bol to okruh Púchov - Kohútka - Hrebeň Javorníkov - Štiavnik - PB - Púchov

 
Mikee bimjeam 22.06.2020 (10:08)

0


To je zaujmava info ze ho neodstrihne uplne ale este dava jemnu podporu

 
zezko 20.06.2020 (12:46)

0


S alebo M ??

 
bimjeam zezko 20.06.2020 (13:42)

0


v teste je S

 
zezko 20.06.2020 (15:15)

0


OK, potom by asi bolo dobre opravit udaj o velkosti v tejto vete
> Bez pedálov sa hmotnosť zastavila na čísle 22,4 kg pri veľkosti M...
Pritom, navyse, na prilozenej fotografii je na vahe udaj 22.82.
Co je dost zaujimave, kedze podla prilozenej technickej specifikacie vazi bajk (aj s plastovymi pedalami) 19.87, dokonca vo velkosti M, co je teda uz dost velky rozdiel.
Odporucam porovnat s technickou specifikaciou (vahu i geometriu !!) na stranke vyrobcu.
Aby bolo jasne, o co mi ide. Samotna hmotnost bajku (navyse v tejto kategorii) nie je az taka podstatna. To, ze udaje o geometrii su odlisne, je uz podla mna vaznejsi preslap. Avsak, ak sa nemozem spolahnut na udaje, ktore si viem lahko overit, ako mam verit udajom, ktore sa overit nedaju ?
Zial, toto nie je prvy krat, co sa v clanku objavuju zavadzajuce udaje, mam pocit, ze v honbe za kvantitou klesa kvalita clankov, co ma dost mrzi.

 
bimjeam zezko 21.06.2020 (13:49)

1


@zezko, údaj o veľkosti som opravil, chyba vznikla pravdepodobne pri korektorovaní článku. Na fotke je 22,82 kg aj so 420 g pedálmi Exustar, preto je v článku uvedená hodnota 22,4 kg s dovetkom "bez pedálov". Údaj o hmotnosti na stránke Kellysu nebudem komentovať, to už je ich zodpovednosť, či proklamovaná hmotnosť biku zodpovedá realite alebo nie.

 
user_id 20.06.2020 (15:23)

0


Snimka tabulky spec. je asi pre rocnik 2019.

 
zezko user_id 21.06.2020 (16:35)

0


1. Pride mi trochu nelogicke vazit bajk s pedalmi, ked prisiel v rozlozenom stave, takze urcite bolo jednoduche odvazit ho bez pedalov. Navyse, podla mojho nazoru by sprievodne fotografie mali zodpovedat textu.
2. Neviem, odkial je prilozena tabulka, odporucam skontrolovat web vyrobcu. Dal by som sem link, ale neviem, ci je to povolene. V kazdom pripade vyrobca uvadza vahu pre velkost S 22.15, geometria je takisto odlisna.
3. Mam rad Vase clanky a recenzie, len tych chyb je v poslednom casu trochu vela, uz mi to nedalo....

 
dusanZervan 23.07.2020 (23:32)

0


Prečo zmizol tento bike z e-shopu? EDIT: Zdá sa, že sa vypredal, včera večer nešiel web Kellys, tak som nemohol preveriť.
Mimochodom, je nejaký reálny rozdiel oproti Tygon 10? Lebo podľa fotiek vyzerá rám úplne rovnako.

 
Pridaj komentár