Test: Prilba ABUS StormChaser – málo gramov, veľa možností

Hľadáte značkovú, ľahkú a dobre odvetranú prilbu a chcete vyberať z viacerých prevedení farieb a veľkostí? Čo takto 47 možností?

Pred niekoľkými dňami sa mi do ruky dostala zaujímavá novinka od firmy ABUS. Ak sa vám táto firma spája so zabezpečovacími systémami, mne so zámkami, nemýlite sa. Jedná sa o tú istú nemeckú spoločnosť, ktorá poňala bezpečnosť komplexne a okrem uvedených zabezpečovacích systémov sa venuje aj bezpečnosti na cestách. Aj keď by sme si mohli myslieť, že sa jedná o nováčika medzi výrobcami ochrany hlavy, opak je pravdou – ABUS sa už 28 rokov venuje výrobe prilieb, ktoré charakterizuje ako prilby najvyššej kvality s dobrým pomerom ceny a výkonu.


Ťažko vyvíjať niečo, čo nemáte možnosť odskúšať u tých najpovolanejších – profi cyklistov. ABUS vsadil na teamy MOVISTAR a ALPECIN-FENIX, pričom skúsenosti získané z tejto spolupráce sa premietajú do vývoja ich produktov. Takto sa dokážu do sériovej výroby dostať moderné a odladené produkty aj pre rekreačných a hobby športovcov.

V ostatnom čase uviedol ABUS na trh 5 noviniek pre cestných cyklistov, model Aduro 2.0, Gamechanger, Airbreaker, Macator a StormChaser a čoskoro sa môžeme tešiť na prírastok v podobe troch nových členov, model Viantor Quin, Aventor Quin, Gamechanger TT. Z už uvedených typov sa prilbe Airbreaker venoval v teste Bimjeam, my sa dnes pozrieme „na zúbok“ modelu StromChaser.

„Črevá“ alebo čo máme vo vnútri

Poďme si teda povedať niečo o tom, čo sa nachádza vo vnútri prilby. Aj keď to stále vyzerá ako zlisovaný polystyrén, dnešné prilby sú „nabité“ technológiami a preto práve okrem ceny sú to tieto konštrukčné rozdiely, ktoré odlišujú rôzne značky a modely. V prípade prilby StormChaser je rozdielny materiál použitý na vonkajšiu a vnútornú časť. Vnútorný materiál absorbujúci nárazy EPS je pevne spojený s vonkajším technológiou In-Mold a spolu vytvárajú kompaktný jednoliaty celok. EPS materiál obsahuje ochranné mikroskopické vzduchové komory, ktoré absorbujú nárazy pri páde. Táto vrstva je vstrekovaná priamo do vonkajšej škrupiny prilby. Vo vnútri výplne EPS sa navyše nachádza pred zrakmi diváka ukrytá štruktúrovaná výstuž, sieťka, ktorá zabezpečuje vyššiu pevnosť, kompaktnosť a stabilitu materiálu, tzv. ActiCage.


Už balenie vás milo prekvapí

Už pri rozbaľovaní prilby si nemožno nevšimnúť, že dizajnéri sa vyhrali nielen s prilbou, ale aj jej balením. Určite to oceníte, pokiaľ máte viacej prilieb, krabice si viete jednoducho uložiť na seba, šetriť tým miesto v skrini. Mám rád účelné balenia, ktoré dostanú po preprave druhú šancu na život a táto krabica to spĺňa.


Dizajn

Celkom netradične mám cestný bicykel Bianchi Aria v čiernej farbe. Áno, ikonická celeste je určite nezameniteľná a má svoje čaro, ale čierna pôsobí minimalisticky a veľmi elegantne. A takú som si vybral aj prilbu – ABUS StormChaser vo farbe velvet black. Žiadne zbytočné „čačky-mačky“, jednoducho pekný jednofarebný, čisto-čierny minimalistický dizajn, ktorý sa určite nehodí len k čiernemu bicyklu, ale dá sa dobre kombinovať s akýmkoľvek kúskom.


Ak váš vkus preferuje niečo farebnejšie, ABUS Vás určite nesklame, myslel aj na milovníkov farieb a prilbu StormChaser ponúka v viacerých farebných variantoch vrátane neónovo žltej, červenej, polárnej bielej, zaujímavej zelenej...


Konštrukcia a nastavovanie

Prekvapilo ma, že upínacie remienky nemajú pod ušami plastový spoj. Ten však nie je nutný, nakoľko remienky sú zošité v správnom uhle a nekrútia sa pri nasadzovaní. To oceňujem. Spojovacia klipsa je jednoduchá, tradičná a tým pádom intuitívna (zatlačiť oproti sebe dvoma prstami). Na starej prilbe som bol som zvyknutý na okrúhle tlačidlo s odopnutím, ale návrat k tradíciám mi vôbec nevadil.


Čo mi trošku absentuje a nezmenilo sa to ani pri testovaní, bola pohyblivá mäkká výstelka zakrývajúca spojovací klips (medzi bradou a klipsom), ktora dokáže čiastočne absorbovať pot. Nie je to však vec, bez ktorej by som neprežil a prečo by som túto prilbu odložil. Vo vnútri prilby sa nachádza tenká ale stále mäkká výstelka medzi odvetrávacími otvormi. Táto nie je pripevnená tradičným suchým zipsom, ale na „cvok“, čiže ju viete veľmi jednoducho a rýchlo vybrať a oprať.


Zo zadnej strany sa nachádza nevýrazný nastavovací krúžok. Je síce menší ako na iných prilbách, ale nachádza sa nižšie od zadnej časti prilby a je dostatočne veľký na to, aby ste prilbu pohodlne nastavili dvoma prstami. Nad ovládacím krúžkom sa ešte nachádzajú dva malé reflexné prvky. Lepšie ako nič, aj keď väčšie by byť mohli. Dosť bolo opisu, poďme teda testovať.


Veľkosti

Vybral som si veľkosť „M“, určenú pre hlavu s obvodom 54-58 cm. Pre istotu som si pred tým zmeral obvod hlavy a bol som na hornej hranici odporúčanej veľkosti, mám presne 58 cm. Napriek tomu bol prvý dojem po vybalení a nasadení na hlavu výborný, bez toho, aby som niečo upravoval a nastavoval, sadla prilba výborne, nič neťahá, nič neškrtí. Ak by však bolo treba niečo nastaviť, okrem kolieska sa dá použiť technológia Zoom Ace, kedy posúvate zadnú stranu vnútornej klietky. Keď som pozeral tabuľku dostupných veľkostí, na výber sú až 4 možnosti a hlavne veľkosť XL sa môže hodiť tým s väčšou hlavou nad 60 cm obvodu.


Váženie

Prilba je príjemne ľahká, údaj uvádzaný značkou Abus som si chcel overiť a tak mi to nedalo, zavolal som kamarátke, čo stále niečo dobré vypeká, aby prišla na kávu a zobrala so sebou svoju digitálnu váhu . Prilbu som prevážil a samého ma prekvapilo, že hmotnosť bola ešte nižšia, ako uvádzajú v popise prilby.


Nasadiť prilbu, vyrážame

Druhý deň po doručení balíčka od MTBIKERu som sa tak či tak chystal na Horehronie niečo pobikovať a tešil som sa ako malé decko, že novú prilbu zoberiem „vyvenčiť“. Za obeť padol Chopok – Srdiečko, Čertovica, Tlstý Javor a okruh okolo Čierneho Balogu a môžem skonštatovať, že ani po cca 100 km som nemal pocit, že mám na hlave niečo, čo mi vadí. Takže platí to, čo som si povedal ihneď po vybalení prilby – sedí výborne, nič neťahá, nič neškrtí. Upínací mechanizmus držal výborne aj v prudších zjazdoch, ani silný odpor vzduch s prilbou nepohol. To je dobrý základ dobrej prilby.

Čo je pre mňa z pohľadu komfortu dôležité, je odvetrávanie. Viac sa potím aj v bežnom živote, preto mi na bicykli záleží na tom, aby mi pot netiekol z čela a hlava sa neprehrievala. Táto prilba ma nesklamala. ABUS StormChaser je výborne odvetraná vďaka 16 výstupným a 7 vstupným otvorov. Vývojári do prilby integrovali tzv. Forced Air Cooling Technology, inteligentný systém odvetrávania pre optimálnu teplotu hlavy. Vzduch vchádzajúci do prilby ochladzuje hlavu a potom je odvádzaný z prilby von. A tu to aj tak naozaj funguje.


Aby som otestoval naozaj všetko, čo sa jazdeckého komfortu týka, pod prilbu som vyskúšal dve rôzne cyklistické šiltovky. Jednu superľahkú Castelli z vysoko priedušnej sieťoviny a druhú hrubšiu od Bianchi. Obidve bez najmenších problémov „sadli“ pod prilbu (vrátane vyklopenia šiltu o prednú časť prilby). Aj po dlhšom výjazde som nemal pocit, že by niečo tlačilo alebo pôsobilo nekomfortne.


Čo neocením ja, ocenia iní

Kiežby som to, o čom píšem v nasledujúcich riadkoch, ocenil ale moje gény neoplývajú hustou vlasovou pokrývkou. Dizajnéri v ABUSe mysleli aj na dámy a pánov s dlhými vlasmi a prilbu navrhli tak, aby sa dala nosiť aj pri takomto účese a vy ste mali kadiaľ dostať vrkoč von. Prilba disponuje aj praktickým držiakom okuliarov, nachádza sa na zadnej strane. Ja toto robiť nezvyknem, ale kto potrebuje napr. zabrániť zašpineniu skliel od potu v stúpaní, tak si ich tam môže bezpečne odložiť.


Plusy:

  • minimalistický jednoduchý ale agresívny dizajn
  • komfortné a komplexné nastavenie prilby
  • široká škála farieb
  • vynikajúce odvetranie
  • nízka hmotnosť

Mínusy:

  • vyššia cena
  • menšia plocha reflexných prvkov


Slovo na záver

StormChaser znamená v preklade lovec búrok. S touto prilbou dobehnete aj búrku – je určená pre rýchlych jazcov, ktorí si potrpia na kvalitný a dobre vyzerajúci výrobok. Je pravdou, že prilba aj reálne spĺňa tie veci, ktoré deklaruje v popise od výrobcu. Je mimoriadne komfortná, ľahká a výborne odvetraná a podľa konštrukcie aj bezpečná. Odporučil by som ju každému milovníkovi nielen cestnej cyklistiky, ktorý hľadá dobre vyzerajúcu a kvalitnú prilbu s modernou konštrukciou. Vďaka svojmu neutrálnemu dizajnu je vhodná aj pre „MTBčkárov“ a commuting cyklistov, ktorí nepotrebujú šilt.

Cena testovaného modelu sa pohybuje okolo 150 € a viac informácií nájdete na stránke výrobcu.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
BasketSK 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Prilba Giro Aries Spherical - chráni, vetrá a dobre sedí

Test: Prilba Giro Aries Spherical - chráni, vetrá a dobre sedí

Čo vie tradičný výrobca prilieb Giro vylepšiť na top modeli prilby, keď je cieľom najmä ochrana, ale dôležité je aj vetranie, hmotnosť a praktickosť?
Test: ALPINA Brighton MIPS – hi-tech prilba do mesta

Test: ALPINA Brighton MIPS – hi-tech prilba do mesta

Ak by Tony Stark, teda Ironman, naozaj existoval, túto prilbu do mesta by jednoznačne vymyslel on. V skutočnosti je od výrobcu Alpina a ja som ju mal možnosť testovať.
Test: Prilba Abus Stormchaser - 81 možností

Test: Prilba Abus Stormchaser - 81 možností

Hľadal som prilbu hlavne na gravel jazdenie, vyberal som podľa značky, dizajnu, ceny a veľkosti.
keyboard_arrow_up