Rozhovor: Juraj Sagan - klasiky sú vojna!

Rozhovor: Juraj Sagan - klasiky sú vojna!

20915 komentárov

cepooo 02.05.2020 24 fotografií   Bora Strava Cestna Cyklistika Juraj Sagan Preteky Klasika Rozhovor

Keď sa dvaja cyklisti zakecajú, preberú všetko od tréningov, pretekov a bicyklov a nesmie chýbať ani strava a Strava .

 

Minulú sezónu som spoznal nádejného cyklistu Richarda Comu zo Žiliny, s ktorým občas riešime jeho nákupy v MTBIKER shope a on sa mi priznal, že je tréningovým partnerom Juraja, keď je doma v Žiline.

Hneď mi napadla myšlienka, či by nevedel na oplátku dohodnúť rozhovor so starším zo Saganovcov, že by som sa profíka opýtal rád veci, ktoré ma ako amatérskeho cyklistu zaujímajú. To sa aj nakoniec podarilo! Na dohodnutý termín som si pripravil zopár otázok, možno nie úplne tradičných, ale boli to veci, ktoré ma ozaj zaujímali. Aké údaje má na cyklopočítači na úvodnej obrazovke sa ho novinár necyklista asi pýtať nebude .

Ahoj Juraj, ďakujem, že sa vieme takto cez telefón porozprávať a že si si našiel na mňa a MTBIKER čas. Ako sa teraz máš, kde si, čo robíš?
Teraz som doma, posledné preteky som mal Paris-Nice a po nich som poctivo absolvoval dvojtýždňovú karanténu. Absolvoval som ju s Marošom Hladom (fyzioterapeut tímu Bora-hansgrohe, pozn. red.), ktorý sa tiež vracal z Francúzska, boli sme doma v Žiline. Aj sme sa pýtali, či nás vedia otestovať, ale bolo nám povedané, že keď nemáme príznaky, že to nie je treba. Po tejto karanténe som sa začal znova hýbať, trénovať, mal som čas aj na iné športy ako kolieskové korčule, prechádzky alebo horský bicykel.

Takže tie dva týždne si vôbec netrénoval?
Robil som si hlavne rôzne posilňovacie cvičenia, niečo málo na trenažéri, chcel som si aj hlavou oddýchnuť. Teraz ma to aspoň o to viac baví vonku.

Takže ty túto situáciu nejako tragicky neberieš.
My máme zmluvu ešte aj na budúci rok, takže až tak ten tlak necítime, ale ľúto mi bolo tých jarných klasík, lebo som sa poctivo na ne pripravoval a dobre som sa cítil. Ale čo už, zdravie je prvoradé.



Keďže si doma na Slovensku, ako komunikujete s tímom? Dostávate informácie, čo bude ďalej so sezónou a hlavne, kedy asi sa to opäť všetko rozbehne?
Každý týždeň dostávame update, ako to vyzerá a aká je situácia. Zatiaľ nemáme ani znížené platy a tiež nikoho neprepúšťajú. Takto to má byť do apríla a potom sa uvidí.

Aj nejako špeciálne teraz riešia vaše zdravie?
S tímovým doktorom si asi 2x do týždňa voláme cez videohovor, či sme zdraví a chce vidieť, či to dobre znášame aj psychicky.

A ako teraz trénuješ, keď nevieš, kedy budeš mať ďalšie preteky?
Po tých dvoch týždňoch jazdím hlavne hodiny a môžem sa aj trochu zabaviť na MTB, nech je to aj zmena.

Takže skoro ako zimná príprava?
No skôr udržiavačka, nech je tam aj vytrvalosť. 2x za týždeň idem 5-6 hodín, nech stimulujem aj tukový metabolizmus, a na MTB si dám aj záťaž väčšiu.



Nebojíš sa nejakého úrazu na horáku?
Nehovorím, že som ako profesionálny jazdec na MTB, ale cítim, ako ma to technicky posúva, trénujem reakcie, človek zapojí ruky, celé telo. A teraz keď viem, že ešte mesiac, dva nebudeme pretekať, tak si to môžem dovoliť.

Nie je problém sa donútiť takto doma do tréningu?
Je to ťažké na hlavu, nemáme istotu, či budeme pretekať mesiac, či tri. Ale ja som rád, že na Slovensku môžeme trénovať vonku. Nie ako v Monaku, Taliansku alebo Španielsku, kde musia trénovať doma na trenažéroch.

Ty si doma, Peter ostal v Monaku, to chudák musí trenažérovať?
Áno, tam môže ísť len do obchodu, alebo pozrieť syna, ale inak nemajú povolené ani prechádzky.

A tebe v okolí Žiliny sa trénuje dobre, nemáš problém s tým, že by ťa ľudia zastavovali, pridávali sa?
Dresov Bora je dosť, trochu sa schovám a mám hlavne len troch, štyroch na jazdenie, úplne sa vyhýbam nejakých väčším skupinám.



Ale nemusíš sa maskovať, že ideš v inom ako tímovom drese?
Nosím len tímové, a teraz aj cez Veľkú noc som jazdil hlavne sám a najviac v hore.

Aj máš z posledného obdobia nejaké kuriózne stretnutie takto počas tréningu?
No práveže je to super, teraz je menej áut a jazdí sa super. Na Veľkonočný pondelok som nechodieval na cesty vôbec, aká bola všade premávka a teraz to bolo úplne vyľudnené. Takže bomba.

A keď je väčšia premávka, to ako zvládaš, ako riešiš svoju bezpečnosť počas tréningov?
Teraz v okolí Žiliny, asi preto že sa toľko ťaží, porobili nové asfaltové cestičky v lesoch a to je bomba. Lepšie ako frekventované cesty.



Len ti nesmú začať ťažiť, to je potom zle prejazdné na cesťáku.
Ja na tréningu jazdín 28čky, nenaháňam priemery, trénujem podľa hodín a watty si tlačíš svoje.

A to sú plášte, galusky?
Tento rok už jazdíme bezdušové plášte. Už v Austrálii sme to jazdili na tréningoch a je to super, odvaľuje to možno o milimeter horšie ako galuska, je to bomba. Len nám nedali knoty, keď dostaneme defekt .



Keď sa vrátim k tej bezpečnosti na cestách, čo okrem toho, že sa vyhýbaš frekventovaným úsekom, robíš?
Záleží aj na tom, aké máš tímové oblečenie, keď sme mali tie Tinkoff, to sme boli super vidieť. Neónové je pecka.

Trénuješ si podľa seba, či máš aj po 10 rokoch trénera a ten ti píše, čo máš jazdiť?
Teraz to tak v tíme nehrotia, ale potom počas sezóny používame Today’s Plan a tam zdieľam trénerovi všetky jazdy. Počítam, že tak za 3 týždne nám začnú presne špecifikované intervaly.



Čo ti vyhovuje, rád skúšaš novinky v trénovaní, alebo si klasik?
Ja som zástanca zdravého rozumu, vystriedal som už 4-5 trénerov a po takej dobe už viem, čo mi vyhovuje. Počúvam svoje telo a nie som z tých, čo chcú stále skúšať nové veci.

A čo strava, toto vám ako moc riešia?
Dostávame mailom odporúčania, koľko máme jesť napr. bielkovín za deň, jasné že to záleží aj podľa tréningu. Máme aj plány na to, čo jesť keď pôjdeme low carb tréning, čo jesť po intenzite. Hlavne sa snažím neprejedať, ale zas to nepreháňam, že by som si vážil každé jedlo.

Aj vám strážia hmotnosť?
To máme, hlavne na pretekoch a tiež to kontrolujú na jar, po zime, či sme nepribrali. Ale ja s tým problém nemám, mne to skáče od 65,5 kg do 68 kg max. Posledné dva roky sa mi stalo, že som po zime prišiel ľahší, ako som bol na konci sezóny, ale to bolo preto, že som stratil svaly.

Jedlo asi najviac riešia vrchári?
Ja som šťastný, čo jazdím ja, tí vrchári na Grand Tour, to je strašná obeta.

Tak ty si spokojný s klasikami?
Áno, to ma aj najviac baví, posledné roky sa mi tam aj darilo a som rád, keď tam bráchovi môžem pomáhať.



Ešte k strave, ja bežné dni a aj pred pretekmi najčastejšie raňajkujeme vločky, čo vyhovuje tebe?
To jedáva väčšina cyklistov, niekto si dáva k tomu jogurt, často sa je cestovina, ryža. Mne najviac sedí, dať si trochu pečiva a potom trocha ryže alebo cestoviny. Vyhovuje mi skôr, dať si tie kalórie ešte večer, sa riadne "nabombujem" a ráno telu už len tak trošku dám, určite nie prejedať sa ráno. Mne to nesedí, potom by som bol spuchnutý. A potom aj tak v priebehu pretekov jeme každú polhodinu.

Keď sme už pri tých pretekoch, tréma býva aj po rokoch ešte? Zaspávaš v pohode?
Pred najväčšími klasikami a majstrákmi sveta a Európy to býva stále, na hlavu to je veľmi ťažké. Klasický štarťák.



Rada nám amatérom na štarťák?
Pohár vína alebo pivko.

Máte v tíme nejakých psychológov na toto?
Máme, ale nie je to pre nás v rodnom jazyku, to sa zle potom vysvetľuje, všetky pocity a to, čo sa mi odohráva v hlave, keď to je v angličtine. Tak som s tým aj skončil . Druhá vec je, že by bolo dobré, keby aj jazdil voľakedy, nech si to vie predstaviť. Ale keby som chcel, túto možnosť máme, ale platíme si ju sami.

Spomínal si, že máš rád klasiky, čím sú iné od bežných pretekov?
Mám ich aj ako hlavný cieľ a tam sa dokážem úplne odovzdať. Klasiky, to je úplne ako vojna. Tam si 6-7 hodín totálna koncentrácia, neurobiť chyby, byť na určitých úsekoch vpredu, a to už je na každého skúsenostiach, ako sa mu to podarí.



To musí byť sila! Kedy si im prišiel na chuť?
Na začiatku ma nasadzovali do stúpaní, a to mi tak nevyhovovalo, trápil som sa. Až v Tinkoffe mi dali šancu a vtedy mi to otvorilo oči. Klasiky sú úplne niečo iné, to sa s inými pretekmi nedá vôbec porovnať. Tie severské klasiky, to sú tam všetko veľkí chlapi, 70 kg a viac, ja som tam taká výnimka . Tam to je vidieť, všetci ideme totálne na hrane, zákruty, technické úseky, celý ten peletón funguje. Stávajú sa aj pády, ale hlava ide bokom! Keď máš strach a v zjazde tam letíme 70tkou a my sme tam natlačení a ty si tam chceš pribrzdiť, tak máš po pretekoch. Ale toto funguje len na klasikách, počas toho mesiaca. Po pretekoch si aj uvedomíme, že sme sa tam mohli zabiť. Ale je to krásne, je to úplne iné, je to adrenalínové.

Mať na to výkon, mám chuť si to vyskúšať, ako to opisuješ!
Je to veľký rozdiel, potom skončí ten mesiac a na ďalších pretekoch už s vrchármi sa čuduješ, prečo ostatní brzdia. V tom sa mi páčia klasikári, majú tie bicykle v rukách!

Tebe ten adrenalín asi vyhovuje?
Tak ale každý športovec je iný, napr. Buchmann alebo Majka, keď sme mali teambuilding, nám dali enduro biky a niektorí úplná pohoda a oni sa báli, že či ich chcú zabiť, alebo čo bude, keď sa zrania . Potom si len videl, ako Majka tlačí dole kopcom bicykel.



Ty s MTB problém nemáš, tuším si aj na nich začínal.
Áno, chcel som nejaký šport robiť a aj vďaka krstnej a neskôr trénerovi Novosadovi som začali jazdiť. Peter vtedy začínal s futbalom a potom po pol roku sa aj on pridal.

Akú chybu si robil vtedy v príprave, keď si teraz na to spomenieš?
Ja som bol taká ruská škola, objemy a aj rýchlo všetko. Potom som mal z toho celý rok takú rovnakú priemernú výkonnosť. A celé to bolo také vydreté.

Po skončení kariéry by si zvážil, že ostaneš v tom kolotoči? Tréner, športový riaditeľ?
Unavený som hlavne z toho cestovania. Takže športový riaditeľ, to by som sa nikam netlačil. To človek nemá rodinu. Možno, keby na Slovensku vzniklo niečo, nejaký druhodivízny tím, to by som sa do toho možno pustil. Ale hlavne teraz, keď som ešte cyklista, tak si to užívam a takéto ešte neplánujem.



Ale cyklistiku určite nezavesíš na klinec?
Jazdiť a športovať mňa strašne baví, ale teším sa, že budem mať čas aj na iné športy.

Na aké?
V lete turistika, zabehať si do lesa, vo mne je zakorená hyperaktivita .

Vždy ma zaujímalo, čo má vytiahnuté na hlavnú obrazovku cyklocomputera profík, aké údaje tam máš ty?
Mám tam rýchlosť, celkový čas tréningu, watty, kadenciu a rovnomernosť šliapania. Na ďalšom mám priemery, Normalized Power a na treťom údaje intervalu.



Watty sleduješ najviac?
Ja dám veľa aj na tepy, napríklad, keď trénujem intervaly na silu, tak vyslovene na tepy chodím. Ale každý je iný, mne to sedí podľa tých tepov.

A na preteky nejaké extra údaje riešiš?
Niektorí si nahrávajú GPX súbor kvôli profilu, ale ja to moc neriešim.

Profíci riešia KOMy na Strave, či to je taká "sedlačina" pre nich?
Ja som si Stravu zaregistroval, ale sledujem si len tu asi 5 kopcov v okolí Žiliny. Najhoršie je, že v sezóne nemáme na tie KOMy miesto, máme dané tréningy, ale keď máme intenzitu, tak si ho dám, keď si ho chcem riadne vsadiť. Raz za čas.

Ako ťa baví sledovať výbavu, novinky?
To hlavne, keď som bol malý, kupoval som si časopisy . Teraz už tak nie, ale stále sa teším, keď máme dostať nový rám, alebo nejakú novinku. Alebo ak máme nejakú zmenu, že vyskúšame inú sadu, hlavne ma teší to, keď máme kvalitný materiál.



Nech sa nebavíme len o cyklistike, čo ženy?
Jasné, mám priateľku, Žilinčanka .

Preferuješ domáce dievčatá?
Ja som za Slovenky, asi by som nechcel medzinárodný vzťah. Pozri, Michael Matthews má Slovenku a aký je spokojný . Pekné baby máme!

Ono to asi ani nie je ľahké sa zoznámiť v takom prostredí, kde sa pohybuješ. Všade okolo samý chlap, veľa cestujete…
To sa tam nemáš kde zoznámiť, to možno nejakú hostesku, tuším Hincapie mal takto nejakú. Nie je hlavne ani čas, bez šance .

Na záver rada začínajúcim cyklistom, aby boli úspešní ako ty?
Nesmú sa porovnávať len na Slovensku, treba ísť do sveta a nebáť sa. Nech to berú ako slovenský pohár, nech neriešia, kto má aké ráfiky a výbavu. O víťazstvo sa treba pobiť! Jednoducho, nesmú sa báť a treba si veriť.



Jurajovi ďakujem za rozhovor! Poviem úprimne, že som mal na začiatku trému, ale nakoniec to skončilo tak, ako keď sa stretnú dvaja cyklisti. Aj keď sa vôbec nepoznajú, tak majú o čom. A je jedno, že je každý z úplne iného vesmíru .

Nech sa ti, Juraj, darí, dúfam, že keď budeš mať nejakých 40 rokov a prestaneš pretekať, tak po krátkom oddychu sa ukážeš na Slovensku v nejakom projekte, ako si si to sám na seba ušil v jednej z odpovedí .

Zdroj fotografií: archív J. Sagan, BORA - hansgrohe

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Výber z produktov

Prejsť do shopu (Bicykle ~ Cestné bicykle)

Komentáre

katko 02.05.2020 (11:08)

31


Juro ma aj zmysel pre humor...minule sme sa nahodne stretli a sa ma spytal, ci si ho pamatam vravim, to by malo byt skor opacne

 
ennio 02.05.2020 (21:42)

6


Super rozhovor, ale zaujal ma fakt, ze profici musia aj tacky nakladat v timovych elastakoch

 
matej.burian1 02.05.2020 (13:45)

4


Cepo toto je uplna bomba! Ďakujem za parádny rozhovor 🙏

 
cepooo matej.burian1 02.05.2020 (20:10)

1


Dakujem. Bol to zazitok aj pre mna. Dali sme FaceTime. Parada

 
MarekGuman 02.05.2020 (14:16)

1


Pekny rozhovor. Co sa tyka dresu, tak neviem ci tu Boru vidno. Ja si vzdy prehodim taku lahku reflexnu vestu a svietim na kilometer. A s tym Hincapiem je to celkom zaujimavy pribeh.

https://youtu.be/sbLr6pgOJrE?t=1868

A tu su mladi v roku 2005 na Pariz - Roubaix
https://youtu.be/mg2Gehn1qZU?t=4088

 
SuperMarioCannondale 02.05.2020 (13:40)

0


*** Pekný článok, ale druhodivízny tím, kto to zafinancuje. Taký melónik. *** Ale klasiky, napr. dlhé pozičné boje pred stojkami ako napr. Paterberg to je krajšie ako majstrák sveta. ***

 

*** Juraj správne vraví " Začínajúci cyklisti , Nesmú sa porovnávať iba na Slovensku a treba ísť do sveta nebáť sa" ..... Prečo nejde našich 5-6 kadetov / 15-16 r. / cez letné prázdniny na 2 mesiace napr. do Talianska, trénovať aj pretekať. Zistia čo je cyklistika a alebo začnú s ňou alebo jazdia cykloturistiku ako Slovenský pohár . *** Jeden český profík píše: 200lidí na startu, furt doraz, do cíle na kaši, často po jednom. Nejrychlejší jsem zažil jednu etapu na Giro del Friuli - přes 56km/h průměr....

 
matej.burian1 SuperMarioCannondale 02.05.2020 (14:34)

2


No pretože je na slovensku velmi vela hrdých "trénerov" ktorí si myslia že to vedia najlepšie a ktorým by to možno nepôsobilo dobre na ego ale súhlasím že takáto stáž by mnohým kadetom naštartovala kariéru a mnohí by naopak pochopili že toto nieje ich chlebíček

 
SuperMarioCannondale matej.burian1 02.05.2020 (18:48)

0


*** Vieš ako funguje na SVK tréner v cyklistike? Sociálne aj odborne?***

 
patris99 matej.burian1 05.05.2020 (19:49)

0


v profi prostredi sa nepohybujem takze varim z vody, ale...nebude najvacsi problem financie?

 
mirec33 02.05.2020 (15:20)

0


čo sú to tie KOMy?

 
MarekGuman mirec33 02.05.2020 (16:09)

0


Sú KOMy a potom sú QOMy (king, queen of the mountains). Všade, kde je nejaký kopec na svete, tak je jeho kráľ (a kráľovná). Počítam, že Stravu nepoznáš.

 
mirec33 MarekGuman 02.05.2020 (16:59)

4


Dík, som na Strave, ale nestretol som sa s tým, moc sa ňou nezaťažujem

 
MichalJ mirec33 02.05.2020 (17:13)

1


To máš rôzne úseky na Strave (Strava segments), často do kopca, tie sú asi najviac zaujimavé, ale aj roviny či krátke úseky akože šprinty. A na tých úsekoch máš rebríčky a prvý je označený ako KOM (QOM)

 
Kristina MichalJ 03.05.2020 (08:43)

0


Mňa celkom bavia aj tie z kopca

 
Pridaj komentár