Test: Ghost SLAMR 4.9 - odolný pracant do ťažkého lesného terénu

Test: Ghost SLAMR 4.9 - odolný pracant do ťažkého lesného terénu

139 komentárov

Micequal 05.09.2020 24 fotografií   Bicykel Horska Cyklistika Allmountain Test Ghost Full

Chuť jazdiť v náročnom teréne nás nabáda k výberu stroja, ktorý znesie všetko, na čo si len pomyslíme alebo kam nás lesná cesta zavedie. „Duch“ SLAMR prichádza s cieľom do bodky splniť tieto, ale aj náročnejšie požiadavky.

 

Veľké zdvihy na bezpečnú, pohodlnú a plynulú jazdu smerom dole a stále dostatočne konzervatívna geometria aj na bezproblémové výšľapy smerom hore - to je to hlavné, s čím chce Ghost s modelovým radom na ráme AMR miešať karty. Biky s označením SL radí výrobca do kategórie allmountain, čiže kúsok vyššie ako základné trailové Kato FS a o trošku nižšie ako enduro modely s označením FR. SL-kami na 27,5-palcových kolesách sa zas zameriava skôr na komfort jazdy smerom dole. Pri 29-tkach tvrdí, že ide o univerzál, s ktorým sa dá nielen svižne klesať, ale aj pohodovo stúpať, čiže stráviť celý deň túlaním sa po horách.

Aby to nebolo také jednoduché, aj medzi týmito SL-kami sú nejaké výnimky, čo sa geometrie a tým pádom aj bližšieho určenia týka. Tie s prívlastkom „X“ sú s viac položeným hlavovým aj sedlovým uhlom. Dva karbónové modely majú zas hlavový uhol o jeden a pol stupňa väčší ako hliníkový štandard. Mne sa dostal do rúk zlatý stred vo forme jedného z dvojice hliníkových SLAMR-ov vo veľkosti M. S mojou výškou 180 cm som už síce na hranici s L-kom, ale stačilo posunúť sedlo kúsok za stred a hneď sme si začali rozumieť.



Trošku geometrie a čísel


Rámová sada AMR pri tomto odolnom mladíkovi vyzerá na prvý pohľad robustne a tvarované rúrky spolu s vnútorným vedením kabeláže pôsobia uhladene. Pri bližšom pohľade však nájdete zopár drobností, ktoré na ňom byť nemuseli, ako napríklad príprava na uchytenie prešmyku alebo prechod kabeláže do rámu neošetrený materiálom, ktorý by zabránil opotrebeniu v tomto mieste a, samozrejme, nežiadúcim zvukom.

Možno len chceli, aby vyzeral naozaj drsne ako horal, ktorý si zastriháva bradu nožom pri potoku a nie uhladený chlapec z barbershopu. Hlavový uhol na úrovni 66,5 stupňa je dostatočný, a tak predné koleso máte stále na očiach.

Uhol sedlovej rúrky 75,5 stupňa zas nie je nič extrémne a nedáva pocit, že sedíte ďaleko za bicyklom. Výsledná hodnota Reach-u na úrovní 433 milimetrov tak udáva celkom vzpriamený a pohodlný posed. Naozaj by nemal byť problém stráviť v sedle aj niekoľko hodín a pokoriť i náročnejšie stúpania.



Zadný trojuholník z rúrok s väčším profilom zas sľubuje výbornú tuhosť celého kompletu a s prednou časťou je spojený overeným 4-čapovým systémom, v ktorom sú všetky ložiská ošetrené prachovými krytkami proti preniknutiu nečistôt dovnútra. Tým sa zvýši ich životnosť.

Vertikálne umiestnený tlmič RockShox Deluxe Select+ RT krotí zadnú stavbu na celej jej 130-milimetrovej dráhe a prispieva i k zníženiu ťažiska celého biku. Na druhej strane pre zamknutie/odomknutie tlmiča musíte siahnuť poriadne hlboko a keď to kvôli terénnym podmienkam robíte často, začne to byť otrava.



Osadenie


Vidlica RockShox Pike Select so zdvihom 140 milimetrov, ako aj tlmič disponujú systémom Debon Air, čo je vlastne zvýšený objem vzduchu v komorách, a tak má pruženie celkovo k záveru dobrú progresivitu, ktorú je ešte možné ladiť vkladaním „tokenov“. Zamykanie vidlice a tlmiča nie je zamknutím úplne „natvrdo“, skôr ide len o posunutie bodu, kedy začnete vnímať progresivitu viac na začiatku ich dráhy.

U správne nastaveného tlmiča to zabráni pohupovaniu pri pedálovaní, zatiaľ čo stále filtruje terénne nerovnosti. U vidlice je účel rovnaký, ale vďaka ťažisku viac vzadu a dostatočnému hlavovému uhlu som túto funkciu využíval málokedy.



Bezpečné spomalenie majú na starosti dvojpiestikové brzdy Formula CURA ll. Vpredu prenášajú brzdnú silu na kotúč s priemerom 203 milimetrov a vzadu na 180-tku. Zadné prasiatko je uchytené systémom „Disconnected mount“, ale žiadne výhody či nevýhody tohto uchytenia som nenašiel, len to vyzerá inak. Pohon je od SRAM-u a kombinuje 12-rýchlostné radenie a prehadzovačku z radu GX s 32-zubovým prevodníkom na NX-ových kľukách.

Samozrejmosťou v tomto segmente je teleskopka JD Dropper post, ktorá nesie sedlo Ergon SM sport. Kokpit pozostáva z domácich komponentov GD51 s rajdami o šírke 760 milimetrov a krátkym predstavcom. Kolesá sú taktiež domácej výroby na pevných osiach s označením RODI 30. Názov napovedá, že prinášajú vnútornú šírku ráfiku 30 milimetrov.

Obe sú obuté na plášťoch Maxxis s ochranou bočníc EXO, vpredu stopu podrží 2,3-palcový Minion DHF 3C Terra a vzadu Aggressor s rovnakou šírkou. Výrobca udáva, že pri veľkosti M ide o hmotnosť na úrovni 14,7 kilogramu, mne sa podarilo odvážiť o nejakých sto gramov viac.



Ako sa mu darilo v teréne?


Tento bike je zaradený do kategórie 4, takže by mal zvládať skoky až do 120 centimetrov. Ja sa rovno priznám, že na toto som ešte nedorástol a aj polovičné skoky mi poskytli zimomriavky z krátkeho letu. U mňa našiel použitie skôr ako žehlička na náročnejších trailoch, veď zdvihy 140/130 už dokážu hltať nerovnosti ako hladný študent jednohubky. Keď sa však vrátim späť k pôvodnému nastaveniu, tak sedlovka sa nedá zasunúť do rámu až po maximum uvedené na mierke.



Ostávajú tam dva dieliky a ak ju dotlačíte naozaj na doraz, tak teleskopka prestane fungovať, keďže sa zohne kábel ovládania a to sa potom tvári, akoby bola páčka stlačená. Môže to byť nevýhoda pre nižších jazdcov, ktorí by museli mať sedlovku v podstate na doraz zasunutú, nuž a plne vysunutá teleskopka by bola tým pádom už príliš vysoko.

Ja som ju mal o jeden dielik do rámu zasunutú menej, ako sa fyzicky dalo. Ďalšou drobnosťou je fakt, že pri použití klasického košíka tam nedostanete ani pollitrovú fľašu. Keď už je potrebné použiť špeciálny košík, tak by potešilo, keby bol pribalený k novému bicyklu.



Kým som mal tento bike na test, tak pršalo v podstate denne a všetky obľúbené traily boli podmáčané viac než dosť. Nie sú to moje obľúbené podmienky a ani manželka nie je nadšená, keď prídem domov vykúpaný v blate. Naposledy, keď ma takto zbadala len zabuchla dvere od bytu, vraj dovnútra ma takého nepustí.

Volil som teda skôr kratšie výjazdy hlavne na trailoch v neďalekom lesoparku, takže totálnemu blatovému mordoru sa mi podarilo vyhnúť. Na týchto kľukatých chodníčkoch plných klopeniek a skokov, aj takých, na ktoré si ešte netrúfam, som aspoň poskúšal mrštnosť tohto stroja.



Miera toho, ako svižne a v akej rýchlosti je možné točiť volantom, značne závisí od správneho obutia. Predný Minion nezaváhal ani na mokrých koreňoch a skalách a bezpečne viedol stopu. Zadný Aggressor v zjazde tiež nemal problém, len smerom hore v blate párkrát mlel naprázdno.

Brzdám rovnako nie je čo vytknúť, výkon skvelý, absolútne dostatočný, aby sa na ne dalo vždy spoľahnúť a ani po ostrejšom brzdení sa nedostavilo známe cinkanie kotúča o strmeň. Uchytenie radenia GX je kompatibilné s brzdovou pákou, takže si vozíte pekne čistý kokpit.



Odpruženie odvádza svoju robotu tiež na jednotku a ani v kamenistých pasážach, ani pri nejakom tom skoku som nenašiel doraz. Prepnutie páčky tlmiča do zamknutej polohy eliminovalo pohupovanie pri stúpaní lesom, ale zadná stavba stále dokázala žehliť terénne nerovnosti, takže pri ľahších prejazdoch som ju nechal v tejto polohe a prepínal som naozaj až pred technickými pasážami.

Tam potom tlmič držal zadné koleso pekne prilepené k zemi. Vidlice som sa ani nechytal, stačilo, že som musel siahať „tamdolu“ pomerne často. Smerom hore sa bike neľakal ani strmších úsekov, aj keď hranicu, kedy začne človek prepadávať dozadu, má inde ako XC mašina.

Radenie je odolná klasika a spolu s 32-zubovým prevodníkom sa dalo vyšplhať úplne všade. Môj najviac najazdený trail však lesníci zahádzali drevom, tak neviem posúdiť, či som v zjazde ušetril ďalšie sekundičky oproti ostatným testovačkám. Pocitovo som si na ňom však mohol dovoliť viac, hlavne vďaka spoľahlivým brzdám a dobrému obutiu.


Plusy:

  • brzdy
  • obutie
  • pruženie

Mínusy:

  • do M-kového rámu sa nevojde ani pollitrovka v štandardnom košíku
  • nezafixovaná kabeláž pri prechode rámom



Čo dodať?


Podľa stôp na ráme už bike prešiel rukami niekoľkých testerov, ktorí sa s ním rozhodne nemaznali, ale napriek tomu všetko funguje hladko a tak ako má. Takže odolnosť je určite jeho silnou stránkou. Nebyť zopár nedotiahnutých detailov, bol by to skvelý bike pre tých, ktorým ich starý už dosluhuje a hľadajú niečo s väčšími zdvihmi, aby to mohli na obľúbených trailoch rozbaliť ešte viac. Jazdný prejav hlavne vďaka súhre obutia, odpruženia a brzdenia určite patrí k tým lepším a nesklame ani ostrieľaných harcovníkov.

Maloobchodná cena testovaného modelu je stanovená na úroveň 2 599 € a viac detailov si môžete pozrieť na stránke výrobcu.

Fotogaléria k článku

 

Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

Eduso18 05.09.2020 (20:39)

1


Ja ho mám a nadmieru sppkojny!

 
MisoGrno2 05.09.2020 (16:34)

0


tazky, drahy a bez vody

 
roderik126 05.09.2020 (18:37)

0


...tiez som ho mal nedavno v hladaciku ale nakoniec som zobral Stumpyho🤘😍😎

 
radjazdim 05.09.2020 (19:15)

0


Tiež som nad ním premýšľal. Nakoniec mam thorx 5o.

 
FiBBRLZ radjazdim 06.09.2020 (12:50)

0


A čo naň hovoríš? Čo tá zadná stavba a tie bowdeny čo tam tak divnô ťahajú, nerobí to nejake problemy?

 
petermihal78 05.09.2020 (22:02)

0


Ja mam model 2019.to ze je odolny je velka pravda.mam 115kg a jazdims nim uplne vsade a nesetrim ho.to ze je tažky?ja mam Xl a ked som ho doviezol domov bez pedalov važil 15,6 kg.s pružinovym tlmičom.myslim že je to hmotnost prijatelna ,ked niektore karbonove allmuntain bajky važia cca 14kg pri velkosti M alebo L.origo kolesa si so mnou,resp.s mojou vahou nerozumeli(zničil som za pol roka 2 orechy.príkladny postup MTBIKER pri vybavovaní reklamacie.)tak som ich vymenil za DT Swiss spline 1900 Hybrid a bez problemov.za mna dobry bajk akurat by som bol zvedavy ako jazdi hore kopcom so vzduchovym "zamykatelnym "tlmicom lebo tenpružinovy co mamja trochu viac pohupuje.ale da sa na to zvyknút.

 
phercek petermihal78 06.09.2020 (11:54)

0


Hlinikovy ram sa musi trocha vykyvat kym praskne. Nie je pravdepodobne, ze sa ti zlomi do roka po kupe. Uvidis za 3-5 rokov.

Tym nechcem povedat ze tento Slamr ma nejaky pevnostny problem. Nepoznam ho. Iba to, ze hlinikovy ram zvycajne nezlyha rychlo.

 
rasto96 05.09.2020 (22:23)

0


Su rozmery trojuholnika vyrazne ine ako pri kato fs? Tento prave mam a pollitrovka bezproblemov, a ked treba tak narvem aj 0,7l.

 
petermihal78 rasto96 05.09.2020 (22:57)

1


Mam stranovy kosik na slamri a dam 0,6l flasku do ramu.oprti ghost slamr nema kellys thorx ziadne navarky na kosik.

 
Pridaj komentár