Test: Ghost SLAMR 4.9 - odolný pracant do ťažkého lesného terénu

Test: Ghost SLAMR 4.9 - odolný pracant do ťažkého lesného terénu

Chuť jazdiť v náročnom teréne nás nabáda k výberu stroja, ktorý znesie všetko, na čo si len pomyslíme alebo kam nás lesná cesta zavedie. „Duch“ SLAMR prichádza s cieľom do bodky splniť tieto, ale aj náročnejšie požiadavky.

Veľké zdvihy na bezpečnú, pohodlnú a plynulú jazdu smerom dole a stále dostatočne konzervatívna geometria aj na bezproblémové výšľapy smerom hore - to je to hlavné, s čím chce Ghost s modelovým radom na ráme AMR miešať karty. Biky s označením SL radí výrobca do kategórie allmountain, čiže kúsok vyššie ako základné trailové Kato FS a o trošku nižšie ako enduro modely s označením FR. SL-kami na 27,5-palcových kolesách sa zas zameriava skôr na komfort jazdy smerom dole. Pri 29-tkach tvrdí, že ide o univerzál, s ktorým sa dá nielen svižne klesať, ale aj pohodovo stúpať, čiže stráviť celý deň túlaním sa po horách.

Aby to nebolo také jednoduché, aj medzi týmito SL-kami sú nejaké výnimky, čo sa geometrie a tým pádom aj bližšieho určenia týka. Tie s prívlastkom „X“ sú s viac položeným hlavovým aj sedlovým uhlom. Dva karbónové modely majú zas hlavový uhol o jeden a pol stupňa väčší ako hliníkový štandard. Mne sa dostal do rúk zlatý stred vo forme jedného z dvojice hliníkových SLAMR-ov vo veľkosti M. S mojou výškou 180 cm som už síce na hranici s L-kom, ale stačilo posunúť sedlo kúsok za stred a hneď sme si začali rozumieť.



Trošku geometrie a čísel


Rámová sada AMR pri tomto odolnom mladíkovi vyzerá na prvý pohľad robustne a tvarované rúrky spolu s vnútorným vedením kabeláže pôsobia uhladene. Pri bližšom pohľade však nájdete zopár drobností, ktoré na ňom byť nemuseli, ako napríklad príprava na uchytenie prešmyku alebo prechod kabeláže do rámu neošetrený materiálom, ktorý by zabránil opotrebeniu v tomto mieste a, samozrejme, nežiadúcim zvukom.

Možno len chceli, aby vyzeral naozaj drsne ako horal, ktorý si zastriháva bradu nožom pri potoku a nie uhladený chlapec z barbershopu. Hlavový uhol na úrovni 66,5 stupňa je dostatočný, a tak predné koleso máte stále na očiach.

Uhol sedlovej rúrky 75,5 stupňa zas nie je nič extrémne a nedáva pocit, že sedíte ďaleko za bicyklom. Výsledná hodnota Reach-u na úrovní 433 milimetrov tak udáva celkom vzpriamený a pohodlný posed. Naozaj by nemal byť problém stráviť v sedle aj niekoľko hodín a pokoriť i náročnejšie stúpania.



Zadný trojuholník z rúrok s väčším profilom zas sľubuje výbornú tuhosť celého kompletu a s prednou časťou je spojený overeným 4-čapovým systémom, v ktorom sú všetky ložiská ošetrené prachovými krytkami proti preniknutiu nečistôt dovnútra. Tým sa zvýši ich životnosť.

Vertikálne umiestnený tlmič RockShox Deluxe Select+ RT krotí zadnú stavbu na celej jej 130-milimetrovej dráhe a prispieva i k zníženiu ťažiska celého biku. Na druhej strane pre zamknutie/odomknutie tlmiča musíte siahnuť poriadne hlboko a keď to kvôli terénnym podmienkam robíte často, začne to byť otrava.



Osadenie


Vidlica RockShox Pike Select so zdvihom 140 milimetrov, ako aj tlmič disponujú systémom Debon Air, čo je vlastne zvýšený objem vzduchu v komorách, a tak má pruženie celkovo k záveru dobrú progresivitu, ktorú je ešte možné ladiť vkladaním „tokenov“. Zamykanie vidlice a tlmiča nie je zamknutím úplne „natvrdo“, skôr ide len o posunutie bodu, kedy začnete vnímať progresivitu viac na začiatku ich dráhy.

U správne nastaveného tlmiča to zabráni pohupovaniu pri pedálovaní, zatiaľ čo stále filtruje terénne nerovnosti. U vidlice je účel rovnaký, ale vďaka ťažisku viac vzadu a dostatočnému hlavovému uhlu som túto funkciu využíval málokedy.



Bezpečné spomalenie majú na starosti dvojpiestikové brzdy Formula CURA ll. Vpredu prenášajú brzdnú silu na kotúč s priemerom 203 milimetrov a vzadu na 180-tku. Zadné prasiatko je uchytené systémom „Disconnected mount“, ale žiadne výhody či nevýhody tohto uchytenia som nenašiel, len to vyzerá inak. Pohon je od SRAM-u a kombinuje 12-rýchlostné radenie a prehadzovačku z radu GX s 32-zubovým prevodníkom na NX-ových kľukách.

Samozrejmosťou v tomto segmente je teleskopka JD Dropper post, ktorá nesie sedlo Ergon SM sport. Kokpit pozostáva z domácich komponentov GD51 s rajdami o šírke 760 milimetrov a krátkym predstavcom. Kolesá sú taktiež domácej výroby na pevných osiach s označením RODI 30. Názov napovedá, že prinášajú vnútornú šírku ráfiku 30 milimetrov.

Obe sú obuté na plášťoch Maxxis s ochranou bočníc EXO, vpredu stopu podrží 2,3-palcový Minion DHF 3C Terra a vzadu Aggressor s rovnakou šírkou. Výrobca udáva, že pri veľkosti M ide o hmotnosť na úrovni 14,7 kilogramu, mne sa podarilo odvážiť o nejakých sto gramov viac.



Ako sa mu darilo v teréne?


Tento bike je zaradený do kategórie 4, takže by mal zvládať skoky až do 120 centimetrov. Ja sa rovno priznám, že na toto som ešte nedorástol a aj polovičné skoky mi poskytli zimomriavky z krátkeho letu. U mňa našiel použitie skôr ako žehlička na náročnejších trailoch, veď zdvihy 140/130 už dokážu hltať nerovnosti ako hladný študent jednohubky. Keď sa však vrátim späť k pôvodnému nastaveniu, tak sedlovka sa nedá zasunúť do rámu až po maximum uvedené na mierke.



Ostávajú tam dva dieliky a ak ju dotlačíte naozaj na doraz, tak teleskopka prestane fungovať, keďže sa zohne kábel ovládania a to sa potom tvári, akoby bola páčka stlačená. Môže to byť nevýhoda pre nižších jazdcov, ktorí by museli mať sedlovku v podstate na doraz zasunutú, nuž a plne vysunutá teleskopka by bola tým pádom už príliš vysoko.

Ja som ju mal o jeden dielik do rámu zasunutú menej, ako sa fyzicky dalo. Ďalšou drobnosťou je fakt, že pri použití klasického košíka tam nedostanete ani pollitrovú fľašu. Keď už je potrebné použiť špeciálny košík, tak by potešilo, keby bol pribalený k novému bicyklu.



Kým som mal tento bike na test, tak pršalo v podstate denne a všetky obľúbené traily boli podmáčané viac než dosť. Nie sú to moje obľúbené podmienky a ani manželka nie je nadšená, keď prídem domov vykúpaný v blate. Naposledy, keď ma takto zbadala len zabuchla dvere od bytu, vraj dovnútra ma takého nepustí.

Volil som teda skôr kratšie výjazdy hlavne na trailoch v neďalekom lesoparku, takže totálnemu blatovému mordoru sa mi podarilo vyhnúť. Na týchto kľukatých chodníčkoch plných klopeniek a skokov, aj takých, na ktoré si ešte netrúfam, som aspoň poskúšal mrštnosť tohto stroja.



Miera toho, ako svižne a v akej rýchlosti je možné točiť volantom, značne závisí od správneho obutia. Predný Minion nezaváhal ani na mokrých koreňoch a skalách a bezpečne viedol stopu. Zadný Aggressor v zjazde tiež nemal problém, len smerom hore v blate párkrát mlel naprázdno.

Brzdám rovnako nie je čo vytknúť, výkon skvelý, absolútne dostatočný, aby sa na ne dalo vždy spoľahnúť a ani po ostrejšom brzdení sa nedostavilo známe cinkanie kotúča o strmeň. Uchytenie radenia GX je kompatibilné s brzdovou pákou, takže si vozíte pekne čistý kokpit.



Odpruženie odvádza svoju robotu tiež na jednotku a ani v kamenistých pasážach, ani pri nejakom tom skoku som nenašiel doraz. Prepnutie páčky tlmiča do zamknutej polohy eliminovalo pohupovanie pri stúpaní lesom, ale zadná stavba stále dokázala žehliť terénne nerovnosti, takže pri ľahších prejazdoch som ju nechal v tejto polohe a prepínal som naozaj až pred technickými pasážami.

Tam potom tlmič držal zadné koleso pekne prilepené k zemi. Vidlice som sa ani nechytal, stačilo, že som musel siahať „tamdolu“ pomerne často. Smerom hore sa bike neľakal ani strmších úsekov, aj keď hranicu, kedy začne človek prepadávať dozadu, má inde ako XC mašina.

Radenie je odolná klasika a spolu s 32-zubovým prevodníkom sa dalo vyšplhať úplne všade. Môj najviac najazdený trail však lesníci zahádzali drevom, tak neviem posúdiť, či som v zjazde ušetril ďalšie sekundičky oproti ostatným testovačkám. Pocitovo som si na ňom však mohol dovoliť viac, hlavne vďaka spoľahlivým brzdám a dobrému obutiu.


Plusy:

  • brzdy
  • obutie
  • pruženie

Mínusy:

  • do M-kového rámu sa nevojde ani pollitrovka v štandardnom košíku
  • nezafixovaná kabeláž pri prechode rámom



Čo dodať?


Podľa stôp na ráme už bike prešiel rukami niekoľkých testerov, ktorí sa s ním rozhodne nemaznali, ale napriek tomu všetko funguje hladko a tak ako má. Takže odolnosť je určite jeho silnou stránkou. Nebyť zopár nedotiahnutých detailov, bol by to skvelý bike pre tých, ktorým ich starý už dosluhuje a hľadajú niečo s väčšími zdvihmi, aby to mohli na obľúbených trailoch rozbaliť ešte viac. Jazdný prejav hlavne vďaka súhre obutia, odpruženia a brzdenia určite patrí k tým lepším a nesklame ani ostrieľaných harcovníkov.

Maloobchodná cena testovaného modelu je stanovená na úroveň 2 599 € a viac detailov si môžete pozrieť na stránke výrobcu.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up13thumb_down comments 9 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Ghost ASX 160  Base - dvojkolesový tank na baterky

Test: Ghost ASX 160 Base - dvojkolesový tank na baterky

Prelom februára a marca zvyčajne jazdeniu v lese veľmi nepraje. Zima, mokro, blato, sneh a napadané konáre nie sú zrovna ideálne podmienky...
Test: Ghost Nirvana Tour Universal – dostupný a všestranný hardtail

Test: Ghost Nirvana Tour Universal – dostupný a všestranný hardtail

Hľadáte dostupný bicykel s prijateľnou cenovkou, spoľahlivými komponentami a príťažlivým dizajnom? Mne z tohto zadania vyšiel výsledok v podobe Nirvana Tour pre rok 2020.
Test: Lapierre Overvolt TR 5.5 - ukáž mu smer a viac nerieš

Test: Lapierre Overvolt TR 5.5 - ukáž mu smer a viac nerieš

Lapierre vedel vždy robiť dobré bicykle a elektrika mu rovnako ide. Do testu som dostal Overvolt TR 5.5 a hneď, ako som ho vybral z krabice, spomenul som si na prvý ebike, ktorý som testoval.
keyboard_arrow_up