Maximálna ochrana hlavy - ako si vybrať to najlepšie

Čo môžeme spraviť pre maximálnu ochranu hlavy, aké najnovšie technológie sú dnes dostupné a ako sa vyznať v ich skratkách a názvoch?

Aj úplní tvrdohlavci musia uznať, že hlava je to najzraniteľnejšie miesto na tele človeka a v prípade pádu je to oblasť, ktorú by sme si mali najviac chrániť.


Bavíme sa o nosení prilby, čo sa našťastie dnes už považuje za niečo úplne normálne, na hlavách ju má väčšina športových cyklistov a super je, že sa jej nosenie rozširuje aj do radov víkendových cyklistov, detí, tých, čo dochádzajú na bicykli do práce. Na druhej strane tu existuje aj malá skupinka bikerov, čo nosenie prilby prispôsobujú platným zákonom a ak by nehrozila pokuta, tak by ju asi ani nenosili.


Ale tento článok je venovaný tej opačnej skupine jazdcov, tým, ktorí si uvedomujú dôležitosť využívania všetkých dostupných technológií v prospech ochrany zdravia. Pozrieme sa na možné vylepšenia štandardných prilieb, ktoré dnes výrobcovia ponúkajú, takže na konci by ste sa mali vedieť ľahšie rozhodnúť, ktoré prvky ochrany chcete na svojej prilbe využívať.


Základná konštrukcia prilby

Každá značka ponúka svoj prístup, dnes sa prilby najčastejšie vyrábajú z materiálu EPS procesom In-mold, čo je zjednodušene povedané striekanie polystyrénu pod tlakom do formy, kde sa navyše môže pridať aj ďalšia výstuha, rám z karbónu alebo iných materiálov, tzv. rebrovanie. Povrch prilby je tvorený ochrannou plastovou škrupinou. Novým prístupom je kombinácia EPS s inými materiálmi s rôzne štruktúrovanou 3D podobou. Malá nevýhoda týchto 3D materiálov môže byť vyššia hmotnosť. Takže vyberať je z čoho, najnovšie a najúčinnejšie technológie sú, samozrejme, využité v tých drahších modeloch, vývoj a testovanie sa musí zaplatiť.


Pri rozhodovaní, akú konštrukciu si vybrať, by som začal tým, že si najprv vyskúšame zvažovaný model, či nám vôbec sadne na hlavu. Môže sa stať, že nejaká bezpečnostná „fičura“ je prítomná len u jednej značky a modelu a ak vám nesadne v žiadnej veľkosti, tak tento model môžete z výberu určite vylúčiť, aj keď deklarovaná účinnosť môže byť prezentovaná ako najlepšia. Dôležitejšie ako nová funkcia novinky je to, aby prilba 100 % sadla na hlavu.


Nie je náraz, ako náraz

Pri navrhovaní stále bezpečnejších prilieb sa už dlhšie pracuje s tým, že reálny náraz sa nedeje len priamo na stred prilby, ale každý pád je iný a na hlavu - prilbu padáme pod rôznymi uhlami, nie je to vždy rovná zem.


Vtedy sa menia aj sily pôsobiace na hlavu a mozog, a preto treba nejako zabezpečiť ich rozloženie v momente nárazu. Na to slúži priamo telo prilby, ktoré má túto silu vstrebať, prilba je vlastne taká deformačná zóna. Dobrá prilba preto po väčšom náraze praskne, je hlúposť ju potom nejako opravovať alebo nosiť ďalej. Takže pri výbere sa treba pozrieť opäť na konkrétnu značku, koľko investovala do testovania a vývoja nových technológií, informácie sa dajú ľahko dohľadať, marketing každej značky sa rád pochváli.


Ide o mozog

Dôvod, prečo je hlava taká zraniteľná, je mozog. Je citlivý na nárazy a otrasy, pre svoju ochranu nám v lebke zjednodušene povedané pláva, aby sa v prípade nárazu mohol pohnúť, aby ho sila nárazu priamo nepoškodila. A na rovnakom princípe fungujú aj rôzne systémy, ktoré tento pohyb simulujú, umožňujú prilbe miernu rotáciu na hlave jazdca - nemýliť si s posunutím prilby v prípade zlého zapnutia alebo nevhodnej veľkosti.


Tento pohyb sa deje kontrolovane a je možné ho docieliť viacerými spôsobmi. Značka MIPS ako líder v tejto oblasti už nechala vykonať viac ako 31 000 nárazov, kedy im tretie strany, ktoré tieto testy vykonávali, potvrdili účinnosť systému a správnosť tejto teórie.


Spherical Technology powered by MIPS

Úplnou novinkou je prístup, kedy sa táto žiadaná rotácia deje pomocou pohybu dvoch častí prilby. Predstaviť sa to dá ako kĺb, keď tieto dva kúsky od seba oddelíte, vyzerá to ako dve samostatné prilby. Vďaka tomuto prístupu bolo možné použiť aj inú zmes polystyrénu na každú z častí.


Vnútorná je mäkšia a zameraná na nárazy v nižšej rýchlosti a vonkajšia je tvrdšia pre tie najväčšie šupy. Výhoda je aj vetranie, to nie je znížené žiadnou extra klietkou. Pionierom s touto technológiou sú značky Giro a Bell, ktoré si k spolupráci pozvali práve MIPS, keďže svoj prvý systém predstavili už v 2007 a majú bohaté skúsenosti.


Ďalšie riešenia

Rotáciu prilby s cieľom rozložiť silu nárazu je možné docieliť použitím špeciálnej výstelky v prilbe, ktorá je vyrobená z materiálu podobného gélu. Bežné „penky“ v prilbe majú za úlohu spríjemniť nosenie a zabraňovať stekaniu potu do očí. Aj keď takéto riešenie znie jednoducho, osobne sme sa s ním stretli len posledné roky, doteraz sa vo väčšej miere využívali špeciálne klietky, ktoré sa pridávali do prilieb - najznámejším výrobcom je už spomínaný MIPS.

Výhoda týchto špeciálnych výstelok je hmotnosť a to, že neznižujú vetranie prilieb, ako robustnejšie klietky. Nevýhodou je menšia účinnosť a ich degradácia časom, pot sa podpíše na každej výstelke aj pri pravidelnom čistení. V stánku MIPS sme sa zastavili aj na výstave EUROBIKE, kde sú špeciálne výstelky vidieť.


Ako som už spomenul, zabehnutou možnosťou je využívanie špeciálnych klietok, vnútorného plastového uchytenia. Tie obyčajné sú pevne spojené s prilbou, tie od MIPS umožňujú rotačný pohyb v rozmedzí 10-15 mm.


Takto vybavené prilby nájdete podľa žltej nálepky a tiež podľa vyššej ceny. MIPS funguje ako samostatná značka, ktorá sa zameriava len na tieto systémy a dodáva svoje technológie výrobcom prilieb, dnes ich je už vyše 100. Takže v ponuke nájdete rovnaký model, kde jeden je lacnejší a bez prítomnosti MIPSu (inak MIPS je skratka od Multi-Directional Impact Protection System).


Aj tieto klietky prešli vývojom a ich integrácia do prilby a originálneho zapínania je rôzna. Základným prevedením je priznanie celého systému MIPS, to vidíte v prilbe ako širšie plastové pruhy vo vnútri prilby, funkčne je plnohodnotné. Menšia nevýhoda je o trochu horšie vetranie a jemné zmenšenie vnútorného priestoru prilby.


Oplatí sa to?

Ak by sa chcel niekto inšpirovať postupom pri výbere prilby, tak na prvom mieste je dobré usadenie konkrétneho modelu a veľkosti na hlavu, potom značka a ich prístup k bezpečnosti, testovaniu a novinkám na poli ochrany.


Nejdeme nikoho presviedčať, že si treba kúpiť tú najdrahšiu prilbu s najnovšími technológiami, ako je napr. spomínaná Spherical Technology, cieľom bolo vysvetliť a vymenovať možnosti, ktoré sú dnes na trhu dostupné.


Finálne rozhodnutie si spraví každý sám, hlavne prilby noste. Z našich skúseností môžeme povedať, že aj ten najlepší biker to nikdy nemá na 100 % vo vlastných rukách, a tak jazdenie bez prilby je zbytočný hazard. V našom shope viete prilby triediť podľa druhu, značky, ceny a či je skladom.

Zdroj fotografií: mipsprotection.com, giro.com
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
cepooo 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Giro Coalition Spherical – celý deň vo full face prilbe? PR článok

Giro Coalition Spherical – celý deň vo full face prilbe?

Giro Coalition svojimi unikátnymi vlastnosťami nastavuje nový štandard pre ľahkú full face prilbu. Poď sa spolu s nami pozrieť na to, čo ju robí takou výnimočnou.
Prilba – najpodstatnejší ochranný prvok cyklistu PR článok

Prilba – najpodstatnejší ochranný prvok cyklistu

Bez prilby môžeš stratiť omnoho viac, než si myslíš. Určite nezanedbávaj jej nosenie nech už vieš jazdiť akokoľvek dobre a na akokoľvek bezpečnom mieste.
Test: Prilba Giro Aries Spherical - chráni, vetrá a dobre sedí

Test: Prilba Giro Aries Spherical - chráni, vetrá a dobre sedí

Čo vie tradičný výrobca prilieb Giro vylepšiť na top modeli prilby, keď je cieľom najmä ochrana, ale dôležité je aj vetranie, hmotnosť a praktickosť?
keyboard_arrow_up