Maximálna ochrana hlavy - ako si vybrať to najlepšie

cepooo 21.09.2020 36 fotografií   Predstavenie Giro Horska Cyklistika Cestna Cyklistika Prilba Ochrana Bezpecnost

Čo môžeme spraviť pre maximálnu ochranu hlavy, aké najnovšie technológie sú dnes dostupné a ako sa vyznať v ich skratkách a názvoch?

Aj úplní tvrdohlavci musia uznať, že hlava je to najzraniteľnejšie miesto na tele človeka a v prípade pádu je to oblasť, ktorú by sme si mali najviac chrániť.

Bavíme sa o nosení prilby, čo sa našťastie dnes už považuje za niečo úplne normálne, na hlavách ju má väčšina športových cyklistov a super je, že sa jej nosenie rozširuje aj do radov víkendových cyklistov, detí, tých, čo dochádzajú na bicykli do práce. Na druhej strane tu existuje aj malá skupinka bikerov, čo nosenie prilby prispôsobujú platným zákonom a ak by nehrozila pokuta, tak by ju asi ani nenosili.

Ale tento článok je venovaný tej opačnej skupine jazdcov, tým, ktorí si uvedomujú dôležitosť využívania všetkých dostupných technológií v prospech ochrany zdravia. Pozrieme sa na možné vylepšenia štandardných prilieb, ktoré dnes výrobcovia ponúkajú, takže na konci by ste sa mali vedieť ľahšie rozhodnúť, ktoré prvky ochrany chcete na svojej prilbe využívať.

Základná konštrukcia prilby

Každá značka ponúka svoj prístup, dnes sa prilby najčastejšie vyrábajú z materiálu EPS procesom In-mold, čo je zjednodušene povedané striekanie polystyrénu pod tlakom do formy, kde sa navyše môže pridať aj ďalšia výstuha, rám z karbónu alebo iných materiálov, tzv. rebrovanie. Povrch prilby je tvorený ochrannou plastovou škrupinou. Novým prístupom je kombinácia EPS s inými materiálmi s rôzne štruktúrovanou 3D podobou. Malá nevýhoda týchto 3D materiálov môže byť vyššia hmotnosť. Takže vyberať je z čoho, najnovšie a najúčinnejšie technológie sú, samozrejme, využité v tých drahších modeloch, vývoj a testovanie sa musí zaplatiť.

Pri rozhodovaní, akú konštrukciu si vybrať, by som začal tým, že si najprv vyskúšame zvažovaný model, či nám vôbec sadne na hlavu. Môže sa stať, že nejaká bezpečnostná „fičura“ je prítomná len u jednej značky a modelu a ak vám nesadne v žiadnej veľkosti, tak tento model môžete z výberu určite vylúčiť, aj keď deklarovaná účinnosť môže byť prezentovaná ako najlepšia. Dôležitejšie ako nová funkcia novinky je to, aby prilba 100 % sadla na hlavu.

Nie je náraz, ako náraz

Pri navrhovaní stále bezpečnejších prilieb sa už dlhšie pracuje s tým, že reálny náraz sa nedeje len priamo na stred prilby, ale každý pád je iný a na hlavu - prilbu padáme pod rôznymi uhlami, nie je to vždy rovná zem.

Vtedy sa menia aj sily pôsobiace na hlavu a mozog, a preto treba nejako zabezpečiť ich rozloženie v momente nárazu. Na to slúži priamo telo prilby, ktoré má túto silu vstrebať, prilba je vlastne taká deformačná zóna. Dobrá prilba preto po väčšom náraze praskne, je hlúposť ju potom nejako opravovať alebo nosiť ďalej. Takže pri výbere sa treba pozrieť opäť na konkrétnu značku, koľko investovala do testovania a vývoja nových technológií, informácie sa dajú ľahko dohľadať, marketing každej značky sa rád pochváli.

Ide o mozog

Dôvod, prečo je hlava taká zraniteľná, je mozog. Je citlivý na nárazy a otrasy, pre svoju ochranu nám v lebke zjednodušene povedané pláva, aby sa v prípade nárazu mohol pohnúť, aby ho sila nárazu priamo nepoškodila. A na rovnakom princípe fungujú aj rôzne systémy, ktoré tento pohyb simulujú, umožňujú prilbe miernu rotáciu na hlave jazdca - nemýliť si s posunutím prilby v prípade zlého zapnutia alebo nevhodnej veľkosti.

Tento pohyb sa deje kontrolovane a je možné ho docieliť viacerými spôsobmi. Značka MIPS ako líder v tejto oblasti už nechala vykonať viac ako 31 000 nárazov, kedy im tretie strany, ktoré tieto testy vykonávali, potvrdili účinnosť systému a správnosť tejto teórie.

Spherical Technology powered by MIPS

Úplnou novinkou je prístup, kedy sa táto žiadaná rotácia deje pomocou pohybu dvoch častí prilby. Predstaviť sa to dá ako kĺb, keď tieto dva kúsky od seba oddelíte, vyzerá to ako dve samostatné prilby. Vďaka tomuto prístupu bolo možné použiť aj inú zmes polystyrénu na každú z častí.

Vnútorná je mäkšia a zameraná na nárazy v nižšej rýchlosti a vonkajšia je tvrdšia pre tie najväčšie šupy. Výhoda je aj vetranie, to nie je znížené žiadnou extra klietkou. Pionierom s touto technológiou sú značky Giro a Bell, ktoré si k spolupráci pozvali práve MIPS, keďže svoj prvý systém predstavili už v 2007 a majú bohaté skúsenosti.

Ďalšie riešenia

Rotáciu prilby s cieľom rozložiť silu nárazu je možné docieliť použitím špeciálnej výstelky v prilbe, ktorá je vyrobená z materiálu podobného gélu. Bežné „penky“ v prilbe majú za úlohu spríjemniť nosenie a zabraňovať stekaniu potu do očí. Aj keď takéto riešenie znie jednoducho, osobne sme sa s ním stretli len posledné roky, doteraz sa vo väčšej miere využívali špeciálne klietky, ktoré sa pridávali do prilieb - najznámejším výrobcom je už spomínaný MIPS.

Výhoda týchto špeciálnych výstelok je hmotnosť a to, že neznižujú vetranie prilieb, ako robustnejšie klietky. Nevýhodou je menšia účinnosť a ich degradácia časom, pot sa podpíše na každej výstelke aj pri pravidelnom čistení. V stánku MIPS sme sa zastavili aj na výstave EUROBIKE, kde sú špeciálne výstelky vidieť.

Ako som už spomenul, zabehnutou možnosťou je využívanie špeciálnych klietok, vnútorného plastového uchytenia. Tie obyčajné sú pevne spojené s prilbou, tie od MIPS umožňujú rotačný pohyb v rozmedzí 10-15 mm.

Takto vybavené prilby nájdete podľa žltej nálepky a tiež podľa vyššej ceny. MIPS funguje ako samostatná značka, ktorá sa zameriava len na tieto systémy a dodáva svoje technológie výrobcom prilieb, dnes ich je už vyše 100. Takže v ponuke nájdete rovnaký model, kde jeden je lacnejší a bez prítomnosti MIPSu (inak MIPS je skratka od Multi-Directional Impact Protection System).

Aj tieto klietky prešli vývojom a ich integrácia do prilby a originálneho zapínania je rôzna. Základným prevedením je priznanie celého systému MIPS, to vidíte v prilbe ako širšie plastové pruhy vo vnútri prilby, funkčne je plnohodnotné. Menšia nevýhoda je o trochu horšie vetranie a jemné zmenšenie vnútorného priestoru prilby.

Oplatí sa to?

Ak by sa chcel niekto inšpirovať postupom pri výbere prilby, tak na prvom mieste je dobré usadenie konkrétneho modelu a veľkosti na hlavu, potom značka a ich prístup k bezpečnosti, testovaniu a novinkám na poli ochrany.

Nejdeme nikoho presviedčať, že si treba kúpiť tú najdrahšiu prilbu s najnovšími technológiami, ako je napr. spomínaná Spherical Technology, cieľom bolo vysvetliť a vymenovať možnosti, ktoré sú dnes na trhu dostupné.

Finálne rozhodnutie si spraví každý sám, hlavne prilby noste. Z našich skúseností môžeme povedať, že aj ten najlepší biker to nikdy nemá na 100 % vo vlastných rukách, a tak jazdenie bez prilby je zbytočný hazard. V našom shope viete prilby triediť podľa druhu, značky, ceny a či je skladom.

Zdroj fotografií: mipsprotection.com, giro.com

Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.

Kenai 22.09.2020 (00:47)

Ano, a k reklamnym fotkam MIPS treba este pridat aj tieto obrazky scott centric plus: https://forumfoto.mtbiker.sk/41552_demolacie_5f692cfa1387d.jpg

Prilba necele 2 roky stara bez jedineho padu a skriabanca nosena len na ceste. 3000km cca. Proste prasklo na stratu pruznosti. Cize bezpecne mozno, ale menit kazde 2 roky.

cepooo Kenai 22.09.2020 (07:36)

Mam MIPS 3 roky s klietkou a bez problemu. V mojom okoli rovnako vsetci bez problemov. Z takejto jednej fotky to ma teraz vyzerat, ze to je smejd?

Kenai cepooo 22.09.2020 (14:25)

Ma to vyzerat tak, ako to na fotke vyzera, ze to prasklo beznym uzivanim. Ci je to smejd, necham na uvazeni kazdeho, ale ak sa ti to tak javi, asi to tak aj bude. Ked to praskne unavou materialu po necelych 2 rokoch nosenia bez padu, tak si kazdy moze urobit predstavu co to vydrzi v pripade padu. Keby sa na 1 aute nasiel nefunkcny airbag tak staihnu celu seriu. Zaujimave je ze scott to vobec netrapi.

EDIT: Po niekolkych dnoch Mips zareagoval a napriek tomu ze nemaju voci koncovemu zakaznikovi ziadne povinnosti rozhodli sa specialne pre mna kupit novu prilbiu. Zdoraznujem kupit, nie poslat co maju na testy atd. Proste si mam vybrat obchod kde ju maju a oni mi ju objednaju zaplatia a poslu domov. Neverim ze sa este dnes neico take moze stat. Cize beriem kritiku MIPS AB spat, nakoniec sa zoachovali nad ramec toho co by som cakal. Ocakaval som len novu vlaozku.

Kenai cepooo 22.09.2020 (14:32)

Niesom jediny ani zdaleka.

After few months of use I noticed the MIPS has cracked, I noticed this after taking the helmet off, this happen only on one of the two helmets I got.

perez Kenai 22.09.2020 (14:52)

takato prasklina imo ziadny vplyv na funkcnost MIPS nema. Ulohou MIPS nie je absorbovat energiu narazu.

Kenai perez 22.09.2020 (14:55)

Mas pravdu, akurat trha vlasy a priviera kozu pocas jazdy.

perez Kenai 22.09.2020 (14:58)

tak to prelep duct tap-om a vybavene

Kenai perez 22.09.2020 (15:01)

Stalo sa Celkom prdel to prelepit v mieste tej praskliny tak aby paska neprilepila cely mips o helmu a ani neprecnievala a nelepila sa o vlasy. Tak ci tak na prilbe v cene 200E to povazujem za znacny trapas. Mozno by tu lepiacu pasku mohli pribalit miesto reklamnej knizky o zazracnej funkcii mips.

Alebo este lepsie, menit to zdarma lebo taky vilisok ako je cely ten mips nemoze stat viac ako 5E aj s dopravou.

milospetrik Kenai 23.09.2020 (11:13)

Máte niekto skúsenosť so smart prilbami ?
napríklad Sena R1 ... ide mi o komunikáciu so spolu cyklistami....
dík za info.
Miloš

GaliPet 22.09.2020 (07:22)

Nikde som nenašiel informácie o tom, akú funkčnú životnosť má cykloprilba. Predpokladám, že časom ten plast stráca svoje pôvodné vlastnosti. Kúpa novej, po pár rokoch, má zrejme preto svoj význam. Už aj pre použie nových materiálov a systémov ochrany.

cepooo GaliPet 22.09.2020 (07:49)

Asi nebude jeden spolocny udaj. Kazdy vyrobca pouziva nieco ine.

martinnn 22.09.2020 (12:53)

Kice artsvk

§ 55, ods. 9, zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke

Cyklista mladší ako 15 rokov je povinný počas jazdy na bicykli chrániť si hlavu riadne upevnenou ochrannou prilbou; táto povinnosť sa vzťahuje aj na prepravované osoby podľa odseku 3 písm. a) a c).

Prilba je stále povinná pre cyklistov mladších ako 15 rokov, a pre osoby

a)
na pomocnom sedadle na prepravu dieťaťa s pevnými opierkami na nohy,
c)
na detskom bicykli pevne spojeným tyčou s vodiacim bicyklom.

z toho vyplýva, že veta, ktorá je v článku:

nie je úplne nezmyselná... stále existujú skupiny cyklistov, ktorí majú nosenie prilby povinné... 14 roční pubertiaci, ktorí radi zo seba robia frajerov sú pomerne riziková skupina, možno rizikovejšia ako tí "starí harcovníci"

na druhej strane tu však máme

§ 5, ods. 1, zákona č. 372/1990 Z. z. o priestupkoch

Za priestupok nie je zodpovedný ten, kto v čase jeho spáchania nedovŕšil pätnásty rok svojho veku.

to znamená, že menej ako 15-ročný cyklista má povinnosť nosiť prilbu, avšak nie je možnosť ho nejako za to postihnúť

pravdu teda nemá ani jeden ani druhý - prilba je stále v určitých prípadoch povinná, avšak za jej nenosenie nehrozí danému človeku pokuta, pretože nie je deliktuálne spôsobilý...
a týmto považujem tento svoj príspevok za minimálne tak zbytočný, ako bola diskusia nad ním

howgh

Kice martinnn 22.09.2020 (13:51)

martinnn to čo si napísal mi je jasné a súhlasím s tým.
Ešte dodám, a asi sa na tom zhodneme, že článok na mtbikeri nemal za cieľ osloviť deti do 15 rokov, takže preto som sa nimi ani nezaoberal

S deťmi je podobná situácia vo väčšine európskych krajín, kde sa rieši povinnosť mať prilbu. U dospelých je tuším jeden štát a donedávna aj Slovensko..

JOK3R 22.09.2020 (14:27)

Ja myslím, že prilby by povinné zo zákona byť nemali nikde. Napriek tomu ju nosím. Ale malo by byť na každom cyklistovi nech zváži riziko a sám sa rozhodne. Je rozdiel či idem na biku odbehnúť kilometer po málo frekventovanej ceste alebo si to 50tkou pálim dole kopcom poľňačkou. To potom môžeme zaviesť aj povinné chrániče, okuliare a lekárničku. Nie je všetko čiernobiele. Porovnanie s pásmi v aute nie je na mieste, ak sa nepripútate v aute, pri havárii ohrozujete aj spolujazdcov.
Mal by rozhodnúť zdravý rozum a zváženie rizík. Príkazy a zákazy nie sú cesta....

tmajcin 22.09.2020 (20:05)

Ja som za povinnosť nosiť prilbu. Keby to bolo nastavené, tak ako sa tu spomína (no helmet = no payment) tak by to bolo podľa mna v poriadku. Ale je to len môj názor a neberiem nikomu ten jeho. Peace

P3P 21.09.2020 (15:17)

Aky je to model, ta modra giro v uvode clanku?

perez P3P 21.09.2020 (15:24)

Manifest

artsvk 21.09.2020 (20:09)

Ahoj, bolazmena legislativy, prilby uz nie su povinne mimoobce a policajt ta za to nemoze pokutovat.

cepooo artsvk 22.09.2020 (07:40)

Kto nosi prilbu len kvoli zakonu?

artsvk cepooo 22.09.2020 (09:23)

Ja ju nosim vzdy 😉 avsak reagujem na vetu:
"Na druhej strane tu existuje aj malá skupinka bikerov, čo nosenie prilby prispôsobujú platným zákonom a ak by nehrozila pokuta, tak by ju asi ani nenosili."

Kice cepooo 22.09.2020 (10:45)

Aha cepooo, takže ty ani nevieš čo si v článku napísal???
Presne na túto vetu som reagoval aj ja tvrdením, že autor renomovaného webu zavádza. Že by ste sa mali držať faktov.

Ale keď ti niekto vytkne napísané bludy, tak píšeš, že škoda reagovať.

rasto 21.09.2020 (20:21)

Viac takychto clankov ako osvetu hlavne pre mladych starych harcovnikov to uz nenaucite

SlavoS 22.09.2020 (09:04)

A ja že tu je toľko príspevkov k prilbám s MIPS. A ono zasa len frustrácia sa na internetoch vybíja.

xyz 22.09.2020 (19:26)

toľko "kriku" pre nosenie prilby...
1.minule mi v lese vošiel neviem ako konár medzi prednú vidlu a špice,našťastie praskol ale ak by nie...letím a ...
2.nepraží mi tak slnko na hlavu
3.nesvieti mi ani tak do očí lebo má štítok (štítok-čudný názov)
4.raz (dávno) mi v zjazde bez prilby tak tresol do hlavy nejaký sršeň či čo že...
5.raz sa mi zamotala osa do vlasov keď som ešte nenosil prilbu,ak by ma uštipla,ďakujem pekne... (teraz mám prilbu so sieťkou)
6.potme veľmi často stretnem na úzkej cestičke "mátohy" na bicykloch bez svetiel,ak by som sa s niektorou zrazil tak bez prilby tak rozbitá hlava asi zaručená...
7. už nosím stále prilbu

Kice xyz 22.09.2020 (19:45)

@xyz Takto to berú vo vyspelých krajinách. Mal by si svoju osvetu smerovať aj k nim.

Dennodenne státisíce detí bez prilieb. Podľa rečí tunajších diskutujúcich odborníkov majú asi holanďania super rozvinuté pracoviská na liečbu rozbitých hláv. No a nechcem hovoriť o nezodpovednosti rodičov tých detí.

Tipujem, že tie deti ročne najazdia podstatne viac, ako tunajší majstri sveta.
Inak pekný článok. extazasi može pozriet svojich 99% a Pampuch77 im pomôže zaviesť systém sankcií v poisťovníctve.

xyz Kice 22.09.2020 (21:17)

blá blá blá...ja som písal o svojom jazdení a hlavne v lese nie o takých prechádzkach po chodníku ako je na tom videu. bodka.

Kice xyz 22.09.2020 (21:32)

Máš pravdu. U tých detí sú tvoje body 2. 3. 4. 5. úplne vylúčené.

Radosť vládnuť tomuto ľudu.
Dnes sa celkom bavím v tejto diskusii.

xyz Kice 03.10.2020 (19:33)

tak aby si sa ešte pobavil pošlem ti jednu aktualitu: dnes som bol s kamošom (zarytým odporcom nosenia prilby) na úrazovke,spadol z bajku a okrem iného si rozbil hlavu...ak by mal prilbu asi by sa to nestalo,našťastie to nie je nič vážne len pár stehov a obviazaná hlava. toľko z mojej strany k noseniu prilby.jazdite si ako chcete.amen.

Kice xyz 04.10.2020 (08:28)

Uf, to je nepríjemné. Vravíš, okrem iného? Takže aj ďalšie zranienia?
Prajem skoré uzdravenie.

Kice 21.09.2020 (20:15)

-10

Tento príspevok vyhodnotili používatelia ako nekvalitný, a preto sa nezobrazuje. Klikni sem ak si ho želáš napriek tomu zobraziť.

extaza Kice 21.09.2020 (20:49)

A bol si niekde v EU koľko ľudí tu prilbu nosí ? Ja čo som ich stretal v Holandsku, Nemecku, Taliansku, Rakúsku tak skoro 99% ľudí ju malo to len u nás je ta osveta o zdraví na tak nízkej úrovni že to bolí.

artsvk Kice 22.09.2020 (06:11)

🤣

tomaskasanicky Kice 22.09.2020 (06:39)

Kludne bez helmy aj bez pasov v aute no pri nehode nebude platit poistka a zraneny si bude hradit naklady sam. V pripade dietata pojde za nedbalost sediet.

Kice tomaskasanicky 22.09.2020 (07:13)

-10

tomaskasanicky Kice 22.09.2020 (07:29)

Suhlasim s nazorom ze to ma byt na zodpovednosti jedinca no dalej tvrdim, ze ak sa rozhodnes nepouzivat ochranne prostriedky, ktore su zazmluvnene a v dosledku toho si vytvoris zranenie, zmluva bude vypovedana a naklady si budes hradit sam. Dufam, ze si tu sprostost pochopil a tym nasa konverzacia bude ukoncena.

Kice tomaskasanicky 22.09.2020 (07:37)

*** Príspevok porušil pravidlá MTBIKER a bol preto zmazaný moderátorom ***

cepooo Kice 22.09.2020 (07:53)

Kazde druhe slovo urazka alebo nadavka. Takychto diskuterov tu nechceme.

Kice cepooo 22.09.2020 (09:14)

Cepooo, keď mi niekto tára nezmysly, tak napíšem, že tára nezmysly. Na to má slovenčina slová táranie a nezmysel.

Tak ak to chceš inak, tak ti to napíšem inak. Autor článku renomovadého Mtbajkera nepravdivo zaviedol čitateľa nesprávnym tvrdením o povinnosti nosiť helmu. Niekoľko neznalých diskutérov túto nepravdu doplnilo vymysleným zastrašovaním, že by cyklista bez prilby mohol byť aj finančne postihnutý zdravotnou či sociálnou poisťovňou.
Niektorí, ktorí si následne uvedomili svoju nepravdu, upravili svoje tvrdenie, ze toto je len ich predstava o fungovaní spravodlivého sveta.
Ja si článok autora a dikusiu na webe špecializovanom na cyklistiku predstavujem na podstatne vyššej vedomostnej úrovni

Pampuch77 Kice 22.09.2020 (07:35)

Máš sociálne poistenie (ak pracuješ alebo si SZČO a dosiahol si ročný príjem nad určitú hranicu) a zdravotné poistenie (to máš aj keď si študent a teda si poistencom štátu). Ak nebudeš mať helmu a padneš, tak na liečbu spojenú s týmto úrazom by ti nemusela platiť poistka (zdravotná, to znamená, že si liečbu budeš hradiť sám (röntgen, CT, ....) nikto to tu nerobí zadarmo, všetko je hradené zo systému zdravotného poistenia). V prípade ak si aj poistencom v sociálnej poisťovni, nemuseli by ti napríklad preplácať nemocenskú dávku z dôvodu práce-neschopnosti nakoľko si si úraz spôsobil svojou nedbanlivosťou.

Kice Pampuch77 22.09.2020 (07:43)

Pampuch77 Kice 22.09.2020 (07:52)

Ja niečo tvrdím alebo som napísal príklad ako by to mohlo fungovať? (problém s chápaním??) A bavili sme sa o helme nie o chráničoch kolena. Sociálna poisťovňa nehradí zdravotnú starostlivosť. Skús požiadať ženu aby ti dala prednášku ako funguje systéme zdravotného a sociálneho poistenia keď už je tou šéfkou. Alebo existuje taká stránka volá sa to google a tam vieš nájsť kopec zaujímavých informácií. Strata času na teba vôbec reagovať. Máš očividne problém sám so sebou, ale ukazovať svoju tuposť a urážať tu iných nie je riešenie tvojho problému

cepooo Pampuch77 22.09.2020 (07:54)

Ani na neho nereaguj viacej. Skoda energie.

Kice Pampuch77 22.09.2020 (08:38)

Kice Pampuch77 22.09.2020 (10:35)

Pampuch77 prešiel som si tvoj príspevok znovu, aby som sa ospravedlnil, ak som ti krivdil. Ale ty niekde neuzvádzaš, že je to tvoja predstava. Všetko formuluješ oznamovacími vetami. Len v závere je veta, čo by sociálna poisťovňna mohla. A to aj môže, ak je niečo v rozpore so zákonom.
Tak sorry, nevidím ti do hlavy, tak tvoj zle naformulovaný príspevok vyznel ako sporostosť.
Prípadne skús mi vysvetliť na základe čoho mám vedieť, že je to fikcia.

frantisek.stolar Kice 22.09.2020 (07:57)

Tvoja manzelka je Milan Cernok ?

vlastoch Kice 22.09.2020 (07:58)

diskuteri nado mnou pisali, ako by to podla nim MALO FUNGOVAT, nie ako to aktualne funguje, mas problemy s citanim s porozumenim ?
a nakoniec, ty kludne prilbu nenos, aj tak si nemas co chranit ...

Kice vlastoch 22.09.2020 (09:16)

frantisek.stolar Kice 22.09.2020 (09:22)

Drzme sa faktov sefom socialnej poistove Lucenec je milan cernok. Je milan cernok tvoja zena ?

Kice frantisek.stolar 22.09.2020 (09:26)

Socialna poisťovňa Lučenec ma okrem hlavneho politicky nominovaného šéfa aj odborníkov - šéfov jednotlivých oddelení

frantisek.stolar Kice 22.09.2020 (09:30)

Citujem ta : zaviedol čitateľa nesprávnym tvrdením . A fakt si chod lestit ego niekam inam prstikov dole si nazbieral jak Majijan Kktleba

Kice frantisek.stolar 22.09.2020 (09:35)

*** Príspevok porušil pravidlá MTBIKER a bol preto zmazaný moderátorom ***

Kice Kice 22.09.2020 (09:33)

Zaujímavé. Dvaja diskutéri mi dali za tento príspevok mínusku. Takže minimálne dvaja si nemyslia, že by sa tento článok a diskusia mali držať faktov a platnej legislatívy. Toto veľa vysvetľuje.

vlastoch Kice 22.09.2020 (09:59)

a to uz preco by tu diskuteri nemohli pisat svoje predstavy o zmene aktualne platnej legislatívy ?

tomaskasanicky vlastoch 22.09.2020 (10:03)

Kasli na to, myslis to dobre, ale nema to s tym to subjektom zmysel. Viac ho uzemnis, ked ho budes ignorovat.

Kice vlastoch 22.09.2020 (10:10)

To samozrejme môžu. Len tu nastal značný guľáš. Ja som reagoval na tvrdenia, kde predstavy zamieňali s faktami.
Prešiel som si teraz pár príspevkov, aby som sa ospravedlnil, ak som reagoval nesprávne, ale oni to neformulovali ako predstavu, ale ako fakt. Nemám ako zistiť, čo majú v hlave, Treba používať presnú formuláciu, inak to vyznie ako sprostosť.

hansol710 Pampuch77 22.09.2020 (13:45)

@ Pampuch77 hej dobre a co potom fajciari? aha tak to nic, co potomalkoholici? dobre tak nic, a co potom diabetici co su obzrati? a co srdcovo cievne ochorenia?? J asom za to aby ti co maju nadvahu nad 10 kg platili vsetko sami, len zeru a nicia si zravie, tak isto kto pije fajci dovodenia. A naco vastne ludia chodia na hory? spadnu a je zle - zakazat, tak isto rogalo, padak, korcule, skateboard .. tieto urazy neprepalacat. takto to nefunguje kamarat. Zacni najprv tym kto sa o seba ako stara a potom ries nehody a urazy.