Blíži sa 100 rokov Shimana - vývoj odhalený vďaka patentom

Blíži sa 100 rokov Shimana - vývoj odhalený vďaka patentom

Ako Shimano využije najväčšie výročie vo svojej histórii, možno naznačujú patenty, ktoré si značka nechala registrovať. Ktorý z nich tipujete, že sa objaví v reálnej produkcii ako prvý?

V roku 2021 oslávi Shimano 100 rokov a to už je dobrý dôvod na oslavu. Priam sa ponúka očakávať, že nás bude chcieť potešiť nejakými zásadnými novinkami. Ale ako to už býva, takéto novinky podliehajú utajeniu do poslednej možnej chvíle, jediné čoho sa môžeme chytiť, sú patenty, ktorými si značka chráni svoje “vynálezy”.

História


Aby sme si spravili predstavu, ako prichádzali na trh zásadné novinky, takto vyzerali míľniky u značky Shimano:

  • 1921 - prvé voľnobežné kolečko
  • 1956 - prvý prehadzovač
  • 1976 - používanie hliníku



  • 1980 - nástup aerodynamiky
  • 1982 - prvá MTB sada



  • 1984 - SIS indexové radenie
  • 1990 - páky Dual Control



  • 2001 - prvé pokusy s elektrickým radením
  • 2009 - Di2

Patenty na elektriku


Ak už ostaneme v modernej dobe a nepočítame pokus Mavicu s elektronickým radením, tak práve Shimano odštartovalo jeho skutočný nástup. Campagnolo sa pridalo v roku 2011 a SRAM si počkal do roku 2015 a od začiatku je bezdrôtový. A práve elektrického radenia sa týkajú najzaujímavejšie patenty, ktoré boli registrované Shimanom v Spojených štátoch toto leto. Celkovo ich bolo 35, čo však treba dodať je, že aj keď si niečo značka nechá patentovať, neznamená to, že sa to vždy dočká aj reálneho využitia. Preto tá otázka v úvode, čo odhadujete vy, že by sa mohlo dostať na pulty predajní už v roku 2021?

Bez káblov


SRAM ponúka už druhú generáciu bezdrôtového radenia, v tomto má oproti svojim konkurentom navrch. Je však veľmi pravdepodobné, že Shimano sa čoskoro k nemu pridá, bezdrôtové radenie má kopec výhod, z ktorých môžu jazdci profitovať. Všeobecne výrobcovia musia vyriešiť pri takomto systéme to, ako napájať energiou jednotlivé komponenty. Pri klasickom káblovom elektronickom radení to je vyriešené jednou spoločnou batériou, ktorá zásobuje “šťavou” komponenty cez káble, kadiaľ prebieha aj komunikácia.



Patent na napájanie pák


Energiu potrebujú aj páky radenia, to sa dá vyriešiť tak, že sa do nich umiestni klasická plochá batéria. To naznačuje aj jeden z patentov, červené kolieska v nákrese naznačujú ich polohu na dvoch rôznych miestach.



Čo je oveľa zaujímavejšie, že ďalšie prevedenie Shimano vyriešilo pomocou piezoelektrického javu, čo znamená, že na generovanie energie stačí pákam len pohyb samotný a vďaka tomuto javu sa generuje dostatočné množstvo energie na bezdrôtovú komunikáciu a batéria nie je potrebná. Tento princíp sa využíva napr. na zapaľovačoch, ktoré nepoužívajú kamienok, ale malý výboj.

Energia pre prehadzovačky


Napájanie potrebuje aj prešmykač a zadný “šalter”, tam sú nároky na výkon zásadne vyššie, už je potrebná klasická batéria. SRAM má toto aktuálne šikovne vyriešené batériami pre každý komponent zvlášť, super je, že po vybití jednej sa dajú medzi sebou zamienať a vy si vyberiete, čím chcete radiť, kým sa dostanete domov k nabíjačke. Toto v patente nie je u Shimana úplne zrejmé, čo sa však vyčítať dá je, že sa počíta buď s takýmto riešením dvoch batérií, alebo by sa prehadzovačky napájali jednou spoločnou batériou umiestnenou v ráme.



Kazeta


S radením súvisí aj počet pastorkov, tu Shimano hlavne v cestný sadách zaostáva. Campagnolo nedávno predstavilo gravel sadu Ekar s dokonca trinástimi pastorami, klasické sady sú dvanástky, rovnako ako u SRAM. Shimano na ceste stále operuje s jedenástkou, čo by sa mohlo čoskoro zmeniť. Patent hovorí o dvanásťrýchlostnej kazete s najmenším pastorkom 10 a najväčším 48, čo sa však v patente nehovorí je, či bude takáto kazeta pasovať na klasický jedenástkový orech, alebo pôjdu cestou micro-spline…



Brzdy a klasické radenie


Z patentov sa dá vyčítať aj to, že nová cestná sada by sa mohla vyrábať vo verzii aj pre klasické brzdy, nielen kotúče, ale nikde sa nespomína iné, ako elektronické radenie. Ak by radenie pomocou laniek Shimano zrušilo, asi by sa nikto nečudoval, vývoj a budúcnosť smeruje do elektriky. Aktuálne prevedenie Dura Ace nesie označenie R9150, tak poslednú vec, ktorú môžeme spoločne hádať je, či ďalšia ponesie názov R9200, alebo Shimano pod vplyvom výročia vybočí zo zabehnutého systému.



Čo príde a čo nie


Patenty sú len návrhy, čo sa dočká reálneho využitia, uvidíme. Ako to vidíte vy?

  • Predstaví Shimano novú Dura Ace v roku 2021?
  • Bude bezdrôtová?
  • Dostane 12 pastorkov?
  • Skončí mechanická sada Dura Ace?
  • Prežijú klasické brzdy na top sade?
  • Napájanie pák bude piezoelektricky?
  • Bezdrôtové prehadzovačky budú mať spoločnú batériu?
  • Nepredstaví Shimano žiadne novinky pri príležitosti osláv 100 rokov?

Kľudne si naše tipy môžeme vyhodnotiť, ako pomôcka môže sľúžiť fotografia, ktorú Remco Evenepoel zverejnil na svojom Instagrame, tam to vyzerá na 12 rýchlostí, bezdrôtovú sadu s jednou spoločnou batériou v ráme. Shimano plánuje spustiť oslavu 23. 3. 2021, takže sa všetko dozvieme čoskoro.

Všetky komponenty v ponuke shopu na tomto odkaze.

Zdroj fotografií: shimano.com
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up35thumb_down comments 23 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Elektronické radenie - výhody a ako na prerábku

Elektronické radenie - výhody a ako na prerábku

Zvažujete, či mechanickú alebo elektronickú sadu? Máte obavy z “elektriky”, či ju budete vedieť nastaviť a používať? Čo obnáša prerobenie mechaniky na Di2, aké sú výhody bezdrôtovej sady?
Test: Shimano EQUINOX4 Ridescape - na cestu aj do terénu

Test: Shimano EQUINOX4 Ridescape - na cestu aj do terénu

Do testu sa mi prvýkrát dostali aj okuliare a to priamo od známeho výrobcu komponentov Shimano. Ako si poradil pri tak dôležitom doplnku?
Ochrana pred dažďom - bundy do psieho počasia PR článok

Ochrana pred dažďom - bundy do psieho počasia

Počas celodenných výjazdov alebo v prípade dochádzania, nás nejedenkrát prekvapí nepriaznivé počasie a musíme sa pred ním chrániť. Nepremokavá bunda je vtedy základom.
keyboard_arrow_up