Blíži sa 100 rokov Shimana - vývoj odhalený vďaka patentom

Ako Shimano využije najväčšie výročie vo svojej histórii, možno naznačujú patenty, ktoré si značka nechala registrovať. Ktorý z nich tipujete, že sa objaví v reálnej produkcii ako prvý?

V roku 2021 oslávi Shimano 100 rokov a to už je dobrý dôvod na oslavu. Priam sa ponúka očakávať, že nás bude chcieť potešiť nejakými zásadnými novinkami. Ale ako to už býva, takéto novinky podliehajú utajeniu do poslednej možnej chvíle, jediné čoho sa môžeme chytiť, sú patenty, ktorými si značka chráni svoje “vynálezy”.

História

Aby sme si spravili predstavu, ako prichádzali na trh zásadné novinky, takto vyzerali míľniky u značky Shimano:

  • 1921 - prvé voľnobežné kolečko
  • 1956 - prvý prehadzovač
  • 1976 - používanie hliníku


  • 1980 - nástup aerodynamiky
  • 1982 - prvá MTB sada


  • 1984 - SIS indexové radenie
  • 1990 - páky Dual Control


  • 2001 - prvé pokusy s elektrickým radením
  • 2009 - Di2

Patenty na elektriku

Ak už ostaneme v modernej dobe a nepočítame pokus Mavicu s elektronickým radením, tak práve Shimano odštartovalo jeho skutočný nástup. Campagnolo sa pridalo v roku 2011 a SRAM si počkal do roku 2015 a od začiatku je bezdrôtový. A práve elektrického radenia sa týkajú najzaujímavejšie patenty, ktoré boli registrované Shimanom v Spojených štátoch toto leto. Celkovo ich bolo 35, čo však treba dodať je, že aj keď si niečo značka nechá patentovať, neznamená to, že sa to vždy dočká aj reálneho využitia. Preto tá otázka v úvode, čo odhadujete vy, že by sa mohlo dostať na pulty predajní už v roku 2021?

Bez káblov

SRAM ponúka už druhú generáciu bezdrôtového radenia, v tomto má oproti svojim konkurentom navrch. Je však veľmi pravdepodobné, že Shimano sa čoskoro k nemu pridá, bezdrôtové radenie má kopec výhod, z ktorých môžu jazdci profitovať. Všeobecne výrobcovia musia vyriešiť pri takomto systéme to, ako napájať energiou jednotlivé komponenty. Pri klasickom káblovom elektronickom radení to je vyriešené jednou spoločnou batériou, ktorá zásobuje “šťavou” komponenty cez káble, kadiaľ prebieha aj komunikácia.


Patent na napájanie pák

Energiu potrebujú aj páky radenia, to sa dá vyriešiť tak, že sa do nich umiestni klasická plochá batéria. To naznačuje aj jeden z patentov, červené kolieska v nákrese naznačujú ich polohu na dvoch rôznych miestach.


Čo je oveľa zaujímavejšie, že ďalšie prevedenie Shimano vyriešilo pomocou piezoelektrického javu, čo znamená, že na generovanie energie stačí pákam len pohyb samotný a vďaka tomuto javu sa generuje dostatočné množstvo energie na bezdrôtovú komunikáciu a batéria nie je potrebná. Tento princíp sa využíva napr. na zapaľovačoch, ktoré nepoužívajú kamienok, ale malý výboj.

Energia pre prehadzovačky

Napájanie potrebuje aj prešmykač a zadný “šalter”, tam sú nároky na výkon zásadne vyššie, už je potrebná klasická batéria. SRAM má toto aktuálne šikovne vyriešené batériami pre každý komponent zvlášť, super je, že po vybití jednej sa dajú medzi sebou zamienať a vy si vyberiete, čím chcete radiť, kým sa dostanete domov k nabíjačke. Toto v patente nie je u Shimana úplne zrejmé, čo sa však vyčítať dá je, že sa počíta buď s takýmto riešením dvoch batérií, alebo by sa prehadzovačky napájali jednou spoločnou batériou umiestnenou v ráme.


Kazeta

S radením súvisí aj počet pastorkov, tu Shimano hlavne v cestný sadách zaostáva. Campagnolo nedávno predstavilo gravel sadu Ekar s dokonca trinástimi pastorami, klasické sady sú dvanástky, rovnako ako u SRAM. Shimano na ceste stále operuje s jedenástkou, čo by sa mohlo čoskoro zmeniť. Patent hovorí o dvanásťrýchlostnej kazete s najmenším pastorkom 10 a najväčším 48, čo sa však v patente nehovorí je, či bude takáto kazeta pasovať na klasický jedenástkový orech, alebo pôjdu cestou micro-spline…


Brzdy a klasické radenie

Z patentov sa dá vyčítať aj to, že nová cestná sada by sa mohla vyrábať vo verzii aj pre klasické brzdy, nielen kotúče, ale nikde sa nespomína iné, ako elektronické radenie. Ak by radenie pomocou laniek Shimano zrušilo, asi by sa nikto nečudoval, vývoj a budúcnosť smeruje do elektriky. Aktuálne prevedenie Dura Ace nesie označenie R9150, tak poslednú vec, ktorú môžeme spoločne hádať je, či ďalšia ponesie názov R9200, alebo Shimano pod vplyvom výročia vybočí zo zabehnutého systému.


Čo príde a čo nie

Patenty sú len návrhy, čo sa dočká reálneho využitia, uvidíme. Ako to vidíte vy?

  • Predstaví Shimano novú Dura Ace v roku 2021?
  • Bude bezdrôtová?
  • Dostane 12 pastorkov?
  • Skončí mechanická sada Dura Ace?
  • Prežijú klasické brzdy na top sade?
  • Napájanie pák bude piezoelektricky?
  • Bezdrôtové prehadzovačky budú mať spoločnú batériu?
  • Nepredstaví Shimano žiadne novinky pri príležitosti osláv 100 rokov?

Kľudne si naše tipy môžeme vyhodnotiť, ako pomôcka môže sľúžiť fotografia, ktorú Remco Evenepoel zverejnil na svojom Instagrame, tam to vyzerá na 12 rýchlostí, bezdrôtovú sadu s jednou spoločnou batériou v ráme. Shimano plánuje spustiť oslavu 23. 3. 2021, takže sa všetko dozvieme čoskoro.

Všetky komponenty v ponuke shopu na tomto odkaze.

Zdroj fotografií: shimano.com
report_problem Našiel si v texte chybu?
cepooo 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Di2 Frankenstein - skúsenosti a postrehy s inštaláciou

Di2 Frankenstein - skúsenosti a postrehy s inštaláciou

Veľa cyklistov to asi pozná. Príde nejaká nová vychytávka a nám sa už v hlave premieta, ako by sadla na náš milovaný stroj a aký by bol život s jednou obličkou...
Test: CamelBak Podium Titanium - najlepšia farba a materiál cyklofľaše?

Test: CamelBak Podium Titanium - najlepšia farba a materiál cyklofľaše?

Kto dostal nápad vyrobiť cyklistickú fľašu z titánu a prečo? Má 5x drahšia fľaša aj nejaké praktické výhody?
Predstavenie: Suunto Race Titanium – titánové hodinky s pekným displejom

Predstavenie: Suunto Race Titanium – titánové hodinky s pekným displejom

Kvalitné telo, výborné ovládanie a vhodné nielen na všetky možné športy, ale aj na denné nosenie.
keyboard_arrow_up