Test: Tubolito MTB PSENS – inteligentná duša s tlakomerom

Za posledné roky sme si zvykli, že označenie „smart” majú rôzne doplnky ako náramky, hodinky, prípadne oblečenie. Že sa mi však do rúk dostane smart duša, by som naozaj nečakal.

Nie, nerobím si z vás srandu, ani nečítate žiadne sci-fi fórum, ale reálne je reč o bikovej duši, ktorá má v sebe integrovaný tlakový senzor a NFC čip, vďaka čomu si viete v reálnom čase cez mobil zistiť tlak v kolese. Myšlienka merania tlaku v bikovej pneumatike nie je síce až tak revolučná a na bezdušové plášte existujú napr. „ventilkové” zariadenia od Quark alebo SKS, no ak si odmyslíme neporovnateľne vyššiu cenu, tak pre dušové použitie doposiaľ takéto zariadenie neexistovalo. Ako taká duša vlastne funguje a čo všetko dokáže?


Základné údaje, parametre a hmotnosť

Typicky oranžové duše Tubolito nie sú už takou horúcou novinkou a o ich vlastnostiach a výhodách sme už v minulosti písali. (Mimochodom, článok s predstavením si prečítalo viac ako 48 tisíc ľudí a pod videom sa strhla vášnivá debata.) Dnes sa preto zameriam skôr na funkciu merania tlaku a samotnú aplikáciu.

Hmotnosť: 93g/85,7 g (udávaná výrobcom/nameraná)
Varianty: 29” a 27,5”  pre 1,8 - 2,5” plášte
Ventil: 42 mm galuskový (FV) s nevyberateľným jadrom
Použitá technológia: NFC čip (batéria nie je potrebná)
Kompatibilita aplikácie: Android, iOS
Nekompatibilita duše: s ráfikovými brzdami
Maximálny tlak: neuvedené


Ako to vlastne funguje?

V úvode som už naznačil, že duša je vybavená snímačom tlaku a NFC čipom.
V praxi sa táto elektronika nachádza nalepená na pružnom pásiku na vnútornej stene duše v blízkosti ventilu a so smartfónom komunikuje cez NFC rozhranie prostredníctvom vlastnej aplikácie. Vďaka použitiu NFC nie je potreba žiadnej batérie. Je však potrebné, aby ste mali mobil s funkciou NFC, bez toho sa nepohnete. Aplikácia tubolito je dostupná pre Android aj Apple zariadenia. Samotný vizuál aplikácie je pomerne jednoduchý a jediné, čo máte k dispozícii, je tlačidlo „SCAN”, ktoré spustí snímanie čipu a po jeho úspešnom detegovaní vám vyhodí tabuľku s hodnotou tlaku v BAR-och a PSI.


Reálne postrehy z praxe

Výrobca píše, že by sa vám to malo podariť vo vzdialenosti 3 cm nad čipom.

Prekvapilo ma, že výrobca udáva pre 29” verziu hmotnosť 93 gramov a ja som nameral o 7,3 g menej. Nahadzovanie a „bombovanie” duše bolo bezproblémové. Jediné, na čo treba dať pozor, je poloha čipu voči plášťu.

Ja som si pre istotu natočil plášť tak, aby vyrazený údaj o rozmere plášťa začínal na začiatku čipu. (Predpokladám, že módna polícia v tejto chvíli už obdržala hlásenie a vysiela hliadku na miesto činu.) Meranie tlaku v plášti už bolo trošku komplikovanejšie. Výrobca píše, že by sa vám to malo podariť vo vzdialenosti 3 cm nad čipom. Ja s 950 g plášťom Maxxis Aggresor v rozmere 29 x 2,35” a kovovou nálepkou pre magnetický úchyt na zadnej strane mobilu SONY Z5 compact som bol úspešný až po bezprostrednom priložení mobilu na dezén. S nejakým papierovejším plášťom a bez kovovej rušičky na telefóne by to však mohlo byť jednoduchšie a nemuseli by ste si špiniť telefón o zablatený plášť. Čo sa týka presnosti merania, tak tu som nezaznamenal nejaký zásadný problém. Urobil som test pri 10, 20, 30 a 40 PSI a odchýlka merania bola vždy 1-2 PSI (cca 0,1 BAR). Nemal som k dispozícii kalibrovaný manometer, obdobný údaj však uvádzajú aj iní recenzenti.


Plusy

  • nízka hmotnosť a lepšia odolnosť
  • nárast hodnoty MI (macher index)
  • pomerne presné meranie úrovne tlaku
  • meranie tlaku bez nutnosti špiniť si prsty
  • nevyžaduje batériu ani nabíjanie
  • jednoduchá a funkčná aplikácia

Mínusy

  • musíte mať mobil s NFC
  • nie vždy odčíta hodnotu na prvý pokus
  • vysoká cena


Pár slov na záver – komu je táto "fičúra" určená?

Tubolito MTB PSENS je zaujímavý technologický počin, no jeho praktické využitie z môjho pohľadu zatiaľ trochu pokrivkáva. Pokiaľ však patríte k milovníkom technológií a radi si spravíte radosť nejakým tým „gadgetom”, tak s Tubolito MTB PSENS určite spravíte dojem na kamošov na traile alebo pri "pive". Osobne by som si vedel takúto dušu predstaviť skôr na cestný bicykel, kde „palcometricky” je už väčší problém zistiť, či máte 5 alebo 8 atmosfér v kolese a reálne tu hrozí poškodenie plášťa alebo ráfika pri prekročení maximálneho povoleného tlaku. Naviac CO2 bombičky ani cestárske pumpičky obvykle nezvyknú mať manometre.

Tubolito MTB PSENS ocenia pravdepodobne aj jazdci, ktorí presne vedia, aký tlak potrebujú na dané podmienky a na vrchu kopca si podľa appky odpustia presnú hodnotu. Akurát musia voziť duše. Tak či onak cenový rozdiel medzi klasickým Tubolitom a PSENS Tubolitom nie je až taký priepastný a verím tomu, že v budúcnosti sa určite ešte dočkáme ďalších vylepšených verzií. Mimochodom, na záver ešte spomeniem, že Tubolito nahradilo v ponuke nie príliš šťastné (a dobre držiace) samolepiace záplaty novou sadou na defekty, ktorá obsahuje záplaty z identického materiálu ako je duša a „špeci” lepidlo.

MOC pre Tubolito MTB PSENS je stanovená na cca 45 € a podrobnejšie informácie sa dozviete na tomto odkaze
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
bimjeam 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela
Komentáre
Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela
Podobné články
Test: Michelin Wild AM2 Competition line – plášte s veľkým potenciálom
S Michelinom som nemal pred testom žiadne skúsenosti. Očakávania však boli veľmi veľké. Z každej strany som počúval na výrobcu iba chválu – a už viem, že prečo.
Test: Cycplus AS2 Pro – malý-veľký pomocník
Viete si predstaviť, že by ste na výjazd namiesto pumpy vozili so sebou akumulátorový kompresor? Asi nie. Popravde, donedávna som na tom bol podobne.
Test: Náradie Lezyne Pocket Torque Drive – vreckový „momenťák“ vždy poruke
Utiahnutie skrutiek na predpísaný moment je veľmi dôležité, obzvlášť pri karbónových a gramárskych komponentoch. Čo však spraviť, keď treba niečo opraviť alebo dotiahnuť na výjazde?
keyboard_arrow_up