Test: Canyon Grizl - všestranný univerzál

Test: Canyon Grizl - všestranný univerzál

Vždy som bol veľký fanúšik nemeckej značky Canyon a bol to práve ich bicykel, ktorý ma ešte v roku 2017 tak trochu "nalomil" na gravel jazdenie. Ponuka na testovanie novinky, u ktorej som ani názov nemohol vedieť dopredu, sa neodmieta.

Stále som si myslel, že pôjde o nejaký vylepšený model Grail. Tajnosti sa robili až do poslednej chvíle a tak, keď som prebral krabicu v Hrádku, hneď som nakukol dovnútra. Čo to je za model? To počujem prvýkrát.

Zbrusu nový model


Celokarbónový rám Grizl vypĺňa medzeru medzi modelom Endurace, ktorý je viac orientovaný na pohodlné cestné jazdenie a Grail, ktorý je síce určený viac do terénu, ale stále ide skôr o bicykel s pretekárskym génom. Skrátka, chýbal tomu model, ktorý bude vašou prvou voľbou, keď sa neviete rozhodnúť, aký bicykel zobrať zajtra na výjazd. Grizl sa nehanbí švihať cez týždeň s kamošmi v balíku a naopak cez víkend s ním môžete kľudne prežiť výlet mimo civilizáciu.



Výbava hodná novinky


Z krabice vyťahujem svetlozeleno/šedo/zelený celokarbónový rám a začínam skladať. Pravdu povediac, príliš som sa nenarobil a okrem nahodenia predného kolesa a baranov, som nemusel nič extra robiť. Mám tak chvíľku na to, pokochať sa výbavou.



Čo by to bol za gravel, keby nemal už pre túto kategóriu legendárnu sadu GRX. Na jemne vyosených baranoch šírky 450 mm sa tak nachádzajú páky RX810. Znalcom už určite bude jasné, že pohon bude postavený na jednoprevodníku. A veru 40-zubový prevodník vpredu a 11-42 kazeta vzadu potrápia moje nohy v stúpaniach.



Prehadzovačka RX812 (ako inak už so spojkou) a brzdy RX810 už len dotvárajú celkový dobrý prvý dojem. Za zmienku určite stoja aj použité kotúče RT800 s obrovskými chladičmi a veľkosti 160 mm na oboch osiach.



Srdce mi poskočilo aj pri pohľade na solídne a hlavne ľahké (P: 880 g, Z: 1 015 g) kolesá od DT Swiss, model G1800. Vnútorná šírka 24 mm zvládne aj poriadne široké pneumatiky a dáva kolesám spolu s plochými špicami šmrnc. Testovacie bicykle vôbec nešetrím, veď jednak nie sú moje a treba nasimulovať za pár dní záťaž niekoľkých mesiacov. Aj po pár trafených kameňoch a jamách sú kolesá stále rovné, ako keď vyšli z fabriky.



Krásny zvuk zadného náboja používam ako zvonček. Bicykel je tubeless ready, pneumatiky sú v šírke až 45 mm a v ráme aj vo vidlici je ešte stále miesta na rozdávanie. Odhadom to vidím, že ani pri 50 mm nebude problém.



Zadok určite ocení aj sedlo Fizik Argo a hlavne sedlovku z domácej kuchyne S15. Chvíľu mi síce trvalo, pokiaľ som pochopil, ako sa nastavuje uhol sedla. Avšak za ten komfort, ktorý ponúka, to určite stojí. Trošku ma hnevá, že vyžaduje z môjho pohľadu viac údržby ako obyčajná sedlovka. Čo tým myslím? Hocijaká nečistota medzi dvoma karbónovými polovicami automaticky znamená pazvuky. Nakoniec som našiel na to fígeľ a čistil to zubnou niťou. Za ten komfort a tlmenie vibrácií to rozhodne stojí.



Celá táto paráda váži veľmi slušných 9,3 kg aj s troma košíkmi. Keď sa tak pozerám na všetko, čo tento bicykel zvládne, tak toto je nadpriemerné číslo.



Pripravený na všetko


Už prvý pohľad prezradí pripravenosť modelu Grizl na akékoľvek dobrodružstvo. Teší ma použitie všetkých možných úchytov, či už sú to tri košíky, alebo možnosť pripevniť tašku na hornú rámovú rúrku na skrutky.



Pri dlhších výjazdoch alebo bikepacking výletoch sa bude určite hodiť aj možnosť pripevniť batožinu na vidlicu. Jej nohy sú schopné odviesť až 3 kg každá, a tak miesta bude určite dosť. Samozrejmosťou sú aj úchyty na blatníky. Ja, ako servisne orientovaný človek, veľmi oceňujem vytlačené momenty utiahnutia pri každej skrutke.



Kabeláž je ako inak vedená vnútrom a tak línie bicykla nič neruší. Všetky nepotrebné otvory na predný prešmykač, vedenie káblov a podobne sú zakryté krytkami, aby zbytočne do rámu nešla voda a nečistoty. Detail ako integrovaný hliníkový chránič rámu pod prevodníkom a gumený na zadnej reťazovej vzpere je už len čerešnička na torte. Naozaj stačí vybrať z krabice a jazdiť.



Poďme jazdiť





Nebude excelovať v žiadnej disciplíne, ale zvládne všetky.
Prvé metre nechajú zabudnúť na všetko a od samého nadšenia doslova letím vpred. Prvotný asfalt strieda už poctivá gravel cesta a ja nespomaľujem ani o kúsok. Takto má presne vyzerať pôžitok z gravel bicykla. Cyklista vysmiaty, kamienky lietajú, bicykel potichu sviští vzduchom. Dávno som nemal taký dobrý pocit. Veľkosť L mi na mojich 185 cm sadla ako uliata.



Grizl má rozchod kolies (WheelBase) 1 050 mm, teda aspoň toľko som nameral, nakoľko v čase písania testu ešte neboli k dispozícii žiadne oficiálne tabuľky. Tento mu prepožičiava stabilitu, či už v technickom stúpaní alebo rozbitom zjazde. Daňou za veľkú priechodnosť rámom sú 435 mm zadné vzpery, avšak keď to porovnávam s mojím bicyklom, ktorý má o 15 mm kratšie, tak som žiadnu nemotornosť v zákrutách nespozoroval.



Z ďalších známych parametrov ešte spomeniem celkom slušný reach 409 mm a stack 605 mm. Aj z týchto údajov sa dá vyčítať celková uvoľnená geometria, orientovaná skôr na komfort a bikepacking. Mimochodom, Grizl sa bude ponúkať od veľkosti 2XS až po veľkosť 2XL, čiže určite si každý nájde ten správny fit.



Rám je veľmi pevný a aj pri prejazde nerovností sa vôbec nekrúti. Samozrejmosťou sú aj pevné osky na oboch kolesách, a tak pri šliapaní ide všetka energia do rýchlosti. Karbón pohlcuje vibrácie na jednotku, preto ani po dlhšej jazde nie som vytrasený. Prispieva k tomu už aj spomínaná sedlovka, ktorá toho odfiltruje kvantum. V neposlednom rade sú to aj pneumatiky, ktoré prispievajú ku komfortu jazdy. Ešte tak karbónové barany a bolo by to skvelé. Ale to už by som asi chcel veľa. Rukám pomáha proti únave hrubá a mäkká omotávka.



Stabilita a suverenita, ktorá z tohto bicykla vyžaruje, mi doslova dávala krídla, a tak som si plnými dúškami užíval zjazdy po rozbitých lesných cestách, ale aj nekvalitnom asfalte. GRX brzdy sú samozrejme overená klasika a brzdného účinku majú na rozdávanie. Prekvapili ma však kotúče. Nemyslel som, že to bude až taký veľký rozdiel oproti mojim “lacným”. Ani po obrovskej záťaži sa nevlnia a brzdy necinkajú.



Vedel som, že 40 mm pneumatiky, ktoré mám na svojom bicykli, sú dostatočne široké, avšak teraz som zistil, že by som zniesol aj širšie. Obzvlášť v technickejších úsekoch je fajn mať viac gripu, ako treba. Pri brzdení ani nehovorím a tam, kde sa inak už rútim šmykom, sa nič také nedeje. G-One Bite, ako už názov naznačuje, hryzú naozaj slušne, a vďaka rozumnému vzoru nie sú napriek svojej šírke vôbec pomalé ani na presunoch po asfalte.



Trošku som sa bál prevodov, nakoľko som tak trochu rozmaznaný 2x11 prevodmi, ktoré mám na svojom biku. Moje obavy sa však nenaplnili a stúpania nakoniec neboli také kruté a všetko som zvládol. Na rovine a v rýchlych zjazdoch som si miestami pripadal ako zajačik Duracell, hlavne v rýchlostiach nad 40 km/h, avšak takých situácií bolo veľmi málo. Asi by som si rýchlo zvykol na takéto sprevodovanie. V prípade potreby je rám pripravený aj na predný prešmykač.



Je vôbec niečo, čo sa mi nepáčilo?


Sedím nad klávesnicou a snažím sa niečo nájsť, ale naozaj si nemôžem pomôcť. Nie je nič, čo by sa mi na tomto bicykli nepáčilo. Keď by som chcel byť veľmi vyberavý, tak by som asi chcel mať celý rám čierny.



V správny čas prišiel ten správny model


Prísť na trh s takto podareným bicyklom v dobe, kedy cyklistika a gravel bicykle zažívajú boom, bol veľmi rozumný krok. Naviac veľa ľudí hľadá jeden bicykel na všetko a práve taký Grizl je. Nebude excelovať v žiadnej disciplíne, ale zvládne všetky. To všetko pri perfektnej výbave a hmotnosti.

Mňa osobne tento bicykel oslovil a dúfam, že toto nie je poslednýkrát, čo sme sa spolu zviezli. Testovaný model sa bude predávať za cenu okolo 2 800 € a viac sa dozviete na tomto odkaze. Ostatné stupne výbavy, ako aj ich cenu, nájdete na stránke výrobcu.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up64thumb_down comments 74 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Castelli Premio Black – skutočný high-end pre epické výjazdy

Test: Castelli Premio Black – skutočný high-end pre epické výjazdy

Poznáte spojenie menej je viac? Presne podľa neho sa v Castelli pozreli na všetky aspekty cyklistických nohavíc určených na dlhé hodiny v sedle a horúce dni.
Test: Montážny stojan Super B TB-WS30 - servis na vysokej úrovni

Test: Montážny stojan Super B TB-WS30 - servis na vysokej úrovni

Ponúka výrobca Super B stabilný a dobre prevedený stojan, do ktorého sa oplatí zainvestovať?
Test: Superior Xroad TEAM ISSUE Di2 - cesťák alebo gravel?

Test: Superior Xroad TEAM ISSUE Di2 - cesťák alebo gravel?

Väčšinou, keď príde na test bicykel, tak mám v tom hneď jasno. Pri tomto kúsku som však vôbec netušil, či je toto cestný bicykel alebo gravel, na ktorý len niekto omylom dal cestné gumy.
keyboard_arrow_up