Pinarello Dogma F - nový najlepší bicykel na svete

Pinarello Dogma F - nový najlepší bicykel na svete

Práve skončilo svetové embargo na nový top model značky Pinarello a vy sa môžete pozrieť na jeho vylepšenia medzi prvými na svete.

Poviem úprimne, že som dlho s použitím takto silného nadpisu neváhal. Všetci sa zhodneme na tom, že Tour de France sú najprestížnejšie preteky na svete. To je fakt. Tiež mi dáte za pravdu, že v profi cyklistike rozhodujú drobné rozdiely, veď aj tím INEOS spojený s touto značkou má ako svoje motto “Marginal Gains”, niečo ako “Na detailoch záleží”.

Preto si trúfnem povedať, že aj keď má INEOS najväčší rozpočet a výborných jazdcov, tak na "zlých" bicykloch by TDF nemali šancu toľkokrát vyhrať. Tie čísla mňa samého prekvapili, značka Pinarello vyhrala z posledných 30 Tour de France až 15x, ak sa pozrieme čisto na model Dogma, tak z posledných 10 TDF vyhrala Dogma 7x. A keďže nová vlajková loď Dogma F prevyšuje doterajšieho kráľa F12, tak takýto nadpis sa mi k jej predstaveniu jednoducho hodil.



Prečo F?


Doteraz sme boli zvyknutí na číselné označenie top modelov Dogma. Fromie začínal na F8, potom tu bola F10, posledné roky F12. V rámci týchto generácií sa potom v ponuke nachádzali aj špeciálne prevedenia, odľahčený model s prívlastkom x-light, alebo odpružený s označením K a podobne. Teraz Pinarello od číslice upúšťa a topka bude odteraz jednoducho Dogma F, to písmeno môže znamenať “future”, “fast” alebo “flagship”. Inak zaujímavé je aj samotné slovíčko Dogma, poznáme aj zo slovenčiny, dogmu chápeme ako fakt, niečo čo sa považuje za pravdu a nespochybňuje sa. Taliani sa toho neboja.



Prečo nový model?


Na značke Pinarello sa mi páči, že okrem toho dôrazu na tradíciu, výnimočnosť a emócie, sa nebojí ukázať a pomenovať aj svoje slabšie stránky. Pravda je, že často sú spomínané až pri predstavení nového modelu a porovnávania s tým starým. Že Pinarello bicykle sú veľmi pohodlné, dobre sa ovládajú, sú neskutočne tuhé a s aerodynamikou si tykajú, nepochybuje nikto, kto sa na nich niekedy previezol, alebo aspoň sleduje cyklistiku a čítal nejaké ich recenzie.

detaily, ktoré rozhodujú
Ja som mal to šťastie, že som sa o tom mohol presvedčiť aj na vlastnej koži a všetko spomenuté o Dogme F12 platí. A teraz to ALE. Zároveň model nepatril v porovnaní s konkurenciou a ich top modelmi k tým najľahším, asi aj to bol hlavný dôvod, prečo INEOS doteraz jazdili stále klasické brzdy. Kotúče sú ťažšie. Čo však mne ako amatérovi neprekáža, pol kila hore dole, to medzi profíkmi môže znamenať rozdiel medzi prvým a druhým miesto. To sú tie hore spomínané detaily, ktoré rozhodujú. A preto ma tento nápis v prezentácii novinky pobavil a asi to bude najzásadnejšie vylepšenie top modelu:


“IT’S THE BEST… BUT IT’S TOO HEAVY” NOW IT’S SIMPLY THE BEST.



V čom Fko prekonáva F12tku


Bicykel profíka usilujúceho o víťazstvo v Grand Tour musí byť čo najbližšie limitu UCI, t.j. jeho hmotnosť je na najnižšej povolenej hodnote, dnes stále 6,8 kg. Vyhrať TDF je do veľkej miery o schopnostiach jazdca v kopcoch a tam pri počte kilometrov a nastúpaných metrov každý gram cítiť. Pinarello sa pozrelo nielen na rám, ale aj na ostatné komponenty, ktoré má vo svojej produkcii, či už priamo, alebo pod značkou MOST. Vyberám z prezentácie pre zaujímavosť niekoľko údajov, zámok sedlovky -35 g, hlavové zloženie -25 g, pevné osy -20 g, vidlica -58 g, karbónové riadilá -40 g... Celkovo je rámový set ľahší o 265 g. A takto vyzerajú kompletné bicykle, vážené bez pedálov:

  • DOGMA F DISC veľk. 53 – SRAM RED ETAP AXS – DT SWISS ARC1400 = 6,9 kg
  • DOGMA F DISC veľk. 53 – SHIMANO DURA ACE DI2 (9100) – DT SWISS ARC1400 = 6,8 kg





Ďalšie vylepšenia


Pri príležitosti nového modelu by bola škoda, ak by to ostalo len pri úspore hmotnosti. Pracovalo sa aj s aerodynamikou, tuhosťou a ďalšími pre bicykel dôležitými vlastnosťami, materiál zostal ten najlepší aktuálne dostupný, japonský karbón Torayca T1100. Zhrnúť si to môžeme takto:

  • + 12 % tuhosť stredu
  • + 3,2 % lepšia aerodynamika (klasické brzdy F vs F12)
  • + 4,8 % lepšia aerodynamika (kotúčové brzdy F vs F12)
  • + 1,3 W úspora pri 40 km/h/2,6 W pri 50 km/h




Úvaha o novej sade


Viem si dosť dobre predstaviť, prečo model F prichádza do ponuky v čase tesne pred predstavením novej Dura Ace. Pri písaní článku ešte neboli zverejnené detaily novej sady (Fko v prezentácii nie je zobrazené s aktuálnou Dura Ace, asi čakajú na novinku), ale viem si predstaviť, že bude k dispozícii len pre kotúčové brzdy. A to by bol pre INEOS problém. Museli by začať jazdiť kotúče a pri F12 by to znamenalo, že sa nedostanú na hmotnosť 6.8kg. Takže ľahší model F v kombinácii s novou Durou na kotúčoch bude šikovným riešením, s ktorým budú spokojní všetci.

Tiež som si všimol, že nad košíkom na hornej rámovej rúrke chýba miesto pre riadiacu jednotku elektrickej sady, tipujem, že nová sada bude mať toto vyriešené inak. Ale to sú len moje domnienky, možno Japonci spravia aj ráfikovú verziu, možno bude miesto pre nabíjanie na inom mieste. Čo ma prekvapilo je, že Fko bude aj v ráfikovej verzii, takže aká je pravda, sa ešte len ukáže.



Cyklista na prvom mieste


Nepoznám veľa značiek, čo by malo v ponuke toľko rôznych veľkostí, aj tu ich je 11, to sa bežne nevidí. V kombinácii s rôznymi veľkosťami sedlovky a riadidiel tak má jazdec na výber až 352 možností. Teda v klasickej dobe, posledný rok to je skôr o tom, že “toto máme skladom a nejaká zmena znamená polroka čakania”. Ale aj to sa skôr či neskôr vráti do normálu a budeme si môcť vyberať aj farebné prevedenia, Fko má na úvod 3 možnosti, čierne, červené a zaujímavé strieborné.



Aktuálnu ponuku Pinarello nájdete v eshope, na výber sú aj doplnky a komponenty MOST. A pokojne tu spomeňme aj obutie Pirelli, aj na obrázkoch je vidieť, že si značky idú "na ruku", ich galusky a plášte nájdete u nás tiež.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up58thumb_down comments 31 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Elektronické radenie - výhody a ako na prerábku

Elektronické radenie - výhody a ako na prerábku

Zvažujete, či mechanickú alebo elektronickú sadu? Máte obavy z “elektriky”, či ju budete vedieť nastaviť a používať? Čo obnáša prerobenie mechaniky na Di2, aké sú výhody bezdrôtovej sady?
Video: Trendy cestných bicyklov v roku 2021 - pohľad Cepa a Imra play_arrow

Video: Trendy cestných bicyklov v roku 2021 - pohľad Cepa a Imra

Cyklistika zažila obdobie prudkého rastu, ako sa to prejaví na podobe cestných bicyklov a ich komponentov pre rok 2021, akú zábavu hľadajú nový majitelia smart trenažérov?
Unboxing: Cannondale SystemSix Carbon Ultegra 2021 - rýchlosť na každý deň

Unboxing: Cannondale SystemSix Carbon Ultegra 2021 - rýchlosť na každý deň

Už neplatí, že aero model má byť len rýchly. SystemSix to namiešal tak, že okrem ušetrených wattov získavate prekvapivo univerzálny bicykel.
keyboard_arrow_up