Jeden rám, dva bicykle - cestné a gravel biky Superior X-ROAD

Trhalo by ti srdce, vybehnúť s cestným bicyklom do terénu, bál by si sa, že poškodíš rám? Na druhú stranu, mať gravel by sa ti páčilo, ale nechceš alebo nemôžeš mať 2 bicykle?

Gravel jazdenie si určite našlo svoje pevné miesto v srdciach cyklistov a už teraz je jasné, že to nebude len chvíľkový výstrel módy. Tých dôvodov, prečo si pôvodne cestní alebo horskí cyklisti zaobstarajú gravel bicykel, je viacero. Potom už záleží len na ich vkuse, či sa rozhodnú pre rýchly gravel, podobný cestnému alebo cyklokrosovému stroju, alebo ich láka pripevniť 6 fľašiek s vodou na rám a vybrať sa na bikepacking dobrodružstvo a niekto pôjde po robustnosti, obuje najširšie plášte, aké sa do rámu zmestia, už existujú aj odpružené prvky a teleskopické sedlovky určené pre gravel.


Podľa týchto preferencií by sa vybral konkrétny model a už by sa doma hľadalo len miesto na ďalší bicykel. Nové technológie, materiály a komponenty dnes ponúkajú aj ďalšiu cestu, a to používať jeden bicykel na dve disciplíny. Už podľa úvodnej vety sa dá tušiť, o čom bude reč.

2 v 1

V prvom rade je super, že značka Superior neopustila vody cestných bicyklov a v ponuke majú stále svoje miesto.
...lebo my cyklisti vieme, že ideálny počet bicyklov je N+1.
A nie je to len taká ponuka, „aby sa nepovedalo”, na svoje si príde aj začínajúci cestný cyklista. Dobre mu poslúži hliníkový rám a sada Shimano 105 a na opačnej strane je na výber karbónový model s novými karbónovými riadidlami z vlastného vývoja. Na karbónových kolesách svieti nápis DT Swiss a bezchybné radenie zabezpečí sada Shimano Ultegra Di2.


Na cesťáku v teréne

V Superior to ale vymysleli šalamúnsky a rám, ktorý tvorí srdce cestných modelov, je identický aj s gravel modelmi. Čo to reálne znamená? Že ak sa rozhodujete, či si zaobstaráte cestný alebo gravel bike, tak teraz môžete mať oba v jednom bicykli. Podľa toho, kde trávite viacej času, zvolíte buď cestný model a dokúpite robustnejšie plášte, alebo praktickejšie budú extra kolesá a bez strachu takto upravený cesťák prevetráte na miestnej poľnej ceste.


Na graveli na ceste

Ak už teraz viete, že lepšie je vám mimo premávky na poliach a lúkach a tam budete jazdiť väčšinu kilometrov, ale občas by bolo príjemné vybehnúť s partiou aj na asfalt, tak X-ROAD s označením GR na gravel komponentoch opäť len prezujete a na prvý pohľad nikto ani nespozná, že bicykel bol kupovaný ako gravel.


Rozdiely v detailoch

Kým sa pozrieme na odlišnosti v prevedení modelu X-ROAD, vymenovať môžeme aj ďalšie šikovné riešenia, ktoré majú obe verzie spoločné. Od určitého stupňa výbavy poteší integrácia kabeláže aj v oblasti predstavca a nie je to viazané len na karbónové riadidlá, aj hliníkový predstavec s týmto už počíta.


Praktická je magnetická páčka s imbusom v pevnej osi kolies, vďaka ktorej sa ľahšie odtiahne a pre cestnú aj gravel verziu sa počíta s možným osadením malých blatníkov pomocou redukcií, ktoré dostávate s bicyklom. A najlepšie nakoniec, cestná aj gravel verzia zmestí do rámu plášť široký až 40 mm, priamo z vývoja je informácia, že ak nie je použitý prešmykač Di2, tak sa otvára priestor na nejaký milimeter šírky ešte navyše.


Že sú rámy identické, vidieť aj v tabuľkách geometrií, kde sú na milimeter rovnaké hodnoty. Rozdiel je len v gumenej ochrane rámu a v inom dizajne nástreku gravel modelov a samozrejme v použitých komponentoch.

Gravel v znamení rýchlosti

Tým, že základ gravelu je spoločný s cestným modelom napovedá, že takto ladený gravel sa hodí skôr pre milovníkov rýchlosti, na ráme nie sú diery na uchytenie X fliaš, do rámu sa počíta len s cestným rozmerom kolies. Aj preto sa ponúka aj ďalší scenár, a to využitie takéhoto biku na cyklokrosových alebo gravel pretekoch, rám má na pomery gravelov príjemne agresívnu geometriu a ak by išlo o významnejšie podujatie, poteší informácia, že rám je legálny a schválený UCI.


50 odtieňov bikov

Počet cyklistických disciplín sa rozrastá a v rámci nich existujú rôzne podkategórie, biker si tak môže vybrať presne podľa chuti. Zohľadniť sa dá, čo je jeho hlavná disciplína, a aký bicykel už vlastní. Cestný cyklista, ktorý už doma jeden rýchly asfaltový bicykel má, môže preferovať GR verziu modelu X-ROAD, aby pokryl svoje jazdy v teréne. Horský biker môže naopak preferovať cestnú verziu X-ROAD, do terénu pôjde na svojom biku a jarné tréningy, keď je mimo ciest ešte blato a mokro, si užije na cesťáku. A v oboch prípadoch s potenciálom výmeny kolies a získaním nových možností.


Keď sa to takto premyslí, nie je potrebné mať doma X bicyklov, aj keď je pravda, že od ďalšieho snívania a špekulovania si aj tak nepomôžeme, lebo my cyklisti vieme, že ideálny počet bicyklov je N+1.

Geometria a špecifikácia je k dispozícii na stránke Superior. Nové bicykle, ako budú chodiť postupne na sklad, sa všetky objavia na profile značky v eshope.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?

Podobné články

Suunto Race – osvedčené funkcie aj v nových farbách PR článok

Suunto Race – osvedčené funkcie aj v nových farbách

Pre tento rok Suunto rozširuje modely hodiniek Suunto Race o ďalšie tri farebné variácie. Nájdeme medzi nimi modely s titánovou aj nerezovou lunetou. Nechýba ani novinka pre milovníkov hudby počas tréningu.
Hardtaily a gravely od Marin - kalifornský sen PR článok

Hardtaily a gravely od Marin - kalifornský sen

Predstav si kopce s výhľadom na oceán. Kopce, kde sa začali písať dejiny horskej cyklistiky. Tam, v tieni tisícročných sekvojí, sa zrodila aj značka bicyklov Marin.
Plášte pre štrkolety, žiletky aj enduro mašiny PR článok

Plášte pre štrkolety, žiletky aj enduro mašiny

Každá disciplína si vyžaduje rôzne obutie, o podmienkach ani nehovoriac a preto prinášame niekoľko tipov. Tak ktorý si dnes zvolíš ty?
keyboard_arrow_up