Údržba, výmena a nitovanie reťaze

Z Archívu. Je faktom, že najvačším pohlcovačom energie na bicykli je reťaz. V špinavej, suchej a hrdzavej reťazi sa stráca až 30% výkonu. Znie to síce neuveriteľne, ale je treba si uvedomiť, že reťaz sa skladá asi zo 100 vnútorných a vonkajších článkov, ktoré navzájom držia pohromade čapy. Vnútorné články, vonkajšie články, medzikrúžky a čapy sa pri pohybe vzájomne trú a jediným uľahčením trenia je mazadlo...

Údržba

Na reťaz pôsobí prach, blato a voda. Spolu s mazadlami sa tak vytvára vynikajúci brúsny materiál, ktorý dokáže reťaz veľmi rýchlo opotrebovať. Preto by sme sa mali venovať väčšej údržbe reťaze po každej jazde v prašnom prostredí a najmenej premazaniu po každom zmoknutí. V súčasnosti už nie je problémom kúpiť čistiace a aj mazacie prostriedky v bicyklovom obchode, ktoré sú už skoro v každom meste a mestečku.

Na čistenie reťaze je mnoho postupov a každý cyklista považuje ten svoj za najlepší. Najjednoduchší spôsob je zájsť na benzínové čerpadlo a za 10 korún vystriekať reťaz tlakovou vodou ("wapkou"). Reťaz sa nemá vystriekať len na povrchu, ale aj zvnútra vonkajších článkov. Hneď môžeme vystriekať celý bicykel, ale musime dať pozor, aby tlak vody nevyplavil vazelínu z ložísk kolies, stredu a hlavového zloženia. Po vystriekaní musíme reťaz vyutierať do sucha a naolejovať. Tlakovou vodou môžeme čistiť aj doma, ale vtedy dostáva viac zabrať ekológia - na benzínových čerpadlách sú odlučovače tukov.

Retaz
Doma môžeme používať aj špeciálne čístiče, ktoré sa v prírode po určitom čase rozkladajú a zároveň rozkladajú aj oleje. Štetcom alebo z rozprašovača nanesieme na reťaz čistič, chvíľu necháme pôsobiť a potom spláchneme vodou. Po spláchnutí reťaz vyutierame do sucha a naolejujeme.

Najbrutálnejším čistiacim prostriedkom je nafta alebo petrolej. Pri použití týchto prostriedkov však musíme reťaz zložiť z bicykla. Používajú sa len na údržbu zanedbanej reťaze. Treba však zvážiť, či nie je lepšie vymeniť starú reťaz za novú a v budúcnosti sa o ňu pravidelne starať.

PrackaNa trhu sú aj špeciálne práčky na reťaz v cene 20 euro a viac. Je to krabička s dvomi protiľahlými otvormi. Jedným otvorom reťaz do práčky vchádza, druhým vychádza. Vo vnútri je sústava kefiek, ktoré spolu s čističom prechádzajúcu reťaz čistia. Stačí do práčky naliať čistiaci roztok, práčku nasadiť na reťaz, niekoľkokrát pomaly otočiť kľukami a reťaz je čistá. Po zložení práčky musíme z reťaze spláchnuť zvyšky čističa. Obsah práčky (čistič) je možné použiť na niekoľko čistení. Práčka sa však vyplatí len keď pravidelne bicykluje celá rodina, alebo budeme robiť údržbu aj niekoľkým priateľom.

Vyčistenú reťaz treba namazať, ale čím? Opäť - koľko cyklistov, toľko rád. V cykloobchodoch je dostať množstvo špeciálnych olejov na reťaze a predavači vám samozrejme budú radiť tie najdrahšie. Nedoporučujem používať oleje v sprejoch - a tých je v obchodoch najviac a sú aj najdrahšie.

Olej zo spreja pri mazaní nenastriekame len na reťaz ale aj vedľa - na koleso, rám bicykla a na zem. Z tohto dôvodu je lepšia klasická olejnička, s ktorou môžeme kvapnúť olej na každý medzikrúžok. Po naolejovaní chvíľu počkáme, potom niekoľkokrát pomaly otočíme kľukami a nakoniec reťaz poutierame do sucha. Olej totiž musí byť vo vnútri reťaze na trecích plochách a nie na povrchu reťaze. Mastný povrch reťaze priťahuje prach a po krátkej dobe nastáva brúsny efekt. Nesmieme zabudnúť poutierať aj zuby prevodníka. Nie je to žiadna krása mať ich odtlačené na lýtku alebo nohaviciach.

Olej na mazanie by mal byť skôr hustejší ako redší. Hustejší olej dlhšie vydrží v článkoch a medzikrúžkoch a pri jazde neodfŕkava z reťaze. Zásadne nepoužívame konzervačné a čistiace oleje (napr. obľúbené WD). Tieto môžeme použiť na vyčistenie reťaze, ak nemôžeme použiť čistič alebo tlakovú vodu. Nanesieme konzervačný olej na reťaz, necháme chvíľu posobiť a potom vyutierame do sucha. Nanášanie a utieranie opakujeme, kým handra neostáva čistá. Až potom na reťaz nanesieme mazací olej. Je to však trochu drahé čistenie.

Výmena reťaze

Kedy meniť reťaz? Samozrejme, že včas. Vyťahaná a opotrebovaná reťaz nielenže spotrebováva náš výkon, ale zároveň viac opotrebováva zuby pastorkov kazety a prevodníka. A tie sú niekoľkokrát drahšie ako reťaz. Ako zistíme, že je reťaz opotrebovaná?

Potrebujeme na to posuvné meradlo (tzv. šubleru), špeciálnu mierku na reťaz alebo stačí aj väčšia skúsenosť. Ak dáme reťaz na najväčší prevodník a zároveň na najväčší pastorok kazety, tak ju skúsime na prevodníku nadvihnúť prstami nadvihnúť. Keď sa nám reťaz podarí nadvihnúť na 2-3 zuboch až nad zuby prevodníka, tak reťaz sme už mali dávno vymeniť. Prax v tomto spôsobe skúšania opotrebovania reťaze získame, ak ho začneme skúšať na novej reťazi a zároveň kontrolujeme aj iným, presnejším spôsobom merania.

Špeciálnu kalibračnú mierku založíme podľa návodu na jeden z medzikrúžkov reťaze. Ak druhý koniec mierky prepadne medzi medzikrúžkami je najvyšší čas na jej výmenu.

Najpresnejšie opotrebovanie reťaze zmeriame posuvným meradlom. Nastavíme ho na dĺžku 132 mm, vložíme ho medzi medzikrúžky reťaze (do vnútra článkov) a roztiahneme na doraz. Meradlá musia byť na prostriedku medzikrúžkov, meraním pri článkoch by sme mohli dosiahnuť skreslené výsledky. 11 článkov novej reťaze by malo mať dlžku 132,2 mm, pri dĺžke 132,8 - 133 mm už musíme reťaz vymeniť.

Pri obidvoch spôsoboch meraniach reťaze musíme dať pozor na spojku reťaze. Nesmie byť v meranom úseku, pretože je zvyčajne o kúsok dlhšia ako obyčajný článok reťaze. Dĺžku meriame na úseku reťaze medzi prevodníkom a kazetou a dbáme na to, aby bola reťaz pri meraní napnutá, aby neovísala. Dosiahneme to tak, že pri meraní máme reťaz na najväčšom prevodníku a zároveň na najväčšom pastorku kazety.

Ak nastal čas výmeny reťaze, musíme ísť do obchodu s cyklistickými potrebami kúpiť novú. Pred návštevou obchodu musíme vedieť, aký typ prehadzovača (menič prevodov na kazete) a prešmykača (menič prevodov na prevodníku) máme namontované na bicykli a ešte koľko pastorkov (ozubených koliesok) máme na kazete. S týmito údajmi by nám predavač mal vedieť poradiť, akú reťaz potrebujeme. Dĺžku článkov majú všetky reťaze rovnakú, rozlišujú sa len hrúbkou. Tá závisí od počtu pastorkov na kazete. Čím viacej prevodov, tým je reťaz užšia. A ak by sme chceli ušetriť a kúpili hrubšiu reťaz, tak by nám nešli dobre radiť prevody a prípadne by nám aj na ozuboch prevodníka a kazety preskakovala ("strieľala"). To isté by sa nám mohlo stať, ak by sme kúpili príliš úzku reťaz.

Na výmenu reťaze potrebujeme špeciálne náradie - nitovač reťaze. Postup výmeny je nasledovný - zhodenie (roznitovanie) starej reťaze, skrátenie novej reťaze na potrebnú dĺžku, jej nasadenie a nakoniec jej spojenie.

RoznitovaniePri roznitovovaní vložíme reťaz medzi čeluste nitovača, tŕň nitovača nasmerujeme na čap a postupným uťahovaním skrutky vytláčame čap z reťaze, až kým reťaz nerozpojíme.

Nová reťaz má podľa výrobcu a typu 110 až 120 článkov. Pred použitím ju musíme na potrebnú dĺžku skrátiť. Ak mala stará reťaz správny počet článkov, stačí, ak novú reťaz skrátime nitovačom na rovnaký počet článkov ako mala stará. Ak nie sme si istý, či dĺžka reťaze bola správna, musíme novú, ešte neskrátenú reťaz nasadiť na najvačší prevodník, prevliecť cez vodiace kladky prehadzovača a nasadiť na najmenší pastorok kazety. Po nasadení začneme ťahať jedným koncom reťaze oproti druhemu koncu. Správna dĺžka reťaze je vtedy, ked pomyselná spojnica vedúca cez stredy vodiacich kladiek prehadzovača je kolmá voči zemi.

Pri spájaní musí byť reťaz natiahnutá cez kladky prehadzovača a na pastorku kazety. Na prevodník ju nenasadíme, aby nevznikal ťah a ľahšie sa nám pracovalo.

Nasadenie retaze
Spôsob spojenia reťaze nám poradí predavač. Reťaz sa môže spájať nitovacím čapom alebo rýchlospojkou. Čap alebo spojka musí byť priložená k reťazi.

Nit Nasadenie nitu Znitovanie
Pri spájaní čapom musíme mať na jednom konci reťaze vonkajší článok a na druhom konci vnútorný článok. Do vonkajšieho článku vložíme vnútorný článok, do vnútorného článku medzikrúžok a cez otvory všetkých troch dielov vložíme nitovací čap. Nasadíme nitovač a otáčaním za skrutku nitovača zalisujeme čap, tak aby bol v otvore symetricky zasunutý. Niektoré druhy reťazí majú čapy so zavádzacím tŕňom - tento po zalisovaní odlomíme. A ešte jedna možnosť - niektoré druhy čapov so zavádzacím tŕňom nie je potrebné zalisovať, stačí ich zatlačiť kliešťami. Na správne spojenej reťazi musí byť spojený článok reťaze rovnako ohybný ako ostatné články reťaze.

Rozhybavanie reťaze
Niektoré druhy reťazí sa spájajú rýchlospojkami. Vtedy musia obidva konce reťaze končiť vnútornými článkami bez čapov. Pri spájaní stačí nasadiť dva diely spojky oproti sebe do koncov reťaze, zatlačiť k sebe a zatiahnuť za reťaz. Avšak pozor - niektoré spojky majú predpísaný smer otáčania. Pri nesprávnom nasadení sa pri zaťažení môžu rozpojiť! A ešte jedno upozornenie - nikdy nepoužívajte na novej reťazi starú spojku. Aj spojka môže byť vyťahaná a riskujete problémy.

Rychlospojka
Predĺženie životnosti reťaze

Reťaz nie je lacný diel bicykla. Ale musíme si uvedomiť, že oneskorenou výmenou opotrebovanej reťaze narobíme zvýšeným opotrebovaním pastorkov kazety a prevodníkov ďaleko väčšiu škodu a vyššie náklady na opravu bicykla.

Životnosť reťaze nám jednoznačne predĺži jej správna a pravidelná údržba. Avšak je aj niekoľko ďalších rád, ako predĺžiť jej životnosť:

Prehadzovače umožňujú prehodiť naraz cez niekoľko pastorkov. Nerobme to - reťaz sa medzi kazetou a kladkami prehadzovača kríži a jej životnosť sa rapídne znižuje. Tento spôsob radenia je určený pre pretekárov v extrémnych podmienkach. Nám, rekreačným cyklistom zvyčajne stačí prehodiť na vedľajší pastorok a otočiť pedálmi. V prípade potreby prehodiť o niekoľko pastorkov môžeme tak urobiť postupne.

Na životnosť reťaze má veľký vplyv aj správne radenie. Aj keď nabiehanie reťaze na zuby pri preraďovaní uľahčuje tvarovanie zubov prevodníkov aj pastorkov a aj vybrania na článkoch reťaze, je dobré pri prehadzovaní na moment povoliť v intenzite záberu do pedálov. Tým dáme reťazi šancu presne nabehnúť na požadovaný prevod a predlžujeme aj jej životnosť.

Životnosť reťaze znižuje aj jej kríženie pri jazde, t. j. nemali by sme mať zaradený malý prevodník a aj malý pastorok kazety, alebo naopak veľký prevodník a najväčší pastorok kazety. Mali by sme si zvyknúť radiť pri najväčšom prevodníku 3 - 4 najmenšie pastorky kazety, pri prostrednom prevodníku 3 - 4 prostredné pastorky a pri najmenšom prevodníku 3 - 4 najväčšie pastorky kazety. Týmto spôsobom radenia síce strácame niekoľko prevodov, ale musíme si uvedomiť, že prevody sa prekrývajú a je lepšie mať zaradený prevod pri ktorom sa reťaz menej kríži.

A posledná rada - ak bicykel odkladáme, aj na kratšiu dobu (napr. počas odpočinku alebo občerstvenia), zaradíme najmenší prevodník a najmenší pastorok. Nepomôžeme tým síce reťazi (ale ani neublížime, pretože nie je pod záťažou), ale uvoľníme struny prehadzovača a prešmykača, čím predĺžime ich životnosť.

Zdroj fotografií: archív autora, Parktool.com
report_problem Našiel si v texte chybu?
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Video: Výrobcovia olejov nechcú, aby ste toto vedeli - voskovanie reťaze

Video: Výrobcovia olejov nechcú, aby ste toto vedeli - voskovanie reťaze

Pre koho má voskovanie reťaze zmysel a aké sú jeho výhody a nevýhody? Hodiť sa budú aj dlhodobé skúsenosti s voskom od značky Rex.
Ako čistím bicykel, keď nemám kde?

Ako čistím bicykel, keď nemám kde?

Nebývam v rodinnom dome, ale v klasickom paneláku. Možno jedna z najčastejších otázok, aké od vás za tie roky dostávam, znie: ako a kde čistím bicykel? Tak sa na to pozrieme bližšie.
Ako efektívne zrýchliť svoj bicykel?

Ako efektívne zrýchliť svoj bicykel?

Nepotrebujete k tomu keramické ložiská a iné „vesmírne" vychytávky za stovky eur. Bude stačiť ochota zababrať si ruky a váš čas.
keyboard_arrow_up