Kliknutím prejdeš na
www.pinarello.com
Reklama
Údržba, výmena a nitovanie reťaze

Údržba, výmena a nitovanie reťaze

42 komentárov

JoKo 16.03.2013 18 fotografií   Retaz Servis Technika Udrzba

Z Archívu. Je faktom, že najvačším pohlcovačom energie na bicykli je reťaz. V špinavej, suchej a hrdzavej reťazi sa stráca až 30% výkonu. Znie to síce neuveriteľne, ale je treba si uvedomiť, že reťaz sa skladá asi zo 100 vnútorných a vonkajších článkov, ktoré navzájom držia pohromade čapy. Vnútorné články, vonkajšie články, medzikrúžky a čapy sa pri pohybe vzájomne trú a jediným uľahčením trenia je mazadlo...

 

Údržba

Na reťaz pôsobí prach, blato a voda. Spolu s mazadlami sa tak vytvára vynikajúci brúsny materiál, ktorý dokáže reťaz veľmi rýchlo opotrebovať. Preto by sme sa mali venovať väčšej údržbe reťaze po každej jazde v prašnom prostredí a najmenej premazaniu po každom zmoknutí. V súčasnosti už nie je problémom kúpiť čistiace a aj mazacie prostriedky v bicyklovom obchode, ktoré sú už skoro v každom meste a mestečku.

Na čistenie reťaze je mnoho postupov a každý cyklista považuje ten svoj za najlepší. Najjednoduchší spôsob je zájsť na benzínové čerpadlo a za 10 korún vystriekať reťaz tlakovou vodou ("wapkou"). Reťaz sa nemá vystriekať len na povrchu, ale aj zvnútra vonkajších článkov. Hneď môžeme vystriekať celý bicykel, ale musime dať pozor, aby tlak vody nevyplavil vazelínu z ložísk kolies, stredu a hlavového zloženia. Po vystriekaní musíme reťaz vyutierať do sucha a naolejovať. Tlakovou vodou môžeme čistiť aj doma, ale vtedy dostáva viac zabrať ekológia - na benzínových čerpadlách sú odlučovače tukov.

Retaz

Doma môžeme používať aj špeciálne čístiče, ktoré sa v prírode po určitom čase rozkladajú a zároveň rozkladajú aj oleje. Štetcom alebo z rozprašovača nanesieme na reťaz čistič, chvíľu necháme pôsobiť a potom spláchneme vodou. Po spláchnutí reťaz vyutierame do sucha a naolejujeme.

Najbrutálnejším čistiacim prostriedkom je nafta alebo petrolej. Pri použití týchto prostriedkov však musíme reťaz zložiť z bicykla. Používajú sa len na údržbu zanedbanej reťaze. Treba však zvážiť, či nie je lepšie vymeniť starú reťaz za novú a v budúcnosti sa o ňu pravidelne starať.

PrackaNa trhu sú aj špeciálne práčky na reťaz v cene 20 euro a viac. Je to krabička s dvomi protiľahlými otvormi. Jedným otvorom reťaz do práčky vchádza, druhým vychádza. Vo vnútri je sústava kefiek, ktoré spolu s čističom prechádzajúcu reťaz čistia. Stačí do práčky naliať čistiaci roztok, práčku nasadiť na reťaz, niekoľkokrát pomaly otočiť kľukami a reťaz je čistá. Po zložení práčky musíme z reťaze spláchnuť zvyšky čističa. Obsah práčky (čistič) je možné použiť na niekoľko čistení. Práčka sa však vyplatí len keď pravidelne bicykluje celá rodina, alebo budeme robiť údržbu aj niekoľkým priateľom.

Vyčistenú reťaz treba namazať, ale čím? Opäť - koľko cyklistov, toľko rád. V cykloobchodoch je dostať množstvo špeciálnych olejov na reťaze a predavači vám samozrejme budú radiť tie najdrahšie. Nedoporučujem používať oleje v sprejoch - a tých je v obchodoch najviac a sú aj najdrahšie.

Olej zo spreja pri mazaní nenastriekame len na reťaz ale aj vedľa - na koleso, rám bicykla a na zem. Z tohto dôvodu je lepšia klasická olejnička, s ktorou môžeme kvapnúť olej na každý medzikrúžok. Po naolejovaní chvíľu počkáme, potom niekoľkokrát pomaly otočíme kľukami a nakoniec reťaz poutierame do sucha. Olej totiž musí byť vo vnútri reťaze na trecích plochách a nie na povrchu reťaze. Mastný povrch reťaze priťahuje prach a po krátkej dobe nastáva brúsny efekt. Nesmieme zabudnúť poutierať aj zuby prevodníka. Nie je to žiadna krása mať ich odtlačené na lýtku alebo nohaviciach.

Olej na mazanie by mal byť skôr hustejší ako redší. Hustejší olej dlhšie vydrží v článkoch a medzikrúžkoch a pri jazde neodfŕkava z reťaze. Zásadne nepoužívame konzervačné a čistiace oleje (napr. obľúbené WD). Tieto môžeme použiť na vyčistenie reťaze, ak nemôžeme použiť čistič alebo tlakovú vodu. Nanesieme konzervačný olej na reťaz, necháme chvíľu posobiť a potom vyutierame do sucha. Nanášanie a utieranie opakujeme, kým handra neostáva čistá. Až potom na reťaz nanesieme mazací olej. Je to však trochu drahé čistenie.

Výmena reťaze

Kedy meniť reťaz? Samozrejme, že včas. Vyťahaná a opotrebovaná reťaz nielenže spotrebováva náš výkon, ale zároveň viac opotrebováva zuby pastorkov kazety a prevodníka. A tie sú niekoľkokrát drahšie ako reťaz. Ako zistíme, že je reťaz opotrebovaná?

Potrebujeme na to posuvné meradlo (tzv. šubleru), špeciálnu mierku na reťaz alebo stačí aj väčšia skúsenosť. Ak dáme reťaz na najväčší prevodník a zároveň na najväčší pastorok kazety, tak ju skúsime na prevodníku nadvihnúť prstami nadvihnúť. Keď sa nám reťaz podarí nadvihnúť na 2-3 zuboch až nad zuby prevodníka, tak reťaz sme už mali dávno vymeniť. Prax v tomto spôsobe skúšania opotrebovania reťaze získame, ak ho začneme skúšať na novej reťazi a zároveň kontrolujeme aj iným, presnejším spôsobom merania.

Špeciálnu kalibračnú mierku založíme podľa návodu na jeden z medzikrúžkov reťaze. Ak druhý koniec mierky prepadne medzi medzikrúžkami je najvyšší čas na jej výmenu.

Najpresnejšie opotrebovanie reťaze zmeriame posuvným meradlom. Nastavíme ho na dĺžku 132 mm, vložíme ho medzi medzikrúžky reťaze (do vnútra článkov) a roztiahneme na doraz. Meradlá musia byť na prostriedku medzikrúžkov, meraním pri článkoch by sme mohli dosiahnuť skreslené výsledky. 11 článkov novej reťaze by malo mať dlžku 132,2 mm, pri dĺžke 132,8 - 133 mm už musíme reťaz vymeniť.

Pri obidvoch spôsoboch meraniach reťaze musíme dať pozor na spojku reťaze. Nesmie byť v meranom úseku, pretože je zvyčajne o kúsok dlhšia ako obyčajný článok reťaze. Dĺžku meriame na úseku reťaze medzi prevodníkom a kazetou a dbáme na to, aby bola reťaz pri meraní napnutá, aby neovísala. Dosiahneme to tak, že pri meraní máme reťaz na najväčšom prevodníku a zároveň na najväčšom pastorku kazety.

Ak nastal čas výmeny reťaze, musíme ísť do obchodu s cyklistickými potrebami kúpiť novú. Pred návštevou obchodu musíme vedieť, aký typ prehadzovača (menič prevodov na kazete) a prešmykača (menič prevodov na prevodníku) máme namontované na bicykli a ešte koľko pastorkov (ozubených koliesok) máme na kazete. S týmito údajmi by nám predavač mal vedieť poradiť, akú reťaz potrebujeme. Dĺžku článkov majú všetky reťaze rovnakú, rozlišujú sa len hrúbkou. Tá závisí od počtu pastorkov na kazete. Čím viacej prevodov, tým je reťaz užšia. A ak by sme chceli ušetriť a kúpili hrubšiu reťaz, tak by nám nešli dobre radiť prevody a prípadne by nám aj na ozuboch prevodníka a kazety preskakovala ("strieľala"). To isté by sa nám mohlo stať, ak by sme kúpili príliš úzku reťaz.

Na výmenu reťaze potrebujeme špeciálne náradie - nitovač reťaze. Postup výmeny je nasledovný - zhodenie (roznitovanie) starej reťaze, skrátenie novej reťaze na potrebnú dĺžku, jej nasadenie a nakoniec jej spojenie.

RoznitovaniePri roznitovovaní vložíme reťaz medzi čeluste nitovača, tŕň nitovača nasmerujeme na čap a postupným uťahovaním skrutky vytláčame čap z reťaze až kým reťaz nerozpojíme.

Nová reťaz má podľa výrobcu a typu 110 až 120 článkov. Pred použitím ju musíme na potrebnú dĺžku skrátiť. Ak mala stará reťaz správny počet článkov, stačí, ak novú reťaz skrátime nitovačom na rovnaký počet článkov ako mala stará. Ak nie sme si istý, či dĺžka reťaze bola správna, musíme novú, ešte neskrátenú reťaz nasadiť na najvačší prevodník, prevliecť cez vodiace kladky prehadzovača a nasadiť na najmenší pastorok kazety. Po nasadení začneme ťahať jedným koncom reťaze oproti druhemu koncu. Správna dĺžka reťaze je vtedy, ked pomyselná spojnica vedúca cez stredy vodiacich kladiek prehadzovača je kolmá voči zemi.

Pri spájaní musí byť reťaz natiahnutá cez kladky prehadzovača a na pastorku kazety. Na prevodník ju nenasadíme, aby nevznikal ťah a ľahšie sa nám pracovalo.

Nasadenie retaze

Spôsob spojenia reťaze nám poradí predavač. Reťaz sa môže spájať nitovacím čapom alebo rýchlospojkou. Čap alebo spojka musí byť priložená k reťazi.

Nit Nasadenie nitu Znitovanie

Pri spájaní čapom musíme mať na jednom konci reťaze vonkajší článok a na druhom konci vnútorný článok. Vložíme do vonkajšieho článku vložíme vnútorný článok, do vnútorného článku medzikrúžok a cez otvory všetkých troch dielov vložíme nitovací čap. Nasadíme nitovač a otáčaním za skrutku nitovača zalisujeme čap, tak aby bol v otvore symetricky zasunutý. Niektoré druhy reťazí majú čapy so zavádzacím tŕňom - tento po zalisovaní odlomíme. A ešte jedna možnosť - niektoré druhy čapov so zavádzacím tŕňom nie je potrebné zalisovať, stačí ich zatlačiť kliešťami. Na správne spojenej reťazi musí byť spojený článok reťaze rovnako ohybný ako ostatné články reťaze.

Rozhybavanie retaze

Niektoré druhy reťazí sa spájajú rýchlospojkami. Vtedy musia obidva konce reťaze končiť vnútornými článkami bez čapov. Pri spájaní stačí nasadiť dva diely spojky oproti sebe do koncov reťaze, zatlačiť k sebea a zatiahnuť za reťaz. Avšak pozor - niektoré spojky majú predpísaný smer otáčania. Pri nesprávnom nasadení sa pri zaťažení môžu rozpojiť! A ešte jedno upozornenie - nikdy nepoužívajte na novej reťazi starú spojku. Aj spojka môže byť vyťahaná a riskujete problémy.

Rychlospojka

Predĺženie životnosti reťaze

Reťaz nie je lacný diel bicykla. Ale musíme si uvedomiť, že oneskorenou výmenou opotrebovanej reťaze narobíme zvýšeným opotrebovaním pastorkov kazety a prevodníkov ďaleko väčšiu škodu a vyššie náklady na opravu bicykla.

Životnosť reťaze nám jednoznačne predĺži jej správna a pravidelná údržba. Avšak je aj niekoľko ďalších rád, ako predĺžiť jej životnosť:

Prehadzovače umožňujú prehodiť naraz cez niekoľko pastorkov. Nerobme to - reťaz sa medzi kazetou a kladkami prehadzovača kríži a jej životnosť sa rapídne znižuje. Tento spôsob radenia je určený pre pretekárov v extrémnych podmienkach. Nám, rekreačným cyklistom zvyčajne stačí prehodiť na vedľajší pastorok a otočiť pedálmi. V prípade potreby prehodiť o niekoľko pastorkov môžeme tak urobiť postupne.

Na životnosť reťaze má veľký vplyv aj správne radenie. Aj keď nabiehanie reťaze na zuby pri preraďovaní uľahčuje tvarovanie zubov prevodníkov aj pastorkov a aj vybrania na článkoch reťaze, je dobré pri prehadzovaní na moment povoliť v intenzite záberu do pedálov. Tým dáme reťazi šancu presne nabehnúť na požadovaný prevod a predlžujeme aj jej životnosť.

Životnosť reťaze znižuje aj jej kríženie pri jazde, t. j. nemali by sme mať zaradený malý prevodník a aj malý pastorok kazety, alebo naopak veľký prevodník a najväčší pastorok kazety. Mali by sme si zvyknúť radiť pri najväčšom prevodníku 3 - 4 najmenšie pastorky kazety, pri prostrednom prevodníku 3 - 4 prostredné pastorky a pri najmenšom prevodníku 3 - 4 najväčšie pastorky kazety. Týmto spôsobom radenia síce strácame niekoľko prevodov, ale musíme si uvedomiť, že prevody sa prekrývajú a je lepšie mať zaradený prevod pri ktorom sa reťaz menej kríži.

A posledná rada - ak bicykel odkladáme, aj na kratšiu dobu (napr. počas odpočinku alebo občerstvenia), zaradíme najmenší prevodník a najmenší pastorok. Nepomôžeme tým síce reťazi (ale ani neublížime, pretože nie je pod záťažou), ale uvoľníme struny prehadzovača a prešmykača, čím predĺžime ich životnosť.

Foto: archív autora a Parktool.com
 

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

Matko_PD 16.03.2013 (21:02)

Skor by som tam dal, ze pracka sa oplati kazdemu kto aspon trochu jazdi, obycajna uz stoji od 7 eur. Je to paradna vec na cistenie retaze.

 
rx71 22.03.2013 (11:53)

Arva je na cistenie fajn, len je to silna chemia a nemala by ist do kanala, ak mas dielnu a odovzdavas chemicky odpad, tak je to OK. Ja to cistim doma a pouzivam bio odburatelne cistice, daju sa kupit od RSP, MUC-OFF a podobne...

 
giro 03.12.2009 (18:48)

Pri údaji o meraní reťaze by bolo vhodné spomenúť, že campa je o 0,2 mm.

 
heca 12.12.2009 (05:03)

K tej poslednej rade ... presne tak to robím aj ja.
V tomto prípade ide o ťažnú pružinu,ale toto platí aj pre pružiny tlačné.
Pre pružiny je dlhodobo najvhodnejšie,ak sú v nezaťaženom stave.

 
Strejdo 21.02.2010 (09:31)

Skvelý článok.
Ale nikdy v živote by som nečistil reťaz VAPkou, zvnútra reťaze veru vodu s handrou neutrieš a potom aplikovaný olej ju nemusí vyplaviť dostatočne a začne hrdzavieť reťaz zvnútra.
A druhá vec: Nafta nieje dobrý čistič, pretože je mastná. Na miesto nafty benzín, resp. technický benzín.

 
lto Strejdo 19.03.2013 (08:39)

Benzin ti uplne zlikviduje vsetko mastne vo vnutri clankov .. potom je nutne velmi,velmi dobre mazat. To je benzinova nevyhoda oproti petroleju a nafte.

 
plusminus Strejdo 28.02.2015 (13:43)

bezne bajk wapkujem, po 2500km ked som retaz menil, nebola hrdzava nikde..

 
Niki_NCP 31.01.2011 (09:53)

chcem sa spytat na mojej retazy vsetko funguje az na jeden clanok ktory sa nie a nie ohnut koli tomu mi skace retaz
pozerala som aj ci je to dobre znitovane aj som tam sktrekla WD aby sa uvolnil ale moc to nepomohlo clanok sa uz sice trochu hybe ale stale to nie je ono

 
TomasTom 11.02.2011 (23:24)

Ahoj, ja som to riešil vždy buď rozhýbaním rukami, a ak nepomohlo, tak som použil dvoje kombinačky a ten zaseknutý nit - článok "poohýbal" a vždy to pomohlo. Mne to robilo preto, lebo som mal trocha poškodený nitovač a nešiel úplne rovno.

 
maros1974 14.07.2011 (19:13)

Aku tekutinu mam naliat do pracky na retaz?

 
maros1974 15.07.2011 (07:19)

Aku tekutinu mam naliat do pracky na retaz?

 
heca maros1974 20.11.2011 (18:05)

Buď špeci na to určenú, alebo niejaké odmasťovadlo

 
vavrosto maros1974 17.03.2013 (08:26)

veselo staci velke mnozstvo jari

 
johnnySVK vavrosto 09.04.2013 (15:13)

ja davam jar....a vyzera ze funguje

 
skovi maros1974 22.08.2013 (13:30)

Pouzivam cyklostar a parada

 
skovi maros1974 22.08.2013 (13:32)

Pouzivam cyklostar a parada

 
PetoPe581 maros1974 27.06.2014 (17:12)

Dávam Cillit Bang .

 
davidNO 16.03.2013 (20:39)

robim dobre ze čistim retaz tak ze ju natriem pomocov zubnej kefky acetonom a potom vyutieram do handry ?

 
Millfox 16.03.2013 (23:58)

WDcko dopadlo v recenziach celkom dobre, aj napriek tomu ze ho nikto neodporuca... Jediny problem je ze rychlejsie vysycha.

 
rx71 17.03.2013 (09:39)

2Millfox/WDcko: nenechaj sa rusit a kludne pouzivaj , uvidis, co to urobi. WD40 ma minimum mazacich prvkov, je to skor mastny cistic - takze na prestrieknutie-ocistenie retaze OK, potom zotriet/umyt a namazat niecim serioznym.

 
winter78 17.03.2013 (20:30)

Dobrý článok. Mňa by ešte zaujímala životnosť konkrétnych x-rýchlostných reťazí. Napr. koľko km vydrží 7-rýchlostná, 8-rýchlostná, 9-rýchlostná a 10-rýchlostná pri cca rovnakom zaťažení a pri rovnakých podmienkach.

 
will 17.03.2013 (22:37)

JoKo, clanok sa mi lubi, len vies mi poslat nejaky link s vysvetlenim, ako sa dostali k tym 30% straty energie z retaze ?

 
corleone 18.03.2013 (15:20)

winter78: Údaj o výdrži ti viem povedať len 9sp DEORE cca 1500km (10€) a 10sp SLX cca 1000km (19€) a boli časy keď som 9sp DEORE kupoval za 7€ (zlaté to časy).

 
winter78 corleone 18.03.2013 (20:22)

Vďaka. Mám doma jeden bike na 7-rýchlostiach, druhý bike na 8-rýchlostiach a tretí na 9-rýchlostiach. Chcel by som tie 7 a 8 rýchlostné postupne upgradovať na 9-rýchlostné, ale mám taký pocit že práve tie 9-rýchlostné reťaze sa najskôr vyťahajú a práve tie 7 a 8 rýchlostné toho vydržia oveľa viac.

 
corleone winter78 19.03.2013 (08:02)

Určite. Čím viac pastorkov (ozubených koliesok) tým je reťaz užšia (menej materiálu-menšia výdrž).

 
lto 19.03.2013 (08:35)

Toz este raz k oblubenemu nezmyslu ohladom toho, ze WD40 je cistiaci prostriedok. Dajte si ludia uz trochu namahu a pozrite si o WD40 aspon vo Wikipedii(napr. http://en.wikipedia.org/wiki/WD-40). WD40 je specialna MAZACIA tekutina, sluziaca obvykle skor ako konzervacny olej, ma svoje specificke urcenie. Aj realne testy, napr. na motorkach ukazali, ze nie je horsi, ale ani lepsi ako normalne mazanie. Ma svoje vyhody, nevyhody a specificke pouzitie.

/specialne pre rx71/

 
mrmary lto 11.01.2015 (23:13)

Precital by som si aj co pise vyrobca o tom na co je WD40 urceny a hlavne na com je zalozeny. Specialne o kyseline, ktoru to obsahuje. Je to vec na uvolnovanie zahrdzavenych a inak zaseknutych spojov. Toto v retazi asi nechces mat, ze?

 
rx71 19.03.2013 (11:43)

Ito - dakujem, ale marketing na WD40 nepotrebujem a sam som si to overil na retazi - WD40 nie je mazadlo - este aj Tvoja wikipedia potvrdi, ze povodny recept mal len 15% mineralneho oleja, zvysok je kombinacia terpentinu/nafty ? EU verzia je kompletne postavena na naftovom derivate - ano, nafta je mastna, ale nie je to mazadlo, takze nech Ti to maze dlho s oblubenym nezmyslom - good luck!

 
kroki 19.03.2013 (21:38)

ja cistim retaz arvou, alebo ciprom stetcom, alebo zlozit, dat do pet flase a pretrepat. je ako nova. Potom samozrejme namazat a otriet handrou.

 
matvej11 22.03.2013 (10:26)

tiez sa mi osvedcila arva na cistenie najviac. k tej strate 30% vykonnosti na neudrziavanej retazi sa mi zda trochu vela ale kazdopadne to citelne je ked vycistim a namazem retaz v porovnani s "vyjazdenou"
uz dlhe roky mazem osvedcenym YARROW Lubrichain Racing Wax.
dobry podrobny clanok od joka

 
johnnySVK 20.01.2014 (16:25)

Ja mam kupenu mierku na retaz.....tuto http://www.bikemania.sk/produkt/acor-naradie-atl-2803-mierka-retaze-strieborna-500/#popis a akosi aj po 5000km ukazuje, ze retaz je ok....tak neviem...asi je fakt najlepsia na to sublera

 
cici johnnySVK 27.06.2014 (13:33)

ked jazdis len po rovinke, mas 20kilo aj s topankami a nepotlacis do pedalov ani silou chrusta tak moze drzat aj tolko km ... mne napr. retaz drzi asi tak polovicu oproti tomu co vsetci pisu/vravia ... ale chodim po kopcoch a taham strasne silovo, tak sa nemozem cudovat

 
johnnySVK cici 27.06.2014 (14:18)

iheh..cici..v case ked som to pisal, mal som cca 120kg....radovo si vynechal nejaku stovecku..neva. To si predsa nemohol vediet....Ci nepotlacim do pedalov..neviem...Pravda je ze pri mojej hmotnosti moc na silove jazdenie nemam, jednoducho frekvencne sa mi lepsie jazdi. A ja nevravim, ze retaz nie je vytahana, ja len vravim, co som nameral tou mojou mierkou na retaz...Netusim ako velmi je to vierohodne, subleru doma nemam, ani nehodlam kupit. ALe fakt je ze teraz mam kupene dve retaze a tocim ich cca po 1500km. BTW..5000km na retaz pri mojej telesnej schranke sa mi zda tiez vela. Mimochodom..uz som schudol..mam len 100kg...

 
vaskoedo johnnySVK 10.06.2018 (14:06)

vymen retaz a uvidis ako ti bude pri zabere preskakovat na kazete a rapcat na prevodniku...

 
Ghost5900 07.08.2014 (07:13)

johnnySVK ked si schudol na 100Kg teraz budeš robiť 10 000km na jednej reťazi maš vyhodu ja mam 80Kg a poviem ti viac ako 900Km nespravim na jednej reťazi ale prevažne jazdim iba les a všetko kopce taže asi tak.

 
johnnySVK Ghost5900 07.08.2014 (07:45)

keby som retaz menil tak casto, tak na nej zbankrotujem...aj ked to je hadam najlacnejsia cas bicykla...ked neratam duše......Aby som za sezonu zlikvidoval 5 retazi....to sa mi zda moc....Radsej si šubleru ani nekupim, lebo potom by ma sralo, na akej retazi jazdim.....

 
vaskoedo johnnySVK 10.06.2018 (13:44)

prestane ti to dobte prehadzovat vymenis retaz a zistis ze musis menit uz setko ale pozitivum je ze jo lacnejsie ako menit pravidelne po 1000km retaz...zovskusenosti vydrzi 6000km setko bez vymeny...cca

 
Ghost5900 07.08.2014 (07:56)

Paradne zmyšlaš no ak by si mal XT celu vybavu prešlo by ťa to či vymeniť alebo nevymeniť naklady su potom už vysoke mne to stoji zato a šubleru ti dam prid do KE

 
cici Ghost5900 08.08.2014 (10:14)

Inak ja mam skusenost ze na 9kolo mi Deoracka retaz vydrzi asi tak o 50-100 km menej ako XT ...a stoji polovicu. Sa vyplati poexperimentovat ze co sa najviac vyplati

 
johnnySVK 07.08.2014 (08:51)

Kolko retazi zlikvidujes za sezonu??...len tak naokraj.....

 
The Devil 16.03.2013 (18:52)

Posledný bod je podľa mňa zbytočný, je síce pravda, čo sa tam píše, ale to asi len teoreticky. Ešte sa mi za 10 rokov nestalo, aby sa vyťahala pružina a to mám stále ten istý prehadzovač.

 
skovi The Devil 22.08.2013 (16:43)

Bohuzial nemas pravdu mne sa to stalo. Kupil som starsi bike pre manzelku, predchadzajuci majitel na to ocividne kaslal ona na to kaslala tiez az jedneho dna zacala byt prehadzovacka leniva a pomaly prehadzovala na nizsie stupne az na jamensie prestala chodit uplne, tak som ju mohol zahodit a kupit novu.

 
Pridaj komentár