
Predstavenie: Orbea Wild - esencia úspechu
Svet ebikov je taký, že buď idete cestou ťažkých a výkonných strojov, alebo pre hravosť a nižšiu hmotnosť musíte obetovať kapacitu batérie a nejaký ten točivý moment. Ibaže by nie!
Ebiky radu Wild sú tak trochu ako z inej planéty. Pri ich navrhovaní boli, totižto, od začiatku stanovené tri podmienky: skĺbiť výkon klasického ebiku s hravosťou tzv. light ebiku pri zachovaní plnohodnotnej kapacity batérie. Výsledkom je Orbea Wild. Ebike s najlepším pomerom výkonu a hmotnosti vo svojej triede.
Výkonný a ľahký – zn. ebike bez kompromisov
Orbea Wild dizajnovo vychádza zo svojho predchodcu Wild-FS, no len na samotnom ráme výrobca ušetril 904 gramov. Hmotnosť tohto enduro ebiku tak štartuje na hodnote 20,9 kg s 85 Nm motorom Bosch CX Race a batériou s kapacitou 625 Wh. K dispozícii je však aj variant so 750 Wh batériou, s výnimkou modelu H30, ktorý sa nedá osadiť inou ako 625 Wh batériou. Nový motor s prívlastkom Race je v porovnaní s klasickou Performance verziou ľahší o 200 gramov.V porovnaní s predchodcom Wild-FS je nový model Wild 2023 o 32 % menej objemný, rám je o 51 % tuhší a zložený je z o polovicu menej dielov.Základom ebiku je rám s tzv. SBS dizajnom (Secure Battery System), ktorý má v stredovej oblasti dve spevňujúce vzpery a tie spájajú spodnú rámovku a sedlovú rúru, čím sa vytvára akási klietka chrániaca tlmič. Batéria je pochopiteľne integrovaná v spodnej rámovej rúre, bez možnosti vyberať batériu bez demontáže motora. Kinematika zadnej stavby je prepákovaný jednočap typu split-pivot, kde je chod odpruženia nezávislý od brzdných síl, čo znamená, že zadná stavba pri brzdení netuhne, ale zostáva pekne aktívna.
Zdvihy a geometria
Ebike je postavený na 29” kolesách a zdvihoch 160 mm vzadu a 170 mm, resp. 160 mm vpredu. V porovnaní so svojím predchodcom má táto „divoška” dlhší reach, položenejšiu hlavu a kratšiu zadnú stavbu. Uhol hlavovej rúry je položený na 64 °, sedlovka má uhol 77,5 °, hlava vo veľkosti M je vysoká 120 mm, zadná stavba bola skrátená na 448 mm a reach (vo veľ. M) je slušných 455 mm. Paradoxne geometriu biku nie je možné dodatočne upravovať, napr. prostredníctvom flip-chipu. Rovnako sa nepočíta ani s mullet setupom kolies (ich foto je len ilustračná).
Premyslené detaily rámu
Pri pozornej prehliadke rámu objavíte viacero funkčných detailov, ako napr. masívnu gumovú ochranu zadnej stavby na dvoch imbusoch, miniblatníček medzi zadnou stavbou a predným rámovým trojuholníkom, ktorý slúži ako káblová prevodka bowdenov medzi zadnou stavbou a rámom a sekundárne bráni vnikaniu nečistôt a tvorbe pazvukov. Pozornému oku neujde ani vnútrom vedená kabeláž, ktorá vstupuje do rámu pod predstavcom a pokračuje cez hlavové zloženie.Orbea v hlavovom zložení použila integrovaný systém spin-block, ktorý zabráni pretočeniu riadidiel pri páde. Samotné hlavové zloženie je vybavené kvalitným horným ložiskom z nerezovej ocele, aby sa predĺžil servisný interval, pri ktorom musíte odpájať hydraulický bowden zadnej brzdy. Nechýba ani ochrana spodnej rámovej rúry, ktorá chráni rám pred odletujúcimi skalami, a malý gumový nárazník pod hlavovým zložením. Premysleným detailom je aj kompozitová krytka nabíjacieho konektora, ktorá sa otvára vytočením dohora a pevné drží na svojom mieste.
Trochu štatistiky alebo vylepšenia v reči čísel
V porovnaní s predchodcom Wild-FS je nový model Wild 2023 o 32 % menej objemný, rám je o 51 % tuhší a zložený je z o polovicu menej dielov. Priebeh chodu zadného odpruženia je o 40 % progresívnejší. Pokiaľ si v programe MyO zvolíte namiesto 750 Wh batérie o 20 % menšiu 625 Wh batériu, ušetríte jednak financie, ako aj 900 gramov na celkovej hmotnosti biku.
Vychytávky
Väčšina vychytávok cieli na čistý dizajn a bezproblémové použitie.- Veľmi výrazná je spomínaná snaha o elimináciu kabeláže a jej integráciu dovnútra rámu.
- Bezdrôtové ovládanie režimov zaujme super čistým dizajnom bez káblov, ako aj ukážkovou ergonómiou. Ostatné bowdeny sú riešené tzv. SIC systémom, čo znamená, že do hlavovej rúry vstupujú popod predstavec do krytky hlavového zloženia a vnútrom rámu sú vedené vo vodiacich rúrkach. SIC systém by mal eliminovať aj odieranie bowdenov vnútri rámu.
- Skúsených „šrédrov" určite poteší aj extra utesnenie ložísk hlavného čapu, ako aj odolný kryt motora

Modely a špecifikácie
Ako prvé by sme spomenuli, že pri každom modeli si môžete vybrať zo štyroch veľkostí (S, M, L, XL), pričom na výber máte celkovo zo 7 modelov. Z toho štvorica karbónových a trojica hliníkových.Topka s označením M-LTD za 11 999 € je osadená sadou Shimano XTR, motorom Bosch CX-R a karbónovým párom kolies a odpružením Fox Factory s kashima úpravou. Nájdete tu aj karbónové kľuky E13.
O jednu priečku nižšie postavený model M-TEAM za 9 499 € má vidlicu a tlmič FOX Factory so zdvihom 160 mm, CX-R motor, tiež set hliníkových kolies a sadu Shimano XTR.
Orbea WILD M10 v cene 8 399 € je osadená odpružením Fox Performance a mixom komponentov Shimano SLX a XT. Sériovo je tu osadená ťažšia a výkonnejšia 750 Wh batéria.
Model WILD M20, ktorý si Orbea cení na 7 299 €, je osadený neštandardne vidlicou Rock Shox 35 Silver a tlmičom Fox Float DPS Performance, pohon je zložený z motora Bosch CX, mixu komponentov XT a Deore.
Najvyššie postavený hliníkový model WILD H10 s cenovkou 6 999 € je osadený motorom Bosch CX a komponentami XT/Deore. Odpruženie je s logom Fox Performance.
Hliníková „há-dvadsiatka” za 6 199 € má vidlicu Rock Shox 35 Silver a tlmič Fox Float DPS, pohon je vyskladaný z mixu Shimano XT, SLX a Deore. Najdostupnejší model WILD H30, ktorého MOC je stanovená na 5 699 €, má rovnako odpruženie v kombinácii vidlica Rock Shox 35 Silver a tlmič Fox Float Performance DPS, pohon sa spolieha na komponenty Shimano Deore, ktoré dopĺňajú mimosadové brzdy Shimano MT410
Ak by vás zaujímali kompletné špecifikácie a farebné konfigurácie, nájdete ich na stránke výrobcu na tomto odkaze.
Zdroj fotografií: Orbea