Ako zmodernizovať geometriu biku?

Posledné roky stále počuť otrepané klišé, že nový model je položenejší, dlhší, nižší, má progresívnejšiu geometriu…

Je to však reálne dôvod na kúpu nového biku? Alebo je aj nejaká možnosť B? Dá sa vdýchnuť trochu života aj do geometrie staršieho rámu, ktorý by ste neradi vyhodili do starého železa len preto, že nespĺňa aktuálne trendy? V tomto článku sa pokúsim zamyslieť nad možnosťami, vďaka ktorým sa viete trochu pohrať s geometriou aj na straršom bicykli, resp. vám vysvetliť aj nevýhody a riziká, ktoré jednotlivé úpravy prinášajú.


Položenejší hlavový uhol - základná mantra pokroku

Hlavové uhly dnešných XC bikov majú hodnoty, za ktoré by sa pár rokov dozadu nemuselo hanbiť nejedno ostré enduro. Čokoľvek nad 70° sa pomaly považuje za urážku a nejeden trailbike atakuje hlavák 64°, čo sú hodnoty, ktoré si viacerí z nás (skôr narodených) spájajú skôr so zjazdom. Doba sa však mení a tak ako rastú aj zdvihy vidlíc, tak sa pokladajú aj hlavové uhly. Hlavový uhol má zásadný vplyv na stabilitu riadenia a schopnosť biku reagovať v teréne. Položiť hlavový uhol je (do určitej miery) technicky možné aj na staršom ráme. Dosiahnuť to viete viacerými spôsobmi, medzi ktoré patrí:


Použitie vidlice s vyšším zdvihom

Zdvih vidlice je možné v niektorých prípadoch zmeniť aj vnútorným nastavením alebo výmenou dlhšej piestnice (tzv. airshaft). Toto riešenie vám položí vidlicu cca o 0,5° s každým pridaným centimetrom zdvihu. Vedľajším nežiaducim efektom je zdvihnutie šliapacieho stredu, položenie sedlovej rúry a mierne skrátenie reachu.

V praxi 1-2 cm zdvihu naviac nemusí byť pocitovo až taký problém, väčšie úpravy by som vám však už neodporučil. Podobný efekt, len s miernejším výsledkom má aj použitie väčšieho balóna na prednom kolese a menej objemného plášťa na zadnom kolese.


Excentrické čapy oka tlmiča

Pokiaľ máte celoodpružený bike, tak si viete pomôcť aj výmenou koncentrických čapov v oku (jednom alebo oboch) tlmiča a dosiahnuť tým tak položenie hlavového uhla. Veľmi pekne danú problematiku spracoval DzeiPii v tomto článku. Týmto spôsobom viete položiť vidlicu v rozmedzí od 0,25° do 1,5°, v závislosti od priemeru oka a skrutiek.

Vedľajším efektom je naopak pokles šliapacieho stredu a položenie sedlovej rúry. V okrajových prípadoch môže pri doraze kolidovať plášť so sedlovou rúrou. Toto riešenie je pomerne lacné, ľahko realizovateľné a vratné.


„Angleset” hlavové zloženie

Podobne ako excentrické čapy, existujú aj špeciálne hlavové zloženia, ktoré nemajú ložiská rovnobežne s hlavovou rúrkou, ale pod uhlom - najčastejšie od 0,5° do 2°. Takéto hlavové zloženie vám umožní
Hlavový uhol má zásadný vplyv na stabilitu riadenia a schopnosť biku reagovať v teréne.
položiť (alebo napriamiť) hlavový uhol o danú hodnotu. Niektoré angleset „hlávka" (ako napr. FSA) sú navrhnuté pre použitie vidlice s rovným 1-1/8 palcovým krkom v tapered hlavovej rúre, iné ako napr Slackerizer od Superstar components alebo Cane Creek z konštrukčného hľadiska zvyšujú hodnotu stack-u (výšku riadidiel), nakoľko horná miska prevyšuje úroveň hlavovej rúry o nejaký ten centimeter.

Niektoré typy anglesetov zvyšujú stack aj výškou spodnej misky - čo je rovnaká situácia ako pri zvýšení zdvihu vidlice. K nevýhodám použitia anglesetu môžeme zaradiť pomerne vysokú cenu, nutnosť presnej inštalácie, ale najmä zvýšené namáhanie hlavovej rúry, ktorá s veľkou pravdepodobnosťou nebola dimenzovaná na dané zaťaženie. Kombinácia -2° anglesetu a častého skákania na biku s hliníkovým rámom obvykle nedopadne dobre z hľadiska životnosti zvaru v blízkosti hlavovej rúry. Čo sa týka geometrie, tak „angleset” vám stred zníži, sedlovku napriami a mierne predĺží aj reach.


Mullet setup

To, čo platí pre navýšenie zdvihu vidlice, platí prakticky aj pre „mullet setup” , čiže 29” predné koleso a 27,5” koleso vzadu. V tomto prípade vám však stred padá dole a reach sa skracuje. V prípade tohto riešenia stojí za úvahu asi aj použitie kratších kľúk, aby ste neškrtali pedálmi o skaly a korene pri šliapaní. Pre istotu podotknem, že mullet sa dá spraviť z 29” biku, dávať 29” koleso do 27,5” vidlice vám rozhodne neodporúčam. Aj keby sa vám tam podarilo napasovať väčšie koleso, tak pravdepodobne by ste si pri prejazde cez blato pekne obrúsili mostík vidlice a riskovali nepríjemný držkopád.


Kombinácia viacerých úprav - konkrétny príklad

Pokiaľ nad tým začnete trochu viac špekulovať, možno dospejete k zisteniu, že kombináciou niektorých úprav si geometriu s výnimkou položenejšieho hlavového uhla až tak veľmi nerozhodíte.

Napríklad pokiaľ použijete 1° angleset „hlávko", ktoré vám položí vidlicu o jeden stupeň a zníži stred o cca 1 centimeter a zároveň zdvihnete vidlicu o 2 cm , tak budete mať výšku stredu a uhol sedlovej rúry +/- na rovnakej úrovni, s tým, že máte vpredu viac zdvihu a položenejší uhol vidlice. Zvýši sa vám však rázvor - bike bude stabilnejší, no menej obratný v zavretých zákrutách. A zmení sa vám aj výška riadidiel (stack). To však viete upraviť napr. odobratím podložiek pod predstavcom, výmenou predstavca za predstavec s negatívnym uhlom alebo nižšou základňou, prípadne s riadidlami bez rise-u. Vo výsledku ste si položili vidlicu o dva stupne bez nejakého iného negatívneho ovplyvnenia geometrie.

Výborným pomocníkom pre tieto prípady je online kalkulačka geometrie, kde si viete vyklikať a porovnať údaje, ako sa plánovaná zmena odrzkadlí na geometrii.


Aby som však len neteoretizoval, môžem doplniť aj osobnú skúsenosť z úpravy môjho biku. Pôvodný setup bol 111 mm vzadu, 120 mm vpredu, 68° hlava, 435 mm reach. Výmenou jedného excentrického oka tlmiča som vidlicu podkopol o 0,5° a znížil stred o cca 5 mm, k tomu som vymenil airshaft vo vdilici zo 120 mm na 130 mm, čo mi položilo vidlicu o ďalšieho 0,5° a zdvihlo stred na pôvodnú úroveň.

Výšku riadidiel som skorigoval výmenou predstavca s 0° za predstavec s -7° a o pár milimetrov kratší reach som zakamufloval výmenou riadidiel v šírke 760 mm za riadidlá so šírkou 780 mm. Z môjho pohľadu je jediným negatívom mierne položenie sedlovky (cca o 1°), ktoré je však v praxi len veľmi ťažko postrehnuteľné a pociťujem ho len v brutálnych stojkách, kde musím ísť viac na špičku sedla, aby mi nedvíhalo riadidlá. Rozhodne viac prevláda pozitívny pocit z položenejšej vidlice a väčšieho zdvihu vpredu.


Ak teda neplánujete investovať do nového biku a máte pocit, že by to chcelo menšiu revíziu jeho jazdných schopností, tu máte také menšie vodítko ako na to. Občas môže stačiť len vymeniť dlhší predstavec za kratší so širšími riadidlami a aj to pridá na lepšom pocite kontroly v zjazdoch. Niekomu môže pomôcť aj použiť o 5 mm kratšie kľuky, aby neškrtal o každý šuter na traile. Toto všetko už je na vašom individuálnom zvážení.

Pokiaľ máte s podobnými úpravami skúsenosti, pokojne sa s nimi podeľte v komentároch.

Zdroj fotografií: canecreek.com, superstarcomponents.com, užívatelia: Dano5, Marinada, DzejPii
report_problem Našiel si v texte chybu?
bimjeam 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

UDH pätka - čo je to a na čo je to dobré?

UDH pätka - čo je to a na čo je to dobré?

S tromi magickými písmenami UDH sa v poslednom roku stretávame podozrivo často. Viete však, čo znamenajú a čo sa za nimi skrýva?
Video: Ako funguje pruženie na bicykli? Rady profesionála a pretekára

Video: Ako funguje pruženie na bicykli? Rady profesionála a pretekára

Viete, čo je kompresia, sag, token a vyznáte sa do pruženia? Čo odporúča pretekár a odborník v jednom?
Kráľ bicyklových rámov – karbón je super, ale… (2. časť)

Kráľ bicyklových rámov – karbón je super, ale… (2. časť)

Aj za takou jednoduchou vecou, akou je bicyklový rám, je mnoho technológií a procesov, ktoré musí absolvovať ešte predtým, než naň nasadnete a vyrazíte za dobrodružstvom.
keyboard_arrow_up