UDH pätka - čo je to a na čo je to dobré?

S tromi magickými písmenami UDH sa v poslednom roku stretávame podozrivo často. Viete však, čo znamenajú a čo sa za nimi skrýva?

Reč je o nenápadnej súčiastke, ktorá spája rám a prehadzovačku a jej úlohou je v prípade nárazu šaltra o terén obetovať svoj život a zachrániť podstatne drahší prehadzovač.

Kým iné komponenty zažívali pravidelné obmeny štandardov, pätka si v pravom slova zmysle na svoju „renesanciu“ musela počkať až do roku 2019.

UDH pätka

Teoretické okienko na úvod

Skratka UDH znamená „universal derailleur hanger”, čo je doslova: univerzálny hák prehadzovačky. Hák, v našich končinách označovaný skôr ako pätka, s prívlastkom „UD” predstavil americký koncern SRAM v roku 2019. V porovnaní s klasickou (obvykle plochou) pätkou UDH pozostáva namiesto jednej z troch, resp. dvoch častí. Samotná hliníková pätka, ktorá má valcový presah do zadnej stavby rámu, má na sebe ešte kompozitový návlek a súčasťou pätky je aj tzv.
... zohnať náhradnú bolo neraz doslova umením.
UDH skrutka s podložkou, ktorá má vonkajší ľavotočivý a vnútorný pravotočivý závit, určený pre pevnú osku.

Podložka sa používa len na niektorých rámoch. Výnimku tvoria rámy, ktoré majú kinematiku zadnej stavby riešenú ako split-pivot, čo znamená, že jeden z čapov s ložiskom je umiestnený v osi zadného kolesa. Tu sa podložka používa vždy. Sem môžeme zaradiť napr. bicykle značky Trek alebo Orbea. V praxi to znamená napr. aj to, že musíte použiť zadnú osku so závitom M12 so stúpavosťou 1,0 a dĺžkou závitovej časti 12,7 mm.

Pätka má, pochopiteľne, aj dieru určenú na priskrutkovanie zadného prehadzovača s plôškou na doraz B-skrutky.


V čom je teda UDH lepšia?

Spomínaná kompozitová časť slúži aj ako chránič, aby vám reťaz nespadla medzi najmenší pastorok kazety a rám. Veľkou výhodou UDH pätky je fakt, že pätka sa v ráme namiesto zlomenia, resp. zohnutia dokáže najskôr pootočiť smerom dozadu, čím nedôjde k deštrukcii pätky pri menších nárazoch, napr. od konára, ktorý namotá ramienko prehadzovačky. Rovnako závit zadnej osky je situovaný v skrutke a nie v ráme, čo znamená, že keby sa vám ho podarilo strhnúť, tak by ste nezničili rám, ale iba jednu časť pätky. Pokiaľ sa vám pätka pri náraze pootočí, obvykle ju môžete vrátiť späť na miesto bez akejkoľvek ujmy. No a najzásadnejšia výhoda spočíva v univerzálnosti.


UDH pätka ako univerzálny kľúč na odveký problém

Pätky prehadzovačiek boli dlhé roky špecifické pre každý typ rámu. To znamenalo často aj nekompatibilitu naprieč modelmi jedného výrobcu alebo modelovými ročníkmi. Ak ste nejakú zlomili alebo ohli, znamenalo to výlet do cyklo predajne, alebo zháňanie náhradnej pätky na internete. Skúsenejší bikeri sa naučili mať vždy doma jednu náhradnú pätku v zásobe v šuplíku, prípadne v batohu na výjazde. O tom, že servisy obvykle nedržia plné zásuvky rôznych typov pätiek na sklade, sa asi rozpisovať nemusím.

Ak ste pätku „urvali" niekde na dovolenke, zohnať náhradnú bolo neraz doslova umením.
... prišiel s geniálnou myšlienkou ponúknuť svetu koncept univerzálnej pätky...

To isté platilo aj pre staršie ročníky bicyklov. Pri exotických značkách bicyklov občas nová pätka vyšla cenovo viac, ako šalter nižšieho radu. UDH všetky tieto neduhy eliminuje a navyše sa cenovo pohybuje okolo 13 €. UDH pätka je tak univerzálna naprieč všetkými výrobcami rámov, ktoré tento štandard používajú. A uchytiť na ňu môžete prehadzovače od všetkých výrobcov.

SRAM UDH pätkaPätka

Znovuobjavenie Ameriky - pred UDH bol direct mount

Ak máte pocit, že takéto niečo malo prísť už dávno, tak nie ste ďaleko od pravdy. V minulosti sa napr. Shimano snažilo presadiť priamy hák prehadzovačky (tzv. direct mount), ktorý sa však v praxi kvôli nekompatibilite medzi Shimano a SRAM prehadzovačmi veľmi neujal. V roku 2018 pri predstavení sady XTR M9100 Shimano od tejto snahy úplne upustilo a vrátilo sa ku klasickému uchyteniu prehadzovačky. Koncept oživil až SRAM koncom druhej dekády 21. storočia.

UDH pätka

Nezištná inovácia alebo trójsky kôň?

Dnes s odstupom štyroch rokov, odkedy bola UDH pätka predstavená, môžeme s určitosťou povedať, že rozhodne nešlo SRAM-u len o dobro a pohodlie cyklistov, ale o to, aby mohol prekopať cestičku svojej novej technológii Transmision, ktorá je použitá na nedávno predstavenej generácii komponentových sád XX a X01 AXS. Aby mohol byť šalter pevne uchytený priamo o rám bez potreby použitia pätky, bolo nevyhnutné prísť s novým rozhraním uchytenia prehadzovača o rám.

Aby SRAM tento nový štandard „prepašoval” na rámy bicyklov väčšiny výrobcov, prišiel s geniálnou myšlienkou ponúknuť svetu koncept univerzálnej pätky (háku prehadzovača), ktorá vyrieši odveký problém s kompatibilitou a dostupnosťou.

V porovnaní s pätkami, ktorých ceny sa neraz šplhali k hodnote 50 €, je UDH navyše otvoreným štandardom, ktorý môže vyrábať hocikto, nie iba SRAM. V praxi takúto pätku môžete zohnať v cyklo predajni na každom rohu a kdekoľvek na svete. Má to len jeden háčik. Potrebujete kompatibilný rám.

SRAM UDH pätka
Dnes už však existuje viac ako 260 rôznych modelov bicyklov, ktoré týmto štandardom disponujú a predpoklad je, že časom UDH vytlačí komplet všetky pätky na horských bicykloch v strednej a vyššej triede. Výhodou je aj to, že kto neplánuje používať komponenty SRAM Transmission, tak UDH pätka je spätne kompatibilná s prehadzovačmi všetkých výrobcov.

Geometria, UDH pätka

Výhody UDH pätky

  • univerzálna naprieč všetkými kompatibilnými rámami
  • nízka cena, dostupnosť
  • otvorený štandard
  • namiesto zlomenia sa pootočí
  • bráni zaseknutiu reťaze medzi najmenším pastorkom a rámom
  • kompatibilná so všetkými typmi prehadzovačov

Tento počin je rozhodne hodenou rukavicou japonskému konkurentovi Shimano, ktorý (aspoň) podľa amerického patentového úradu vyvíja adaptáciu na nový štandard rámu v podobe vlastného dizajnu uchytenia šaltra k rámu bez pätky. Snáď nám nepribudne ďalší nekompatibilný štandard.

UDH pätkaSRAM pätka, univerzálna

Ak vás tematika ozrejmenia si funkcie a významu nových štandardov a technológií zaujíma, môžete si prečítať aj niektorý z podobne ladených článkov, ktoré už boli publikované:

Zdroj fotografií: archív autora
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
bimjeam 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Predstavenie: Nové sady SRAM Eagle X0, XX a XX SL AXS - návrat do budúcnosti

Predstavenie: Nové sady SRAM Eagle X0, XX a XX SL AXS - návrat do budúcnosti

Prototypy novej MTB AXS sady s logom BlackBox už pár mesiacov sledujeme v rámci jednotlivých kôl svetového pohára. Dnes je ten deň, kedy sa oficiálne odhalia všetky podrobnosti.
Predstavenie: SRAM Maven – nová dimenzia brzdného výkonu PR článok

Predstavenie: SRAM Maven – nová dimenzia brzdného výkonu

Želali ste si niekedy, aby boli na trhu brzdy, ktoré by ste nedostali na hranu ich možností? Vaše túžby boli vypočuté.
RockShox ButterCups - čo je to a na čo je to dobré?

RockShox ButterCups - čo je to a na čo je to dobré?

Dalo by sa povedať, že americký výrobca SRAM má maslo pomerne v obľube. Vo vidliciach RockShox ho totižto nájdete v podobe SRAM Butter, ako aj v podobe ButterCups. Viete však, o čo ide?
keyboard_arrow_up