Predstavenie: Nové sady SRAM Eagle X0, XX a XX SL AXS - návrat do budúcnosti

Prototypy novej MTB AXS sady s logom BlackBox už pár mesiacov sledujeme v rámci jednotlivých kôl svetového pohára. Dnes je ten deň, kedy sa oficiálne odhalia všetky podrobnosti.

SRAM kompletne prekopal viaceré štandardy a zaužívané technické riešenia a podľa vlastných slov nastavuje novú latku na očakávania od pohonného systému. Ak vás tieto zmeny zaujímajú a chceli by ste sa dozvedieť o všetkých pekne v kocke, ste na správnej adrese!

GS XXSL EAGLE TRANSMISSION AXS 170 TTYPE c-Side

Názvoslovie horských sád - zmena k jednoduchšiemu

Názvoslovie horských sád sa dlhé roky nieslo v duchu X3, X5, X7, X9 a X0. Túto tradíciu narušil v roku 2009 príchod revolučnej dvadsaťprevodovej top sady XX, ktorá bola v hierarchii ešte nad sadou X0. V roku 2012 však SRAM predstavil revolučnú jednoprevodníkovú sadu, ktorá vybočila zo zaužívaného názvoslovia a dostala označenie XX1, keďže mala o jeden pastorok naviac oproti XX. Postupne na jednoprevodník prešli všetky MTB vyššie sady a k pôvodnému označeniu pribudla číslica 1. Pri prechode na 12-rýchlostné sady sa z tejto logiky upustilo a namiesto očakávanej dvojky pribudol za názov sady nápis „Eagle”.

K ďalšej bezdrôtovej generácii sád okrem jednotky a nápisu Eagle pribudla ešte skratka AXS. S úplne novými sadami by bolo takto koncipované označenie sád už nanajvýš komplikované, a tak výrobca zaradil spiatočku a vrátil sa k pôvodnej jednoduchej nomenklatúre, „oprášil" staré klasiky a máme tu po dlhých rokoch opäť sady X0 a XX, plus odľahčenú pretekársku verziu XX SL.

Nové sady Eagle sú viac integrované, robustnejšie, menej náchylné na poškodenie, jednoduchšie nastaviteľné, presnejšie radia, majú lepšiu životnosť. Napokon, veď posúďte sami, tu je výpočet všetkých zmien, ktorými prešli jednotlivé komponenty.

SRAM Eagle Transmission Full Mount

Prehadzovač - pokrok na každom milimetri

Zadný prehadzovač prešiel asi najzásadnejšími zmenami za posledné desaťročie. SRAM totiž kompletne prekopal spôsob, akým je uchytený k rámu. Začalo to už v roku 2019, kedy si SRAM potichu začal pripravovať pôdu predstavením UDH (Universal Derailleur Hanger) pätky, ktorú si „adoptovali” postupne všetci väčší hráči na trhu s bicyklami.

Kto tak neurobil, na svoje nové modely sady AXS druhej generácie žiaľ nenamontuje. Nové rozhranie úplne vypustilo potrebu háku prehadzovačky, ktorá sa montuje priamo do osi zadného kolesa. Vďaka tomu je telo prehadzovača viac posunuté ku kazete a smerom ku kľukám, čím hrozí menšia pravdepodobnosť kontaktu s terénom a konármi a prehadzovač by mal byť tak viac chránený. Toto riešenie umožnilo upustiť od použitia skrutiek slúžiacich na nastavenie horného a spodného dorazu, ako aj B-skrutky.

SRAMSRAM

Konštrukcia rozhrania úchytu prehadzovačky je navrhnutá tak, aby vám reťaz nedokázala padnúť medzi najmenší 10z pastorok a rám. B-skrutku nahrádza len nenápadná ryska na vnútornom úchyte šaltra a podložky, ktorá značí správnu polohu inštalácie, a atypický dvojpolohový otočný segment v mieste tlačidla na aretáciu ramienka, v manuáli označený ako „Setup Key”, ktorý má polohy „A” a „B”. Ten sa nastavuje podobne ako Flip Chip polohou jeho otočenia v kolíske.

Z inštalačného videa možno vydedukovať, že poloha Setup Key segmentu určuje medzeru medzi pastorkom a kladkou a nepriamo tým pádom aj rozsah chodu ramienka. Rovnako umožňuje simulovať SAG tlmiča pri inštalácii reťaze biku umiestneného v montážnom stojane. So správnym určením dĺžky reťaze pre váš bike, ako aj s nastavením polohy Setup Key prvku, pomôže aj praktická AXS aplikácia.

SRAM
Progres neobišiel ani kladky. V poslednej dobe badať trend oversize kladiek a ramienok naprieč cestnou aj horskou cyklistikou. Nové kladky majú 12 a 14 (spodná) zubov, pričom staré kladky v AXS prehadzovačoch mali 10 a 12 zubov.
Spodná kladka má navyše technológiu nesúcu názov Magic, čo znamená, že polykarbonátové ozubenie spodnej kladky sa dokáže kĺzať po vnútornom hliníkovom tele. V prípade, že sa vám do kladky zapichne nejaký konár, nenastane demolácia ramienka, ale ozubená časť kladky začne preklzávať.

Spodná kladka s ramienkom má voči hornej kladke mierny uhlový offset a nejde o ohnuté ramienko, ale zámer, ktorý slúži na zosúladenie optimálneho uhla prevodníka voči kladke, čím sa značne zredukuje jej opotrebenie.

SRAM
Po vizuálnej stránke sa treba rozlúčiť aj s výraznými logami a farbičkami.

...SRAM-u sa jednoducho musí uznať, že posledné roky je to on, kto udáva trendy na poli s horskými pohonnými sadami.
XX a XX SL prehadzovače vsádzajú na kombináciu čiernej a lesklého kovu. X0-ka je takmer celá čierna. Výnimkou sú len krvavočervené detaily aretačného mechanizmu. Mimochodom, aj samotné aretačné tlačidlo dostalo upgrade v podobe ďalšej polohy. Ponúka tak celkovo 3 módy (Open, Setup, Ride). Open mód je určený na vyberanie kolesa, setup logicky na inštaláciu. E-bikerov možno poteší aj prítomnosť tzv. „battery cord extension” v manuáli, čo je adaptér, ktorý nahrádza batériu v šaltri a miesto toho ju káblom prepája s centrálnou batériou e-biku. Ekosystém batérií pochopiteľne zostal zachovaný a nič sa na nich nemenilo.

Za povšimnutie určite stojí aj politika dostupnosti náhradných dielov. Po novom zoženiete na poškodený prehadzovač celkovo 5 náhradných dielov, ktoré viete vymeniť v prípade ich poškodenia alebo oškretia (tzv. Skid Plates).

SRAM

Radenie - úplne nový koncept ergonómie

Nové bezdrôtové radenie má diametrálne odlišnú podobu od toho, ktoré sme poznali doposiaľ. Američania značne zapracovali na ergonómii a polohu nového obojručného radenia na riadidlách tak dokážete nastaviť v troch rôznych osiach. Ovládacie tlačidlá sú od seba fyzicky oddelené a zabudnúť budete musieť aj na odraďovanie ukazovákom.

Nezabudlo sa ani na alternatívny tvar krytov tlačidiel, podobne ako to bolo v prípade Rocker Paddle páčky na staršom type radenia.

SRAMSRAM

Kým prehadzovač ani reťaz z hľadiska konštrukcie nie sú spätne kompatibilné so sadami GX AXS, X01 AXS ani XX1 AXS, tak v prípade radenia v princípe neexistuje žiadna konštrukčná prekážka, prečo by ste nemohli svoj starý šalter upgradovať o nové radenie s lepšou ergonómiou. Dobrá správa je, že podľa PR materiálov nové POD radenie je spätne kompatibilné so všetkými AXS sadami.

SRAM

Kazety - dvanásť kvaltov stačí, miláčik

Ruku na srdce, SRAM pri poslednej generačnej obmene XD kazety značne „odflákol”. Narážame konkrétne na odstupňovanie, kde k pôvodnej 11-rýchlostnej kazete najskôr pridali inžinieri len 50z pastorok, aby pri snahe dobehnúť nové sady Shimano neskôr len zamenili 50z pastorok za 52z pastorok, bez úpravy odstupňovania zvyšných pastorkov. Skok medzi druhým najväčším a najväčším pastorkom tak činil 10 zubov, čo je v reči percent pomerne nepríjemný 24-percentný skok. Tomu je však našťastie koniec a nové kazety majú podstatne lepšie odstupňovanie posledných štyroch pastorkov, konkrétne: 32-38-44-52 namiesto 32-36-42-52.

SRAMSRAM

Z hľadiska konštrukcie zostal zachovaný celkový počet pastorkov, rozsah aj rozhranie orecha. Zmenil sa však spôsob spojenia jednotlivých častí kazety. Kým X01 aj XX1 kazety boli frézované z jedného kusa oceľového bloku, ktorý dopĺňal najväčší pastorok z hliníka, na nových X0 a XX kazetách je výrazne väčší (načerveno eloxovaný) hliníkový unášač, na ktorý je nanitovaný najväčší pastorok z hliníka a ďalšie dva 44- a 38-zubové pastorky z ocele. Zvyšok kazety (10 - 32z pastorky) je vyfrézovaný z jedného kusa ocele. Červená farba unášača slúži na jednoduchú identifikáciu tzv. nastavovacieho 7. pastorka, na ktorom sa po novom určuje správna dĺžka reťaze.

Kazety XX SL v snahe osekať gramáž ešte viac, používajú trojicu najväčších pastorkov z hliníka, podobne ako XTR kazeta od Shimana. Kazeta X0 má čiernu povrchovú úpravu, XX aj XX SL vsádzajú na kombináciu surového kovu a strieborného ozubenia hliníkových pastorkov, podobne ako to pred časom urobili aj na prevodníkoch. Údajne preto, lebo zákazníkom sa vizuálne nepáčili od reťaze ošúchané čierne zuby. Zrevidovaná bola aj schéma nábehových hrán X-Sync, ktorá pozostáva zo 44 radiacich bodov, ktoré by mali umožniť hladké radenie aj pod záťažou.

SRAM

Reťaze - koniec medzidruhovému kríženiu

Flattop reťaz s označením T-Type je charakteristická plochým horným okrajom, ktorý by mal zabezpečovať dlhšiu životnosť reťaze. Na druhej strane to znamená, že systém je kompatibilný len a len s novými 12-rýchlostnými MTB sadami X0, XX a XX SL. Končí sa tak éra laborovania s mixovaním komponentov sád naprieč značkami - Shimano a SRAM. XX SL reťaze majú navyše odľahčené vonkajšie články v podobe výrezov.

Zabudnúť môžete aj na zlaté, dúhové a medené odtiene reťazí, typické pre X01 a XX1 sady. Ak by ste chceli inú ako striebornú farbu reťaze, siahnuť môžete po X0 reťazi, ktorá je potiahnutá čiernou povrchovou úpravou. Pozitívne je však aspoň to, že nové T-Type reťaze sú kompatibilné s cestnými prevodníkmi sád s prívlastkom AXS. V praxi si tak môžete nakombinovať napr. X0 šalter a nové Force kľuky na svoj gravel.

AM CN XX SL T TYPE 126 LINK c-FrontAM CN XX SL T TYPE 126 LINK c-Front

Kľuky a prevodníky - klasika aj exotika

Kým karbónové kľuky zo sady XX a XX SL sa držia zabehnutej tvarovej koncepcie, ktorú osviežili len inak tvarované prevodníky, tak kované X0 kľuky vyzerajú úplne inak, ako sme boli doteraz zvyknutí. Najmä variant pre analógové biky pôsobí vďaka vyfrézovanému otvoru v strede kľuky veľmi pôsobivo. E-MTB specific variant takéto materiálové oslabenie kľúk radšej oželel.

Nikoho asi neprekvapí, že všetky kľuky používajú DUB osku s čarovným priemerom 28,99 milimetra. Gravity orientovaných dobrodruhov určite potešia aj „iks-nulkové kľuky“, ktoré sú v ponuke aj s dizajnovými bashguardami a tzv. aeroguardami, ktoré budú mať za úlohu pravdepodobne ušetriť pár desatín wattov vo vetre.

SRAM AM FC XXSL EGL Q168 CL55 DUB170 BLK 34TT c-SideSRAM AM FCX0 EGL Q174 CL55 DUB 170 BLK 2G32TT c-Side

Nezabudlo sa ani na varianty kľúk s integrovanými powermetrami Quark - či už na unášači prevodníka, ale aj v osi kľúk. Powermetre v stredovej oske sú kompatibilné aj so systémom Flight Attendant.

Kľuky s prevodníkmi prechádzajú na 55 mm reťazovú linku. To znamená použitie prevodníkov s 3 mm offsetom pre zadné stavby s boost oskami (148 mm). Dokonca aj samotná kazeta je posunutá o 2,5 mm smerom von. V ponuke je celkovo sedem typov prevodníkov, ktoré sa líšia rozhraním, ako aj materiálom, z ktorého sú vyrobené.

Prevodníky určené pre XX, XX SL a X0 kľuky disponujú novým 8-skrutkovým rozhraním, namiesto pôvodného 3-skrutkového. Toto riešenie už môžete poznať z cestných a gravel sád SRAM. Ak by vás zaujímala spätná kompatibilita nových prevodníkov so starými reťazami Eagle, tak toto našťastie spolu fungovať bude.

SRAM

Brzdy - v znamení integrácie

Aby toho nebolo málo, SRAM kompletne prekopal aj ponuku bŕzd, ktoré majú v prvom rade inovovaný tvar, ktorý reflektuje trend vnútorného vedenia kabeláže cez predstavec a hlavovú rúrku vnútrom rámu. Aby bolo možné bicykle vyrábať s ešte čistejším dizajnom, ktorý „zbožňujú” všetci mechanici, musela prísť zmena tvaru pák, ktorá vedie hydraulické bowdeny rovnobežne s riadidlami. Všetky nové brzdy budú niesť prívlastok „stealth”.

SRAMSRAM

V ponuke modelového radu 2024 tak pribudne trojica dvojpiestových XC bŕzd radu Level (Bronze, Silver, Ultimate), trojica odľahčených štvorpiestových XC/Trail bŕzd Level, ako aj trojlístok bŕzd CODE, určených pre Trail/Enduro/DH a e-biky. Tie rovnako podľa materiálov, funkcií a cenovky nesú označenie „Bronze”, „Silver” a „Ultimate”. Všetky brzdy používajú brzdovú kvapalinu DOT a páčky, ktoré sa otáčajú na guličkových ložiskách.

SRAM
Rad Ultimate používa titánové skrutky, karbónové páčky a nastavenie kontaktu platničiek so strmeňom. Rad Silver miesto titánu dostal skrutky z nerezu a páčky z hliníka, nastavenie kontaktu zostalo tiež zachované. Na rade Bronze už tieto spomínané „fičúry” nenájdete. MOC Silver a Ultimate série sú stanovené od 220 € do 360 €, v závislosti od verzie a modelu. Ceny „bronzových” bŕzd výrobca neuvádza, čo môže značiť, že pôjde o OEM verzie. V ponuke pribudnú aj špeciálne klipy na hydraulické bowdeny, ktoré sa umiestnia na spodné skrutky krytu predstavca.

SRAMSRAM

Či už ste fanúšikmi technologického pokroku, alebo skôr konzervatívni jazdci, ktorí pozerajú na nové štandardy s prižmúrenými očami, SRAM-u sa jednoducho musí uznať, že posledné roky je to on, kto udáva trendy na poli s horskými pohonnými sadami.

Či v prípade bezpätkových prehadzovačiek spustí podobnú revolúciu ako v prípade jednoprevodníkových sád, ukáže však až čas. Ak sa v praxi tento koncept overí, tak ohnuté pätky a štelovanie prehadzovačky budú za pár rokov úsmevnou minulosťou.

Ak by vás zaujímali odporúčané maloobchodné ceny pre jednotlivé sady a komponenty, nájdete ich v tabuľke, ktorá sa nachádza vo fotogalérii článku.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
redakcia 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

SRAM a Shimano – môže sa mixovať a čo tým získame?

SRAM a Shimano – môže sa mixovať a čo tým získame?

Je možné medzi sebou MTB sady mixovať a prečo by ste to vlastne robili? Na to skúsim odpovedať na základe vlastných skúseností.
UDH pätka - čo je to a na čo je to dobré?

UDH pätka - čo je to a na čo je to dobré?

S tromi magickými písmenami UDH sa v poslednom roku stretávame podozrivo často. Viete však, čo znamenajú a čo sa za nimi skrýva?
Test: microSHIFT Sword - ostrý konkurent v gravel svete

Test: microSHIFT Sword - ostrý konkurent v gravel svete

Každý, kto sa trošku motá okolo gravel jazdenia, si určite všimol novinku v rámci pohonu. Bude konkurenciou pre klasických hráčov na trhu?
keyboard_arrow_up