Prevodológia: Trochu teórie o rozsahu prevodov

Prevodológia: Trochu teórie o rozsahu prevodov

Zorientovať sa v dnešnej dobe naprieč širokou ponukou možností výberu pohonného systému pre váš bicykel môže byť celkom náročné, zvlášť, ak ste začínajúci biker, nemáte čas lúskať stránky diskusných fór alebo preratávať prevodové pomery.

V tomto článku sa vám preto pokúsim priblížiť výhody jednotlivých systémov a vhodnosť rozsahov pre konkrétne typy cyklistov. Poďme si ale najskôr rozmeniť na drobné jednotlivé systémy.



3x9


27-prevodová sústava bola od svojho uvedenia na trh v deväťdesiatomdeviatom dlhé roky zaužívaným štandardom, ktorý prežil takmer 3 generačné obmeny komponentových sád. Dalo by sa povedať, že svojim rozsahom a odstupňovaním bola univerzálnym riešením od horských, cez krosové, až po mestské bicykle. V kombinácii s 26“ kolesami sa používala obvykle sústava trojprevodníka 44/32/22 a kazety s rozsahom zubov 11-32, prípadne 11-34. Existovala síce aj kazeta Deore 12-36, ale rozsah prevodov vzhľadom na najmenší 12-zubový pastorok bol ešte o trochu menší ako pri variante 11-34. Takto zvolený pohon ponúkal užívateľovi širokú škálu prevodov od strmých výjazdov až po prišliapávanie v asfaltových zjazdoch pri rýchlosti do 60 km/h.

Asi by to takto nejako fungovalo bezstarostne ďalej, keby sa do toho neobul americký SRAM. Síce v minulosti tu boli viaceré pokusy o sady 2x9 napr. od Ritchey, ale nikdy sa tento systém masívne nepresadil, kvôli veľkým kompromisom na strane rozsahu.



2x10 – zamiešanie kariet na poli pohonu


Prvou a (vôbec nie lacnou) 10-rýchlostnou lastovičkou bola sada SRAM XX, ktorá v roku 2009 významne zamútila stojaté vody technologického pokroku na poli pohonu.



Miesto osvedčenej klasiky 3x9 dostal užívateľ možnosť zredukovať počet prevodníkov na dva, ušetriť pár gramov hmotnosti, zlepšiť Q-faktor (vzdialenosť kľuky od stredu) a zväčšiť rozsah kazety o 13 % pridaním desiateho, 36-zubového pastorku. Príjemným bonusom, ktorý som ja osobne ocenil asi najviac, bola bezstarostná možnosť radenia celého rozsahu kazety na veľkom prevodníku. Po príchode dostupnejších sád X9 a X7 zareagovalo Shimano upgradom aktuálnej sady na 3x10, pričom na príchod originálnych dvojprevodníkových sád a nový dizajn sme si museli ešte nejaký ten čas počkať. Systém 2x10 ponúkol tak zjednodušenie radenia na prešmykači pre tých, ktorí dokázali oželieť najťažší prevod.

Určitou nevýhodu však predstavoval výraznejší skok medzi prevodníkmi, ktorý nie každému sadol. Pre zachovanie veľkého rozsahu bolo nutné použiť kľuky so 14-zubovým rozdielom medzi malým a veľkým prevodníkom, hoci pocitovo príjemnejších bolo štandardných 12 zubov.



1x11 SRAM – zmena pravidiel hry


Predstavením sady XX1 v lete roku 2012 spôsobil SRAM opäť doslova malú revolúciu. Prísne utajovaná sada, ktorá bola pôvodne určená pre disciplínu enduro, sa vďaka svojej jednoduchosti uchytila naprieč väčšinou dispciplín od pretekárskeho cross-country až po zjazd. Obrovský 42-zubový pastorok, dovtedy nepoznané prevodníky so striedavou šírkou zubov a prehadzovačka doplnená o treciu spojku, nedali spávať mnohým cyklofanatikom.



Absencia prešmykača a ľavej radiacej páčky sa stala rýchlo návykovou, a tak netrvalo dlho a so svojou 11-rýchlostnou sadou XTR prišlo na rad aj Shimano. Hoci sa Japonci amputácii prešmykača bránia zubami-nechtami až do dnešného dňa a miesto toho presadzujú jemnejšie odstupňovanie skokov na kazete pri zachovaní konštantnej kadencie, trend osádzania bikov jednoprevodníkovými sadami je stále na vzostupe vďaka svojej jednoduchosti, nižšej hmotnosti a tichosti v členitom a rozbitom teréne. Celá táto paráda má odhliadnúc od ceny jeden podstatný háčik. Ľahučké X-dome kazety frézované z jedného kusu ocele (skrátene XD) s 10-zubovým najmenším pastorkom nie sú kompatibilné so štandardnými orechmi náboja. Pri prechode na túto sadu bolo nutné okrem bežných komponentov vymeniť aj špeciálny XD orech.



2x11 a 3x11


Ako bolo spomenuté vyššie, Shimano (a v jednom prípade aj SRAM) zachováva tradíciu viacpočetných prevodníkov naďalej, a tak, pokiaľ vašim cieľom zostáva zachovanie veľkého rozsahu prevodov, mali by ste voliť práve jednu z týchto sád. Drobným paradoxom je, že napriek navýšeniu počtu pastorkov na kazete, sa rozsah prevodov v porovnaní s 3x9 sadami ešte zmenšil na úkor ťažkých prevodov. Tomuto paradoxu sa ale vymyká 2x11 rýchlostná sada SRAM GX, ktorá ponúka jedinú alternatívu v podobe 36/24z kľúk a typizovanej 10-42z XD kazety. Táto kombinácia je zároveň sadou, ktorá vám ponúka najširší možný rozsah prevodov v základnom setupe, ktorý je rovný číslu 630% (!).



1x11 Shimano – jednoprevodník pre každého


Mnoho bikerov čakalo na cenovo dostupnú 1x11 sadu ako na spasenie. Vyslyšaním tejto prosby sa stala v praxi aktuálna sada Shimano XT M8000SLX M7000, ktorá okrem kompatibility so štandardnými orechmi nábojov pre sezónu 2017, ponúka okrem 11-40 a 11-42 aj 11-46 zubovú kazetu, ktorá vás naživo zaručene dostane svojou veľkosťou. V súčasnosti je už na trhu cenovo ešte dostupnejšia aj o triedu nižšia sada Deore M6000, ktorá zatiaľ ponúka síce len 10 pastorkov s rozsahom 11-40 a 11-42, no predsa len sa jedná o veľa muziky za málo peňazí. Pozitívnou správou je, že 4-ročný životný cyklus sady XTR sa pomaly blíži ku koncu a na rok 2018 môžeme očakávať kompletne prepracovanú novú sadu, kde pravdepodobne budeme svedkami ďalšieho navýšenia rozsahu.



1x12 SRAM Eagle – pod krídlami orla


Tento rok sme sa dočkali pompézneho marketingového uvedenia druhej generácia sady XX1X01 s prívlastkom Eagle. Kontroverzná zlatá kazeta s rozsahom 10-50 zubov má ambíciu odstrániť akékoľvek predsudky a kompromisy na strane rozsahu u jednoprevodníkových sád. Ohromný 500%-ný rozsah je hravo použiteľný aj pre menej výkonných cyklistov, ako aj pre maratóncov, ktorí naopak požadujú ultimátny rozsah prevodov. Citeľným hendikepom tejto sady je, ako iste tušíte, cena a len u samotnej kazety sa pohybuje na úrovni tesne pod 400 € v prípade XX1 eagle.



Tento problém však do značnej miery vyriešila ešte čerstvá sada GX Eagle, ktorá ponúka za cenu kazety XX1 Eagle prakticky celú pohonnú sústavu, vrátane kľúk. Klasickým problémom opäť ostáva otázka spätnej kompatibility. Na tú je však v prípade XX1 Eagle jednoduchá odpoveď – sada nie je kompatibilná spätne s ničím, vrátane reťaze. Ak ale pre vás otázka financií nepredstavuje prekážku, alebo vám nebude vadiť, že budete mať prievan v peňaženke ako Pali Habera, tak nič lepšie ani nehľadajte. Azda len s výnimkou elektronického radenia Di2, by ste asi ťažko hľadali konkurenčný produkt.



Dosť bolo teoretizovania


Poďme sa bližšie pozrieť na zub jednotlivým variantom pohonu. Či už pri kúpe nového bicykla, alebo pri kúpe bazárovky, väčšina ľudí rieši, ktoré prevody budú pre nich správne a postačujúce. Veľmi dobrou pomôckou, ktorá vám výborne poslúži pri porovnávaní prevodových pomerov rôznych priemerov kolies a použitých sád, je stránka gears.mtbcrosscountry.com , kde si môžete navoliť všetko čo potrebujete a prehľadne porovnávať jednotlivé parametre. Na konkrétnom príklade si rozoberieme prechod z 26“ biku so systémom 3x9 na 27,5“ a 29“ bike so sadou 2x10, resp. 2x11.



Z tabuľky možno vyčítať, že pokiaľ ste vlastnili klasický 26“ bike povedzme so sadou XT M770, pri prechode na 27,5“ bicykel a systém 2x10 alebo 2x11 budete musieť oželieť najťažší prevod (SRAM ani Shimano už kľuky s väčším prevodníkom ako 38z pri aktuálnych sadách dokonca ani neponúkajú). Ak je vašou voľbou pohon 2x10, najbližšie sa vášmu starému rozsahu prevodov približuje 38/24 zubov na strane kľúk v kombinácii s 11-36z kazetou - najľahší prevod takto zostane úplne identický. Pokiaľ uvažujete nad kúpou 2x11 rýchlostnej sady, adekvátnou náhradou je kombinácia kľúk 38/26 a kazety 11-40z. Najťažší prevod je zhodný ako v prípade 2x10 a najľahší prevod ešte o chlp ľahší. Druhým príkladom je prechod z 26“ biku s pohonom 3x9 na 29“ bicykel so sadou 2x10, resp. 2x11.

Tu je situácia obdobná s tým, že na strane kľúk musíte zvoliť prevodníky 36/26, (resp. 36/24 v prípade 2x10), aby ste docielili rovnaký rozsah prevodových pomerov. Z tohto výpočtu teda možno dedukovať, že rovnaký rozsah môžete docieliť rovnako u systémov 2x10 ako aj pri sadách 2x11, väčší počet prevodov jedenásťrýchlostných sád uprednostňuje teda najmä jemnosť a plynulosť radenia pred navyšovaním prevodového rozsahu. Tretím príkladom je sada 1x12, ktorá názorne ukazuje, že pri použití jedného prevodníka je nutné mať minimálne 500%-tný rozsah (10-50z), aby ste sa priblížili rozsahu, ktorý ponúka systém 2x10 alebo 2x11.

Sady so systémom 1x11 som si schválne ponechal až na koniec, nakoľko je to najbežnejšia a najdostupnejšia možnosť prechodu na jednoprevodník. Tu by som ako prvé rád zdôraznil, že prechod na jednoprevodník, je vždy otázkou kompromisu, či už na strane ľahkých prevodov, alebo naopak tých ťažších.

Cieľová skupina


Ak máte výbornú kondičku a výkonnosť, ste silový jazdec a nevadí vám šliapanie na ťažkom prevode v kopci, tak so sadou 1x11 nebudete mať problém. Rovnako nebudú mať problém ani rekreační jazdci, ktorí sa nikam neponáhľajú, ich cieľom nie je maximálna možná rýchlosť v zjazde a nevyžívajú sa v obiehaní cestných cyklistov na asfaltke cestou domov z výjazdu. Prvá skupina dokáže oželieť ľahké prevody, druhá naopak tie ťažké. Za týchto okolností prináša jedenásťrýchlostná sada hromadu benefitov, akými sú najmä jednoduchosť ovládania pomocou jednej páčky, možnosť radenia v zábere v celom rozsahu, nižšia hmotnosť bicykla ako celku, božské ticho v zjazde, žiadne sukovanie reťaze v blate pri radení, eliminovanie upchávania prešmykača a čistejší sparťanský kokpit, ktorý v dnešnej dobe diaľkových ovládaní všetkého možného príde určite vhod.



O „jednoprevodníkoch“ sa toho napísalo rozhodne veľa. Do pozornosti dávam aj veľmi pekne spracovaný článok od Imromana. Pre úplnosť ešte uvediem, že 1x11 rýchlostná sada SRAM má rozsah 420%. Sada Shimano so 42z kazetou 382%, čo je o 38% menej a v prípade, že použijete kazetu XT 11-46, ktorá je kompatibilná s klasickým orechom, tak sa dostanete na úroveň 418%, čo už je porovnateľné so sadou SRAM. Pokiaľ je vašou voľbou Shimano a nezvažujete do budúcna prechod na 2x11, prehadzovačka so strednou dĺžkou ramienka GS je lepšou voľbou. Na obranu prešmykačov by som ešte rád podotkol, že nový systém mechanizmu pod označením side-swing je z hľadiska ovládateľnosti o level ďalej ako to, na čo ste boli zvyknutí doposiaľ.



SRAM alebo Shimano? Súboj titánov - pre a proti


Za výber SRAMu hovorí jednoznačne rádovo o 150-200 g ľahšia konštrukcia kazety a možnosť voľby z páčkového a otočného radenia grip shift. Určitou výhodou je aj kultivovanejší prejav trecej spojky, ktorej funkcia nemá citeľný vplyv na hladkosť chodu odradzovania ako je tomu u prehadzovačiek Shimano. Proti SRAMu hrá v prípade vyšších sád citeľne vyššia cena v porovnaní so Shimanom, aj keď sady GX Eagle, GX a NX sa v súčasnej dobe dajú zohnať za veľmi slušné ceny.



K výhodám Shimana môžeme naopak zaradiť možnosť odraďovania o dva prevody naraz (XTR a XT) a možnosť používať 46-zubové kazety a „kazetové extendéry“ až do veľkosti 48 zubov. Určitá výhoda spočíva aj v možnosti spätnej kompatibility s dvojprevodníkom v prípade, že by ste zistili, že vám systém 1x11 nevyhovuje alebo nepostačuje. Takúto možnosť so striktne jednoprevodníkovými prehadzovačmi SRAM žiaľ nemáte. Čiže, ak u vás hrá prím hmotnosť a funkcia, priklonil by som sa skôr na stranu SRAMu. Ak ste limitovaný financiami alebo hľadáte univerzálnejšie riešenie a na hmotnosti vám až tak bytostne nezáleží, vhodnejšou alternatívou je v tomto prípade Shimano. Pre komplexnosť informácií pripájam aj tabuľku kompatibility jednotlivých kaziet a prešmykačov určených pre jednoprevodníkové sady.



Verím, že som vám dnešným článkom aspoň trochu ozrejmil alchýmiu výberu prevodov a že pri najbližšom upgrade alebo kúpe nového bicykla budete mať v otázke prevodov jasnejšie. Nech už je vaša voľba akákoľvek, najpodstatnejším a rozhodujúcim atribútom je radosť z jazdy bez ohľadu na to, či zostávate verní rokmi osvedčenej klasike 3x9 alebo uprednostníte jednoduchosť jednoprevodníkových sád.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up73thumb_down comments 39 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Shimano a SRAM – porovnanie MTB systémov

Shimano a SRAM – porovnanie MTB systémov

Sú lepší tradiční japonskí rybári alebo moderní a "cool" Američania? Večná otázka, ale tu sa pozrieme na jednotlivé časti 12-rýchlostného pohonu z hľadiska dlhodobého používania a rovnako možností mixovania.
SRAM GX Eagle AXS – horúca elektrizujúca novinka

SRAM GX Eagle AXS – horúca elektrizujúca novinka

Elektronické radenie síce nie je ničím novým, avšak najčastejšie sme ho mohli vídavať len v top sadách. SRAM však tento problém vyriešil jednoducho – obľúbená sada GX Eagle tentokrát prichádza v elektronickom bezdrôtovom prevedení.
Test: Shimano Deore - športový základ a predsa prémiový?

Test: Shimano Deore - športový základ a predsa prémiový?

Dvanásť rýchlostí s jednoprevodníkom je niečo na svetelné roky vzdialené od môjho prvého stretnutia so sadou Shimano Deore. Takže o to viac ma teší, že sa môžem dnes tejto najnovšej generácii pozrieť na zúbok.
keyboard_arrow_up