Kliknutím prejdeš na
www.abusonline.sk
Reklama
Prevodológia: Trochu teórie o rozsahu prevodov

Prevodológia: Trochu teórie o rozsahu prevodov

34 komentárov

bimjeam 09.09.2017 20 fotografií   Prevody Horska Cyklistika Sram Shimano Technika

Zorientovať sa v dnešnej dobe naprieč širokou ponukou možností výberu pohonného systému pre váš bicykel môže byť celkom náročné, zvlášť, ak ste začínajúci biker, nemáte čas lúskať stránky diskusných fór alebo preratávať prevodové pomery.

 

V tomto článku sa vám preto pokúsim priblížiť výhody jednotlivých systémov a vhodnosť rozsahov pre konkrétne typy cyklistov. Poďme si ale najskôr rozmeniť na drobné jednotlivé systémy.



3x9


27-prevodová sústava bola od svojho uvedenia na trh v deväťdesiatomdeviatom dlhé roky zaužívaným štandardom, ktorý prežil takmer 3 generačné obmeny komponentových sád. Dalo by sa povedať, že svojim rozsahom a odstupňovaním bola univerzálnym riešením od horských, cez krosové, až po mestské bicykle. V kombinácii s 26“ kolesami sa používala obvykle sústava trojprevodníka 44/32/22 a kazety s rozsahom zubov 11-32, prípadne 11-34. Existovala síce aj kazeta Deore 12-36, ale rozsah prevodov vzhľadom na najmenší 12-zubový pastorok bol ešte o trochu menší ako pri variante 11-34. Takto zvolený pohon ponúkal užívateľovi širokú škálu prevodov od strmých výjazdov až po prišliapávanie v asfaltových zjazdoch pri rýchlosti do 60 km/h.

Asi by to takto nejako fungovalo bezstarostne ďalej, keby sa do toho neobul americký SRAM. Síce v minulosti tu boli viaceré pokusy o sady 2x9 napr. od Ritchey, ale nikdy sa tento systém masívne nepresadil, kvôli veľkým kompromisom na strane rozsahu.



2x10 – zamiešanie kariet na poli pohonu


Prvou a (vôbec nie lacnou) 10-rýchlostnou lastovičkou bola sada SRAM XX, ktorá v roku 2009 významne zamútila stojaté vody technologického pokroku na poli pohonu.



Miesto osvedčenej klasiky 3x9 dostal užívateľ možnosť zredukovať počet prevodníkov na dva, ušetriť pár gramov hmotnosti, zlepšiť Q-faktor (vzdialenosť kľuky od stredu) a zväčšiť rozsah kazety o 13 % pridaním desiateho, 36-zubového pastorku. Príjemným bonusom, ktorý som ja osobne ocenil asi najviac, bola bezstarostná možnosť radenia celého rozsahu kazety na veľkom prevodníku. Po príchode dostupnejších sád X9 a X7 zareagovalo Shimano upgradom aktuálnej sady na 3x10, pričom na príchod originálnych dvojprevodníkových sád a nový dizajn sme si museli ešte nejaký ten čas počkať. Systém 2x10 ponúkol tak zjednodušenie radenia na prešmykači pre tých, ktorí dokázali oželieť najťažší prevod.

Určitou nevýhodu však predstavoval výraznejší skok medzi prevodníkmi, ktorý nie každému sadol. Pre zachovanie veľkého rozsahu bolo nutné použiť kľuky so 14-zubovým rozdielom medzi malým a veľkým prevodníkom, hoci pocitovo príjemnejších bolo štandardných 12 zubov.



1x11 SRAM – zmena pravidiel hry


Predstavením sady XX1 v lete roku 2012 spôsobil SRAM opäť doslova malú revolúciu. Prísne utajovaná sada, ktorá bola pôvodne určená pre disciplínu enduro, sa vďaka svojej jednoduchosti uchytila naprieč väčšinou dispciplín od pretekárskeho cross-country až po zjazd. Obrovský 42-zubový pastorok, dovtedy nepoznané prevodníky so striedavou šírkou zubov a prehadzovačka doplnená o treciu spojku, nedali spávať mnohým cyklofanatikom.



Absencia prešmykača a ľavej radiacej páčky sa stala rýchlo návykovou, a tak netrvalo dlho a so svojou 11-rýchlostnou sadou XTR prišlo na rad aj Shimano. Hoci sa Japonci amputácii prešmykača bránia zubami-nechtami až do dnešného dňa a miesto toho presadzujú jemnejšie odstupňovanie skokov na kazete pri zachovaní konštantnej kadencie, trend osádzania bikov jednoprevodníkovými sadami je stále na vzostupe vďaka svojej jednoduchosti, nižšej hmotnosti a tichosti v členitom a rozbitom teréne. Celá táto paráda má odhliadnúc od ceny jeden podstatný háčik. Ľahučké X-dome kazety frézované z jedného kusu ocele (skrátene XD) s 10-zubovým najmenším pastorkom nie sú kompatibilné so štandardnými orechmi náboja. Pri prechode na túto sadu bolo nutné okrem bežných komponentov vymeniť aj špeciálny XD orech.



2x11 a 3x11


Ako bolo spomenuté vyššie, Shimano (a v jednom prípade aj SRAM) zachováva tradíciu viacpočetných prevodníkov naďalej, a tak, pokiaľ vašim cieľom zostáva zachovanie veľkého rozsahu prevodov, mali by ste voliť práve jednu z týchto sád. Drobným paradoxom je, že napriek navýšeniu počtu pastorkov na kazete, sa rozsah prevodov v porovnaní s 3x9 sadami ešte zmenšil na úkor ťažkých prevodov. Tomuto paradoxu sa ale vymyká 2x11 rýchlostná sada SRAM GX, ktorá ponúka jedinú alternatívu v podobe 36/24z kľúk a typizovanej 10-42z XD kazety. Táto kombinácia je zároveň sadou, ktorá vám ponúka najširší možný rozsah prevodov v základnom setupe, ktorý je rovný číslu 630% (!).



1x11 Shimano – jednoprevodník pre každého


Mnoho bikerov čakalo na cenovo dostupnú 1x11 sadu ako na spasenie. Vyslyšaním tejto prosby sa stala v praxi aktuálna sada Shimano XT M8000SLX M7000, ktorá okrem kompatibility so štandardnými orechmi nábojov pre sezónu 2017, ponúka okrem 11-40 a 11-42 aj 11-46 zubovú kazetu, ktorá vás naživo zaručene dostane svojou veľkosťou. V súčasnosti je už na trhu cenovo ešte dostupnejšia aj o triedu nižšia sada Deore M6000, ktorá zatiaľ ponúka síce len 10 pastorkov s rozsahom 11-40 a 11-42, no predsa len sa jedná o veľa muziky za málo peňazí. Pozitívnou správou je, že 4-ročný životný cyklus sady XTR sa pomaly blíži ku koncu a na rok 2018 môžeme očakávať kompletne prepracovanú novú sadu, kde pravdepodobne budeme svedkami ďalšieho navýšenia rozsahu.



1x12 SRAM Eagle – pod krídlami orla


Tento rok sme sa dočkali pompézneho marketingového uvedenia druhej generácia sady XX1X01 s prívlastkom Eagle. Kontroverzná zlatá kazeta s rozsahom 10-50 zubov má ambíciu odstrániť akékoľvek predsudky a kompromisy na strane rozsahu u jednoprevodníkových sád. Ohromný 500%-ný rozsah je hravo použiteľný aj pre menej výkonných cyklistov, ako aj pre maratóncov, ktorí naopak požadujú ultimátny rozsah prevodov. Citeľným hendikepom tejto sady je, ako iste tušíte, cena a len u samotnej kazety sa pohybuje na úrovni tesne pod 400 € v prípade XX1 eagle.



Tento problém však do značnej miery vyriešila ešte čerstvá sada GX Eagle, ktorá ponúka za cenu kazety XX1 Eagle prakticky celú pohonnú sústavu, vrátane kľúk. Klasickým problémom opäť ostáva otázka spätnej kompatibility. Na tú je však v prípade XX1 Eagle jednoduchá odpoveď – sada nie je kompatibilná spätne s ničím, vrátane reťaze. Ak ale pre vás otázka financií nepredstavuje prekážku, alebo vám nebude vadiť, že budete mať prievan v peňaženke ako Pali Habera, tak nič lepšie ani nehľadajte. Azda len s výnimkou elektronického radenia Di2, by ste asi ťažko hľadali konkurenčný produkt.



Dosť bolo teoretizovania


Poďme sa bližšie pozrieť na zub jednotlivým variantom pohonu. Či už pri kúpe nového bicykla, alebo pri kúpe bazárovky, väčšina ľudí rieši, ktoré prevody budú pre nich správne a postačujúce. Veľmi dobrou pomôckou, ktorá vám výborne poslúži pri porovnávaní prevodových pomerov rôznych priemerov kolies a použitých sád, je stránka gears.mtbcrosscountry.com , kde si môžete navoliť všetko čo potrebujete a prehľadne porovnávať jednotlivé parametre. Na konkrétnom príklade si rozoberieme prechod z 26“ biku so systémom 3x9 na 27,5“ a 29“ bike so sadou 2x10, resp. 2x11.



Z tabuľky možno vyčítať, že pokiaľ ste vlastnili klasický 26“ bike povedzme so sadou XT M770, pri prechode na 27,5“ bicykel a systém 2x10 alebo 2x11 budete musieť oželieť najťažší prevod (SRAM ani Shimano už kľuky s väčším prevodníkom ako 38z pri aktuálnych sadách dokonca ani neponúkajú). Ak je vašou voľbou pohon 2x10, najbližšie sa vášmu starému rozsahu prevodov približuje 38/24 zubov na strane kľúk v kombinácii s 11-36z kazetou - najľahší prevod takto zostane úplne identický. Pokiaľ uvažujete nad kúpou 2x11 rýchlostnej sady, adekvátnou náhradou je kombinácia kľúk 38/26 a kazety 11-40z. Najťažší prevod je zhodný ako v prípade 2x10 a najľahší prevod ešte o chlp ľahší. Druhým príkladom je prechod z 26“ biku s pohonom 3x9 na 29“ bicykel so sadou 2x10, resp. 2x11.

Tu je situácia obdobná s tým, že na strane kľúk musíte zvoliť prevodníky 36/26, (resp. 36/24 v prípade 2x10), aby ste docielili rovnaký rozsah prevodových pomerov. Z tohto výpočtu teda možno dedukovať, že rovnaký rozsah môžete docieliť rovnako u systémov 2x10 ako aj pri sadách 2x11, väčší počet prevodov jedenásťrýchlostných sád uprednostňuje teda najmä jemnosť a plynulosť radenia pred navyšovaním prevodového rozsahu. Tretím príkladom je sada 1x12, ktorá názorne ukazuje, že pri použití jedného prevodníka je nutné mať minimálne 500%-tný rozsah (10-50z), aby ste sa priblížili rozsahu, ktorý ponúka systém 2x10 alebo 2x11.

Sady so systémom 1x11 som si schválne ponechal až na koniec, nakoľko je to najbežnejšia a najdostupnejšia možnosť prechodu na jednoprevodník. Tu by som ako prvé rád zdôraznil, že prechod na jednoprevodník, je vždy otázkou kompromisu, či už na strane ľahkých prevodov, alebo naopak tých ťažších.

Cieľová skupina


Ak máte výbornú kondičku a výkonnosť, ste silový jazdec a nevadí vám šliapanie na ťažkom prevode v kopci, tak so sadou 1x11 nebudete mať problém. Rovnako nebudú mať problém ani rekreační jazdci, ktorí sa nikam neponáhľajú, ich cieľom nie je maximálna možná rýchlosť v zjazde a nevyžívajú sa v obiehaní cestných cyklistov na asfaltke cestou domov z výjazdu. Prvá skupina dokáže oželieť ľahké prevody, druhá naopak tie ťažké. Za týchto okolností prináša jedenásťrýchlostná sada hromadu benefitov, akými sú najmä jednoduchosť ovládania pomocou jednej páčky, možnosť radenia v zábere v celom rozsahu, nižšia hmotnosť bicykla ako celku, božské ticho v zjazde, žiadne sukovanie reťaze v blate pri radení, eliminovanie upchávania prešmykača a čistejší sparťanský kokpit, ktorý v dnešnej dobe diaľkových ovládaní všetkého možného príde určite vhod.



O „jednoprevodníkoch“ sa toho napísalo rozhodne veľa. Do pozornosti dávam aj veľmi pekne spracovaný článok od Imromana. Pre úplnosť ešte uvediem, že 1x11 rýchlostná sada SRAM má rozsah 420%. Sada Shimano so 42z kazetou 382%, čo je o 38% menej a v prípade, že použijete kazetu XT 11-46, ktorá je kompatibilná s klasickým orechom, tak sa dostanete na úroveň 418%, čo už je porovnateľné so sadou SRAM. Pokiaľ je vašou voľbou Shimano a nezvažujete do budúcna prechod na 2x11, prehadzovačka so strednou dĺžkou ramienka GS je lepšou voľbou. Na obranu prešmykačov by som ešte rád podotkol, že nový systém mechanizmu pod označením side-swing je z hľadiska ovládateľnosti o level ďalej ako to, na čo ste boli zvyknutí doposiaľ.



SRAM alebo Shimano? Súboj titánov - pre a proti


Za výber SRAMu hovorí jednoznačne rádovo o 150-200 g ľahšia konštrukcia kazety a možnosť voľby z páčkového a otočného radenia grip shift. Určitou výhodou je aj kultivovanejší prejav trecej spojky, ktorej funkcia nemá citeľný vplyv na hladkosť chodu odradzovania ako je tomu u prehadzovačiek Shimano. Proti SRAMu hrá v prípade vyšších sád citeľne vyššia cena v porovnaní so Shimanom, aj keď sady GX Eagle, GX a NX sa v súčasnej dobe dajú zohnať za veľmi slušné ceny.



K výhodám Shimana môžeme naopak zaradiť možnosť odraďovania o dva prevody naraz (XTR a XT) a možnosť používať 46-zubové kazety a „kazetové extendéry“ až do veľkosti 48 zubov. Určitá výhoda spočíva aj v možnosti spätnej kompatibility s dvojprevodníkom v prípade, že by ste zistili, že vám systém 1x11 nevyhovuje alebo nepostačuje. Takúto možnosť so striktne jednoprevodníkovými prehadzovačmi SRAM žiaľ nemáte. Čiže, ak u vás hrá prím hmotnosť a funkcia, priklonil by som sa skôr na stranu SRAMu. Ak ste limitovaný financiami alebo hľadáte univerzálnejšie riešenie a na hmotnosti vám až tak bytostne nezáleží, vhodnejšou alternatívou je v tomto prípade Shimano. Pre komplexnosť informácií pripájam aj tabuľku kompatibility jednotlivých kaziet a prešmykačov určených pre jednoprevodníkové sady.



Verím, že som vám dnešným článkom aspoň trochu ozrejmil alchýmiu výberu prevodov a že pri najbližšom upgrade alebo kúpe nového bicykla budete mať v otázke prevodov jasnejšie. Nech už je vaša voľba akákoľvek, najpodstatnejším a rozhodujúcim atribútom je radosť z jazdy bez ohľadu na to, či zostávate verní rokmi osvedčenej klasike 3x9 alebo uprednostníte jednoduchosť jednoprevodníkových sád.
 
Galéria neexistuje
 

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Výber z produktov

Prejsť do shopu (Komponenty ~ Kľuky a prevodníky ~ MTB ~ 1-prevodník)

Komentáre

bedo 11.09.2017 (09:42)

Jednoprevodník = horšia funkčnosť, ale zato za viac peňazí. A to sa oplatí. :P

 
perez 09.09.2017 (20:34)

Vďaka za článok, dobre si to spracoval.

 
desertfremen 11.09.2017 (09:37)

No neviem, ale mne úplne stačí na horskom biku 3x9 s kazetou 11-34. Rozsah aj odstupňovanie OK, cena minimálna oproti dnešným "výkrikom" techniky A nejaké tie gramy naviac neriešim. Trend z posledných 5 rokov mi príde len marketingový ťah. už nevedia čo vymyslieť aby upútali a aby si to ľudia (často čisto zo zvedavosti ) kúpili.

 
palo14 desertfremen 11.09.2017 (10:35)

Podla mna tie 1x nie su idealne pre kazdeho cyklistu. To krizenie retaze tam musi byt dost brutalne => straca sa vykon a retaz tolko nevydrzi. Dalsia vec je dlhe ramienko prehadzovacky ktore sa da lahsie srafnut o kamen a odlomit. Tiez odstupnovanie, to ako keby v auta mate len 1 3 5, dost na nic by sa s tym jazdilo. Ale pre "profikov" a enduro sa to da pochopit

 
tatusik palo14 11.10.2017 (15:27)

Dobre si to napisal, a dodal by som, ze po ceste domov po asfaltke sa ukrutim na smrt

 
Axel desertfremen 11.09.2017 (15:16)

Jazdim 3x9. 20(custom vyroba), 32, 44 vpredu a Sunrace kazeta 11-40 vzadu.
A neriesim ci je predomnou stena a ja taham 60kg cyklovozik alebo to zeniem dole asfaltom 50+km/h
Bohuzial kluky a prevodniky zozenies uz len v Deore, ale mam pocit, ze dodnes nikto nic univerzalnejsie nevyrobil. A cenovo je to dnes za babku, len o par eur nad cenami hypermarketovych bicyklov s 3x7(8).
Udrzba easy, nahradne diely a komponenty (ak vynecham specialny miniprevodnik a sirokorozsahovu kazetu z aliexpressu) v kazdom dedinskom cykloshope.
Ale uznavam, nie je to dnes uz ziadna frajerina, gramarina a aj na pretekoch uz s takymto setupom stretnes len dedkov.

 
koutnypavel desertfremen 25.09.2017 (11:43)

koutny.pavel@gmail.com

 
koutnypavel desertfremen 25.09.2017 (11:47)

To jste dopadli, volové...
Dům o 1000 patrech (https://cs.wikipedia.org/wiki/D%C5%AFm_o_tis%C3%ADci_patrech).
Oprava.
Velocipéd o 1000 převodových stupních!
Vraťte se k odtsrkovadlům!
https://1gr.cz/fotky/idnes/15/092/cl5/AHR5dfd88_dresina_2.jpg
Na tom si cosi dokazujte!

 
Tecka 10.09.2017 (00:53)

Za zmienku stoji komentar k hornemu obtazku s 50t pastorkom od OneUp. Jazdim s nim dva roky v kombinacii s XT 11-42 kazetou a 36t cinakym NW prevodnikom. Je to uplne postacujuca kombinacia pre XC. Mam tiez v zalove 2x11 X0 kluky s prevodnikmi 42/28; 38/24; 33/22 v kombinacii s swing presmykom, ale vsetky pokusy skoncili s 1X - 36t prevodnikom a 11-50 kazetou. Na blato a sneh davam 34 alebo 32 prevodnik.

 
angerfist 10.09.2017 (14:19)

kedy sa uz konecne zacne prechod na remene? nestacilo uz hrkotania, trhanie retaz, neskutocne otravna udrzba, neustale obmienanie komponentov...

 
perez angerfist 10.09.2017 (16:05)

Keď prevodovky nebudú vážiť 2 až 3 kg.

 
angerfist perez 10.09.2017 (21:50)

kludne by som obetoval 1-1,5 kg naviac za tento zaostaly system

 
danyH perez 11.09.2017 (09:54)

Prevodovky mas od 1,8kg vratane naboja remen vazi 1/3 co retaz.... Takze az taka zla bilancia to nie je, celkovo su tazsie 0,7-1kg podla konceptu a pouzitych dielov

 
Cykloturista 10.09.2017 (10:22)

Super článok, taký prehľad do problematiky som hľadal, keď budem meniť svoj starší bicykel budem vedieť na čo sa zamerať. Čo mi viac vyhovuje.

 
FantomasMan 11.09.2017 (08:05)

Keď že som veľký-ťažký+hobik jazdec je kombinácia 2x11 (XT 36-24 a SunRace MX8 11-46) ideálna kombinácia. Srdce túži po 1x12 ale hlava káže 2x11.

 
laco FantomasMan 11.09.2017 (09:23)

24/46 to je už pekne ľahký prevod. Skoro ako môj 20/40.

 
podpolanec 11.09.2017 (12:25)

Najlepsi je podla mna na prevodologiu graficky http://gear-calculator.com/

 
autospravca 24.09.2017 (11:18)

Výborný príspevok,
pre zorientovanie možnosti vyberu prevodových sad.

 
majko.the.matador 10.09.2017 (16:18)

mas tam v texte chybu, k shimano xt m8000 je kazetovy expander oneup shark s 50 zubami nie len do velkosti 48z

 
bimjeam majko.the.matador 10.09.2017 (20:48)

Nie nemám tam chybu. Ono to obvykle s 50z nejako funguje ale nie je to pravidlo. Na 50z musí byť SGS ramienko a aj tak, moze nastat situacia že to nebude dobre chodit kvôli tvaru pätky. To je aj dovod preco OneUp al. Garbaruk predavaju extender s ramienkom ako kit.

 
Tecka bimjeam 10.09.2017 (22:31)

OneUp ma svoje ramienko s ktorym to ide bez otazok

 
majko.the.matador 10.09.2017 (21:29)

aha jasne, bral som to ako samozrejmost ze dlhe ramienko je sucastou, tak mozno by bolo dobre spomenut ze su moznosti do 50t spolu s ramienkom na urcite typy ramov. mne to na spesl endure chodi bezchybne.

 
ppi 11.09.2017 (08:18)

Rozsah asi nie je vsetko. Nejake nedostatky 1x11 pravdepodobne ma - napr. ako je to s radenim v prudsom kopci - neskrka ked v zatahu preradujem vzadu na vacsie kolecko? Presmykom to obvykle ide ovela lahsie (preraduje sa ma mensie kolecko). Ked je bicykel od blata vsetko blbne (nielen presmyky). Uzka aj ked fesna zlata ale o dost slabsia a menej odolna retaz na mtb - nie je to mozno aj zbytocna cena za jednoduchost?

 
Anthemmer 11.09.2017 (10:27)

Mám otázku ohľadom 2x11 píly - vidím, že niektorí spomínajú napr. XT 36-24, oficiálne sa však predáva len 10 zubová zmena (34-24, 36-26 alebo 38-28). Ja som skúsil nakombinovať 38-26, len mám problém s prešmykačom, že keď mám vpredu zaradenú 28 pílu, tak vzadu nemôžem radiť malé prevody, lebo reťaz mi šúcha o spodok klietky prešmykača. Pri 10 zubovej zmene sa to dá nastaviť, aby sa dalo z oboch píl radiť vzadu všetko. Nemáte s tým skúsenosť?
(PS. až sa mi nechcelo veriť, že pri zmene len dvoch zubov na píle je taký rozdiel v polomere píly)

 
kungpao Anthemmer 11.09.2017 (13:34)

Anthemmer, to je čudné. Štandardný rozsah na prešmyku je max. 14 zubov, takže 12 zubov by si mal mať v pohode. Skús nejaký servis nech ti ten prešmyk nastavia poriadne.

 
Anthemmer kungpao 11.09.2017 (13:48)

Mám M8000 Deore XT Side Swing a ten má oficiálne "kapacitu" len 10 zubov.

 
Bade 11.09.2017 (12:29)

Ja mam tak ako pises 2x11. Vpredu 38x26 ale presmykac mam Sram a na nom problem nie je. Tento presmykac zvledne rozdiel 14 zubov. Shimanacky zvladne len 12 zubovy rozdiel. A aj to ako pises len s kompromisom.

 
ridgeback 12.09.2017 (08:39)

Anthemmer, ja mam 36/22, presmyk SRAM, a uplne v pohode. Z toho co tu pise Bade vidim, ze Shimano to nedava. Zaujimave, to som nevedel. Vsetko je Shimano a len presmyk mam na biku Sram. Som myslel, ze im v sklade iba dosli.Ale zjavne je to inak.

 
Anthemmer 12.09.2017 (09:11)

Dik za info, a je SRAM prešmyk kompatibilný so SHIMANO páčkou? Inak vzadu mám 11-40 a rozmýšľal som, či neskúsiť 11-46. Potom by 38/28 možno bolo v pohode a nemusel by som meniť prešmyk.

 
ridgeback Anthemmer 12.09.2017 (10:26)

Ano, packa je Shimano.

 
tonyro1sk 17.09.2017 (17:20)

najhoršie na prevodoch je , že výrobcovia bikov roky dávajú zúfale tie isté ťažké prevody dookola, aj keď doba už pokročila...na trekové biky je ideál 42-28 ,44-30 či 44-32-22, a žiadných 48-38-28 čo sa nikdy nevyužije...pri fitnes biku stačí 46-30, 48-32, kto chce ťažší prevod, ten si kúpi cesťák.....a na mtb dvojpíla nič nepokazí ,36.38,42-24.26.28,ak je tam kazeta 10 -11sp 10,11 - 40,42,46 3x10 je zbytočnosť a prežitok....1x11 tiež lepším borcom stačí a čo chvíľa klesnú ceny 12sp
kazety pod stovku.....a pri hromadnom seriovom využití by klesli ceny kľúk na normálnu úroveň....

 
tonyro1sk 17.09.2017 (17:20)

najhoršie na prevodoch je , že výrobcovia bikov roky dávajú zúfale tie isté ťažké prevody dookola, aj keď doba už pokročila...na trekové biky je ideál 42-28 ,44-30 či 44-32-22, a žiadných 48-38-28 čo sa nikdy nevyužije...pri fitnes biku stačí 46-30, 48-32, kto chce ťažší prevod, ten si kúpi cesťák.....a na mtb dvojpíla nič nepokazí ,36.38,42-24.26.28,ak je tam kazeta 10 -11sp 10,11 - 40,42,46 3x10 je zbytočnosť a prežitok....1x11 tiež lepším borcom stačí a čo chvíľa klesnú ceny 12sp
kazety pod stovku.....a pri hromadnom seriovom využití by klesli ceny kľúk na normálnu úroveň....

 
radoslav.spisiak 05.06.2018 (12:05)

mam novy hardtail 29" s xtr 1 x 11.
v predu 34, v zadu 11 x 40.
V okoli mame vsade prudke vyjazdy a bol som nuteny dat v predu absolut black oval 32. Nestacil ani ten, dal som 30.
Som silovy jazdec 175/80 no este sa aj s 30tkou obcas trapim. Vymenit kazetu skoda, bo draha a nova. Navyse je xtr prehadzovak obmedzeny na max 42 prevodnik.
Ak zjazdim kazetu, kupim sram prehadzovak, dam XD sram orech a kazetu 10 x 50. V predu 32 alebo 34.
Inak jednoprevodnik je super. 12tku kazetu nezvazujem, ma este uzsiu retaz ako 10 ci 11 a menit kazdych 600km sa mi nechce.
3 x 10 co mam na druhom bajku su absolutma zbytocnost.

 
bimjeam radoslav.spisiak 05.06.2018 (13:10)

Kúp si kazetu Shimano alebo Sunrace 11-46 a nič viac nepotrebuješ.
Prehadzovačka zvládne v pohode tých 46z aj keď oficiálne je len na 40z, lebo XTR kazeta sa robí len ako 11-40.

 
Pridaj komentár