Lokalizácia
Formulár sa odosiela
Od základu: Ako sa zlepšiť a získať sebavedomie – 4 techniky, ktoré musíš ovládať

Horská cyklistika má rôzne podoby. So správne zvládnutou technikou jazdy môžete prejsť aj tie najnáročnejšie úseky – zistite, ako na to.

Každý cyklista má inú techniku a iný jazdný štýl. Pre niekoho je náročné prejsť po koreni, inému zase nestačia ani 5-metrové skoky. Všetci však máme spoločné jedno - chceme sa zlepšovať. Ako však nadobudnúť sebavedomie a zlepšiť svoje schopnosti tak, aby bola jazda kontrolovanejšia a lepšia?

Základná pozícia

Základná bežná pozícia vychádza z nôh. To znamená, že cyklista by nemal prenášať všetku hmotnosť na riadidlá (čo mu môže dodávať falošný pocit istoty). Po správnosti by mal mať bicykel zaťažený najmä nohami, čo mu poskytne lepšiu kontrolu a bezpečnosť. Pri správnom postoji/základnej pozícii vie jazdec urobiť takmer akýkoľvek pohyb - presunúť ťažisko dopredu, dozadu, zatlačiť, nadľahčiť bicykel.


Správna pozícia sa môže líšiť od proporcií tela (napr. krátke ruky) aj od geometrie bicykla. Ak nemáte teleskopickú sedlovku, odporúčam vám dať pevnú sedlovku pri zjazde čo najnižšie, čím si zväčšíte rozsah pohybu bokov.


Brzdenie

Brzdenie musí byť efektívne a bezpečné. Pri brzdení používame prednú aj zadnú brzdu. Pozor, časté chyby cyklistov sú, že prednú brzdu používajú minimálne, alebo ju nepoužívajú vôbec. Samozrejme, prednú brzdu treba používať tak, aby ste nezablokovali predné koleso, ktoré by išlo do šmyku a malo za následok stratu kontroly nad bicyklom. Musíte si vybudovať cit pre dávkovanie brzdy.


Pri brzdení treba znížiť svoje ťažisko a dostať sa bokmi mierne za bicykel (takmer vystreté ruky). Tým pádom vyvíjate vyšší tlak bicykla na zem, čo vám zefektívni brzdenie. Existuje aj skúška správnosti - skontrolujte si, či máte pri brzdení päty nižšie ako špičky.


Zákruty

Videli ste trail bez zákrut? Ja tiež nie. Preto je technika zákrut nevyhnutnosťou. Na trailoch môžete naraziť na 2 typy zákrut – klopené a odklopené.
  • Klopené zákruty sú vybudované umelo - využívate umelý násyp, o ktorý sa bicykel opiera.
  • Odklopené zákruty sú klasické - bez umelého násypu.


Technika prejazdu klopených, ako aj odklopených zákrut je v niečom podobná, no v niečom aj odlišná. V klopených zákrutách sa nakláňate aj s bicyklom, pričom v odklopených nakláňate iba bicykel. Pri zákrutách netreba zabudnúť na správny postoj, pohľad, výber stopy a brzdenie.


V zákrute sa takmer nikdy prudko nebrzdí, avšak to neznamená, že máte úplne pustiť brzdy. Dôležité je, aby ste si regulovali rýchlosť a nenechali sa zrýchliť tak, že by ste už nevedeli ovládať svoj bicykel a mohli by ste spadnúť. Ideálne je vykorigovať rýchlosť bicykla ešte pred samotným nájazdom do zákruty.

Prejazd technických nerovností

Máloktoré traily sú úplne bez nerovností. Korene a kamene nájdete na každom rohu. Dôležité je, aby ste si vybrali správnu stopu - nejazdili cez korene rovnobežne, ani šikmo, ale pokiaľ možno kolmo, to isté platí aj pri prejazde cez ostré hrany kameňov a podobne.


Pri jazdení treba využívať svoj rozsah (krčiť a vystierať ruky aj nohy) - pracovať s telom a so svojím ťažiskom. Najprv si to vyskúšajte na menších nerovnostiach a neskôr na tých väčších.


Treba postupnosť

Pri zlepšovaní sa dbajte na postupnosť a buďte trpezliví. Nepúšťajte sa hneď do vysokých rýchlostí a rovnako nepreceňujte svoje schopnosti. Vždy používajte prilbu a chrániče taktiež nie sú na škodu.

Prečítajte si aj ostatné články zo série Od základu:

Zdroj fotografií: archív redakcie
report_problem Našiel si v texte chybu?
tomasmartinak 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela
Komentáre

Momentálne sa tu nenachádzajú žiadne komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela
Podobné články
Poď na bike: výber plášťov – aké si zvoliť podľa terénu a štýlu jazdy?
Správny výber plášťov rozhoduje o gripe, rýchlosti, ale aj o odolnosti v teréne.
Od základu: Ako sa (ne)správať na trailoch – trailová etiketa
Ročne vznikne na trailoch veľmi veľa stretov – či už medzi cyklistami, alebo po kontakte s pešími. Ako sa vyhnúť nepríjemným situáciám, ktoré môžu vyústiť až do pádov?
Inserty – gamechanger, alebo zbytočná hmotnosť navyše?
Niektorí na ne nedajú dopustiť, iní radšej jazdia bez nich. Prečo sú názory na tento kus „peny“ v kolese často diametrálne odlišné a aké sú moje dlhodobé skúsenosti?
keyboard_arrow_up