Jednoprevodník – výhody a nevýhody

Jednoprevodník – výhody a nevýhody

7583 komentárov

Imroman 31.07.2016 10 fotografií   Horska Cyklistika Technika Prevody 1x11 1x12

Veľmi populárnou témou do diskusie, okrem tej ohľadom ideálneho priemeru kolesa, je určite tzv. fenomén jednoprevodníka. Prečo vlastne dobrovoľne obetujeme rozsah a pripravujeme sa o populárneho gašparka? Ako pri všetkom, aj tento systém má výhody aj nevýhody a práve svoj názor by som rád priblížil v tomto článku.

 

Za čas, čo bikujem, som v podstate preskúmal asi všetky v súčasnosti populárne kombinácie prevodov. Ako inak, najskôr sa výrobcovia predháňali v tom, kto ich ponúkne dokopy viac, aby následne tento trend nabral trochu opačný (efektívnejší) smer. V mojom prípade bol tento „vývoj“ z veľkej časti ovplyvnený najmä cenou, pretože pri maratónskom jazdení si človek rýchlo rozmyslí, či tam hneď buchne horúcu novinku s cenou kazety pomaly vo výške bicykla.

Takže u mňa to postupovalo takto:
  • klasika 3x (8,9)
  • upravené na 2x9
  • originál 2x10
  • upravené na 1x10
  • originál 1x11

Prečo som vlastne išiel týmto štýlom a dobrovoľne sa pripravoval o prevody? Jasné, že prvotný impulz človek odkuká na internete od toho, čo vidí u top borcov napr. na „sveťáku“. Priznávam, že u mňa to bolo tiež tak a prvotná myšlienka na zmenu pochádzala vždy niekde odtiaľ – takže asi sa dá hovoriť o vplyve marketingu . Jednoducho, vždy ma lákalo niečo vyskúšať a až potom vyniesť nejaké závery. Také isté to bolo aj v prípade prechodu na jednoplacku, kedy som si ju tam najskôr hodil na konci sezóny s tým, že sám uvidím, aké výhody a nevýhody mi vie ponúknuť.



Vtedy ešte neboli tak úplne rozšírené adaptéry a ani sa mi ho nechcelo hneď riešiť, keďže nebolo jasné, ako to dopadne. Prvotná verzia bolo teda trochu „masochistická“, ale na úvodnú skúsenosť, viac než dobrá. Asi najdôležitejšie zistenie z toho celého boli 2 spolu súvisiace fakty:
  1. Bol som prekvapený, čo všetko dokážem zvládnuť aj s menším množstvom prevodov.
  2. Celé si to vyžaduje postupný tréning .

Takže obľúbené stúpania sa postupne stali výzvou, či ich dokážem zvládnuť aj v takejto úprave. S tým, ako sa zvyšovala moja sila, všetky postupne bez problémov padli – a práve to ma najviac bavilo . Čo tým celým chcem povedať? Pri prechode na jednoprevodník vždy prídete o nejaké prevody – teda, ak ešte nemáte doma novú 12-rýchlostnú sadu Sram Eagle s 50z kazetou. Treba si len rozmyslieť, na ktorej strane, teda či o tie ľahšie alebo ťažšie. Ak sa ale k tomu postavíte trochu „tréningovo“ a gašpara nahradíte lepšou kondičkou, tak ste na najlepšej ceste vyťažiť z toho hlavne pozitívne vlastnosti.

Ponúkané výhody


Asi najväčšou výhodou, od ktorej sa všetko odvíja, je v prvom rade celková jednoduchosť, ktorej som veľkým fanúšikom takmer u všetkého. Väčšina problémov s radením bola skoro vždy na strane prešmykača. Zasukovanie, zhodená reťaz, škrtanie, atď. Samozrejme, veľmi to záleží od nastavenia a starostlivosti, ale aj tak je na tomto mieste najviac problémov. Odpadá ďalšie vedenie a kábel k rajdom, navyše sa čosi ušporí aj na hmotnosti (tu veľmi záleží, akú sadu zvolíte, pretože najmä kazeta vie byť pri nižších verziách celkom ťažítko). Čo človek nemá, to sa nemôže pokaziť. V spojení s profilovanými zubmi prevodníka je všetko zrazu tichšie, jednoduchšie a nič nebuchoce. Za celý ten čas mi reťaz spadla, že by som to spočítal na prstoch jednej ruky. Dosť to súvisí aj so zmenou štýlu jazdenia, kedy už miznú hranice medzi kategóriami XC/maratón a trail. To vidím na sebe, keď teraz na Scalpeli dávam s prehľadom veci, na ktoré by som pred pár rokmi ani nepomyslel.



Jednoducho ma to ťahá stále viac do terénu, kde sú veľké píly zbytočné. Kde sa ešte viac prejavia výhody, je to najmä jazda v blatistom a náročnom teréne. Stred sa ďaleko menej zanáša a odpadá celkom častý problém – zasukovanie reťaze. Pre mňa ako ideálny a univerzálny vyšiel 32z prevodník v kombinácii s 10-42 vzadu. V mojom prípade sa bavím o 29 palcovom biku. Práve veľkosť kolies má veľký vplyv na prevody a čím väčší priemer, tým treba ísť viac do „ľahka“. Tento variant mi stačí úplne na všetko a nebol problém absolvovať ani Sella Rondu alebo Salzkammergut Trophy, čo sú už celkom extrémy. Záver minulej sezóny som mal upravenú verziu klasického 10 sp systému (32 a 11-40), kde už to nebolo úplne ono. Bolo cítiť, že rozsah začína trpieť.



Ľahké prevody sa teda dajú nahradiť tréningom, ale čo tie ťažšie? S pokojným srdcom môžem povedať, že mi takmer vôbec nechýbajú. Samozrejme stane sa, že idete chvíľu po ceste, prípadne v nejakom extra rýchlom zjazde a do toho vám fúkne, takže sa ide 50 km/h s prstom v nose - ale takých prípadov veľa nie je. Väčšinou sa už skôr oplatí zaľahnúť a nechať sa viezť. Podobne je to aj s odstupňovaním. Pri jazde v teréne človek nepotrebuje extra jemné skoky na prevodoch ako na ceste, takže v tomto ja osobne problém nevidím. Každopádne, tento pohľad je už veľmi individuálna záležitosť podľa toho, akým štýlom jazdíte. Vždy je najlepšie si spraviť jednoduchú tabuľku v exceli, prípadne použiť prevodník na internete a plánované prevod porovnať.

Adaptéry


Než som sa definitívne dostal k originál systému 1x11, prešli mi rukami aj rôzne adaptéry zvyšujúce rozsah klasickej 10 sp kazety. Tie síce fungujú, ale jednoducho ponúkajú vždy nejaký kompromis a radenie zďaleka nie je také bleskové a presné – najmä na menších pastorkoch.



To sa tiež dá trochu upraviť napr. asymetrickými ramienkami (ako OneUP), ale s príchodom nového Shimana XT (a vlastne aj SLX), prípadne Sramu NX už mi prídu tieto pokusy zbytočné. Cena komponentov je takmer na rovnakej úrovni a všetko funguje, ako má. Po maratóne v Maríkovej, kde som dorazil staré komponenty v blate, putovalo na môj záložák hneď nové Shimano a funguje krásne v celom rozsahu. Každopádne, ako „skúšobné“ verzie stále môžu ponúknuť relatívne lacný pohľad na svet bez prešmykača pri zachovaní väčšiny súčasných komponentov (radenie, prehadzovačka).

Nevýhody


Tak ako všetko, má samozrejme aj jednoprevodník svoje nevýhody. Tie súvisia najmä s rozsahom a hlavne s plánovaným použitím. Čo je celkom zásadné v prípade, že máte iba jeden bicykel, teda ten horský. Ak s ním jazdievate často aj po ceste, narazíte veľmi rýchlo na nedostatočný rozsah. Pri „cestárčine“ veľmi rýchlo zistíte, že takmer stále obrusujete tie najmenšie pastorky. Ak nahodíte väčšiu placku dopredu, zase vám bude smutno za ľahšími pri jazde v teréne. Takže v tomto prípade by som sa uspokojil s dvojplackou, ktorá ponúkne potrebné prevody takmer na všetko.

Tiež je potrebné myslieť na fakt, že pri jednoprevodníku stále obrusujute vpredu jedno a to isté. Ak vám kedysi veľká píla vydržala takmer večne, tu môžete byť celkom prekvapení. Jasné, že všetko záleží od celkového nájazdu a hlavne terénu, v ktorom sa pohybujete. Jeden poriadne blatový výjazd/maratón dokáže so životnosťou celkom pohnúť. Pri pravidelnom menení reťaze mne osobne vydrží vpredu cca 4 000 km. Ak budete dlho otáľať, môže vám napríklad v blate začať namotávať reťaz, prípadne z neho bude reťaz častejšie padať. Každopádne, ceny opäť idú dole a za zmienku stoja oceľové verzie, ktoré vydržia ešte ďaleko viac. Zhodnotenie výhodnosti je opäť jedine na vás.

No a tiež je potrebné myslieť dopredu pri náhlych zmenách sklonu/smeru. Mám na mysli, napr. keď zjazdujete a zrazu sa vynorí strmé stúpanie. Treba začať radiť o trošku skôr, ale keďže väčšina systémov umožňuje zmenu o 2 a viac prevodov nie, je to nič hrozné a dá sa na to pomerne rýchlo zvyknúť.

Pre koho áno


Ak jazdíte hlavne v teréne, máte radi jednoduchosť a funkčnosť, tak vás jednoprevodník nadchne tak ako mňa. A hlavne, ak ste ochotní nahradiť chýbajúceho gašparka zlepšenou kondičkou. Bavím sa najmä o použití pre XC, maratón a trailové jazdenie. U AMEN a DH už to majú borci celkom jasné dlhšiu dobu .



Pre koho skôr nie


Ako som spomínal vyššie, neoplatí sa vám zatiaľ uvažovať nad jednoprevodníkom, ak plánujete používať jeden bicykel na ceste aj v teréne. O to viac, ak s cyklistikou začínate, pretože v tom prípade je lepšie kopce šliapať na ľahších prevodoch. Ak ich aj pomocou malého prevodníka (napr. 28z) dosiahnete, inde to zase bude zbytočne ľahké a utočíte sa k smrti.

Ako vidíte, jednoprevodník má svoje pre aj proti. Treba si v prvom rade racionálne zhodnotiť, čo od toho človek očakáva a následne sa rozhodnúť. Prípadne niečo málo zainvestovať a skúsiť si „low cost“ variant pomocou niektorého z adaptérov, resp. aj bez, ak si chcete trochu zamakať . Každopádne stále zaslepene tvrdiť, že sa jedná len o marketing a pritom nevyskúšať na vlastnej koži, je podľa mňa dosť úzkoprsé. Pri správnom použití vie jednoprevodník priniesť užitočné zjednodušenie celého systému a priniesť výhody bez radikálneho obmedzenia. Na druhej strane, tlačiť ho za každú cenu na každý jeden bike tiež nemá zmysel a 2-prevodník stále bude mať čo ponúknuť ešte pomerne dlhú dobu.
 

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Výber z produktov

Prejsť do shopu (Komponenty ~ Kľuky a prevodníky ~ MTB ~ 1-prevodník)

Komentáre

Sesulak 01.08.2016 (12:58)

11


Ako tak sledujem diskusiu, navrhujem pridat tag "Osie hniezdo" a potom donho pridavat clanky ako 29" vs. 27.5" kolesa, hardtail vs. celoodpruzeny, karbon vs. hlinik, spd vs. flat, vykon vo wattoch vs. priemerna rychlost, bezduse vs. duse, navigacie vs. mobily vs. tachometre, teleskopka vs. klasika, podsedlova kapsicka vyhody/nevyhody, ako si spravne farebne zladit bike, rohy/barany ano ci nie, s batohom ci bez batohu, dve flasky vs. jedna...

To by bolo asi tak vsetko. A budu vsetci spokojni... mozno

 
Anthemmer 02.08.2016 (08:34)

11


PS: pre potešenie (nájdené na webe):

In nomine patris ... :

My, pravověrní zastánci správného řazení bikového, vyhlašujeme nesmiřitelný boj našim úhlavním nepřátelům – prokletému řazení systému 1×11 a ještě horšímu 1×12!

Prohlašujeme, že zredukování převodníků na jeden jest největší zpátečnictví od dob samého vzniku biků, kteréžto rezolutně, zcela a navždy odmítáme a zavrhujeme se vším, co k němu náleží!

Prohlašujeme, že kazeta s 11 pastorky horního limitu technické realizovatelnosti převodů řetězových dotýká se, pročež správně fungovati může toliko s dvojpředodníkem vhodným, a s nerozlučným přesmykačem k tomu; nejlépe skvělé konstrukce nové, která Side-Swing sluje!

Prohlašujeme dále, že kazeta s 12 pastorky jest ohavný technologický blud, který z principu fungovati nemůže a který duše bikerské přivádí do horoucích pekel!

Slibujeme, že proti všemu zlořečenému tmářství tomuto, jakož i kacířských konstruktérů prokleté zvrácenosti urputně bojovati budeme, a to všech frontách, všemi exisujícími prostředky, s nezlomnou vůlí až do posledního dechu, neboť Pravda jest na naší straně!

Vyzýváme všechny pravověrné duše bikerské, aby se k nám přidaly.

BIKEŘI SVĚTA! Jen biky s dvojpřevodníky kupujte. U prodejců všech na tom trvejte, že chcete jich! Mějte na paměti, že bike bez přesmyku jest neúplný, jak milování bez lásky. Učiňte vše pro to, aby výrobci zvýšený odbyt převodníků správných, jakož i přesmykačů měli; prokleté jednopřevodníky však aby se jim ani vyráběti nevyplatilo.

ZÁVODNÍCI: Pilně trénujte a učte se optimálně využívati cenné taktické výhody své, totiž skokového přeřazení, abyste na každém závodě připravili vozičům jednopřevodníků největší porážku!

INTERNETOVĚ ZÁVISLÍ: Kam se přihlásíte, tam kydejte hnůj na ďábelské jednopřevodníky a spílejte jim! Vyprovokujte zastánce jednopřevodníků k flamům a ukřičte je!

ZBLOUDILÉ DUŠE, TOUŽÍCÍ PO USMÍŘENÍ: Odmontujte ze svých biků zatracené jednopřevodníky, dokud vám kyne spása! Zaneste jednopřevodníky do Sběrných surovin; třikrát na ně plivněte se slovy „Odstup, Satane!“ a vrhněte je do tavící pece! Potom si umyjte ruce a vdechněte svým bikům nový život s přesmykači a řádnými převodníky!

VĚŘÍME, ŽE NAŠE SVATÁ VĚC NAKONEC ZVÍTĚZÍ!!!

UČINÍME VŠE PRO TO, ABY PROKLETÉ JEDNOPŘEVODNÍKY ZMIZELY NAVŽDY Z TOHOTO SVĚTA!!!

UČINÍME VŠE PRO TO, ABY NAVŽDY ZMIZELY I ZLOŘEČENÉ 12-PASTORKOVÉ KAZETY!!!

PŘESMYKAČE NIKDY NEDÁME!!!

TAK PŘÍSAHÁME!!!

 
Anthemmer Anthemmer 02.08.2016 (10:14)

1


PS1: nadpis mal byť: NA POBAVENIE, takže to tak prosím chápte.

 
will Anthemmer 02.08.2016 (22:28)

2


A kde je moj oblubeny trojprevodnik ?

 
JohnnyZLiptova 31.07.2016 (18:37)

9


Ja jazdim xc bike 29 prevod 2x10 (38/26) a niekedy hlavne na rovine mi chyba tazsi prevod. Neviem si predstavit prevod 1x11/12 vpredu placka 32z. Stale tvrdim a aj budem, ze je to len marketing. Ked tak investovat do biku, tak hlavne do kvalitnych lahkych kolies.

 
Imroman JohnnyZLiptova 31.07.2016 (18:53)

5


No ked si spravis napr. tu tabulku a porovnas to s kazetou 10-42 dostanes sa v podstate k tomu ze sa pripravis len o ten uplne najtazsi...A uprimne ako casto ho tam mas zaradeny?

 
cajikk Imroman 31.07.2016 (21:18)

2


ja pouzivam hodne casto pilu 44 taze si ani neviem predstavit ake to musi byt pomale

 
sk_wizard cajikk 01.08.2016 (08:45)

-1


Koľko tu "pílu" 44 využívaš v teréne? Poznám takých čo si kúpia mtb za 1800 a bicykel v živote terén nevidí. Takí potom píšu aj také veci ako ty ja mam 2x10 40z prevodník a najťažší prevod mám zaradený len na asvalte dolu kopcom pretože idem cca 38-44km/h a to na mtbečku ani po rovine dlho nevydržím.

 
cajikk sk_wizard 01.08.2016 (21:24)

0



a ano hlavne na ceste ju pouzivam a predstav si pouziam staru rachotiinu ocelovu... lebo mi ukradli bike,
a v nasom okoli mas cca 80% cestu a 20% asfalt, a pri zjazde si neviem predstavit malu pilu

 
Podoba cajikk 01.08.2016 (09:15)

4


už aj sveťák XC prešmyk opustil, zájdi sa tam pozrieť, ako pomaly to jazdia ..

 
Imroman cajikk 01.08.2016 (11:45)

1


Ale ja sa bavim o pouziti v terene a tam ma nikto nepredvedci o tom, ze pouziva casto 44z pilu.

Ak je to po ceste tak potom je to OK, sak to aj pisem...

 
cajikk Imroman 01.08.2016 (21:24)

0


tak ako uz som isiel aj dost strmi kopec v terene na velkej pile lebo som si zabudol podradi a ani som si to neuvedomil ale neni to casto ale neviem si predstavit ze by som ju nemal

 
N/A cajikk 02.08.2016 (14:49)

4


sorry ale ked napises ze si siel strmak na 44 lebo si zabudol preradit radsej uz nepis

 
cajikk N/A 02.08.2016 (17:06)

-3


mam ti odfotit ten kopec?? za to, ze nevladzes sa nemusis hambit, radsej ti nepis

 
trek9388 Imroman 01.08.2016 (09:46)

0


Imromann...a ten kto ma 26ky..odporucal by si 1x11 1x10 ? chcel by som skusit jednoplacku pokial si zaobstaram 29ku . teraz jazdim 2x10....26/36 - 11/36

 
Imroman trek9388 01.08.2016 (14:05)

0


jasne, preco nie...akurat tam mozes dat podla mna dopredu aj 34z

 
Anthemmer 01.08.2016 (10:46)

9


Asi po 15tich rokoch som prešiel jednak z 26" na 29" a z 3x9 na 2x11. Pokial ide o väčšie kolesá, tak to hodnotím jednoznačne pozitívne, teraz to snáď ani nie je bicykel, to je tank, čo prejde všade

Ale prechod vpredu na dvojplacku už tak pozitívne nevidím. Smerom do ľahkých prevodov je to v pohode, dokonca mám dojem, že je to až zbytočne ľahko zprevodované. Jednoznačne mi však chýbajú tvrdé prevody, lebo na kazete menšie ako 11 zubové koliesko nie je (ok viem, že už existuje 10 zubové, ale to už na veci - prevodovom stupni moc nezmení). V Karpatoch, kde sa najviac pohybujem, je veľa miest, kde sa dá kludne dupať najtvrdší prevod (na trojplacke 42/11).
A jednoplacka? - tak to už pre mňa vôbec nie je...

Ešte ma zaujalo, že sa sťažujete na padanie reťaze a problémy s preraďovaním prešmykačom - chlapci to treba vedieť radiť a mať správne nastavené dorazy! (kto absolvoval radenie na Favorite umiestnené na ráme a bez aretácie, tak ten nemá problém). Ja som s týmto nikdy nemal problémy a to som tiež absolvoval kadejaké blatové mordory. Len sa nehrám na drsňáka a mám na ráme malý blatníček, aby chránil zadný tlmič a prešmykač.

 
Moai Anthemmer 01.08.2016 (17:48)

1


Takisto momentalne prechadzam z 26" na 29" a riesil som pritom aj prevody. Na mojom sucasnom 26" mi rozsah prevodov vyhovuje (3x9: 22-32-44, 12-14-16-18-21-24-28-32-36) a tak som si to hodil do excelu a porovnal s 29".
Na 26" kolesach na najlahsom prevode 22/36 pri jednej obratke kluk prejdem 127 cm, na najtazsom prevode 44/12 prejdem 760 cm.
Tomuto rozsahu zodpoveda pri 29" kolesach radenie 2x11: 22-36, 11-13-15-17-19-21-24-27-31-35-40.
Tu na najlahsi prevod 22/40 prejde takisto 127 cm a na najtazsi prevod 36/11 prejde 757 cm.
Pocita sa to takto:
obvod kolesa (palce x 2,54 x 3,14) x prevodnik / pastorok.
Pre excel:
stlpec A - palce: 26 alebo 29
stlpec B - zaradeny pocet zubov na prevodniku
stlpec C - zaradeny pocet zubov na kazete
stlpec D - zadaj =A1*2.54*3.14*B1/C1, je to kolko cm prejde na jednu otacku kluk pri danom prevode.
Teda vysledok pre mna je, ze pri 29" kolesach a rozsahu kazety 11-40 mi staci dvojprevodnik 22-36. Sram taky dvojprevodnik robi, ale ja mam objednany Canyon Nerve AL 9.9, kde su kluky Shimano Deore XT s dvojprevodnik 26/30. Takze prve co budem riesit je vymena 26z prevodnika za 22z a zrejme aj presmykaca, pretoze ten orginalny ma kratke ramienko.

 
Moai Moai 01.08.2016 (17:51)

0


Oprava: Shimano Deore XT s dvojprevodnikom 26/36

 
Anthemmer Moai 02.08.2016 (08:52)

0


PS: To je náhoda, ja už spomínaný Nervák mám. Vidím ale, že tie výpočty nezodpovedajú skutočným pocitom, najmä na "tvrdom" konci, ktorý je málo tvrdý. A je mi to síce divné, lebo nemám zrovna silné nohy, ale aj "ľahký" koniec sa mi zdá zbytočne ľahký (ani na totálnych stojkách v NT som nepotreboval zaradiť vzadu najväčšie 40 zubové) Pozeral som, že Shmimano má v ponuke aj 28/38, tak rozmýšlam nad touto kombináciou.

 
peterg Moai 04.08.2016 (15:37)

0


Fakticka pozn.: ani Sram ani Shimano nerobia 2x 11 speed smykac s rozsahom 14T (Shimano max. 10T, ale mam odskusane, ze zvladne aj 12T, ak je dobre nastavený).

 
SuperMarioCannondale Moai 08.08.2016 (23:17)

0


Ty nemáš kazetu 11-36 alebo radšej 11-34 pri 22ke pri 3x9 s 11 zubami? Načo 12 zubov ???

 
hurmikak Moai 31.08.2016 (11:35)

0


 
PavelB Anthemmer 09.08.2016 (07:29)

1


Zajímavý názor...já mám 2x11 od Sram tedy nejmenší kolečko na kazetě má 10z. všichni ostatní kolem mě mají verze od Shimana, které ovšem 10z kolečko u kazet nenabízí. Předek mám 36-24z. Kola mám o průměru 27,5" a na rovince s klidem utřu 29" s převodem 36-11. Takže nenech se úplně mýlit ten jeden zub je na otáčivé ose zadního kola fakt hodně Tam kde už prošlapuješ na 11z tak na 10z šlapeš dál jak drak.

 
Anthemmer Anthemmer 09.08.2016 (08:32)

0


PS: možno som našiel odpoveď sám pre seba
a to túto kazetu 9-44! To už vyzerá dobre aj pre tých, čo radi dupú do pedálov aj dole kopcom
http://www.jensonusa.com/e13-TRS11-Speed-Cassette

Vyskúšal to už niekto?

 
iron.hide 01.08.2016 (11:06)

9


neviem ako ostatni, ale ja som nikdy nemal problem s presmykacom, co tam uz moze byt za problem? A to len kvoli tomu, ze s nim mate problem, tak radsej sa vzdate prevodov? Co tak si ho len spravne nastavit?
Je uplne jedno co vozia Kulhavy ci Schurter, alebo tunajsich zopar najvykonnejsich borcov, dvojprevodnik stale zostava najlepsim riesenim pre drvivu vacsinu hobby bajkerov.

 
will iron.hide 01.08.2016 (14:05)

1


Trojprevodnik si myslel ?

 
N/A will 01.09.2016 (12:13)

0


nehovor tak... iny kraj-iny mrav Ja som hoci aj za štvorku v predu ale trend je aky je

 
Imroman iron.hide 01.08.2016 (15:32)

0


heh, sak si poriadne precitaj co tam pisem Mas snad pocit ze to je urcene uplne pre kazdeho alebo to tam niekde spominam? Kazdy si predsa moze vybrat co len chce ale ak neskusis tak nesud.....

 
Scotybike iron.hide 01.08.2016 (17:25)

0


Súhlasím, napokon aj autor článku to tak vyjadril, že to nie je pre každého. Nie každý má tak silné nohy ako Kulhavý

 
Mirec_K 02.08.2016 (09:34)

8


No, vidím, že opäť to mnoho čitateľov nepochopilo (schopnosť chápať písaný text je v dnešnej dobe stále vzácnejšou).

Odporcovia 1-prevodníka, nepotrebujete ho, nepostačuje vám rozsah, to je v poriadku, máme tu 2-prevodník...

Odporcovia 2-prevodníka, nie každý je pretekár, alebo má 1 bicykel do terénu, jeden na rýchle presuny krajinou/nekrajinou a jeden cesťák (ešte s doplnením variant na zimnú prevádzku)...

Obe riešenia majú + aj -, človek sa rozhodne, čo potrebuje. Sám mám 2-placku, nemám dôvod meniť, ale tvrdeniu, že 1-prevodník je blbosť sa vyhnem, lebo môže poslúžiť luxusne. Mne ale nie

Imro, opäť luxusný článok

 
steepanddeep 01.08.2016 (18:00)

3


Ciao Imroman.
Vyborne napisany clanok kde su pekne zhrnute fakty, pre a proti. Samozrejme kazdy z nas ma svoje preferencie, kazdy z nas ma iny styl jazdy a aj ine fyzicke danosti. V konecnom dosledku je treba jazdit a v ramci moznosti aj skusat nove veci. Ja sam som po 8-9 rokoch na celoodpruzenom hlinikovom 26 XC/maraton bajku 3x9 presiel na karbonovy hardtail 29 1x11 SRAM prevodnik 32. Po 9 mesiacoch som dal prevodnik 36 a mozem povedat ze v Malych Karpatoch som s tym presiel toho celkom dost - citil som na Svatojurskom maratone ze s mensim prevodnikom by som bol rychlejsi vo vyslapoch, ale v ramci mojho experimentu to bolo pre mna oki a preteky som absolvoval bez problemov. Momentalne tam mam opat prevodnik 32z - oval, ktory som nahodil 2 tyzdne pred pretekmi Sella Ronda Hero - predsa len uslapat tie "vyzivy" v Dolomitoch je trosku vacsia fuska. Takze pre mna 1x11 super vec a som spokojny. Jedine co by som menil su moje schopnosti. Musim zamakat na technike a aj na kondicke, pretoze castokrat vidim a citim ze problem nie je v technike - v bajku, ale vo mne - v jazdcovi a tam sa mam stale co ucit.

Takze jazdime a bavme sa tym, budme radi ze mame hory a mame kde a na com jazdit. Niekto ma super bajk, niekto starsieho veterana, ale podstatne je jazdit (v ramci moznosti rodina/praca/ ine povinnosti)
V konecnom dosledku nik z nas nie je profik... takze zelam vsetkym vela KM bez nehody a usmevom na tvari

PS: Imroman - dodatocne Gratulujem k vynikajucemu vykonu na Sella Ronda Hero

 
Imroman steepanddeep 01.08.2016 (18:16)

2


Pekne si to napisal...Su to len moje postrehy z pouzivania pretoze ja to rad skusam. Ale v konecnom dosledku je jedno ci mas 1, 2 alebo 3 pilu. Hlavne treba jazdit...

 
N/A 01.08.2016 (14:37)

2


Tento článok mi pomohol v rozhodovaní, VĎAKA. Kazeta a prevodníky už prežili 4 reťaze. Piatu dávam dnes.

Po sezone som uvažoval nad prechodom buď na 1x11 alebo na 2x11.
Kedže často do lesa idem po asfalte a zároveň jazdím rekreačne, tak idem do 2x11 (najpravdepodobnejšia kombinácia 26-38 vpredu a 11-40 vzadu). Doteraz som mal 22-30-40 a 11-36 (36-ka vyzerá ako nová, takmer som ju nepoužíval).
Teraz mi je jasnejšie, že by mi na asfaltové presuny chýbalo v predu niečo väčšie.

 
Mike888 31.07.2016 (18:12)

1


Super zhodnotené! Ja by som dodal ešte jednu-dve nevýhody 1x11 (Shimano XT), ale to môže byť pri každom biku odlišné. Na najľahšom sa prevode pri točení dozadu reťaz sama zhadzuje o jeden prevod dole. Druhá nevýhoda je, že stačí trochu ohnutá pätka a radenie zrazu funguje ako pokazený automat. Ale napriek tomu mi 2x10 nechýba a neplánujem meniť.

 
Imroman Mike888 02.08.2016 (10:57)

1


Prave to zhadzovanie dole mi robilo ked som mal adapter. Ale na origos systemoch my to nerobi ani u Sramu a ani u Shimana.

 
bimjeam Imroman 05.08.2016 (08:40)

1


TO zhadzovanie pri točení vzad je z valnej väčšiny dané reťazovou linkou, nie použitým systémom, ešte to ovplyvňuje aj hrúbka najvˇačšieho pastorku , napr. sunrace robí kazety aj s ocelovým 40/42/46z najväčím pastorkom a tam je to zhadzovanie vzhľadom na užšie prevedenie pomerne eliminované.
Ešte by som dodal, že čím viac zubov na kazete, tým je tento jav pravdepodobnejší. Sám jazdím 46z kazetu a nijako ma to nelimituje.
Iba ked v kopci zastavím, aby som počkal priateľku a robím somariny.

 
jammin 31.07.2016 (20:51)

1


S vyhodami sa absolutne stotoznujem a neviem si uz ani predstavit jazdit s presmykom. Ale sranda, ze ja som vobec neriesil ci mi budu chybat tazsie prevody ale ci to utocim na lahsich. Ono je to ale dane aj tym ze som zvyknuty tocit (vacsinou) lahsie prevody ako ostatni. Obcas za to dostanem aj "vynadane" na maratone ze sa na to neda pozerat Z toho dovodu jazdim 30z ovalny absolute black (kazeta 10-42) a pre mna osobne je to idealna kombinacia. Pri vyjazdoch mi tazsie prevody nechybali a na maratone sa mi ani naznakom nestalo ze by som nieco neuvisel z dovodu ze mi chybal tazsi prevod (alebo ze by mi celkovo chybal). Nevyhodou je ze ten prevodnik toho vela nevydrzi - posledny 3000km.

 
Sesulak jammin 01.08.2016 (10:52)

0


Jj presne, kto jazdi v kopcoch frekvencne (90-100otacok/min.), tak tie lahke prevody v stojkach mozu chybat.
Mne osobne by na 29" chybali urcite, ja ostavam pri 2x10.

 
Scotybike 31.07.2016 (21:02)

1


Po predstavení EAGLE 12spd kazety s 52zubami od SRAMU som už trochu začal krútiť hlavou či to už nie je príliš...Či sa nebudú o pár rokov ramienka prehadzovačiek dotýkať terénu...Shimano tento problém riešilo sadami ako Saint, alebo Zee...Každopádne môj názor je taký, že problémom sú práve prevody do "rýchla". Už aj Julien Absalon tento rok prehral špurt do cieľa "vďaka" systému 1x11, jednoducho chýbal ťažší prevod...

 
MajkyF Scotybike 31.07.2016 (21:21)

0


Scotybike Julien prehral kvoli 1x11 ? Prehral so Schurterom, ktory mal novy Eagle 1x12, teda mohol si dovolit mat vpredu vacsiu placku a ta v sprinte rozhodla.

 
Kristina MajkyF 31.07.2016 (21:35)

2


V tom čase Nino ešte nemal Eagle

 
MajkyF Kristina 31.07.2016 (22:28)

0


Kristina minimalne mal Sram cize 10vs11 a v predu neviem aky mali prevodnik, ale zdalo sa mi, ze proste Nino mal "tazsi" prevod.

 
Kristina MajkyF 01.08.2016 (08:46)

1


Veď o tom som písala nižšie

 
jammin MajkyF 31.07.2016 (22:29)

4


to ci Julien prehral s Ninom preto ze mal "blbe" prevody nema absolutne ziadnu suvislost s tym ake kombinacie by mali jazdit hobbyci...je to uplne irelevantne...

 
Scotybike jammin 01.08.2016 (17:19)

0


Preto sa na systém 1x11, 1x12 môžu XC hobbíci pozerať aj kriticky - teda, nie kriticky, ale jednoducho že to "nie je pre mňa" - načo sa obmedzovať keď napr. dvojplacka 42/28 + kazeta 11-36 je pre ich jazdenie ideálna a prešmyk im vôbec nevadí

 
Scotybike MajkyF 01.08.2016 (17:07)

0


No veď o tom som písal - že pri systéme s jednou pílou chýbajú ťažšie prevody, ktoré budú vždy kompromisom k opačnej situácii - aký prevodník sa zvolí na daný profil trate a to môže rozhodnúť preteky. Túto nevýhodu sa snaží Sram kompenzovať Eaglom - pridaním najväčšieho pastorku s 50 zubami - ako spomínaš - môže sa už zvoliť väčšia placka ako predtým. Mimochodom Julien jazdí XTR Di2, nie Sram...Myslím si, že keby mal Julien Di2 s dvojprevodníkom, tak by ten špurt neprehral P.S.: Z XCO pelotónu sa aj počas MS v Novom Meste na Morave ozvali hlasy viacerých pretekárov, že keby bolo čisto na nich, zvolili by dvojplacku...

 
Kristina Scotybike 31.07.2016 (21:34)

1


Eagle kazeta má 10-50z a nie 52z.
Absalon vraj prehral špurt lebo mal najmenší 11z pastorok a Schurter 10z. Ale aj to je samozrejme diskutabilné. Ale Emily Batty na majstráku sveta zmena kazety so Shimano na Sram s 10z pastorkom podľa jej vlastného vyjarenia pomohla v špurte a k bronzovej medaile.

 
mailer 01.08.2016 (08:03)

1


Chcel by som sa spytat, ako je to s krizenim retaze. Ja mam este starucke 3x9, a uz to pomaly dosluhuje, zvazujem novu sadu.
Vsetci servisaci mi vraveli aby som neradil spaniela, cize nie 27 prevodov, ale realne cca 17-18. ajtak ked sa podari, tak to dava take neprirodzene zvuky.
Mne osobne to pride ako cisty marketing, lebo je tam vacsia namaha, aj 11sp retaz bude slabsia ako devina, skratka skor sa to zoderie, a viac sa toho preda. Ale nemam skusenosti, tak ma opravte ak sa mylim.

 
Rudolf69 mailer 01.08.2016 (13:43)

0


Prevod 1x11 je super. Uz ked ist do toho tak jedine od SRAM ako od SHIMANO. SRAM je podstatne lepsi, aj ked mnohi tvrdia, ze nie je, ale to bude preto, ze su to zaryti shimanaci. Retaz je velmi pevna, nie je ziaden dovod obavat sa nejakeho casteho poskodenia.

 
cripo 01.08.2016 (08:38)

1


Ja som pozeral na jednoprevodník ako na vec, ktorá určite nie je pre mňa, ale prišiel čas na novú sadu a tak som si pred pár mesiacmi obstaral od Sram ich "low-endovú" NX. Nejazdím nejaké extrémy, a do Malých Karpát som sa rozhodol dať 34z prevodník a tak mi to aj vyhovuje, kazeta je 11-42. Predtým som mal 3x10, s tým, že tento rok som iba jazdil strednú pílu, aby som vedel do čoho idem.

Musím povedať, že ako používam jednoplacku, výkonnosť išla hore, radenie je jednoduché, človek používa iba jednu páčku a nerieši iné.

Či je to iba marketing? Možno hej a možno nie, ja som zatiaľ nadmieru spokojný.

 
kristian.dudik 01.08.2016 (11:47)

1


Imroman, dobrý článok a hlavne mám rovnaké skúsenosti - 1x11 SRAM na Canyone Spectral 27,5. Kto neskúsi, nemusí pochopiť.

Na začiatku som mal obavy z jednoprevodníku, rozsahu, či to ušlapem atď. No a na trojplacku by som sa z odstupom času už dobrovoľne nevrátil. Rozsah kombinácie 32z prevodníku a kazety 10-42 na seba krásne nadväzuje, a ak si uvedomím, že na starom bajku bola kombinácia trojplacky 22-32-44 a kazety 11-32, kde som využíval na každej placke 4-5 prevodov, rozsah sa znížil z teoretických 12 až 15 (pričom dva najťažšie prevody boli využívané skutočne okrajovo) na jedenásť prevodov v plynulej postupnosti v prípade jednoprevodníku. Najľahší prevod je ťažší ako predošlý, no zaraďujem ho minimálne – Považský Inovec nie je prudký ako niektoré severnejšie respektíve východnejšie slovenské pohoria, ale tiež vie ponúknuť miesta, kde si je treba trošku viac odpluvať. Systém je tichý a reťaz drží na zuboch ukážkovo, radenie mimoriadne presné. Úžasné je, že o niečo ťažšie „najľahšie“ prevody sú motiváciou na sebe makať a viac potiahnuť. Nohy sa musia prispôsobiť a vcelku sa im to darí.

Po 1 250 kilometroch bola reťaz KMC X11-93 (cena cca 22 eur) vytiahnutá na 132,6 mm – radšej som ju vymenil, teraz skúsim SRAM PC X1, uvidím, ako sa bude dariť tej. 9-rýchlostná základná Deore nedala viac ako 1500 km pri podobnom predĺžení.

Cena 11-rýchlostných kaziet SRAM v rozsahu 42-10, ktoré sú špecifické tým, že ich je možné párovať len s kompatibilným orechom XD, nie je vôbec nízka a začína na cca 100 eurách za najlacnejšiu možnosť, ktorá je však z môjho pohľadu plne dostačujúca a mala by mať najväčší pastorok oceľový, čo navýši jej hmotnosť ale aj životnosť. Nový prevodník tiež nie je za babku, preto si treba dať na včasnú výmenu reťaze zvlášť pozor.

Eagle by som na základe týchto skúseností neriešil, pretože ťažké prevody mi nechýbajú a ľahší nepotrebujem. Treba si nakoniec pozrieť aj ceny reťazí na Eagle, skoro som odpadol.

Je mi aj trocha prekvapením, že niektorí "odporcovia 1x11" používajú napríklad prevody typu 22-36, veď už len ustáť to v technických výjazdoch musí byť problém - to už skôr hovoríme o státí ako jazde.

 
iron.hide kristian.dudik 01.08.2016 (12:23)

1


na am/en alebo trailbike je jednoprevodnik v pohode, ale na XC bajk urcite nie.

 
kristian.dudik iron.hide 01.08.2016 (13:38)

0


A čo ti chýba? Aké rýchlosti jazdíš? 32z prevodník a 10z najmenší pastorok na 27,5-palcovom bajku znamená, že môžeš šlapať cca do 33 km/h úplne v pohode. To ak máš také našlapané nohy, že si lietaš bežne po rovine 35 a viac na horáku, gratulujem. Si môžeš zabiť 36z prevodník a je vystaráno.

Každý máme možnosť voľby, jednoprevodník nie je povinnosť, akurát skúsenosti prípadne prevodové tabuľky majú určitú výpovednú hodnotu. Teoretické znalosti potom menšiu.

 
double kristian.dudik 01.08.2016 (16:14)

1


Ja napr potrebujem 28z prevodník a min 42z kazetu aj to by som prijal 45z kedze moj najoblubenejsi prevod je 22/36

 
kristian.dudik double 02.08.2016 (13:43)

0


Myslím, že sme sa stretli na Krahulčích pred časom, aspoň sa mi tak zdá podľa tvojich fotiek, tak servus . Som trocha prekvapený, že na Považskom Inovci ti vyhovuje tak ľahký prevod.

Inak pred kúpou nového bajku som riešil dilemu, či jednoprevodník bude pre mňa to pravé, ale nechal som sa presvedčiť od švagra. On ale jazdí na Strive 34z prevodník a šlape ako ďábel, tak som ho bral s rezervou, ale preplo mi a nakoniec objednal. A kondička išla naviac hore. Proste som tomu pohonu prepadol, a pritom som o tom pochyboval.

Faktom je, že predtým som mal najľahší prevod 22/32 a používal ho výnimočne, čo je na dosah 32/42, ktorý používam aj teraz sporadicky.

No hlavne, že to človeka baví.


 
winter78 01.08.2016 (20:29)

1


Prevod 1x9 som testoval na mojom zimáku. Z 3-placky som odobral 2 píly. Bohužiaľ bike tak stratil na univerzálnosti. Buď som tam mal prevody ktoré boli super na asfalt, ale nepoužiteľné (tlačenie v kopcoch ) mimo asfaltu alebo pri väčších stúpaniach , alebo prevody ktoré boli skvelé na také lajdácke pomalé motanie sa po poliach a lúkach, ale nepoužiteľné na presuny po asfalte, kde som sa išiel ukrútiť k smrti.

Ako výhodu spomeniem jednoduchosť a ľahké umývanie biku, žiadne vyšparchávanie snehu a blata z prešmykača.

 
will 02.08.2016 (22:36)

1


Imroman: Vyborny clanok. Vdaka zan.
Aj ked tu rypem s trojprevodnikom, suhlasim s tym co si napisal. Ja vyuzivam v lese prevazne len strednu pilu s celym rozsahom vzadu. Akurat, ze mam jeden bike na vsetko a prejst na strednej 30 km po asfalte je otrava. Rovnako po par hodinach jazdy sa vyuzije aj maly prevodnik, ked uz nohy nevladzu. Preto si myslim, ze aj trojprevodnik je fajn a nemusi byt hned zahadzovany.
A este nieco: Kolena obcas bolia ked jazdim len na strednej.

 
mihallko 31.07.2016 (18:25)

0


Imroman s 34z pilou si to neskusal? Ja sa uz chvilu pohravam s myslienkou ze by som to skusil (34z v kombinacii s 11-42z).

 
Imroman mihallko 31.07.2016 (18:42)

0


34 vpredu by uz bola asi moc na tych extremoch. Ako vravim tazsie mi nechybaju a 32 s 10-42 mi na to co jazdim pride ideal. Kazdopadne to je velmi individualne

 
mihallko Imroman 31.07.2016 (20:18)

0


Ja mam 10sp tak ako si mal ty a 32x11 je pre mna dost pomale. Na toto si asi aj ty narazal v clanku. S 32x10 ti to uz vobec nechyba, ci len obcas? Pretoze sa rozhodujem ci sa mi oplati investicia do 1x11, alebo mam neskor investovat do 1x11(2) na novom biku

 
Imroman mihallko 31.07.2016 (20:20)

1


No ten 10 zubovy pastorok to o dost zlepsi...nemam s tym momentalne problem.

 
lto 31.07.2016 (18:30)

0


Vidim,ze mtbiker.sk ma slabu navstevnost, tak treba priliat oleja do ohna .. tak ja prispejem. Imro .. ak ti bucha retaz o zadnu stavbu , tak je uplne jedno, ci mas presmykac alebo nie a jednoprevodnik ti nepomoze Az novsie modely 10 (aviac) rychlostnych prehaziek to zacali riesit, takze v povedomi ludi sa zafixovalo, ze jednoprevodnik je tichy lebo nebucha, co je dost velky omyl .. ten problem je inde a eliminovala im to prehazka (pripadne iny model ramu), nie absencia presmykaca. Okrem toho, ak nie je prehazka s touto vymozenostou, nepomoze ziaden narrow-wide, retaz kludne spadne aj tak.

 
Imroman lto 31.07.2016 (18:40)

0


Buchanie retaze je len bonus, najvacsia vyhoda je jednoduchost ako pisem. Inak s tym NW sa mylis. Na druhom biku to vozim bez zapnuteho "clutch" mechanizmu a nepada (skusane na startom Shimane XT aj na novom). Predtym som mal klasicky prevodnik a padalo...

 
gabok lto 31.07.2016 (21:08)

0


Tak to že keťaz plieska o rám vytiešiš neoprénovím chráničom, ale prešmikač takto neobalíš.

 
PAJDO 31.07.2016 (19:48)

0


Tiez jazdm prehadzovacku bez "brzdy" a vpredu NW, zo zaciatku mi par-krat spadla ... no potom som ju skratil o dva clanky a teraz nepada vobec ... a to jazdim prasacinky.

 
i.kovacsv 31.07.2016 (21:12)

0


moje najosvedčenejšie, sedlácke riešenie padania reťaze na jednoprevodníku je ponechanie fixne nastaveného prešmykača na ráme bez ovládania, lanko z neho mám ukotvené v kostre. Reťaz ani raz nespadla a to som už skúšal rôzne napínaky a pod. To sa bavím o lacáku 1x8.

 
gabok 31.07.2016 (21:16)

0


Všetci tu riešia 1x11 a podobné srandy , ale ja som si musel zvykať aj pri prechode z 3x10 na 2x10. Neviem, prišlo mi to také že keď už 2 tak x11.

 
N/A 31.07.2016 (21:50)

0


10-50? o chvíľu si budem myslieť že je to výplň kolesa
serte a pretekárov a riaďte sa vlastným rozumom, skúsenosťami a nebojte sa trochu si zamakať.

 
Ghost5900 31.07.2016 (22:46)

0


Tiež som prešiel na system Shimano xt 1x11 prevodnik 30z a kazeta 11-42 mam sice len 1000km najazdene na tomto systeme ale už nikdy by som nešiel do 2x10 atd. Tento prevod je uplne postačujuci aj na celkom poriadne stojky ,ak ma človek trošku najazdené tiež som sa bal či to potiahnem v extremnom vyšlape ale da sa premna je to najlepsie čo som mohol spraviť. Ano niekedy na ceste chyba pri presune viac ako 35km rychlost ale to neriesim bajk mam do lesa aj tie prevody som tak riesil , každy by mal vedieť čo od toho čaka

 
milos21 01.08.2016 (06:03)

0


Keby som mal 29"" bike, tak by som pri tvojej kazete potreboval vpredu 26z prevodník, najľahší prevod využíval často :lol: Len 12/10-50 Eagle sada s 32z pri 27,5"" by to zachránila, tam by som prišiel pri odstupňovaní len o 2 funkčné prevody (14 vz 12), rozsah by ostal rovnaký ako mám pri 26"". Ale pri jej cene, vzhľade a životnosti jednoducho nehrozí Čiže za mňa 1x niečo, kým budú vyrábať 3x a 2x niečo, proste nebude.

 
Lubik_DK 01.08.2016 (11:49)

0


Imro, vďaka za článok. Ešte jeden negatívny postreh. Občas po pretekoch ma boleli kolená. Do vtedy nikdy.

 
Imroman Lubik_DK 01.08.2016 (14:08)

0


No mozno si zacal chodit rychlejsie

 
MajkyF 01.08.2016 (15:00)

0


Jazdim maratony, presiel som z 2x10 na 1x11 (34/32x10-42) a nemozem si vynachvalit tuto zmenu. K presmykacu by som sa uz skutocne nikdy dobrovolne nevratil. Nebudem tu popisovat vyhody, ktore boli xkrat spomenute a nevyhoda maly rozsah ?, tazsi prevod v niektorých zjazdoch by sa zisiel, ale nie je to nic obmedzujuce a urcite kvoli tomu nestracam na "umiestneniach". Za mna 1x11 mi celkovo prinieslo hlavne pohodovejsie jazdenie.

 
SuperMarioCannondale MajkyF 09.08.2016 (07:56)

0


Majky - keďže si z BA tak si iste šiel aj Jurský maratón. Aký je pocit z rýchlosti ak ideš poslednú časť - teda zjazd z Bieleho Kríža smerom do Jura na 1šajbe a 2šajbe. ? Veľmi veľký. A Možno aj 2 minúty rozdielu. Alebo vydržíš kmihať ako Pantani???

 
double 01.08.2016 (16:21)

0


kto jazdi do 2000km rocne resp tak 60tis výskovových odporucam dvojprevodník. Pri jednoprevodniku je to zbytocne trapenie do kopca Ja automaticky dávam nad 12% stupanie 22/36 lebo to neutiahnem vacsím prevodom.

 
N/A 03.08.2016 (08:27)

0


Jedno ozubené koliesko viac či menej, čistá banalita a akú diskusiou rozpútala
Nepripomínajú Vám tie super nové veľké kazety tak trochu staré kazety typu MEGARANGE
A nevytráca sa odtiaľ duch bežného bikera? Začínam mať pocit, že som tu ako stratený Holanďan - bežný biker medzi profíkmi

 
peterg 09.08.2016 (10:50)

0


Ako tak čítam príspevky, tak pomer zástancov/používateľov 1x a zástancov/používateľov 2x-3x je asi 50 na 50. Problém nie je v tom, komu čo vyhovuje, ale v tom, že výrobcovia pri nových rámoch už často ani nepočítajú s použitím 3x (nedovoľuje geometria rámu) resp. 2x (celkom chýba možnosť montáže šmýkača) a nútia ísť do 1x bez možnosti výberu, resp. s dodatočnými nákladmi na zmenu.
Môj testovací kopec na posúdenie a odladenie geometrie bajku pre výjazd má sklon podľa computera 27 - 28% (hodnota za jazdy, MAX údaj je 29%). Pri 26" je treba 22/36 (3x10) a sedlo zapichnuté v riti, takže 2x11 (24/36 a 10-42) pri 27.5" je nutnosť pri mojej výkonnosti, s 1x by som to nedal ani keby čo (ledaže vpredu placka 24z, čo je ale nepoužiteľné pre absenciu prevodov do rýchla).

 
N/A 29.08.2016 (16:52)

0


Ahoj, ja skorej špekulujem nad zjemnením trojplacky, napr: 36 - 28 - 22, 36 - 30 - 24, možností je kopa - podľa terénov čo jazdíme...pri dľhšom klesaní tá 36-ka aspoň mne, určite stačí, keďže bike používam v hornatom kraji, kolesá sa rozbehnu tak, že skorej musím brzdiť ako krútiť a po výjazde na hocijaky kopec v okolí sa dole s radosťou zveziem.....a pri presune, nedajboha že zafuka vietor oproti, vtedy by mi 40z placka absolutne nepomohla ale zásadne nie som proti novým veciam, 1 x 11,12 a možno "za chvíľu" aj 14 je OK, treba špekulovať stále

 
N/A 03.10.2016 (10:48)

0


ja by som len chcel vedieť, či Nino Schurter jazdí aj v "súkromí" jednoprevodník myslím dajaký výlet abo tak...

 
pepann667 03.03.2017 (12:07)

0


ahojte chcel by som poradit ..... mam celoperko na 26 kolesach a mam vpredu trojprevodnik 24-32-42a vzadu klasickych 10,11-36 a cel by som to prerobit na jednorpevodnik... len neviem kolko zubovu kazetu mam dat dopredu ci 32 nebude vela alebo mensiu ?

 
Matej1985 24.03.2018 (16:30)

0


Bolo spomenuté že sú aj ocelové prevodníky. Samozrejme chcel by som taký ked vydrží ovela viac ako hlinikové, no všade kde som pozeral tak ponúkajú len hliníkové. Kde taký zohnať? Potrebujem 30 alebo 32 zubový s roztečou 104mm. Teraz tam mám iba hlinikový značky BBB s 32 zubami. Vie niekto poradiť kde zohnať ocelový prevodník s vyššie spomenutými parametrami?

 
lubosmyhula 12.06.2020 (08:10)

0


Podelím sa aj ja so svojou skúsenosťou s jednoprevodkíkom. Nie som pretekár ani žiaden profík. Jediné čo som vyhral, bola cena za nabehané kilometre "Doprácenabicykli" Ročne najazdím cca 2500 km, čo nie je veľa.
Jazdím nonstop leto zima, dážď, sneh- vždy. Bicykel mám Kellys Cliff 90, treking, kolesá 28" 700 x 42C a upravil som si ho na jednoprevodník. Vpredu 36 zubov, vzadu 11 - 36 zubov/9 prevodov.
Pôvodne to bolo: 3-prevodník vpredu 48 - 36 - 26 a vzadu 11 až 34 zubov/9 prevodov.
Keď som si to prepočítal, zistil som, že veľa prevodov vôbec nepoužívam napr. 48/11 takmer nikdy, 48/13 málokedy, skôr z kopca na predbeh, a 26 zubový prevodník vôbec. Mnoho prevodov bolo aj duplicitných a najviac ma iritovalo, keď som potreboval rýchlo preradiť na stredný prevodník a aj na kazete zaradiť ľahší prevod - bol to niekedy des!
A upgrade na jednoprevodník bol pre mňa perfektný krok.
Žiaden prevod mi nechýba je to ako šité na mieru. Zvládam aj prudké stúpanie.
Jazdím napr. Levočské vrchy, Krížový vrch, okolie Kvetnica, ale aj cestu napr. Sliezsky dom a okolie Vysokých Tatier (Hrebienok, Štrbské Pleso....)
Reťaz nepadá, nedrhne o prešmykač, hlavne pri silnejšom zábere...
Uvažoval som nad 38 zubovým prevodníkom, aby som bol na ceste rýchlejší (pri 36 zubovom šľapem po ceste cca 30 km/h - rovina až mierne stúpanie, z kopca netočím, rozbehne sa to samo aj na 50 km/h a niekedy aj viac , ale rozhodol som sa, že to nebudem meniť, lebo často som aj v teréne a tam by mi to už nemuselo vyhovovať. A keďže jazdím aj v zimnom období, tak po snehu potrebujem tiež skôr ľahší prevod. Cestám sa zámerne vyhýbam, lebo väčšina ľudí jazdia ako blázni.
Keď sa porovnám s inými cyklistami jazdím skôr ťažšie prevody, lebo pri ľahkých sa skôr unavím.

 
Pridaj komentár