Predstavenie: Sady SRAM 90 a 70 – nová generácia mechanického radenia

Už sú to dva roky, čo boli predstavené revolučné elektronické sady SRAM Transmission, ktoré značne zatriasli svetom horských bicyklov. Dnes je však deň, keď budú jasať všetci odporcovia elektroniky.

Hádate správne, ide o celkom nové mechanické T-type sady s technológiou Transmission, ktoré sú určené pre rámy s UHD pätkou. Tie nesú číselné označenie 90 a 70 a v dnešnom článku sa dozviete všetky potrebné informácie.

SRAM Eagle 70 Mechanical Transmission CS LA

Mechanika is not dead! - sady, na ktoré sa túžobne čakalo

Na T-type mechaniku niektorí túžobne čakali podobne, ako sa túžobne očakáva bezdrôtové Shimano. Kým nové XTR-ko (oficiálne) stále neuzrelo svetlo sveta, nové mechanické sady SRAM 90 a SRAM 70 sú počnúc dnešným dňom realitou.

Ako sa dalo čakať, je tu plná kompatibilita s T-type sadami a vyžaduje sa aj rovnaké UDH rozhranie ako v prípade služobne starších elektronických súrodencov. To so sebou prináša aj zmenu na 55 mm reťazovú linku a DUB Wide kľuky.

V praxi to však primárne pre potencionálnych záujemcov znamená robustnú konštrukciu zadného prehadzovača, ktorý netreba zložito nastavovať a štelovať. Pokojne sa naň môžete postaviť bez toho, aby utrpel ujmu. Podobne ako elektronické šaltre, aj tu je možnosť meniť v prípade demolácie len jednotlivé náhradné diely, ktoré navyše môžete medzi sadami 90 a 70 vzájomne kombinovať.

V rámci hierarchie je sada 90 postavená vyššie ako sada 70. Ak by sa to dalo nejako prirovnať k starším sadám, SRAM 90 je zhruba niekde na úrovni GX Eagle a SRAM 70 na úrovni NX, skôr je to však mechanický ekvivalent k sadám GX T-type a S1000. Poďme však pekne poporiadku, komponent po komponente.

SRAM Eagle 70 Mechanical Transmission CS LA

Prehadzovače - známa konštrukcia doplnená o lanko

Šaltre 90 aj 70 sú logicky tvarovo kópiou elektronických 12-rýchlostných T-type prehadzovačov, s tým rozdielom, že namiesto batérie tu je stará známa vodiaca kladka radiaceho lanka. Nenájdete tu skrutky na štelovanie dorazov ani B-skrutku. Všetko sa nastavuje na 21-zubovom setup pastorku, ktorý si pri inštalácii zaaretujete pomocou inbusového kľúča č. 4, zastrčeného zospodu v paralelograme prehadzovačky.

Čo sa týka rozdielov medzi 90-tkou a 70-tkou, tak 90-tka má čierno-strieborný farebný dizajn, zatiaľ čo 70-tka stavila na „batmanovský“ stealth look a štrukturovaný povrch.

Z funkčného hľadiska je 90-tka osadená lepšou trecou „spojkou“, ktorá je identická ako tá, akú využívajú elektronické sady GX, XO, XX a XX SL. 70-tka má novú spojku pod názvom Drag spring damper, ktorá je podľa PR materiálov samozrejme silnejšia ako spojka na predchádzajúcej generácii mechanických šaltrov.

Pre úplnosť spomeniem, že tu nenájdete ani „pretáčavé“ kladky s označením Magic. Hmotnostne má prehadzovač SRAM 90 papierovo 395 gramov, zatiaľ čo 70-tka má 415 gramov.

RD-EAGLE 90 T-TYPE BLK c-SideRD-EAGLE 90 T-TYPE BLK c-Side

Radenie - nová funkcia a atypický ťah

Modernizácie sa dočkalo aj 12-rýchlostné radenie, ktoré by malo mať vylepšenú ergonómiu, ako aj smerovanie laniek, ktoré viac kopíruje riadidlá a ide súbežne s hydraulickými bowdenmi bŕzd SRAM. Samozrejmosťou je kompatibilita s MMX úchytmi na brzdy.

SRAM Eagle 90 Mechanical Transmission AS Sunshine Coast
Výrobca sľubuje aj krásnu kovovo-chrumkavú zvukovú kulisu, akú si veteráni budú pamätať ešte z čias 9-rýchlostnej X0 a rovnakú možnosť radenia v zábere, akou disponujú vyššie sady. O kompatibilite starých 12-rýchlostných radení s novými šaltrami sa síce nikde nič nepíše, ale zmienka o novom „T-type compatible“ prevodovom ťahu naznačuje, že staré radenie si s novými šaltrami asi veľmi nevrzne.

Čo vás však poteší asi viac, to je informácia o funkcii „double click downshift“, takže preradenie na ťažší prevod o dva kliky by po novom už nemala byť výhradná výsada „šimaňáckych“ šaltrov. Radenia určené pre e-biky sú označené ako „single-click“, čiže umožňujú na jedno stlačenie páčky preradiť len o jeden prevod.

Estétov pravdepodobne poteší aj prítomnosť páčky ovládania teleskopky v ponuke oboch sád, ktorá dizajnovo pasuje k novému radeniu.

RM DROPPER LEVER MMX COMPATIBLE c-BackRM DROPPER LEVER MMX COMPATIBLE c-Top

Kľuky - karbón „gde“?

Všetky kľuky pre obe sady sú vyrobené z kovaného hliníka. Kým k sade 90 sú k dispozícii hliníkové aj oceľové prevodníky v čiernom a striebornom dekore v zubatúre 30, 32 a 34, sada 70 má k dispozícii iba oceľové prevodníky vyrazené z kusu plechu identického počtu zubov. 90-tky majú modernejšie, 8-skrutkové rozhranie uchytenia prevodníka a kompatibilitu so „sramáckym“ wattmetrom.

  • Dĺžky kľúk sú: 155, 160, 165, 170 a 175 mm.
  • E-bike špecifické kľuky sú v dĺžkach 150, 155, 160, 165 a 170 mm.

Dizajnovo sa ponášajú na GX, (resp. S1000 kľuky), akurát sú konečne v normálnom farebnom odtieni. 70-tky majú staršie 3-skrutkové rozhranie prevodníka, ktorý nie je kompatibilný s wattmetrom a vyrábajú sa v dĺžkach 165, 170 a 175 mm. Tvarovo sú to prelogované X1 kľuky, kde netreba očakávať žiadne inovácie.

  • E-bikové kľuky s ISIS rozhraním sa vyrábajú v dĺžkach 160, 165 a 170 mm.
  • Kľuky z oboch sád sú kompatibilné s kompozitnými bashguardami zo sád GX, resp. XO.
  • Hmotnosť kľúk FC-90-A1 je 825 gramov a hmotnosť FC-70-A1 je 895 g, čo je o 70 g viac.

Ak by sa vám nepozdávali hliníkové kľuky, ktoré sú určené k týmto sadám, pokojne môžete siahnuť po akýchkoľvek karbónových T-type kľukách, ktoré sú v rámci ekosystému Transmission spolu vzájomne kompatibilné.

FC-EGL 90 Q174 CL55 DUB 175 BLK 34TTYPST c-SideFC-EGL 90 Q174 CL55 DUB 175 BLK 34TTYPST c-Side

Kazety a reťaze - osvedčená klasika

Kým ostatné komponenty museli byť navrhnuté komplet nanovo, pri kazetách a reťaziach prakticky nebolo treba nič zásadné meniť. Jediný rozdiel-nerozdiel je v odstupňovaní kazety, ktoré je rovnaké ako pre T-type kazety GX, X0 a XX, ale samozrejme SRAM ich porovnáva s kazetami minulej generácie, kde bol nezmyselný skok 42-52. Tak či onak, kazety sú 12-rýchlostné, s rozsahom 10-52 zubov, s X-Sync tvarom zubov a zatiaľ čo ľahšia kazeta XS-1275 je určená pre XD orech, ťažšia XS-1270 pôjde nahodiť na klasický HG orech.

CS XS 1270 T-TYPE 10-52 c-DSCLUSTER HG 10-16T LOCKRING SUBASSEMBLY c-DS

K sade 90 je určená T-type kazeta XS-1275, ktorá je zložená z dvoch kusov. Pastorky 1-8 sú znitované dokopy, zatiaľ čo pastorky 9-12 sú z jedného kusu, tzv. „minicluster“. Hmotnosť kazety je podľa výrobcu 445 gramov.

Kazeta určená pre sadu 70 nesie označenie XS-1270 a má vymeniteľnú časť s pastorkami č. 8-12. Gramáž kazety je značne vyššia, a to 565 g. Kazety majú poniklované pastorky z dôvodu predĺženia ich životnosti.

Reťaze sú štandardné 12-rýchlostné Flattop reťaze so 126 článkami. Sada 90 zdieľa reťaz zo sady GX a sada 70 paradoxne o 15 gramov ľahšiu reťaz s nenápadným typovým označením CN-TTYP-70-A1.

SRAM Eagle 90 Mechanical Transmission AS Sunshine Coast

Skontrolujte si zostatok prostriedkov na účte - ceny a dostupnosť

Začnem trochu od konca, a to dostupnosťou, ktorú SRAM sľubuje v maloobchodnom predaji už v marci 2025. To je však u SRAMu už posledné roky zvykom, že to, čo predstaví, je prakticky do pár dní dostupné na e-shopoch, za čo patrí SRAMu rozhodne palec hore.

Druhá a dôležitejšia otázka je, koľko bude táto sranda stáť. Kompletná sada SRAM 90 bude k dispozícii za 730 € aj s kľukami. Samotný šalter 90 bude stáť 205 €, kým 70-tka bude za 135 €, radenie 90 môže byť vaše za 55 € a 70-tkové radenie za 35 €.

Ako to už ale býva, žiadna kaša sa neje taká horúca ako sa varí a verím tomu, že odporúčané MOC časom pravdepodobne pôjdu o niečo dole.

Kompletný cenník pripájam do tabuľky.

Sady SRAM 90 a 70

Pár slov na záver - pre koho budú nové sady vhodné?

Tí z vás, ktorí čakali top mechanickú sadu s nízkou hmotnosťou, budú asi sklamaní, nakoľko nové sady 90 a 70 sú určené skôr pre tých, ktorí ocenia modernú sadu s robustnou konštrukciou, nadštandardnou odolnosťou, jednoduchým nastavením, prijateľnou cenovkou, modulárnou konštrukciou a zároveň nechcú riešiť nabíjanie.

Výhodou je však, že vzhľadom na vzájomnú kompatibilitu si môžete v konečnom dôsledku namixovať kazetu, kľuky a prehadzovač či ramienko prehadzovačky tak, ako vám vyhovuje (a dovoľuje peňaženka) a dostať sa tak s hmotnosťou pokojne aj nižšie ako má top elektronická sada pri zachovaní rovnakej funkcie a možnosti radiť v ťahu bez kompromisov.

SRAM Motive Ultimate AS Bellingham

Článok sa nekončí - bonus na záver

Aby toho nebolo málo, spolu s novými sadami SRAM predstavil aj trojlístok nových kotúčových bŕzd. Prvým je kompletne nový rad s názvom MOTIVE, ktorý kombinuje silu radu CODE a hmotnosť radu LEVEL. Skrátka ľahká XC brzda, ktorá má výkon freeridovej kotvy. Ideálne náčinie pre down country a trailovo orientovaných jazdcov.

Po technickej stránke ide o brzdu so štvorpiestovým strmeňom a stealth pákou, ktorá využíva ako brzdové médium minerálny olej od výrobcu Maxima, podobne ako brzdy MAVEN. K dispozícii budú 4 úrovne - Ultimate, Ultimate Expert Kit, Silver a Bronze.


Druhou novinkou je doplnenie ultimátneho radu kotiev MAVEN, o základný model MAVEN Base a model ULTIMATE Expert Kit, ktorý má neprehliadnuteľný zeleno-eloxový design a obsahuje okrem bŕzd aj sadu rotorov (1x220, 2x200,1x180 mm), 4 páry platničiek (2x sintrované a 2x organické), náradie na odvzdušnenie, multikľúč aj cestovný obal na kotúče.

DB MVN BSE SIN DFBA DIR 750 c-Caliper Rotor Side
Posledným update-om je doplnenie radu DB o modely DB4 a DB6. Ide o výkonné brzdy v ekonomickej triede. Pochopiteľne na báze minerálneho oleja, ako si už asi stihli všimnúť nový trend v dielni výrobcu SRAM.

Sady SRAM 90 a 70Sady SRAM 90 a 70

Tak a to už je naozaj všetko. Ak ste to dočítali až sem, verím tomu, že ste sa niečo hodnotné dozvedeli a rozšírili si o kúsok obzory.
Zdroj fotografií: SRAM
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
bimjeam 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela
Komentáre
Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela
Podobné články
Predstavenie: Reverb AXS 2025 - druhá generácia revolučnej teleskopky
Dalo by sa povedať, že SRAM ide posledný mesiac bomby.
CL55/55 mm reťazová linka – čo je to a na čo je to dobré?
Reťazová linka je nenápadný parameter, ktorý môže zásadne ovplyvniť radenie a pocit pri šliapaní. Viete o tom, že tá 55-milimetrová má viaceré úskalia?
Predstavenie: Nové sady SRAM Eagle X0, XX a XX SL AXS - návrat do budúcnosti
Prototypy novej MTB AXS sady s logom BlackBox už pár mesiacov sledujeme v rámci jednotlivých kôl svetového pohára. Dnes je ten deň, kedy sa oficiálne odhalia všetky podrobnosti.
keyboard_arrow_up