Predstavenie: SRAM Maven – nová dimenzia brzdného výkonu

Želali ste si niekedy, aby boli na trhu brzdy, ktoré by ste nedostali na hranu ich možností? Vaše túžby boli vypočuté.

Reč je o úplnej novinke z dielne SRAM, ktorá nesie názov Maven. Tieto robustné brzdy majú kompletne prepracovanú konštrukciu a dalo by sa povedať, že doslova nezostal kameň na kameni. Ak vás zaujíma viac, pozývame vás prečítať si nasledujúce riadky.

SRAM Maven 2024

Konštrukcia a funkcia - silný, silnejší, brutálny, Maven!

Strmene

SRAM sa v marketingových materiáloch k brzdám Maven hrdí tým, že sú to najsilnejšie brzdy, aké kedy vyrobili. A že ich doteraz nevyprodukovali zrovna málo! Brzdy Maven sú určené primárne pre gravity disciplíny, ebiky a nekompromisné enduro nasadenie, čomu zodpovedá aj ich konštrukcia. V prvom rade zaujmú masívne, načerveno eloxované strmene so štvoricou skrutiek. Nejde pritom len o nejakú parádu, ale o funkčný dizajn.

Oversize strmeň je navrhnutý tak, aby mal vyššiu tepelnú kapacitu a lepšie udržiaval teplo, ktoré je potrebné na zabezpečenie správneho a konzistentného brzdného výkonu. Štvorica skrutiek zase bráni tomu, aby dochádzalo k prepružovaniu strmeňa pri brzdení a stratám brzdného výkonu. Podľa meraní majú brzdy Maven o 50 % vyšší výkon ako brzdy Code (doposiaľ najsilnejšie brzdy v portfóliu značky SRAM, pozn. red.).

Strmene sú samozrejme štvorpiestové, pričom priemer piestov je 19,5 mm a 18 mm, čo je opäť nadštandardný rozmer.


Páky

Brzdová páka už má podstatne konzervatívnejší vzhľad, pokiaľ sa na to dívame optikou aktuálnych modelov. Samozrejmosťou je dizajn „stealth“, ktorý vedie bowden bližšie pri riadidlách a uľahčuje jeho prípadné vedenie vnútrom hlavovej rúry.

Nová je funkcia, ktorá v reči čísel hovorí o 32-percentnom poklese sily, ktorú je potrebné vynaložiť na stlačenie páčky pre dosiahnutie rovnakého výkonu (opäť v porovnaní s brzdami Code). Na rováši to má funkcia s názvom SwingLink, čo je systém progresívneho prepákovania brzdovej páčky (niečo podobné ako Servo Wave od Shimana). V skratke: čím viac je páka bližšie ku gripu, tým väčší brzdový výkon posielate na piesty. Zabudnúť tak môžete na ON/OFF charakter brzdy a tešiť sa môžete skôr na výbornú dávkovateľnosť. SRAM ponechal možnosti nastavenia a ergonómiu z bŕzd Code.

Na Mavenoch tak nájdete točidlá na nastavenie vzdialenosti páky od gripu (reach) a kontaktu platničiek s kotúčom (bite-point). Perfekcionistov poteší páka otáčajúca sa na priemyselnom ložisku (verzia Ultimate a Silver).

SRAM Maven

Good-bye DOT

V „žilách" Mavenov koluje prekvapivo minerálny olej a nie brzdová kvapalina DOT. Po brzdách SRAM DB8 je to tak druhá lastovička, ktorá upustila od použitia brzdovej kvapaliny. Podľa vyjadrení konštruktérov je dôvodom tohto nečakaného „prestupu“ výber materiálu na tesnenia. Tí požadovali také, ktoré dokážu pracovať s čo najväčším teplotným rozsahom. Ako lepšia voľba sa v procese testovania ukázali tesnenia pre minerálny olej.

Ako bonus získate servisný interval výmeny brzdového média raz za dva roky, čo je rozhodne plus. Ak by ste chceli o tejto téme vedieť viac, odporúčame tento článok. Pre istotu ešte spomenieme, že brzdy sú dimenzované na minerálny olej od prémiovej značky Maxima.

SRAM Maven

Kotúče, adaptéry a platničky - „fungl“ nové kúsky

Kotúče HS2 s hrúbkou 2 mm disponujú o 7 % vyšším výkonom vďaka použitiu teplovodivej farby na lúčoch. Výrobca paradoxne odporúča pri kombinácii s brzdami Maven začať s najmenším priemerom, ktorý rám, resp. vidlica umožňuje, aby ste dosahovali optimálne prevádzkové teploty. SRAM to odôvodňuje tým, že väčší kotúč nie je vždy lepšie riešenie, pretože sa nemusí pri brzdení dostatočne zahrievať (hnedé zafarbenie) a prichádzate tak o maximálny potenciál brzdného výkonu.

Pokiaľ sa kotúč sfarbuje do fialova (resp. má dúhové sfarbenie), treba siahnuť po väčšom priemere kotúča. Každý nárast kotúča o 20 mm vám pridá o 14 % výkonu viac. Čo sa týka dostupnosti, tak na výber budú tri veľkosti – 180, 200 a 220 mm.

Adaptéry prešli rovnako update-om a s Mavenmi sú kompatibilné iba adaptéry s označením 20P-1 a 20P-2. Staré adaptéry, žiaľ, nie sú kompatibilné.

Nakoľko je strmeň bŕzd Maven tvarovo úplne odlišný a sú v ňom piesty s väčším priemerom, logicky aj platničky musia byť väčšie. To znamená, že nebudú kompatibilné s ostatnými brzdami SRAM. Nové platničky nesú označenie XL a na výber sú štandardne dve zmesi - sintrovaná a organická.

SRAM Maven

Hlavné výhody a rozdiely bŕzd SRAM MAVEN:

  • o 50 % vyšší výkon (v porovnaní s modelom Code)
  • o 32 % ľahší chod páky
  • lepší manažment tepla strmeňa
  • použitie minerálneho oleja namiesto DOT
  • 2 mm kotúče s výkonom vyšším o 7 %
  • platničky sa do strmeňov vkladajú zospodu
  • predĺžený interval výmeny minerálneho oleja na 2 roky

SRAM Maven

Modely a ceny - kvarteto nezastaviteľných

Maven Ultimate Expert Kit (DB-MVN-ULT-A1)

Najvyšší regál v ponuke zaberá verzia Ultimate s prívlastkom Expert. Okrem všetkých funkčných vychytávok a skrutiek z titánu dostávate aj jedinečný vzhľad v podobe načerveno eloxovaného strmeňa s bielymi fŕkancami, sadu na odvzdušňovanie a sadu dvoch párov kotúčov HS2. DMOC: 699 €/kit.

Maven Ultimate (DB-MVN-ULT-A1)

Prinášajú pohľadnú kombináciu striebornej a čiernej s rovnakými parametrami ako model Expert DMOC: 360 €/ks.

Maven Silver (DB-MVN-SLV-A1)

Brzdy s označením Silver sú tak trochu proti logike celé čierne a oželieť budete musieť titánové skrutky. Ostáva však ložisko na páke a nastavenie kontaktu platničiek. DMOC: 320 €/ks.

Maven Bronze (DB-MVN-BRZ-A1)

Bronzové Maveny sú základným modelom, kde musíte oželieť páku na ložisku, ako aj možnosť nastavenia vzdialenosti platničiek od kotúča. DMOC: 220 €/ks.

SRAM Maven
Na záver zostáva len poznamenať, že pokiaľ budú nové Maveny v praxi tak výkonné, ako uvádzajú hodnoty v marketingových materiáloch, tak môžu vystriedať na piedestáli neohrozené kotvy Trickstuff Maxima. Tak či onak je príjemné vidieť v ponuke model, ktorý opäť posúva o kúsok ďalej hranice možného.
Zdroj fotografií: SRAM
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?

Podobné články

Predstavenie: Nový SRAM Flight Attendant – vyžmýkajte maximum potenciálu

Predstavenie: Nový SRAM Flight Attendant – vyžmýkajte maximum potenciálu

Automatický systém kontroly odpruženia pod názvom Flight Attendant dostal novú verziu, ktorá má jeden zásadný rozdiel oproti tej predchádzajúcej.
RockShox ButterCups - čo je to a na čo je to dobré?

RockShox ButterCups - čo je to a na čo je to dobré?

Dalo by sa povedať, že americký výrobca SRAM má maslo pomerne v obľube. Vo vidliciach RockShox ho totižto nájdete v podobe SRAM Butter, ako aj v podobe ButterCups. Viete však, o čo ide?
UDH pätka - čo je to a na čo je to dobré?

UDH pätka - čo je to a na čo je to dobré?

S tromi magickými písmenami UDH sa v poslednom roku stretávame podozrivo často. Viete však, čo znamenajú a čo sa za nimi skrýva?
keyboard_arrow_up