
RockShox ButterCups - čo je to a na čo je to dobré?
Dalo by sa povedať, že americký výrobca SRAM má maslo pomerne v obľube. Vo vidliciach RockShox ho totižto nájdete v podobe SRAM Butter, ako aj v podobe ButterCups. Viete však, o čo ide?

Konštrukcia - zlaté šulce na konci tyčky
ButterCup je v podstate taký malý silentblok, ktorý pozostáva z dvoch hliníkových misiek, ktoré sa skrutkujú do seba a dvojice gumových pukov (elastomérov), ktoré od seba oddeľuje kovová platnička, nachádzajúcich sa vo vnútri týchto misiek. Celá táto sústava je naskrutkovaná na koniec piestnice, resp. tlmiacej patróny, kde tvorí pohyblivý spoj s vonkajšími nohami vidlice....podľa marketingových údajov eliminujú až 20 % vibrácií, ktoré zachytávajú vaše dlane.V praxi ButterCups vyzerá ako zlatý valček, ktorý má priemer zhruba ako dvojeurová minca. Zaujímavosťou potom je, že ButterCups na pružiacej a tlmiacej patróne majú rozdielnu konštrukciu vnútorných elastomérov. ButterCups na pružinovej strane nemá v hornej časti elastomér, ale iba hrubší O-krúžok. Prečo je to tak sa dozviete v nasledujúcej kapitole o funkcii .

Funkcia - technológia z éry počiatkov MTB
Samotný ButterCups funguje v podstate ako frekvenčný izolátor. Jeho úlohou je zabrániť prenosu vysokofrekvenčných vibrácií s nízkou amplitúdou od kolesa cez vidlicu do riadidiel a rúk jazdca. Určite poznáte tú situáciu, keď ste v rýchlosti vleteli do rolety alebo koľaje od traktora, kde ostal otlačený vzor pneumatiky. Vidlica na tieto malé a rýchlo sa opakujúce rázy nestíha reagovať a vaše dlane sú červené ako istá časť paviána.No a práve tento problém pomáhajú riešiť ButterCups. Tie utlmujú spomínané vibrácie stláčaním elastomérov o kovovú platničku, ktorá je pripevnená k piestu patróny a vložená medzi dva elastoméry vo vnútri misiek ButterCups. Takže, keď vaše koleso narazí na hrboľatý povrch, ktorý ho rozvibruje, spodná časť vidlice sa posunie nahor a stlačí spodný elastomér proti kovovej platničke pripevnenej k piestnici, čím zachytí túto hybnosť. Následne, keď sa dolná časť nohy vidlice odrazí, horný elastomér sa stlačí medzi kovovou platničkou a hornou misku ButterCups, čím sa opäť absorbuje energia vibrácií.
ButterCup na vzduchovej pružine funguje veľmi podobne, akurát pružinová strana je nastavená tak, aby bola účinnejšia pri kompresnom zdvihu v porovnaní s odskokom. Preto má ButterCup na vzduchovej strane vidlice iba jeden (vyšší) elastomér a v hornej časti pri spätnom ráze využíva iba hrubší O-krúžok.
Elastoméry ButterCups-ov ponúkajú o 4 mm vertikálneho chodu vidlice navyše a podľa marketingových údajov eliminujú až 20 % vibrácií, ktoré zachytávajú vaše dlane.

Ako to vlastne celé vzniklo?
Myšlienka použitia elastoméru nie je v cyklistike ničím novým a prevratným. Prvé odpružené vidlice miesto vinutej pružiny alebo stlačeného vzduchu používali práve gumové elastoméry. Podobne to bolo aj s rôznymi soft-tailami. Ešte pár rokov dozadu ich používal aj nemecký výrobca bicyklov Corratec ako medzikus rámu a horného oka tlmiča pod označením technológie ako „10Hz”. Funkcia bola pritom identická - a to eliminácia vibrácií.
Nápad integrovať „silentbloky” do vidlice však pochádza od konštruktéra Tylera Lyncha, ktorý pri rezaní dreva s bratom používali dve rôzne motorové píly. Jedna mala rukoväť vybavenú gumovým izolátorom vibrácií a druhá nie. Samozrejme asi nemusím písať, s ktorou pílou vydržal kto píliť dlhšie. Keď prišiel s týmto nápadom za kolegom konštruktérom Skylarom Teachoutom, tak ten vytiahol zo šuflíka silentblok a začal sa kolotoč výroby a testovania prototypov, ktoré viedli k finálnemu produktu.
Vidlice s touto technológiou predstavil RockShox v máji minulého roku ako súčasť inovovanej tlmiacej patróny Charger 3, a ak by vás zaujímalo, ktoré vidlice to sú, resp., ktoré vidlice sa dajú o ButterCups upgradovať, môžete si prečítať spomínaný článok Predstavenie: Novinky RockShox na sezónu 2023. Ak by sme však zachádzali do detailov, podobná technológia sa používa aj vo svete motokrosových motoriek.

Všetko dobré je na niečo zlé
Ako všetko, aj technológia ButterCups má svoje výhody aj neduhy. K plusom môžeme zaradiť elimináciu časti vibrácií, vďaka ktorej dochádza k menšej únave dlaní pri jazde. Ruka v ruke s tým ide aj eliminácia rezonovania niektorých častí bicykla, najmä na kokpite, ktorá vie byť v určitých prípadoch pekne otravná.Na strane nevýhod, ak si odmyslíme vyššie obstarávacie náklady, sa nachádza hmotnostná penalizácia, ktorá predstavuje cca 37 gramov na vidlicu. Paradoxne tak top modely radu Ultimate sú o niečo ťažšie ako ich predchádzajúca generácia. No, a gumové elastoméry v ButterCups-och tiež nevydržia večne, ale podľa stránok RockShox-u ich servisný interval predstavuje 200 hodín jazdy.
Pri veľkom servise vidlice tak budete musieť počítať aj s výmenou týchto častí, čo zožerie nejaké to euro a čas navyše…

Výhody
- menšia únava dlaní pri jazde
- eliminácia rezonovania niektorých častí bicykla
Nevýhody
- potreba pravidelného servisu
- vyššia hmotnosť vidlice

Ak vás technické témy zaujímajú, môžete si prečítať aj niektorý z podobne ladených článkov, ktoré už boli publikované v minulosti:
- UDH pätka - čo je to a na čo je to dobré?
- Torque Caps - čo je to a na čo je to dobré?
- High pivot - čo je to a na čo je to dobré?
- Flip Chip - čo je to a na čo je to dobré?
- Bottomless tokeny - čo je to a na čo je to dobré?
- Micro spline - japonská odpoveď na sady SRAM Eagle
- Pevné osky - typy, štandardy a rozmery
- Nový štandard boost - o čom to vlastne celé je?