Pevné osky – typy, štandardy a rozmery

Pevné osky – typy, štandardy a rozmery

3914 komentárov

bimjeam 08.04.2018 15 fotografií   Horska Cyklistika Oska Cestna Cyklistika Stredove Zlozenia Servis Komponenty

V časoch 26-palcových bicyklov, boli všetky bicykle okrem DH a freeride mašín osadené 5 mm rýchloupínakmi a nebolo treba riešiť akúkoľvek kompatibilitu kolies a osiek.

 

Časy sa však menia a cyklistický priemysel chŕli pomaly každý rok niekoľko štandardov. Kým v minulosti vám stačilo vedieť, že cestné upínaky sú užšie ako horské a že zjazdové vidlice majú 20 mm pevnú osku, dnes to už vonkoncom neplatí. Pevné prestrkávacie osky vytlačili QR-upínaky vďaka omnoho väčšej tuhosti a večné nastavovanie kolesa so šúchajúcim kotúčom je tiež minulosť. Napriek jasným prínosom sa trh rozdelil na viaceré fronty a rovnaký priemer a šírka osky ešte neznamená, že vám do rámu bude reálne pasovať. V dnešnom článku si preto rozdelíme jednotlivé typy a štandardy, aby ste v nich vedeli orientovať.



Zadná stavba - základné rozdelenie


Osky kolies možno najjednoduchšie rozdeliť podľa šírky a priemeru, resp. podľa typu náboja. Vo všeobecnosti platí, že cestné osky sú užšie a majú menší priemer, no s vlnou mixovania jednotlivých segmentov (napr. gravel) už neplatí vždy ani to.

Typy zadných nábojov:
  • QR - 10 x 135
  • 12 x 142
  • 12 x 148 (Boost)
  • DH 12 x 150, DH 157, Super Boost plus
  • 12 x 197 (fatbike)

Rýchloupináky – QR 10 x 135


Štandardné rýchloupináky (Quick Release) využívali obvykle rozmer 135 x 5 mm (MTB) resp. 130 x 5 mm (cestné) pre zadné koleso a 100 mm x 5 mm pre predné koleso a funkciu nosnej osky plnili koncovky náboja. Do koncoviek vidlice sa dali napasovať aj náboje s odolnejšími rýchloupínakmi v rozmere 100 x 9 mm vpredu a 135 x 10 mm vzadu, ktoré navyšovali tuhosť. Ohnutý alebo prasknutý upínak nebol ničím výnimočným, rovnako ako štelovanie vôle brzdového kotúča v strmeni po vybratí kolesa.



12 x142


Masívny prechod od rýchloupínakov k pevným oskám nastal s príchodom pevných osiek s priemerom 12 mm a šírkou 142 mm.



12 x 148 (Boost)


Tak nejak by to vydržalo ešte niekoľko rokov, keby nebol Trek vymyslel nový štandard Boost, ktorý vďaka rozšíreniu prírub zadného náboja mal zmenšiť uhol, pod ktorým sa krížia špice, čo zlepší tuhosť 29“ kolies, ktoré majú ráfiky s väčším priemerom. Netrvalo dlho a príchod „pluskových“ (650B+/27,5+) bikov udomácnil štandard Boost aj na vidlici (15 x 110 mm), čo bolo nevyhnutné, aby sa zachovala priechodnosť širokých kolies vo vidlici. Použitie zadného boost náboja však vyžaduje aj použitie prevodníka odsadeného o 3 mm viac než je klasika.



DH 12 x 150 /157


Zjazdové bicykle využívali vždy širšie náboje a osky s väčším priemerom oproti zvyšku MTB konfekcie. Kým v začiatkoch to bol rozmer 12 x 150, neskôr sa prešlo k širšiemu 12 x 157. Po novom však môžete naraziť aj na svojsky nazvaný štandard Super Boost plus, ktorý využíva rovnakú šírku náboja, no príruby sú od seba viac vzdialené smerom k úchytu brzdového kotúča. Predpokladom je rovnaký princíp navýšenia tuhosti rovnako pri klasickom Boost štandarde, keďže už aj vo svetovom pohári v zjazde sa začínajú udomácňovať 29“ DH beštie.



Fatbike – 12 x 197


Fatbiky sú kategória sama o sebe, kde použitie extra tučných 5-palcových pneumatík vyžaduje jednak podstatne širšiu zadnú stavbu, do ktorej pasuje náboj s oskou šírkou 197 mm a rovnako použitie aj širšieho stredového domčeka a kľukami so širšou pevnou osou. Tuna fyzikálne zákony nepustia a širšie štandardy by mali priniesli len viac limitov ako výhod v oblasti tuhosti.



Základ by sme mali, poďme do hĺbky


Ak si teraz hovíte, že tak to by sme mali... ste na veľkom omyle. Také jednoduché to nebude! Poznať šírku zadnej stavby a priemer osky bohužiaľ nestačí. Výrobcovia sa na jednotnom štandarde nedohodli, a tak bežne natrafíte na tri základné druhy vyhotovenia zadnej osi, ktoré sa líšia dĺžkou a stúpavosťou závitu, prípadne kónickou dosadacou plochou alebo vyžadujú prítomnosť matice v ráme:
  • Maxle (SRAM)
  • X-12 (Syntace)
  • E-Thru (Shimano)

Maxle


Dĺžka 12 x 142 maxle osky, ktorej stvoriteľom je koncern SRAM, je v reáli 174 mm, z toho 20 mm pripadá na závit M12 so stúpavosťou 1,75. Tento typ osky používa napr. Ibis, Niner, KTM, niektoré modely Trek, BMC a KONA.

X-12


Je synonymom pre štandard, s ktorým prišla nemecká značka Syntace a hlavným rozdielom je kónická dosadacia hlava pri uťahovacej strane. Šírka skosenej plochy je 3,5 mm, dĺžka osky 159 mm a dĺžka závitu 16,5 mm. Stúpavosť je 1,0. Tento štandard využívajú väčšinou nemecké značky bicyklov a Specialized.

(Maxle / X-12)

E-Thru


Shimano prišlo so svojim vlastným štandardom, ktorý nesie názov E-Thru. Originálne riešenie má podobný tvar ako Maxle, ale neskrutkuje sa priamo do závitu v ráme, ale do matice, ktorá sa do rámu vkladá ako protikus. Celková šírka osky je 171 mm, z toho 18 mm pripadá na závit so stúpavosťou 1,5. K značkám, ktoré používajú tento štandard, patrí napr.: BMC, Giant, Lapierre, Rocky, Yeti, Evil, niektoré modely KONA.

Cestné bicykle / gravel


Ak v kútiku duše dúfate, že cestné bicykli si osvojili niektorý z týchto štandardov, musím vás opäť sklamať. Zadné stavby cestných bicyklov využívajú obvykle osky v šírke 160 mm s 20 mm závitom so stúpavosťou 1,5.

(E-Thru / cestné bicykle, gravel)

Scott / Santa Cruz


Aby toho nebolo málo, tak niektoré značky ako napr. Scott, si niektorý z týchto typov ešte mierne modifikovali a upravili napr. dĺžku závitovej časti. Spomínaný Scott má dĺžku osky 167 mm, dĺžku závitu 20 mm a stúpavosť 1,0. Ak už ste si teda ujasnili, akú osku potrebujete, zostáva vám rozhodnúť sa, aký typ páčky je pre vás ideálny. Klasická páčka s nastavením dotiahnutia, račňa (DT RWS a pod.) alebo bezpáčkové upínanie na imbus (tzv. stealth).

Poznámka: pomer celkovej dĺžky osky a závitu sa môže u rôznych výrobcov mierne odlišovať, spravidla to býva +/- 1 mm.

Predné koleso


Základné rozdelenie podľa nábojov:
  • 9 x 100
  • 20 x 100
  • 15 x 100
  • 15 x 110 (boost)
  • 12 x 100 (road /gravel)
  • Lefty, Precision steering
  • 15 x 150 (fatbike)

9 x 100


Podobne ako pri zadnom kolese, existovali rýchloupínaky aj pre predné koleso, jediným rozdielom bola šírka osky, ktorá bola jednotná pre cestné aj MTB náboje v hodnote 100 mm. Do prednej vidlice s otvorenými koncovkami sa dali napasovať aj rýchloupínacie osky s priemerom 9 mm.



20x110


Dávno predtým, než uzreli svetlo sveta 15 mm pevné osi, sa na zjazdových mašinách s dvojkorunkovými vidlicami používali osky s priemerom 20 milimetrov, v súčasnosti sa používajú na downhill 20 mm „boost“ osky so šírkou 110 mm.



15x100


Momentálne asi najrozšírenejší typ pevných osiek pre vidlice, ktorý vytlačil QR upínaky aj z XC segmentu a odstavil 20 mm osky aj z enduro a freerideových vidlíc RockShox Lyrik alebo FOX 36. Tento štandard je momentálne na ústupe z dôvodu rozširovania Boost-u, kvôli kompatibilite s 27,5+ palcovými plášťami.



15 x 110 Boost


K Boostu už som sa vyjadroval pri zadnej stavbe a kolese a pre vidlicu platí prakticky to isté. Kompatibilita s plášťami šírky 2,8-3,0“, mierne navýšenie tuhosti a lepšia priechodnosť, pomaly tlačí cyklopriemysel do tohto štandardu.



12 x 100


Cestné bicykle sú čím ďalej viac osádzané kotúčovými brzdami, čo ruka v ruke ide s navýšením tuhosti kolies, kde v náklone pri silnom zábere kotúče škrtajú o platničky. Netuším, v ktorej múdrej hlave skrsla myšlienka použiť miesto zabehnutého rozmeru 15 x 100 úplne nový rozmer 12 x 100, ale výsledkom je opäť nekompatibilita s akýmikoľvek staršími nábojmi alebo kolesami. Jediným prínosom je ušetrených 5 gramov na výslednej váhe a výhoda, že na oboch kolesách sú osky rovnakého priemeru.



Lefty / Predictive Steering


Prvý z uvedených výrazov je samozrejme ikonické riešenie od značky Cannondale, ktorá na svojich jednonohých vidliciach (Lefty) používa kónickú pevnú os, na ktorú sa nastrkáva špeciálny náboj predného kolesa. Predictive Steering neoznačuje ani tak typ prednej osi ako špecifického náboja určeného pre inverzné vidlice RockShox RS1, kde sa 15 x 100 resp. 15 x 110 oska vkladá ešte do ďalšej osky (torque tube), ktorá je v tele náboja.



15 x 150 Fatbike


Posledným typom je opäť rozmer použiteľný pre fatbiky, kde priechodnosť kolesa vyžaduje o 4-5 centimetrov širšiu osku ako je bežné.



V prípade odpružených vidlíc je situácia s typom závitov trochu jednoduchšia, buď do zamykacieho mechanizmu pasuje len oska od daného výrobcu, ktorých našťastie nie je toľko ako výrobcov rámov, alebo sa používa oska so závitom, ktorý má stúpavosť 1,5 (s výnimkou značky Magura, ktorá používa závit 1,0) a stačí vám poznať požadovanú šírku osky a dĺžku závitu.

Ak ste sa článkom prelúskali až nakoniec bez toho, aby sa vám zatočila hlava, verím, že ste opäť raz o niečo múdrejší a že vám tento manuál k štandardom pevných osiek bude nápomocný.
 

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Výber z produktov

Prejsť do shopu (Komponenty ~ Stredové zloženia)

Komentáre

Gusto0 08.04.2018 (20:15)

4


tymto som si presiel v zime ked som na ocelaka zohanal osky. riadny gulas z toho spravili. keby aspon vyrobcovia netrocharili pri popisoch na ich strankach a pekne do detailu to vsetko vypisali. a nemyslim tym len osky - bordel je aj napr. v stredovych/hlavovych zlozeniach, .... nejdem to vsetko vypisovat

 
lto 08.04.2018 (20:54)

2


"V časoch 26-palcových bicyklov, boli všetky bicykle okrem DH a freeride mašín osadené 5 mm rýchloupínakmi a nebolo treba riešiť akúkoľvek kompatibilitu kolies a osiek."

Ak to pocitas tak, ze neboli este 29er, tak mozno ano .. inak nie
Predne 5mm, 9mm, 20mm, 25mm (spesl) a niekedy v 2005 prisli 15mm
Zadne 5mm, 10mm, 12x135 , 10x142 a potom 12x142, pricom DH mali este 10x148 , 12x146 (alebo tak nejako) a neskor 12x150.

A s 12x142 a presadenim 15mm prisli problemy, ze dovtedy AM/EN vidlice mali 20mm osku a zrazu uz len 15mm. A vacsina 20mm nabojov konverziu na 15mm nemala. Kedze 20mm je 110mm a 15mm je 100mm. Az teraz, ako dosiel boost sa da klasicky stary 20mm skonvertovat adapterom na 15x110. Ovsem ale 15x110 existovali ale aj davnejsie.

A ked k tomu pridam speciality od Treku dalsich, kde sa nedalo ani iny naboj , lebo specialna patka, tak dovi-dopo.

Az posledne roky sa konecne ujednotili na 12x142 + 15mm aby hned nato vsetko zahodili a presli na 15x110 a vzadu na 12x148 .. som zvedavy co vymyslia za par rokov, isto dojdu s niecim, aby sa muselo vsetko znovu zahodit a kupovat nove .. ale s neustalym rozsirovanim rafikov to zachvilu skonci tak, ze sa bude pouzivat len ebike, tie gumy uz na presune neuslape nikto

 
Palo TT lto 08.04.2018 (23:55)

0


Trek ma minule pozitivne prekvapil, ze ich ABP cap sa da konvertovat medzi 135x5 a 142x12
https://www.tritoncycles.co.uk/frames-forks-c6/frame-fork-spares-c152/abp-convert-dropout-hardware-p12624

Zaujmavo riesene vymenitelne patky maju ramy Banshee (od 2017 uz nepodporuju historicky 135 x 5 ale len 142 a 148 + roznu velkost kolies).
http://bansheebikes.com/faq/

 
Summit 08.04.2018 (18:25)

1


Fajn článok,akurat sa o pevne osky zaujímam,ďakujem😉

 
sylvatic 08.04.2018 (19:20)

1


Clanok je super, takze ak som to dobre precital nemecke znacky bikov, teda aj Canyon maju typ osiek X-12?

 
radovan192 08.04.2018 (19:13)

0


dobre zhrnutie aj vysvetlenie, minuly rok som zhanal pevnu os (ulomil som ten uchyt), nikde v specifikacii bicykla som nenasiel, aka pevna os to vlastne je ... esteze po 2 dnoch som uvidel napis na rame X-12

 
milos21 08.04.2018 (22:45)

0


Ešteže stále používam len 5mm RU, tak takéto problémy nemusím riešiť

 
just 09.04.2018 (10:48)

0


Prepáčte moju, možno trochu naivnú otázku, ale mám v tom chaos... Mám starší crossový bicykel merida 900, ročník 2009 s rýchloupinákmi. Vidlice je odpružená. Na bicykli mám neoriginálne 26 palcové kolesá a chcem tam dať 29 palcové, teda správnejšie 28. Môžem na vidlicu použiť náboje s oskou? Ide o vidlice typu SR NCX-D-RL 63 remote Lockout? Resp. dajú sa na staršie napr. aj cestné karbónové merida vidlice, kde sú momentálne náboje s rýchloupinákmi použiť náboje s oskou? Vďaka za radu.

 
marecej 09.04.2018 (12:49)

0


preco sa clanok vola pevne osky ZADNEHO kolesa?

 
bimjeam marecej 09.04.2018 (13:31)

0


Tak to je záhadou aj mne, Marecej ďakujem za upozornenie! Idem zariadiť nápravu.

 
Mjaus 09.04.2018 (13:05)

0


Podla mna je treba este uviest ze dost zalezi aj na type kolies. Tuto zimnu servisnu sezonu som riesil: Predok Vidla FOX Float 36 kde je 20x110 mm cim som musel kupit nove kolesa nakolko stare 15x100 nepasovali. Kolesa som zohnal DeeMaxy. Predok sedel podla specifikacie ale vzadu som bol zasa mimo nakolko DeeMax bol 12x142 a ja som mal rychloupinak. Neostavalo nic ine len prehodit zadne patky na 12x135 nakolko so sirkou sa nedalo nic robit a potom uprava naboja DeeMaxu na 12x135. Teraz vsetko sedi a tym by som rad upozornil na Zadnu pevnu os MAXLE 12x135 ktora sa nikde v clanku neuvadza....

 
bimjeam Mjaus 09.04.2018 (13:36)

0


zadná pevná os 12x135mm sa používa aj na cesťákoch. Prednú 12x100 tam uvedenú mám, zadnú som žiaľ opomenul. Doplním to.

 
roleta 09.04.2018 (16:58)

0


moj dalsi bajk uz bude mat boost osky a tesim sa na to. Tieto 9mm veci su fajn ale po pravde pri mojej vahe to musi ake pecky dostavat (mam rigid mtb)

 
studo 15.07.2018 (15:02)

0


Prosim vas aky mam kupit zadny naboj na kona stab supreme ??? 150×12 bude to pasovat dakujem za otpved

 
Pridaj komentár