Pevné osky – typy, štandardy a rozmery

Pevné osky – typy, štandardy a rozmery

V časoch 26-palcových bicyklov, boli všetky bicykle okrem DH a freeride mašín osadené 5 mm rýchloupínakmi a nebolo treba riešiť akúkoľvek kompatibilitu kolies a osiek.

Časy sa však menia a cyklistický priemysel chŕli pomaly každý rok niekoľko štandardov. Kým v minulosti vám stačilo vedieť, že cestné upínaky sú užšie ako horské a že zjazdové vidlice majú 20 mm pevnú osku, dnes to už vonkoncom neplatí. Pevné prestrkávacie osky vytlačili QR-upínaky vďaka omnoho väčšej tuhosti a večné nastavovanie kolesa so šúchajúcim kotúčom je tiež minulosť. Napriek jasným prínosom sa trh rozdelil na viaceré fronty a rovnaký priemer a šírka osky ešte neznamená, že vám do rámu bude reálne pasovať. V dnešnom článku si preto rozdelíme jednotlivé typy a štandardy, aby ste v nich vedeli orientovať.



Zadná stavba - základné rozdelenie


Osky kolies možno najjednoduchšie rozdeliť podľa šírky a priemeru, resp. podľa typu náboja. Vo všeobecnosti platí, že cestné osky sú užšie a majú menší priemer, no s vlnou mixovania jednotlivých segmentov (napr. gravel) už neplatí vždy ani to.

Typy zadných nábojov:
  • QR - 10 x 135
  • 12 x 142
  • 12 x 148 (Boost)
  • DH 12 x 150, DH 157, Super Boost plus
  • 12 x 197 (fatbike)

Rýchloupináky – QR 10 x 135


Štandardné rýchloupináky (Quick Release) využívali obvykle rozmer 135 x 5 mm (MTB) resp. 130 x 5 mm (cestné) pre zadné koleso a 100 mm x 5 mm pre predné koleso a funkciu nosnej osky plnili koncovky náboja. Do koncoviek vidlice sa dali napasovať aj náboje s odolnejšími rýchloupínakmi v rozmere 100 x 9 mm vpredu a 135 x 10 mm vzadu, ktoré navyšovali tuhosť. Ohnutý alebo prasknutý upínak nebol ničím výnimočným, rovnako ako štelovanie vôle brzdového kotúča v strmeni po vybratí kolesa.



12 x142


Masívny prechod od rýchloupínakov k pevným oskám nastal s príchodom pevných osiek s priemerom 12 mm a šírkou 142 mm.



12 x 148 (Boost)


Tak nejak by to vydržalo ešte niekoľko rokov, keby nebol Trek vymyslel nový štandard Boost, ktorý vďaka rozšíreniu prírub zadného náboja mal zmenšiť uhol, pod ktorým sa krížia špice, čo zlepší tuhosť 29“ kolies, ktoré majú ráfiky s väčším priemerom. Netrvalo dlho a príchod „pluskových“ (650B+/27,5+) bikov udomácnil štandard Boost aj na vidlici (15 x 110 mm), čo bolo nevyhnutné, aby sa zachovala priechodnosť širokých kolies vo vidlici. Použitie zadného boost náboja však vyžaduje aj použitie prevodníka odsadeného o 3 mm viac než je klasika.



DH 12 x 150 /157


Zjazdové bicykle využívali vždy širšie náboje a osky s väčším priemerom oproti zvyšku MTB konfekcie. Kým v začiatkoch to bol rozmer 12 x 150, neskôr sa prešlo k širšiemu 12 x 157. Po novom však môžete naraziť aj na svojsky nazvaný štandard Super Boost plus, ktorý využíva rovnakú šírku náboja, no príruby sú od seba viac vzdialené smerom k úchytu brzdového kotúča. Predpokladom je rovnaký princíp navýšenia tuhosti rovnako pri klasickom Boost štandarde, keďže už aj vo svetovom pohári v zjazde sa začínajú udomácňovať 29“ DH beštie.



Fatbike – 12 x 197


Fatbiky sú kategória sama o sebe, kde použitie extra tučných 5-palcových pneumatík vyžaduje jednak podstatne širšiu zadnú stavbu, do ktorej pasuje náboj s oskou šírkou 197 mm a rovnako použitie aj širšieho stredového domčeka a kľukami so širšou pevnou osou. Tuna fyzikálne zákony nepustia a širšie štandardy by mali priniesli len viac limitov ako výhod v oblasti tuhosti.



Základ by sme mali, poďme do hĺbky


Ak si teraz hovíte, že tak to by sme mali... ste na veľkom omyle. Také jednoduché to nebude! Poznať šírku zadnej stavby a priemer osky bohužiaľ nestačí. Výrobcovia sa na jednotnom štandarde nedohodli, a tak bežne natrafíte na tri základné druhy vyhotovenia zadnej osi, ktoré sa líšia dĺžkou a stúpavosťou závitu, prípadne kónickou dosadacou plochou alebo vyžadujú prítomnosť matice v ráme:
  • Maxle (SRAM)
  • X-12 (Syntace)
  • E-Thru (Shimano)

Maxle


Dĺžka 12 x 142 maxle osky, ktorej stvoriteľom je koncern SRAM, je v reáli 174 mm, z toho 20 mm pripadá na závit M12 so stúpavosťou 1,75. Tento typ osky používa napr. Ibis, Niner, KTM, niektoré modely Trek, BMC a KONA.

X-12


Je synonymom pre štandard, s ktorým prišla nemecká značka Syntace a hlavným rozdielom je kónická dosadacia hlava pri uťahovacej strane. Šírka skosenej plochy je 3,5 mm, dĺžka osky 159 mm a dĺžka závitu 16,5 mm. Stúpavosť je 1,0. Tento štandard využívajú väčšinou nemecké značky bicyklov a Specialized.

(Maxle / X-12)

E-Thru


Shimano prišlo so svojim vlastným štandardom, ktorý nesie názov E-Thru. Originálne riešenie má podobný tvar ako Maxle, ale neskrutkuje sa priamo do závitu v ráme, ale do matice, ktorá sa do rámu vkladá ako protikus. Celková šírka osky je 171 mm, z toho 18 mm pripadá na závit so stúpavosťou 1,5. K značkám, ktoré používajú tento štandard, patrí napr.: BMC, Giant, Lapierre, Rocky, Yeti, Evil, niektoré modely KONA.

Cestné bicykle / gravel


Ak v kútiku duše dúfate, že cestné bicykli si osvojili niektorý z týchto štandardov, musím vás opäť sklamať. Zadné stavby cestných bicyklov využívajú obvykle osky v šírke 160 mm s 20 mm závitom so stúpavosťou 1,5.

(E-Thru / cestné bicykle, gravel)

Scott / Santa Cruz


Aby toho nebolo málo, tak niektoré značky ako napr. Scott, si niektorý z týchto typov ešte mierne modifikovali a upravili napr. dĺžku závitovej časti. Spomínaný Scott má dĺžku osky 167 mm, dĺžku závitu 20 mm a stúpavosť 1,0. Ak už ste si teda ujasnili, akú osku potrebujete, zostáva vám rozhodnúť sa, aký typ páčky je pre vás ideálny. Klasická páčka s nastavením dotiahnutia, račňa (DT RWS a pod.) alebo bezpáčkové upínanie na imbus (tzv. stealth).

Poznámka: pomer celkovej dĺžky osky a závitu sa môže u rôznych výrobcov mierne odlišovať, spravidla to býva +/- 1 mm.

Predné koleso


Základné rozdelenie podľa nábojov:
  • 9 x 100
  • 20 x 100
  • 15 x 100
  • 15 x 110 (boost)
  • 12 x 100 (road /gravel)
  • Lefty, Precision steering
  • 15 x 150 (fatbike)

9 x 100


Podobne ako pri zadnom kolese, existovali rýchloupínaky aj pre predné koleso, jediným rozdielom bola šírka osky, ktorá bola jednotná pre cestné aj MTB náboje v hodnote 100 mm. Do prednej vidlice s otvorenými koncovkami sa dali napasovať aj rýchloupínacie osky s priemerom 9 mm.



20x110


Dávno predtým, než uzreli svetlo sveta 15 mm pevné osi, sa na zjazdových mašinách s dvojkorunkovými vidlicami používali osky s priemerom 20 milimetrov, v súčasnosti sa používajú na downhill 20 mm „boost“ osky so šírkou 110 mm.



15x100


Momentálne asi najrozšírenejší typ pevných osiek pre vidlice, ktorý vytlačil QR upínaky aj z XC segmentu a odstavil 20 mm osky aj z enduro a freerideových vidlíc RockShox Lyrik alebo FOX 36. Tento štandard je momentálne na ústupe z dôvodu rozširovania Boost-u, kvôli kompatibilite s 27,5+ palcovými plášťami.



15 x 110 Boost


K Boostu už som sa vyjadroval pri zadnej stavbe a kolese a pre vidlicu platí prakticky to isté. Kompatibilita s plášťami šírky 2,8-3,0“, mierne navýšenie tuhosti a lepšia priechodnosť, pomaly tlačí cyklopriemysel do tohto štandardu.



12 x 100


Cestné bicykle sú čím ďalej viac osádzané kotúčovými brzdami, čo ruka v ruke ide s navýšením tuhosti kolies, kde v náklone pri silnom zábere kotúče škrtajú o platničky. Netuším, v ktorej múdrej hlave skrsla myšlienka použiť miesto zabehnutého rozmeru 15 x 100 úplne nový rozmer 12 x 100, ale výsledkom je opäť nekompatibilita s akýmikoľvek staršími nábojmi alebo kolesami. Jediným prínosom je ušetrených 5 gramov na výslednej váhe a výhoda, že na oboch kolesách sú osky rovnakého priemeru.



Lefty / Predictive Steering


Prvý z uvedených výrazov je samozrejme ikonické riešenie od značky Cannondale, ktorá na svojich jednonohých vidliciach (Lefty) používa kónickú pevnú os, na ktorú sa nastrkáva špeciálny náboj predného kolesa. Predictive Steering neoznačuje ani tak typ prednej osi ako špecifického náboja určeného pre inverzné vidlice RockShox RS1, kde sa 15 x 100 resp. 15 x 110 oska vkladá ešte do ďalšej osky (torque tube), ktorá je v tele náboja.



15 x 150 Fatbike


Posledným typom je opäť rozmer použiteľný pre fatbiky, kde priechodnosť kolesa vyžaduje o 4-5 centimetrov širšiu osku ako je bežné.



V prípade odpružených vidlíc je situácia s typom závitov trochu jednoduchšia, buď do zamykacieho mechanizmu pasuje len oska od daného výrobcu, ktorých našťastie nie je toľko ako výrobcov rámov, alebo sa používa oska so závitom, ktorý má stúpavosť 1,5 (s výnimkou značky Magura, ktorá používa závit 1,0) a stačí vám poznať požadovanú šírku osky a dĺžku závitu.

Ak ste sa článkom prelúskali až nakoniec bez toho, aby sa vám zatočila hlava, verím, že ste opäť raz o niečo múdrejší a že vám tento manuál k štandardom pevných osiek bude nápomocný.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up43thumb_down comments 14 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Video: MTB komponenty - čo sa mi osvedčilo v sezóne 2020 play_arrow

Video: MTB komponenty - čo sa mi osvedčilo v sezóne 2020

Aj keď bola sezóna 2020 dosť špecifická, rozhodne sa nejazdilo menej, práve naopak. Takže nové komponenty dostali zabrať a mnohé obstáli na výbornú.
Test: Montážny stojan Super B TB-WS30 - servis na vysokej úrovni

Test: Montážny stojan Super B TB-WS30 - servis na vysokej úrovni

Ponúka výrobca Super B stabilný a dobre prevedený stojan, do ktorého sa oplatí zainvestovať?
Servisné náradie – čo by vám nemalo chýbať PR článok

Servisné náradie – čo by vám nemalo chýbať

Ak budete potrebovať utiahnuť uvoľnenú skrutku, vymeniť niektorý z komponentov alebo vyriešiť aj trochu vážnejší technický problém, s týmto náradím to zvládnete.
keyboard_arrow_up