High pivot - čo to je a na čo je to dobré?

Ak by som mal vymenovať najzaujímavejší technický trend v cyklistickom priemysle za uplynulý rok, určite by to bol návrat high pivot-u. Že neviete, o čom hovorím? Tak to je chyba!

Tí, ktorí čaru horskej cyklistiky prepadli ešte začiatkom nového milénia, si určite budú pamätať na nekompromisné zjazdové špeciály, ktoré disponovali týmto dizajnom zadného odpruženia. Odvtedy však ubehli dve dekády a tento dizajn v roku 2021 zažil doslova malú renesanciu. Prečo to trvalo tak dlho? Jedná sa len o módny výstrelok? Budeme sa s takto koncipovanými bicyklami stretávať čoraz častejšie? Je to v niečom lepšie ako klasika? Všetky tieto otázky sa pokúsim zodpovedať v dnešnom článku.


Dizajn a konštrukcia - optická divočina alebo len sila zvyku?

High pivot, alias čap s vysokým bodom otáčania, je veľmi ľahko rozpoznateľný jednak vďaka tomu, že hlavný čap sa nenachádza tesne nad stredovým zložením, ako je tomu zvykom, ale podstatne vyššie. Na druhej strane, high pivot má nezameniteľný dizajn, ktorý tvorí reťaz prechádzajúca vysoko ponad zadnú vzperu, obvykle cez napínaciu kladku (tzv. idler) umiestnenú v osi (alebo v jej blízkosti) zavesenia hlavného čapu nad kľukami.

Celá táto konštrukcia pôsobí na oko pomerne zložito a prítomné tu často bývajú aj rôzne vodítka a napináky. Koniec koncov, všetko je o zvyku a ja si ešte veľmi dobre pamätám, aká vlna odporu sa zdvihla pri prvotnom predstavení bikov s 29” kolesami, alebo pri 50-zubovom „orlovi” od Sramu a dnes už sa nad „autobusmi” a „cirkulárkami” nikto ani len nepozastaví.


V čom je High pivot iný a prečo ho doteraz takmer nikto nepoužíval?

Hlavným rozdielom tohto dizajnu, ako už bolo povedané, je umiestnenie hlavného čapu zadnej stavby omnoho vyššie nad stredom, ako je tomu bežné u iných bicyklov. Vďaka vysoko umiestnenému bodu otáčania zadnej stavby trajektória osi zadného kolesa pri pružení smeruje viac šikmo dozadu, čím koleso podstatne ľahšie prekonáva prekážky. Okrem toho sa pri prepružení predlžuje aj rázvor (wheelbase) a bike sa vo zdvihu tak stáva stabilnejším.

Hlavnou nevýhodou takto vysoko umiestneného čapu je tzv. „pedal kickback”, teda ťahanie reťaze za prevodník pri prepružení, čo sa prejaví typickým „nakopávaním” do pedálov. Naopak pri pedálovaní má zadná stavba tendenciu pohupovať. Aby sa tieto neduhy eliminovali, je nutné použiť napínaciu kladku, čo sa bije napríklad s použitím prešmykača. Pri použití napínacej kladky je nutné použiť aj dlhšiu reťaz. A tu sa dostávame k odpovedi na otázku, prečo sa doteraz tento systém veľmi nepresadil a používal sa len na zjazďákoch.


Zjazdové bicykle boli vždy osádzané jednoprevodníkmi a vďaka použitiu kaziet s malým rozsahom nebol problém ani s dĺžkou reťaze. S masívnym rozšírením jednoprevodíkových pohonov s kazetami s veľkým rozsahom prevodov a reťazami s dĺžkou 126 článkov zrazu vznikol priestor pre oprášenie tohto 20 rokov starého konceptu. Svoj podiel na tom má samozrejme aj pokrok v oblasti tlmičov, ktoré dokážu vyladiť viaceré neželané jazdné prejavy.

Napríklad vďaka separátnemu nastaveniu rýchlej a pomalej kompresie, alebo úprave progresivity chodu tokenmi. Dnes už natrafíte na high-pivot koncipované modely takmer u každého veľkého hráča na poli s bicyklami. Ako príklad uvediem napr. modely Cannondale Jekyll, GT Force a Fury, Trek Session, Norco Range, Devinci Spartan, no kompletný zoznam high pivot bikov by vydal pokojne na samostatný mega-článok.


Jazdné vlastnosti - ideálny pre tých, ktorí jazdia rýchlo, zbesilo a štýlom hore-dole

Pretože sa zadná stavba pri pružení pohybuje smerom dozadu, koleso ľahšie prekonáva prekážky a odpruženie lepšie absorbuje nárazy. Nárazy vás tým pádom menej spomaľujú, čo prispieva k rýchlejšej jazde, obzvlášť v náročnom teréne. Tento mix vlastností je mimoriadne vítaný v disciplínach ako je zjazd alebo enduro, no high pivot postupne vidieť čím ďalej viac aj na trailbikoch určených na drsné jazdenie.

Najčastejšie sa používa v kombinácii s jednočapovým zavesením zadnej stavby, no raritou nie sú ani štvorčapy a virtuály. High pivot má pomerne dobrú efektivitu šliapania a na súčasných bikoch pomáhajú eliminovať anti-squat (pohupovanie pri šliapaní) aj „inteligentné” tlmiče, ako aj ladenie umiestnenia napínacej kladky. Typická nevýhoda high pivotu je vysoký anti-rise, čo v preklade znamená tuhnutie zadnej stavby pri brzdení. Pridružené nevýhody tohto systému vyplývajú najmä z prítomnosti napínacej kladky. K tým môžeme zaradiť trochu väčší odpor pri šliapaní, vyššiu hlučnosť, ako aj vyššiu hmotnosť v porovnaní s klasikou. Nemožno zabudnúť ani na potrebu použitia dlhšej reťaze.


Plusy:

  • lepšie prekonávanie prekážok zadným kolesom
  • rýchlejší prejazd ťažšieho terénu
  • lepšia stabilita v zdvihu
  • pomerne efektívny pri šliapaní
  • Mínusy:

  • potreba dlhšej reťaze
  • komplikovanejší pohon, mierne vyšší odpor a hluk
  • o niečo vyššia hmotnosť systému
  • vysoká úroveň anti-rise (menej aktívne zadné pruženie pri brzdení)


  • Zamyslenie na záver

    Nech už je váš názor akýkoľvek, high pivot ponúka zaujímavú zmes jazdných vlastností, ktoré určite stoja za povšimnutie. Navyše v časoch, kedy začínajú byť všetky dizajny zadného odpruženia pomaly na jedno kopyto, je high pivot zaujímavým osviežením, ktorý má potenciál prilákať záujemcov.
    Nárazy vás tým pádom menej spomaľujú, čo prispieva k rýchlejšej jazde, obzvlášť v náročnom teréne.
    Určite bude zaujímavé sledovať, ako trh zareaguje na tieto bicykle v budúcnosti. No vzhľadom na to, akým smerom sa uberá popularita EWS, bikeparkov a trail centier si myslím, že práve rýchle a agresívne (trail)biky určené do náročnejšieho terénu budú hrať v nasledujúcich rokoch prvé husle v non-elektro segmente. Ale možno, že sa aj škaredo mýlim a tento koncept sa na ďalších dvadsať rokov vytratí z ponuky výrobcov. To ukáže až čas.

    Ak vás táto téma zaujala, úplne na záver dávam do pozornosti ešte zaujímavý počin od kanadskej garážovky Lal bikes, ktorý v sebe spája high pivot s úplne novým dizajnom zadného pohonu.

    Prípadne si môžete prečítať aj niektorý z podobne ladených článkov, ktoré už boli publikované:


    Zdroj fotografií: cannondale.com, gtbicycles.com
    report_problem Našiel si v texte chybu?
    bimjeam 
    clear
    Prečo sa ti článok nepáči?
    Odoslať spätnú väzbu
    Formulár sa odosiela

    Komentáre

    Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
    Formulár sa odosiela
    Pridaj komentár
    Formulár sa odosiela

    Podobné články

    Od základu: XC, TR, AM, EN, DH - kde je rozdiel?

    Od základu: XC, TR, AM, EN, DH - kde je rozdiel?

    Horská cyklistika sa delí na viacero disciplín – od bežného lesného/asfaltového jazdenia do kopcov až po extrémne náročné zjazdy. Ktoré disciplíny poznáme a ako sa volajú?
    Unboxing: BULLS Wild Edge Trail – na traily aj maratóny

    Unboxing: BULLS Wild Edge Trail – na traily aj maratóny

    Wild Edge Trail kombinuje rýchlosť XC bicykla so všestrannosťou maratónca. Vezmite ho na dlhé výlety alebo na preteky. Odmenou vám bude zábava a rýchlosť.
    Test: BMC Fourstroke LT - ako jazdí môj vysnívaný bike

    Test: BMC Fourstroke LT - ako jazdí môj vysnívaný bike

    Je možné mať jeden stroj, ktorý bude „raketou" na maratónoch a zároveň schopnou alternatívou k trailbiku? V tejto sezóne som skúsil nájsť odpoveď na bicykli, ktorého cena sa radšej nehovorí.
    keyboard_arrow_up