Test: CTM Rascal 3.0 – rodák zo Starej Turej s chuťou pretekať

Spoľahlivé a dostupné – tak by som nazval CTM bicykle, ktoré zaujmú nielen cenou, ale aj potešením z jazdy. Inak tomu nebolo ani teraz.

Jeden taký bike sa ocitol u mňa doma na test a je to, povedal by som, ich najrýchlejší XC stroj v ponuke - CTM Rascal 3.0.

CTM Rascal 3.0. recenzia
Ja ako zarytý HT-čkár by som si nevybral lepšie a pri hľadaní nového tátoša by som poškuľoval presne po niečom podobnom. Jednoduchosť, praktickosť, trvácnosť. Tieto vlastnosti sú pre hardtaily typické. A taký je aj nový Rascal.

A nový nie je len rokom výroby a farebnou kombináciou, ale hlavne tým, že rám aj geometria sú od základu navrhnuté priamo v CTM. Rascal je teda kompletne prepracovaný a tým, že som na ňom v minulosti párkrát jazdil, som bol na zmeny o to viac zvedavý.

CTM Rascal 3.0. review

Rám a geometria

V rukách sa mi ocitol „ten krajší“ Rascal v tmavomodrej farebnej kombinácii. Áno, dizajn je výsostne individuálna záležitosť, ale táto krásna „hlboká“ modrá, ako som ju familiárne nazval, ulahodí snáď každému. Decentný vzhľad len s logom značky a minimalistickými prvkami sa mi naozaj páči. Žiadne výrazné čačky, je to elegán. Oko potešia aj vnútrom vedené bowdeny a jemne uhladené zvary. Fešák.

CTM Rascal 3.0. recenziaCTM Rascal 3.0. test

Svojimi vlastnosťami a cenou je vhodný pre veľmi širokú škálu ľudí.

Aby vám však taký aj zostal, odporúčam každému budúcemu majiteľovi oblepiť si bike fóliou. V CTM dopriali bicyklu len malú gumovú ochranu pod reťaz na zadnej vzpere, no hneď po kúpe by som ochrannú fóliu použil hlavne na spodnú rámovú rúrku a sedlovú rúrku zozadu, aby krásny lak nenarušili odlietajúce kamienky od kolies.

Netreba zabudnúť, že Rascal ako moderné XC disponuje aj predprípravou na teleskopickú sedlovku a porty na vstup kabeláže sú pekne zabudované v ráme. Jeden však na úkor košíka na fľašu, ktorému uchmatol miesto na sedlovej rúrke. Hold, budem si musieť vystačiť s jedným bidonom, no našťastie sa mi do rámu veľkosti M zmestil aj 950-mililitrový. Keď už sme pri veľkosti, dôležité je spomenúť, že Rascal sa vyrába len v troch veľkostiach: M, L a XL. Preto si pred kúpou starostlivo skontrolujte tabuľku výrobcu, ktorá je, myslím, celkom presná a dá sa ňou riadiť.

CTM Rascal 3.0. testCTM Rascal 3.0. recenzia

Od pohľadu sa mi páčila aj silueta rámu s klesajúcou a výrazne sploštenou hornou rámovou rúrkou. Pohľad do tabuľky geometrie ale nesľuboval žiadne radikálne, extrémne moderné uhly, skôr klasické „čísla“ v tomto segmente bicyklov. 68° hlavový a 75° sedlový uhol sú takmer štandard naprieč značkami v kategórii XC. Ideál na driapanie sa do kopcov a ľahšie singletraily po ceste nadol.

Rascal má ale na hornej zadnej vzpere hrdo „vytetované“ písmená DCG (Down Country Geometry), do ktorej podľa mňa pasujú ešte o niečo viac položené uhly. Ako sa hovorí: papier znesie, no až prax ukáže.

CTM Rascal 3.0. testCTM Rascal 3.0. review

A aby som nezabudol, bike dorazil taktiež s pedálmi. Čudujete sa? No v dnešnej dobe je štandardom predávať bicykle neštandardne bez nich. CTM ich ale dodáva ku každému svojmu bicyklu.

Výbava - málo peňazí za veľa muziky

Bicykel sa vyrába v troch stupňoch výbavy, kde vyššie číslo znamená vyšší model. Pri kúpe hardtailu sú pre mňa najdôležitejšie tri veci: vzduchová vidlica, jednoprevodník a hydraulické brzdy. To všetko má v základe už Rascal 1.0.

Môj „high-endový“ model 3.0 ponúka výbavu takmer bez kompromisov. Hotový bicykel, bez potreby ihneď niečo meniť. Tak to mám rád, viac než slušný základ, ktorý si do budúcna vie každý „potuniť“ podľa svojho gusta. Dôležité pri tomto stroji bude, kto si ho kúpi. Bike je svojimi vlastnosťami a cenou vhodný pre veľmi širokú škálu ľudí. Môže ho mať v hľadáčiku začiatočník, ktorý si chce kúpiť nový, spoľahlivý bicykel, otec rodiny trebárs len na ťahanie vozíka, ale aj skúsený jazdec s dušou pretekára, ktorý má hlbšie do vrecka.

CTM Rascal 3.0.
Každopádne bicykel je už tak vo veľmi dobrej, spoľahlivej výbave, kde nájdete vzduchovú vidlicu Rock Shox v najvyššej triede GOLD s uzamykaním z riadidiel, prehadzovačku Shimano deore XT, kľuky rovnakého radu, radenie SLX. Len kazeta a brzdy sú z nižšej, no rovnako dobre fungujúcej rady Deore.

To všetko dopĺňa „tubeless ready“ set kolies a plášťov od WTB s vnútornou šírkou ráfika 25 mm. V danej výbave a cene sa teda naozaj nie je na čo veľmi sťažovať. Raz darmo, CTM ako domáca značka má veľmi priaznivý pomer ceny a výkonu, kde budete ťažko hľadať konkurenta. A ako teda nový Rascal jazdí?

CTM Rascal 3.0

XC, DC - univerzál do koča aj do voza!

Cross country je disciplína, ktorej sa odjakživa venujem najviac. Žiadne extrémne ťažké terény. Stojky, brdky, kopčeky, nejaký ten ľahší zjazdík, dlhší trailík, to je to, po čom moje srdce piští. Bol som teda zvedavý, ako si Rascal s týmto všetkým poradí. Áno, presne na toto bol aj stvorený, no dávno som nejazdil hliníkový bicykel v tejto cene, preto som bol milo prekvapený odozvou na každý zášľap.

Najväčšie obavy som mal z jeho hmotnosti. Nie je to veru „pierko" a jeho 14 kíl môže vyvolať pochybnosti. Tie však boli rýchlo zažehnané a hneď ako veľké 29-tky rozťaháte, je z neho vcelku rýchlik. Nie je to karbón, nie je to kartón! Čo som tým chcel povedať? Rascal nie je extrémne tuhý ako karbónový konkurenti, no nie je to rozhodne ani žiadne mäkké „blato“.

CTM Rascal 3.0. testCTM Rascal 3.0.

Tuhosť rámu ma milo prekvapila a bike ochotne akceleruje. Hlavne teda na rovinkách, prípadne asfaltke nemá absolútne problém, v čom mu pomáhajú aj zvolené plášte. Všetko má ale plusy aj mínusy a konkrétne plášte boli pre mňa najslabšou stránkou výbavy. Nakoľko radšej jazdím v lese, v horách, kde vás veľmi nepodržia, ak nejde len o suché, vyprahnuté trasy. Stačí ranná rosa, navlhnutá hlina a už sa to kĺže.

Univerzál, ktorý si každý jeho majiteľ môže prispôsobiť tomu, čo chce primárne jazdiť.
Pneumatiky by boli prvou investíciou na upgrade bicykla, nakoľko mu troška krotia potenciál. Za zmienku stojí aj fakt, že do rámu sa vojdú oveľa širšie, snáď aj 2,6-tky oproti 2,25“ od WTB. V ráme je miesta dostatok. Všetko ale záleží od prostredia, v ktorom jazdíte, a tiež od štýlu jazdy. Na suchom a tvrdom povrchu excelujú a majú nízky valivý odpor.

CTM Rascal 3.0. recenziaCTM Rascal 3.0. review

Čo musím pochváliť, je posed a zvolený kokpit, ktorý mi hneď padol do rúk. 740 mm šírka riadidiel je tak akurát. Pohodlne sa držali aj gripy vlastnej výroby od CTM a brzdy od Shimana s krátkymi páčkami, ktoré sa veľmi dobre dávkujú. Deore M 6100 dostali do strmeňov dokonca aj chladiče a očami teda brzdiť rozhodne nebudete.

Shimaňácke brzdy mám najradšej a tieto mi to len potvrdili. Na vlastnom bicykli jazdím o triedu vyššie Shimano SLX a nebadal som rozdiel v účinnosti. Nebál som sa ich teda popustiť a namieriť Rascala aj do domácich trailov, kde sa bike cítil ako doma. Tu som pochopil, že to nie je len čistokrvný pretekár, ale naozaj zvládne aj drsnejší trail, kde by mu ale svedčala teleskopka.

CTM Rascal 3.0. testCTM Rascal 3.0. test

Celý čas mi v hlave kolovala jedna vec, ktorú som nevedel rozlúsknuť. Nevedel som ho presne zaškatuľkovať do jednej kategórie. Na pretekárske XC má trochu nadváhu, na trail bike prinízky zdvih. Voilá, je to presne niečo medzi a inžinieri v CTM to s nápisom DC naozaj trafili.

CTM Rascal 3.0.
Rascal je za mňa univerzál, ktorý si každý jeho majiteľ môže prispôsobiť tomu, čo chce primárne jazdiť. Vie z neho byť pretekár na štarte maratónov a v prípade, že mu doprajete teleskopickú sedlovku, sa s ním viete dosýta vyjašiť aj na ľahších trailoch. Potenciál na ne má, no na niečo náročnejšie vás už bude limitovať zdvih vidlice 100 mm.

Tá si svoju prácu zastane a celkom hladko vyžehlí aj väčšie nerovnosti. Na tie menšie nie je až taká citlivá, preto som asi ani vôbec nevyužíval zamykanie, nezdalo sa mi, že by sa nadmerne zanárala a uberala mi energiu pri šliapaní. No jej chod sa mi celkovo páčil a nemal som s ňou najmenší problém. Koniec koncov, v danej cenovej relácii lepšiu vidlicu pravdepodobne nenájdete. Jej zdvih aj chod úplne stačí na jazdenie väčšiny bežnej populácie.

CTM Rascal 3.0. recenziaCTM Rascal 3.0. review

K pohonu s mixom od Shimana nemám výhrady. Shimano je legenda a tieto vyššie rady fungujú spoľahlivo a presne. Pohodu mi narúšal len jemný piskot, asi od kladiek, no treba brať do úvahy,že bicykel bol ešte „surový” a je potrebné zabehnúť ho, nech si všetko sadne.

S bicyklom ako takým som bol veľmi spokojný a rýchlo som si naň zvykol. Z výbavy by som možno ešte vyzdvihol sedlo z dielne CTM. Veľa ľudí investuje nekresťanské peniaze do komfortného sedla, no zabúdajú, že je to výlučne individuálna záležitosť a to, že je niečo drahšie ešte neznamená, že je hneď aj lepšie. Toto sedlo má cenovku určite do 20 € a môj zadok si na ňom hovel. Tu sa hodí povedať, že niekedy je menej viac. Je to ale len tip a sedlo nemusí padnúť vhod každému.

CTM Rascal 3.0. recenziaCTM Rascal 3.0.

Plusy

  • pomer cena/výkon
  • jednoduchosť, dostupnosť
  • geometria a výbava
  • dizajn

Mínusy

  • slabá ochrana voči škrabancom
  • vyššia hmotnosť
  • plášte znižujúce jeho potenciál v teréne
  • krátky gumový chránič pod reťazou

Rascal ma veľmi prekvapil – či už samotnou jazdou alebo výbavou. Je to solídny, spoľahlivý bicykel, ktorý vám bude robiť radosť. Môžem ho vrelo odporučiť širokej mase ľudí – od úplných začiatočníkov hľadajúcich spoľahlivý bicykel, cez hobby jazdcov túžiacich zapretekať si na víkendovom maratóne, až po ľudí, ktorí chcú mať jeden bike na všetko a netúžia po celoodpruženom ráme. K bicyklu v tejto kategórii a cene nemám prakticky žiadne výhrady. V jednoduchosti je krása a s Rascalom chybu určite nespravíte. Je to slováčisko ako repa - skromný a spoľahlivý!

CTM Rascal 3.0. reviewCTM Rascal 3.0.

Testovaný model CTM Rascal 3.0 u nás nájdete za cenu 1 499,99 €. Celú ponuku CTM hardtailov si môžete pozrieť v MTBIKER shope.
Zdroj fotografií: archív autora
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
andyapo 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Moja zbraň do kopcov alebo trochu „gramárenia“ nezaškodí

Moja zbraň do kopcov alebo trochu „gramárenia“ nezaškodí

Ako vyzerá a jazdí bicykel, ktorý dokáže ponúknuť výhodu v boji s gravitáciou? Alebo keď už výkon nestačí, treba využiť aj moderné technológie a „marginal gains"...
Unboxing: Transition Spire AL - nepozná prekážky

Unboxing: Transition Spire AL - nepozná prekážky

Vydajte sa do toho najdrsnejšieho terénu bez akýchkoľvek obmedzení. Poďte si s nami posvietiť na Transition Spire AL.
Test: Ghost RIOT AM CF Full Party – nečakaná hravosť

Test: Ghost RIOT AM CF Full Party – nečakaná hravosť

Nemecký Ghost zobral svoj model RIOT Trail a pár úpravami spravil z rovnakého rámu all-mountain verziu. Stačilo to?
keyboard_arrow_up