Nový štandard Boost – o čom to vlastne celé je?

142x12mm milimetrové osky zadného kolesa sa nám na cykloscéne poriadne ani neohriali a už tu máme nový širší štandard prezentovaný pod označením „boost“, ktorý v sezóne 2017 zakomponovala do svojej ponuky väčšina veľkých hráčov na poli s horskými bicyklami. Na čo sú nové boost osi dobré a v čom spočíva prínos pridania magických pár milimetrov si rozoberieme v nasledujúcich riadkoch.

Dlhý, bystrozraký a BOOST – viac tuhosti a priestoru

Zavedenie tohto nového štandardu vzišlo z iniciatívy Treku, ktorý ako prvý prišiel v roku 2015 s modelom Remedy 29“, ktorý bol vybavený 148mm širokým zadným nábojom od dcérskej značky Bontrager. Cieľom bolo dosiahnutie rovnakej tuhosti zadného kolesa ako u 27,5“ modelov. Pri zväčšovaní polomeru ráfika vzniká situácia, že špice voči osi kolesa zvierajú väčší uhol, čo sa odzrkadlí na nižšej tuhosti výpletu. Jednou z možností ako tomuto predísť je použitie asymetrických ráfikov. Druhou - efektívnejšou, no zložitejšou možnosťou je rozšírenie rozteče zadného náboja. Takáto úprava síce citeľne navýši bočnú tuhosť kolies, no staršie zapletené sety kolies na 142mm osách sa stávajú nekompatibilné.

Druhým dôvodom prečo došlo k masívnemu rozšíreniu tohto štandardu je nárast popularity a dopytu po tzv. „pluskových“ bikoch, resp. požiadavka zákazníkov, aby ich rámy boli kompatibilné aj s pláštami v šírke 2,6-3,0 palca. Dôležitú úlohu zohral aj trend skracovania zadných stavieb, ktorá je spojená obvykle s kompromismi na strane priechodnosti objemnejších pláštov. Avšak pri použití zadnej stavby v štandarde boost 148mm a jednoprevodníkovej sady tento problém prakticky odpadá. V praxi tak pri minimálnom navýšení váhy vidlice alebo zadnej stavby tak dostávate tuhšie kolesá, vhodné aj na agresívnejšiu jazdu a zároveň viac priestoru či už v zadnej stavbe alebo v prednej vidlici pre široké plášte.



Výhody

  • Navýšenie tuhosti kolies pri minimálnom náraste hmotnosti
  • Viac priestoru pre plášť, obvykle kompatibilita s plášťami do šírky troch palcov
  • Možnosť výroby rámov s kratšími vzperami zadnej stavby (viac hravá geometria)
  • Zachovanie rovnakej šírky stredového domčeka a rozmeru stredového zloženia

Nevýhody

  • Absencia spätnej kompatibility starších kolies na osách 142x12mm a 100x15mm v prípade odpružených vidlíc.
  • Nutnosť použitia kľúk/unášača, resp. priameho „direct mount“ prevodníka s väčším odsadením reťazovej linky v porovnaní s klasikou.

Predstavenie Boost 148



Niečo nové

Zmena štandardov spojená so spätnou nekompatibilitou starších komponentov je takmer vždy vnímaná v radoch užívateľov ako negatívna. Napriek tomu veľa takýchto zmien sa v praxi ukáže ako prínos. Ako príklad môžem uviesť napr. 31,8mm oversize priemer riadidiel, 1,5“ tapered stĺpiky vidlíc, 15 a 12mm pevné osi, duté osy kľúk, post-mount úchyty bŕzd, centerlock... a vo výpočte podobných „upgradov“ , ktoré sa na svojom počiatku stretli so značnou vlnou odporu by som mohol pokračovať veselo ďalej. Dnes si už však ťažko predstaviť plnohodnotný bike bez týchto technických riešení. Príchodu nových štandardov do sveta MTB sa pravdepodobne nevyhneme ani v budúcnosti a len čas ukáže, ktoré riešenie má svoje opodstatnenie a ktoré sa stane len ďalšou slepou vývojovou vetvou cyklistického biznisu.
report_problem Našiel si v texte chybu?
bimjeam 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela
Komentáre
Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela
Podobné články
Video: Italian Bike Festival 2024 -  od oblečenia po víťazné Grand Tour bicykle
Taliansky okruh Misano sa každoročne v septembri stáva centrom cyklistického diania.
Video: ABUS oslavuje storočnicu – história a novinky značky
Storočnica je pri každej značke významným míľnikom. Aké boli začiatky značky ABUS, kam sa za ten čas posunula a aké inovatívne novinky prináša do cyklistického sveta?
Video: Novinky Kellys 2025 – ebiky, bicykle a doplnky
Slovenská značka predstavila viacero zaujímavých noviniek na ďalšiu sezónu, či už v rámci elektrobicyklov, bicyklov alebo doplnkov. A my sme boli pri tom.
keyboard_arrow_up