Nový štandard Boost – o čom to vlastne celé je?
142x12mm milimetrové osky zadného kolesa sa nám na cykloscéne poriadne ani neohriali a už tu máme nový širší štandard prezentovaný pod označením „boost“, ktorý v sezóne 2017 zakomponovala do svojej ponuky väčšina veľkých hráčov na poli s horskými bicyklami. Na čo sú nové boost osi dobré a v čom spočíva prínos pridania magických pár milimetrov si rozoberieme v nasledujúcich riadkoch.
Dlhý, bystrozraký a BOOST – viac tuhosti a priestoru
Zavedenie tohto nového štandardu vzišlo z iniciatívy Treku, ktorý ako prvý prišiel v roku 2015 s modelom Remedy 29“, ktorý bol vybavený 148mm širokým zadným nábojom od dcérskej značky Bontrager. Cieľom bolo dosiahnutie rovnakej tuhosti zadného kolesa ako u 27,5“ modelov. Pri zväčšovaní polomeru ráfika vzniká situácia, že špice voči osi kolesa zvierajú väčší uhol, čo sa odzrkadlí na nižšej tuhosti výpletu. Jednou z možností ako tomuto predísť je použitie asymetrických ráfikov. Druhou - efektívnejšou, no zložitejšou možnosťou je rozšírenie rozteče zadného náboja. Takáto úprava síce citeľne navýši bočnú tuhosť kolies, no staršie zapletené sety kolies na 142mm osách sa stávajú nekompatibilné.Druhým dôvodom prečo došlo k masívnemu rozšíreniu tohto štandardu je nárast popularity a dopytu po tzv. „pluskových“ bikoch, resp. požiadavka zákazníkov, aby ich rámy boli kompatibilné aj s pláštami v šírke 2,6-3,0 palca. Dôležitú úlohu zohral aj trend skracovania zadných stavieb, ktorá je spojená obvykle s kompromismi na strane priechodnosti objemnejších pláštov. Avšak pri použití zadnej stavby v štandarde boost 148mm a jednoprevodníkovej sady tento problém prakticky odpadá. V praxi tak pri minimálnom navýšení váhy vidlice alebo zadnej stavby tak dostávate tuhšie kolesá, vhodné aj na agresívnejšiu jazdu a zároveň viac priestoru či už v zadnej stavbe alebo v prednej vidlici pre široké plášte.
Výhody
- Navýšenie tuhosti kolies pri minimálnom náraste hmotnosti
- Viac priestoru pre plášť, obvykle kompatibilita s plášťami do šírky troch palcov
- Možnosť výroby rámov s kratšími vzperami zadnej stavby (viac hravá geometria)
- Zachovanie rovnakej šírky stredového domčeka a rozmeru stredového zloženia
Nevýhody
- Absencia spätnej kompatibility starších kolies na osách 142x12mm a 100x15mm v prípade odpružených vidlíc.
- Nutnosť použitia kľúk/unášača, resp. priameho „direct mount“ prevodníka s väčším odsadením reťazovej linky v porovnaní s klasikou.