
Je 29 palcov už málo?
Číslo 29 berieme v horskej cyklistike už ako štandard. Je možné, že časom sa bude situácia meniť a môže priniesť väčší rozmer nejaké výhody?
Zdalo sa, že debata o priemere kolies je nadobro uzavretá. Máme 29-palcové bicykle ako štandard, potom 27,5" pre technickejšie disciplíny (respektíve mullet, teda kombináciu kolies) a samozrejme cestu aj gravel, čo sú v podstate 29-palcové, len na tenkých plášťoch. Ale jedna nedávna fotka opäť trochu rozvírila debatu a dala nadšencom opäť dôvod na polemiku - v štýle „či to vôbec treba a čo je lepšie“.Ešte než sa pozrieme na fotku, tak doplním, že vo svete sa používajú aj iné rozmery kolies, ale bavíme sa hlavne o „garážovkách“ pre pár ľudí. Príkladom je značka Dirtysixer, ktorá už dlhší čas ponúka 36-palcové bicykle. Len pre zaujímavosť, o rozmere 36 písal ešte v roku 2016 Bimjeam zaujímavý článok. No nečudo, že ich priazni sa tešia po rokoch najmä basketbalisti z NBA. Na obrázku vidíte legendu NBA Shaquillea O'Neala, pri ktorom vyzerá rozmer 36" vlastne úplne normálne.
Samozrejme, na rovinu treba povedať, že 36 palcov je už pre bežných smrteľníkov ozaj úlet. Lenže medzi 29 a 36 je veľmi veľká medzera a práve číslo 32 upútalo pozornosť. Opäť odkážem na Instagram značky, ale čo je dôležitejšie? No predsa plášte Maxxis Aspen v rozmere 32x2,4.
Pointou je, že ak značka ako Maxxis vypustí niečo podobné do výroby, zrejme na tom bude niečo viac, než len produkt pre maličkú skupinu cyklo-basketbalistov. Poďme sa spolu trochu zamyslieť nad reálnym potenciálom nového rozmeru a či sa máme teda pripraviť na novú revolúciu v cyklistike...
Doslova iný vesmír
Ešte než sa pustíme do úvah, len pripomeniem môj posledný veľký prechod, teda z 26-palcového bicykla na 29-palcový. Úprimne povedané, do roku 2010 mi vôbec nenapadlo, že môže byť niečo lepšie ako overená klasika. Som síce ako osa na „bonbóne“, ale až pri spätnom pohľade sa pýtam: „Ako som mohol na niečom takom vôbec jazdiť?“Potom prišiel Gary Fisher a keď predstavil 29-palcový bicykel, mal som jasno už len z jediného dôvodu – a tým je moja výška. Ešte teraz mám v pamäti prvú jazdu a pocity. Trochu lenivejšie v rozbehu, menej obratné, ale nerovnosti spod kolies doslova zmizli... Zázrak. A všetko umožnil rozdiel len troch palcov.

Už po pár jazdách mi prišiel 26" rozmer ako detský bicykel. Postupne sa vyladili geometrie, prišli široké riadidlá, lepšie materiály a v podstate všetky negatíva sa odstránili. Ako to bolo ďalej, to už všetci dobre vieme. V technických disciplínach všetko trvalo o niečo dlhšie, potom rovnako prišiel boom 29-palcových „zjazďákov“ a ako prípadná alternatíva mullet (teda kombinácia 29" a 27,5").
Takže opäť o 3 palce nahor?
Tak a poďme sa pustiť do menších úvah, pričom ideálne bude rozdelenie na disciplíny. Zrejme najmenej sa môžu „obávať“ technické disciplíny ako zjazd, freeride, enduro, trail a podobne, kde jednoducho potrebujete obratnosť. Navyše vysoké zdvihy, extra citlivé vidlice a tlmiče, objemné plášte, či high-pivot riešenia sa postarajú o dostatočnú trakciu aj v najrozbitejšom teréne. A títo jazdci si navyše nebudú pripadať veľmi cool s velocipédom.Ale keď pozerám, ako sa neustále zväčšujú skoky (dokonalými príkladmi sú Rampage alebo Hardline), nemôže ponúknuť 32-palcový bicykel a usadenie viac medzi kolesami väčšiu stabilitu pri podobných extrémoch? Ak máte niekto skúsenosť s podobnými „poletmi“, dajte vedieť váš názor, ale zrejme sa zhodneme, že tu sa situácia bude meniť s najmenšou pravdepodobnosťou.
Presuňme sa do sféry XC-maratón, kde sa zhodneme, že daná kategória je veľmi pestrá a široká. Stačí, keď sa pozriete na jasný trend poslednej doby, a teda zväčšujúcu sa náročnosť XCO tratí v snahe o pobavenie divákov. Akcelerácia, čo najnižšia hmotnosť, obratnosť a navyše štandard v podobne zdvihu už poskočil na 120 mm. Tu tiež situáciu pre 32 palcov nevidím úplne ružovo, ale nie je XC ako XC.
Tak ako 29-palcové bicykle doslova zachránili hardtaily, niečo podobné môže prísť časom s 32" a dôrazom na pohodlie – že je pohodlie v hľadáčiku značiek, o tom hovorí aj nedávno predstavený model hardtailu Orbea Alma.

Predsa len máme veľa tratí, ktoré sú v podstate jednoduché, len dosť „drncavé“. Dokonalým príkladom sú aj naše zvážnice v horách, plné kameňov. No nemyslím, že pôjde o podobný útok, skôr možnosť, ako lepšie „upratať“ extra vysokých jazdcov, teda akúsi alternatívu k rámom vo veľkosti L a vyššie. Tam sa stratí aj následný nárast hmotnosti bicykla v pomere k mase celej sústavy.
No keď si predstavím, aký rozdiel spravil skok z 26" na 29" v rámci pohodlia, asi by som vyskúšal, čo by spravili ďalšie 3 palce. Možno tak časom objavíme dokonalý nástroj na domáce maratóny.
Pozor na gravel
Ale máme jednu modernú disciplínu, ktorá by z výhod mohla ťažiť zrejme najviac. Len doplním, že síce majú kolesá oficiálne rozmer 700C, no v podstate ide o 29-palcové s tenšími plášťami oproti MTB. Nejdem sa hrať na nejakého veľkého „gravelistu“, no stihol som odjazdiť už pomerne dosť na to, aby som pochopil, kde je skryté čaro. Ľahký zvlnený terén, cesty a rýchlosť.
Zväčšenie kolies nebude mať negatívny vplyv na aerodynamiku, ale dokáže výrazne zvýšiť komfort. Na ten gravel trpí, dôkazom je popularita rôznych „mikropružení“, odpružených predstavcov a podobne. Zväčšenie priemeru kolies dokáže zachovať to hlavné, čo nadchlo mnohých vrátane mňa – jednoduchosť.
Rovnako určite nebude žiadnou prekážkou o niečo horšia obratnosť na poľných cestách. A vyššia hmotnosť? Myslím, že gravel jazdci sa nechcú toľko driapať do šialených stúpaní, ale preferujú skôr rovinatý a zvlnený terén.
Samozrejme, vždy sa nájdu výnimky, ale aj profily najznámejších podujatí ako Unbound hovoria jasne o tom, kde spočíva sila baranov. A hlavne nezabúdajme na jedno – gravel jazdci sa neboja výstredností a experimentovania. Osobne si myslím, že ak niekde prepukne boom 32-palcových kolies, bude to práve medzi štrkoletcami. A teraz nemyslím len z „marketingového“ hľadiska, no bicykle môžu získať novým priemerom reálne výhody.
Zabudli sme na cestnú cyklistiku? Možno áno, ale vzhľadom na nemennosť hmotnostného limitu 6,8 kg v priebehu desaťročí, či pitvanie sa v dĺžke ponožiek to s UCI nevidím veľmi ružovo. Priemer kolies s maximom na 700 mm je pevne zakotvený v pravidlách pre cestnú cyklistiku, dráhovú cyklistiku aj cyklokros. Horská cyklistika ale žiadne podobné obmedzenie nemá...
Tak čo si myslíte vy? Čaká nás opäť niečo nové, alebo rozmer 32 palcov zostane len doménou garážových značiek a ich Instagramov?