
Čo sa dá vymyslieť s hardtailom – nová Orbea Alma
Možno si občas položíte otázku, čo ešte vymyslieť na športovom hardtaile. Nová Alma je príkladom, že vývoj nespí ani tu... ale aký je význam podobných riešení?
Možno ste už zaregistrovali, že Orbea pripravila po mnohých rokoch update svojho osvedčeného hardtailu Alma. Ja som už minulý rok zachytil fotky zo svetového pohára, kde jazdci ich „factory teamu“ jazdili s akýmsi návlekom v oblasti stredového zloženia. No a už viem prečo.V tomto článku sa nechcem pozrieť len na novinku v štýle „výcucu“ z PR materiálov – teda tuhšie, komfortnejšie, lepšie - ale chcem aj trochu porovnať novú Almu s predchádzajúcou generáciou. Na nej totiž jazdím už druhý rok a dalo by sa povedať, že čo sa týka prístupu ku komfortu, nezostal kameň na kameni. Ale najskôr si poďme predstaviť nového hráča.

Nová Alma
Nebudeme chodiť okolo horúcej kaše a rovno poďme ku konštrukcii, ktorá zaujme na prvý pohľad. Celý koncept Orbea nazvala ako X-fader a slúži ako médium na pohlcovanie drobných nerovností a vibrácií. Môj názor na význam tohto riešenia aj v porovnaní so starším modelom si nechávam na záver článku.
Jemnou úpravou prešla samozrejme aj geometria, ale treba povedať, že sa nijako neženie do extrému. Oproti pôvodnému modelu narástol reach cca o 1 cm, hlavový uhol sa položil o 1 stupeň zo 68 na 67 stupňov, sedlový sa potom zase zostril zo 74,5 na 75,5 stupňa.
Paradoxne len pred pár dňami sme vydali článok, kde opisujem výhody pôvodnej geometrie a prečo mi vďaka nej Alma tak sadla. Nebudem sa zbytočne opakovať, zmena by mala priniesť o trochu lepšie správanie v náročnejších zjazdoch pri zachovaní dobrej obratnosti a mrštnosti. Rozhodne nie je extrémne progresívna.
Orbea udáva, že bike prispôsobili pre vidlice so zdvihom 110 mm (predtým 100), ale rovno doplním, že 110 mm mám aj ja teraz a sedí parádne. Každopádne táto hodnota zdvihu mi príde na zamerania bicykla úplne ideálna.
Čo mi prišlo zaujímavé - opäť narástla priechodnosť pre plášte. Zaujímavé je to z dôvodu, že moja Alma má veľa miesta na 2,4-palcové plášte s peknou rezervou. Taký Maxxis Rekon Race či Aspen 2,4 WT, na ktorých najčastejšie jazdím, sú dobré „balóny" a nie je s nimi žiadny problém. Teraz sa udáva priechodnosť rovnako pre 2,4", ale zrejme je to myslené s väčšou rezervou.

Vidno, že trendy idú ešte ďalej – už minulý rok sa vo svetovom pohári objavili aj 2,5-palcové plášte. Väčší objem = nižší tlak a teda viac gripu, viac komfortu a vo výsledku menší valivý odpor v rozbitom teréne, o čom máme aj jedno porovnanie. Ako som už neraz písal, pre HT doslova „gamechanger“.
Značka rovnako zvolila nový prístup k označovaniu karbónu a zrejme aj k jeho spracovaniu. Predtým sa rámy delili na OMR a OMX, druhý menovaný bol ľahší. Vo veľkosti M vážil rám OMX cca 830 g a patril medzi najľahšie sériovo vyrábané.
Teraz celý modelový rad zdieľa jeden typ rámu s označením Advanced carbon, pričom jeho hmotnosť narástla na 1 kg (presne 1080 g). Ak si všimnete, rúrky sú hrubšie, ale údajne by mal nový rám lepšie pohlcovať vibrácie. Ak niekde pridáte hmotu, väčšinou sa tento efekt dostaví aj sám.

Na ráme teraz nájdete aj tzv. Smart Clips, ktorý umožňuje pripevniť košík na fľašu k sedlovej rúrke bez kovových vložiek v ráme. Výsledok umožňuje úplné zasunutie teleskopickej sedlovky, alebo ak sa košík nepoužíva, ponúknu čistejší vzhľad.

Čo určite zaujme oko nejedného športového nadšenca, to je nový integrovaný kokpit. Doteraz to Orbea riešila akýmsi kompromisným riešením, teda samostatne riadidlami a predstavcom, ktoré neboli pevne spojené, ale dizajnovo spolu hrali. Novinka už je komplet z jedného kusa karbónu s hmotnosťou 265 gramov a pôsobí poriadne agresívne, za čo môže negatívny sklon 17 stupňov.

No a mechanici nech sa pripravia na vedenie kabeláže cez hlavové zloženie – trendy sú trendy. Na druhej strane, rám je vybavený na spodnej rámovej rúrke akýmsi servisným „oknom“, čo umožní lepší prístup. Určite mnohých poteší integrovaný držiak na GPS, kde určite nebude problém s najznámejšími výrobcami ako Garmin a Wahoo.
S integráciou súvisí aj páčka Squidlock, ktorú ste doteraz mohli vidieť pri ich celoodpružených modeloch Oiz. Vďaka nej bude zamykanie vidlice a ovládanie teleskopickej sedlovky zjednotené do úhľadnejšieho celku.

Ako býva u značky zvykom, ponuka bude široká, s dobrým pomerom cena vs. výkon. Na ráme nájdete celkovo 5 modelov, ceny začínajú od cca 2499 € (Alma M30) a končíme na sume 7999 € (Alma M-LTD). Ich osadenie si môžete pozrieť na domovskej stránke značky. Nechýba ani možnosť personalizácie cez program MY-O.
Renesancia hardtailu
Poďme sa bližšie pozrieť na konštrukciu rámu a jej význam. Rovno poviem, že podobné zmýšľanie mi ozaj dáva zmysel, pretože ak zostaneme pri športovom XC so zameraním na jednoduchší terén, je to práve komfort, ktorý jazdcov postupne odtiahne smerom k celoodpruženému bicyklu. Zachovať jednoduchosť, nízku hmotnosť, akceleráciu a pritom dostatočnú dávku komfortu pre ľahšie trate, to je kombinácia, ktorá oslovila aj mňa – písal som o tom viac v spomínanom článku.Ale čo je zaujímavé, Orbea zvolila úplne odlišný prístup. Predtým mala veľkú zásluhu na komforte (ak teda odrátam plášte) najmä sedlová rúrka s priemerom 27,2 mm – pracovala vysunutá časť rámu a predpokladám, že aj moja veľkosť XL spravila svoje. Jemné tlmenie bolo nielen citeľné, ale aj pekne viditeľné.
Teraz máme sedlovú rúrku s priemerom 31,6 mm a hlavnú „flexiu“ preberá konštrukcia v strednej časti. Rovnako sú ale viac sploštené zadné vzpery, ktoré majú na mojej verzii v podstate klasický profil. Aké sú výhody?
No vďaka širšiemu priemeru môžete použiť teleskopické sedlovky s väčším zdvihom – Orbea pod svojou značkou OC predstavila súčasne ľahký model teleskopky, označený ako MP10, s hmotnosťou 419 gramov (na priemer 31,6 mm vôbec nie zlé). Rovnako si myslím, že bicykel bude viac komfortnejší aj vtedy, ak jazdec nebude v sedle.

K tomu samozrejme pridajte možnosť extra objemných plášťov. Najlepšie uvidíte, ako by mal systém pracovať, ak si pozriete video na ich domovskej stránke. Už len nahodiť barany a máme ideálny bicykel na Leadville 100.
Čo si myslíte o podobnom smerovaní v kategórii hardtailov? A vydaril sa podľa vás tento dizajn? Dajte vedieť do komentára. Za mňa na prvý pohľad možno zvláštne, ale pozdáva sa mi to.