Najrýchlejšia UCI legálna koza - nové Pinarello Bolide F

Kotúčové brzdy nie sú jediná zmena na časovkárskom špeciáli. V čom je nové Pinarello Bolide F novátorské, určí ďalšie trendy v odvetví?

K nadpisu rýchlo dodám, že určite to tvrdenie platí, pokiaľ bude na ňom sedieť Filippo Ganna. Tento borec je v časovkách v posledných rokoch veľmi úspešný, na každom štarte patrí medzi favoritov a spomínam ho aj preto, že svoje najväčšie úspechy má spojené práve so značkou Pinarello. Kto sa niekedy o boj s chronometrom viacej zaujímal, alebo si ho dokonca na svojej koži skúsil, vie, ako veľmi je dôležité vybavenie.


Pri individuálnom pretekaní sa s časom záleží na bicykli, posede a výstroji jazdca viacej, ako pri klasických pretekoch. Celú dobu ide časovkár sám a vo vysokej rýchlosti, najväčšou brzdou je aerodynamický odpor. Tomu sa podriaďuje všetko, nehrá sa na pohodlie, časovky netrvajú dlho a tak treba vydržať. Do tejto rovnice vstupujú ešte ďalšie dve premenné a to UCI pravidlá a trend používania kotúčových bŕzd.

Za všetko môže UCI

Nové Bolide F je UCI legálny rám, takže je na ňom možné štartovať na všetkých pretekoch. Ono sa to nezdá, ale tieto pravidlá dobehnú aj amatérskeho cyklistu v našich končinách, UCI legálonosť posedu mi merali na národnom majstráku alebo na etapáku Trnava Tour. V tomto sa „dýcha" triatlonistom lepšie, tam sa s UCI trápiť nemusia. Ako ovplyvnili tieto pravidlá dizajn nového Fka?


Dizajn musí byť legálny

Pravidlá určujú presnú pozíciu sedla, koľko môže byť špička sedla od stredu bicykla, určená je aj max. dĺžka, ktorá sa meria po koniec predstavcov. Obmedzený je aj sklon nadstavcov, ktorý sa meria od opierok a spomínam to preto, lebo to vysvetluje špecifiká novej TT rakety.

Práve Top Ganna bol ten, kto hľadal možné cestičky, ako vylepšiť svoj posed a vlastnosti bicykla a pri tom neporušiť UCI nariadenia. U neho som prvýkrát videl jazdiť na pohľad menšiu veľkosť rámu, ako by sa hodilo, cieľom bolo zlepšiť si pozíciu bez porušenia pravidiel, menší rám je tiež ľahší a tuhší a to on pri jeho priemerných wattoch 500+ využije.


Opierky na predlaktia

Ďalšia jeho špecialita sú nadstavce, na takto malom bicykli musia mať špeciálny tvar, netradične používa opierky na lakte, má ich vo výške predlaktia a na bicykli je ako keby zavesený. Je to určite menej pohodlné, ale takto ich môže mať vo väčšom uhle, sú viacej zdvihnuté, čo mu zlepšuje aerodynamiku. A keďže tieto zmeny robil v spolupráci s odborníkmi z Pinarella, je logické, že poznatky sa premietli aj do najnovšej generácie modelu Bolide F.

3D služby aj pre verejnosť

Profíci často využívajú možnosť 3D skenu svojich rúk, podľa ktorého im vyrobia na mieru nadstavce, ktoré im presne pasujú. To je pri časovke dôležité, neprirodzenej pozície tela veľmi pomôže, ak je úchop čo najlepší a opäť aj tu ide o aero. Tieto služby doteraz ponúkali len špecializované firmy, teraz to vie zariadiť aj Pinarello, miesto na merania je v UK a v Taliansku. Cena záleží od toho, ako netypické riadidlá budú, lacné to nebude.


Nový trend v ITT?

Nové Bolide F je k dispozícii v štyroch veľkostiach, najväčšia je len 55. To je v zhode s posedom, ktorý posledné roky Filippo jazdil, sám má 193 cm, takže aj veľký jazdci by sa mali zmestiť. Ja mám o 5 cm viacej, neviem si predstaviť jazdiť tak malý rám, ale rád by som to vyskúšal. A presne na týchto príkladoch, malý rám a špeciálne nadstavce, je vidieť, ako UCI ohýba dizajn bicyklov, ak by neplatili ich regule, bicykle na časovku by vyzerali určite inak, možno ako tie, používané pri Ironman podujatiach.


Kotúče

Potrebujú časovkárske bicykle kotúčové brzdy? Väčšinou nie, trať nebýva zvyčajne technicky náročná, ale ak sa tak stane, kotúče sú samozrejme výhoda. Ale že sa brzdy na kozách menia, súvisí aj s tým, aké trendy tlačia výrobcovia, pre obyčajného cyklistu je výhoda mať na všetkých bicykloch rovnaké brzdy, aby si mohol meniť kolesá medzi nimi, na cesťáku majú nové top modely výhradne už len kotúče, tak na tréning ich môže teraz hodiť na kozu a nepotrebuje extra pár.


Nevýhody vynulované

Kotúče sú samozrejme menej aero a sú ťažšie, to bola hlavná výzva pri návrhu nového Bolide F. Celkovú aerodynamiku bicykla s kotúčmi sa podarilo dostať na úroveň biku bez nich, čo zobrali kotúče, dohnalo sa na iných miestach špeciálu. Rovnako sa to podarilo aj s hmotnosťou, hore išla tuhosť rámu, ako som spomínal, ani gigantické watty Top Gannu nie sú problém, pre bežných dobre situovaných cyklistov, ktorí si nový Bolide F kúpia, to bude s rezervou stačiť. Kto má rád čísla z prezentácií, tak nový rám je v porovnaní s predchodcom o 170 g ľahší, stred je tuhší o 17 %, hlava o 7 % a vidlica o 12 %.


Nové Pinarello Bolide F zažilo nemaskovanú premiéru na prológu TDF, inak už je aj v predaji, na eshope ho zatiaľ nemáme, ale budem lobovať za to, že by sa nejaké do showroomu v BA objednalo. Triatlonisti majú k dispozícii model na kotúčoch s názvom Bolide TR+. Záujemcovia sa môžu obrátiť na zákaznícku podporu cez email [email protected], tam dostanú informácie o dostupnosti, cenách a vybavia rezerváciu.

Aktuálna a kompletná ponuka značky Pinarello v našom eshope.
report_problem Našiel si v texte chybu?
cepooo 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela
Komentáre
Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela
Podobné články
Video: Zvládneš agresívny posed? Novinka Pinarello Dogma X
Ako si zvoliť správny posed, ktoré 3 veci sú dôležité? Objavilo Pinarello s novinkou Dogma X dieru na trhu?
Pinarello séria X a nová Dogma X - to najlepšie na dlhú jazdu PR článok
Nové modely od Pinarella s označením X sú na svete a ich hlavná prednosť je pohodlnejší posed a komfort. A ešte aj dobre vyzerajú.
Test: BMC Speedmachine 01 ONE – splnený sen triatlonistov a časovkárov
Rýchly a pohodlný posed podľa aktuálnej módy, to je sen väčšiny triatlonistov a časovkárov.
keyboard_arrow_up